Miksi pettäminen muka on niin kauhea asia?
Mua ei ainakaan voisi vähempää kiinnostaa vaikka toi mun mies vähän antais munaa jollekin toiselle naiselle. Sehän on vaan seksiä ja useimmiten se ei (ainakaan miehelle) merkitse mitään kassien tyhjennystä kummempaa. Miksi mun pitäisi se henkilökohtaisesti ottaa olettaen, että mies haluaa jatkaa parisuhteessa mun kanssa eikä se pettäminen ole niin usein toistuvaa, että se muhun tai meidän suhteeseen vaikuttaisi? En tosiaan osaa nähdä yksittäistä pettämiskertaa parisuhteen turmiona. Ja kun tietenkin mietitte, niin ei, en ole pettänyt itse eikä mieli teekään. Mutta tosiaan, kertokaa toki miksi annatte suhteenne kuolla pettämiseen.
Kommentit (77)
Älyköt harrastaa parin vaihtoa. Jossain vaiheessa kun pitkä liitto takana voi kaivata vaihtelua. Se ei kuitenkaan tarkoita ettenkö rakastaisi kumppania tai haluaisin erota. Asiasta sovittu molemmin puolin ja luottamus on että ehkäisystä huolehditaan hyvin. Myös mustasukkaisuuden tunteet herää puolin ja toisin . Samalla se rakkautemme taas löytämään intohimomme toisiamme kohtaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hmmm... miksi luottamuksen rikkominen on paha asia?
Etkö oikeasti tiedä?
(Jos ei ole mitään luvattu, niin sittenhän ei ole pettämistäkään).
Kummasti kaikki muu luottamuksen rikkominen pitkälti anteeksi annetaan.
Olisko antaa esimerkkejä?
Mutta kyllähän se ihmisestä riippuu mitä kaikkea voi antaa anteeksi.
Ystäväpariskunta: mies lupasi, että mennään jouluksi naisen vanhempien luokse kun nainen halusi. Lähempänä joulua mies kuitenkin muutti mieltään. Toisen kerran sopivat, että nainen saa päättää olohuoneen kalusteiden värit. Huonekaluostoksilla tämä ei enää miehelle sopinutkaan. Ja sitä on myös nähty ystäväpiirissä, että lainattuja rahojaan ei saakaan enää takaisin ja kaikki on anteeksi annettu.
Vierailija kirjoitti:
Älyköt harrastaa parin vaihtoa. Jossain vaiheessa kun pitkä liitto takana voi kaivata vaihtelua. Se ei kuitenkaan tarkoita ettenkö rakastaisi kumppania tai haluaisin erota. Asiasta sovittu molemmin puolin ja luottamus on että ehkäisystä huolehditaan hyvin. Myös mustasukkaisuuden tunteet herää puolin ja toisin . Samalla se rakkautemme taas löytämään intohimomme toisiamme kohtaan.
Varsinaiset älyköt, jotka eivät osaa edes kirjoittaa. Miten parinvaihto liittyy pettämiseen?
Yksi syy, miksi pettäminen on vakavampi asia kuin muu valehtelu on se, että siinä heräävät helposti tunteet. Eli fyysisestä pettämisestä tulee emotionaalinen pettäminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinulle annetut lupaukset saa rikkoa? Voin lainata sinulta ison summan rahaa ja jättää maksamatta takaisin, vaikka lupasin? Voin sopia kanssasi tapaamisesta ja jättää tulematta paikalle?
Minä en haluaisi elää ihmisen kanssa, joka rikkoo merkittäviä minulle antamiaan lupauksia. Yksittäisestä pettämisestä en haluaisi tietää, mutta jos saisin tietää, niin suhtautuisin siihen kuten lupausten rikkomiseen suhtaudutaan. Jos puolisoni olisi halunnut säilyttää vapauden naida muita, tai jos hän haluaa sellaisen nyt, hänen tulee kertoa asia minulle eikä tehdä sitä selän takana, koska itse elän siinä uskossa, että meillä on yhteinen rehellisyytee perustuva arvomaailma.
Se etten saa rahojani takaisin tai tuhlaat aikaani olemalla tulematta sovittuun tapaamiseen vaikuttaa minuun. Se että kerran panet jotakuta toista ei vaikuta minuun. Tai sitten et osaa pettää minun huomaamattani mikä on eri asia.
Eli jos saat seksitaudin, se ei vaikuta sinuun. Jätät vaan sen hoitamatta ja elelet normaalisti?
Miten päättelit että seksitaudin saaminen ei vaikuttaisi petettyyn puolisoon?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etkö oikeasti tiedä?
Olisko antaa esimerkkejä?
Mutta kyllähän se ihmisestä riippuu mitä kaikkea voi antaa anteeksi.
Ystäväpariskunta: mies lupasi, että mennään jouluksi naisen vanhempien luokse kun nainen halusi. Lähempänä joulua mies kuitenkin muutti mieltään. Toisen kerran sopivat, että nainen saa päättää olohuoneen kalusteiden värit. Huonekaluostoksilla tämä ei enää miehelle sopinutkaan. Ja sitä on myös nähty ystäväpiirissä, että lainattuja rahojaan ei saakaan enää takaisin ja kaikki on anteeksi annettu.
Joku laittaa em. syistä parisuhteen poikki, et voi tietää. Toiset pysyy aina kynnysmattoina.
Sovitteko te suullisesti kumppanienne kanssa, että yhdessä oleminen tarkoittaa sitä, että muita ei panna? Jos asia perustuu "sanattomaan sopimukseen", eli toisin sanoen oletteluun, mitään lupausta ei käytännössä rikota ainakaan sillä ensimmäisellä kerralla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etkö oikeasti tiedä?
Ei anneta, kyllä niin sukulaisuus- ja ystävyyssuhteet kuin työpaikan ja muun luottamusaseman voi menettää helpostikin luottamuspulan takia.
Pettäminen on sen lajin teko, että sillä rikkoo jotain niin perustavanlaatuista, että paluuta samaan ei läheskään aina ole. Jos noin tärkeässä asiassa ei voi luotta, miten sitten vähäisemmissä asioissa?
Pettäminen on kuin sylkemistä vasten kasvoja tai toisaalta kuin, ja joskus kirjaimellisesti, naureskelua petetylle hänen selkänsä takana. Pettäminen vähintäänkin nolaa, pahimmillaan rikkoo, jopa kuoleman aiheuttaen: kun petetty ei jaksa enää elää, kun petetty, petturi tai hänen kumppaninsa ryhtyy väkivaltaiseksi, kun petturi tuo suhteeseen sukupuolitauteja niiden kaikkine seurauksineen (toisinaan pitkätkin hoidot ja pysyvät vaivat, apsettomuus, syöpään kuoleminen). "Vain seksiä" on kyllä typerin vähättely mitä tuollaisesta voi sanoa, sehän aliarvioi sekä seksin merkityksen parisuhteessa, että kaikki pettämisen seuraukset.
Jos pettäminen olisi luonnollista ja väistämätöntä, miksi vapaaehtoisestikin monijäsenisiin sukupuolisuhteisiin hakeutuvat ovat mustasukkaisia?
Vierailija kirjoitti:
Älyköiden touhulta kuulostaakin. Tuntevampi ihminen nostaisi kytkintä. Mulle tuollainen ratkaisu ei sopisi vaikka tiedän sen olevan in tietyissä piireissä. Onhan siinä pelisäännöt,joo. Ei vaan istu mun suhdekäsitykseen. Likainen olo tulee sivusuhteilun ajatuksesta, ei vaan voi mitään. En haluais myöskään olla joku varareikä tai kakkospesä. Mut ihmisethän itse nämä mallaa mielessään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinulle annetut lupaukset saa rikkoa? Voin lainata sinulta ison summan rahaa ja jättää maksamatta takaisin, vaikka lupasin? Voin sopia kanssasi tapaamisesta ja jättää tulematta paikalle?
Minä en haluaisi elää ihmisen kanssa, joka rikkoo merkittäviä minulle antamiaan lupauksia. Yksittäisestä pettämisestä en haluaisi tietää, mutta jos saisin tietää, niin suhtautuisin siihen kuten lupausten rikkomiseen suhtaudutaan. Jos puolisoni olisi halunnut säilyttää vapauden naida muita, tai jos hän haluaa sellaisen nyt, hänen tulee kertoa asia minulle eikä tehdä sitä selän takana, koska itse elän siinä uskossa, että meillä on yhteinen rehellisyytee perustuva arvomaailma.
Se etten saa rahojani takaisin tai tuhlaat aikaani olemalla tulematta sovittuun tapaamiseen vaikuttaa minuun. Se että kerran panet jotakuta toista ei vaikuta minuun. Tai sitten et osaa pettää minun huomaamattani mikä on eri asia.
Eli jos saat seksitaudin, se ei vaikuta sinuun. Jätät vaan sen hoitamatta ja elelet normaalisti?
Miten päättelit että seksitaudin saaminen ei vaikuttaisi petettyyn puolisoon?
Sitähän tässä juuri kysyin...
Vierailija kirjoitti:
Yksi syy, miksi pettäminen on vakavampi asia kuin muu valehtelu on se, että siinä heräävät helposti tunteet. Eli fyysisestä pettämisestä tulee emotionaalinen pettäminen.
Miksi suhteen pitäisi ylipäänsä olla kahdenvälinen?
Ei se silloin kamalaa olekaan jos on tuollainen ihminen kuin sinäkin. Ja siis itse monesti pettäneenä tiedän, että kun puolisostaan ei välitä pätkääkään, niin sehän on sama kenen kanssa pettää. Ei ole tunteita sitä kohtaan jota pettää eikä sitä kohtaan jonka kanssa pettää. Sääntörikkomus pettäminen kuitenkin on, mutta jos toiselle kelpaa aisurin ja kodin kulujen maksajan rooli ja joku puolivillainen hengittävän olennon osa minun elämäni marginaalissa, niin olkoon sitten. Sellaista ihmistä ei kyllä voi tippaakaan kunnioittaa.
Vierailija kirjoitti:
Sovitteko te suullisesti kumppanienne kanssa, että yhdessä oleminen tarkoittaa sitä, että muita ei panna? Jos asia perustuu "sanattomaan sopimukseen", eli toisin sanoen oletteluun, mitään lupausta ei käytännössä rikota ainakaan sillä ensimmäisellä kerralla.
Kyllä me sovimme rajat jo muutaman viikon jälkeen.
Miksi ap sinulle olisi ok, että miehesi mielestä hänen ei tarvitse noudattaa niitä sääntöjä, joita hän itse odottaa sinun noudattavan? Minä en haluaisi olla liitossa kaksinaismoralistin kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ei olisi? Ryhdy sinä avoimeen suhteeseen ja anna toisten elää ja olla rauhassa kahdenvälisissä suhteissa. Jokainen hoitaa oman tonttinsa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No eihän se ole pakko ollakkaan.
Mutta ei se oikein toimi niinkään, että yhden mielestä pitäisi olla ja toisen mielestä ei.
Kun puhutaan pettämisestä, mulle se lähtökohtaisesti tarkoittaa, että tehdään asioita sen puolison selän takana, tietäen, tai ainakin aavistaen, että tämä toiminta loukkaa toista.
Minä en ole koskaan ymmärtänyt uskollisuuden tärkeyttä.
Olen pettänyt molemmissa avioliitoissani, enkä kadu.
Olen myös miettinyt sitä, että miksi se pettäminen on meidän kulttuurissamme juuri se pahin. Millaiset juuret sillä asialla on kulttuurissamme? Luottamuksen voi pettää niin monella tavalla, kuitenkin vain pettäminen on se, johon liittyy vahvasti parisuhteen päättymisen uhka.
Mutta mähän olenkin avoimessa suhteessa. Harvoin käytetty optio, mutta tuo vapautta pitää sekin mahdollisuus avoimena. Ja on kiva voida flirttailla ja ihastuakin hyvällä omallatunnolla. Rakastan miestäni, mutta seksuaalisuus on vielä erikseen.
Vierailija kirjoitti:
Minä en ole koskaan ymmärtänyt uskollisuuden tärkeyttä.
Olen pettänyt molemmissa avioliitoissani, enkä kadu.
Hetkinen. Olet tietoisesti loukannut toista ihmistä, jonka pitäisi olla sinulle tärkeä?
Mistä olet sellaisen käsityksen saanut?
Jos toinen on pakonomainen valehtelija muistakin asioista, kyllä siitä ero ennenpitkää seuraa ellei kumppani ole samanlainen valehtelija. Kaikenlaisia pareja tietysti mahtuu maailmaan. Ei kaksi valehtelijaa yhdessä mikään harvinaisuus ole.