Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko muiden elämä vauvan kanssa pelkkää nukuttamista?

Vierailija
25.05.2020 |

Vauva on aina nukkunut päivisin huonosti ja tuntuu että menee päivä päivältä huonompaan.

Esim tänään herätys klo 7. Vauva söi ja hieroi silmiään lasittuneella katseella. Meni nukkumaan 8.30.
Heräsi 9.30. Puolen tunnin jälkeen näyttää väsymyksen merkkejä. Neuvolan ohjeiden mukaan yritän pitää hereillä 2 tuntia. 10.30 on niin väsynyt että yritän lähteä ulos. Tunti kävelyä ja vauva mölisee väsynenä. Sisällä yritän nukuttaa sänkyyn. Nukkuu noin 5min klo 12. Sen jälkeen ollut vetämätön, hieroo silmiään, väsy-mölisee. Ei nukahda missään huoneessa, missään valaistuksessa, millään taustamelulla. Tänään ollaan oltu pirteänä hereillä 30min. Muuten pelkkää väsymystä ja nukuttamisen yrittämistä.

Olen pohtinut vaihtoehtoa etten tunnista vauvan tarpeita, mutta silmien hierominen ja tyhjyyteen tuijottelu tuntuu niin varmoilta väsymerkeiltä. Jos en yritä laittaa vauvaa silloin nukkumaan vaan hengailen sen kanssa, alkaa se jossain vaiheessa huutaa täyttä häkää.

Neuvolan mukaan he eivät osaa auttaa. Olen puhunut 5 eri henkilölle tästä. Yksi sanoi lue kirja (luin, ei apua), yksi sanoi kävele vaunujen kanssa (kävelen, ei apua), yksi sanoi pidä hereillä ja muodosta rytmi (yritän mutta en osaa). Tuntuu että lopputulos on aina vain itkua ja väsyä ja ei nukahtamista. Tai nukahtaminen viideksi minuutiksi jonka jälkeen on taas entistä hankalampi nukahtaa. Vauva 4kk.

Kommentit (124)

Vierailija
1/124 |
25.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko vauvalla olla joitain allergioita ja niihin liittyvää vatsakipua, refluksia ym? Vatsaoireet pahenevat makuulla ollessa ja silloin alkaa ähinä/itku. Nukahtaako tai onko iloisempi sylissä pystyasennossa? Se kertoo jo vähän. Neuvoloissa eivät ymmärrä yleensä näistä asioista mitään.

Suosittelen kovasti perehtymään allergioihin ja vatsavaivoihin, jos et jo ole. Siinä on kova työ selvittämisessä, mutta maksaa vaivan pitkässä juoksussa. Tsemppiä ja voimia kovasti vauvan kanssa!

Vierailija
2/124 |
25.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vie heti nukkumaan, kun näyttää ensimmäisiä väsymyksen merkkejä. Tuollainen 2 tunnin hereilläolomääräys on ihan huuhaata, vauvoilla on erilaisia unitarpeita. Tykkäisikö vauva olla kantorepussa tai -liinassa? Jotkut nukahtavat siten paremmin ja nukkuvat pidempään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/124 |
25.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voiko vauvalla olla joitain allergioita ja niihin liittyvää vatsakipua, refluksia ym? Vatsaoireet pahenevat makuulla ollessa ja silloin alkaa ähinä/itku. Nukahtaako tai onko iloisempi sylissä pystyasennossa? Se kertoo jo vähän. Neuvoloissa eivät ymmärrä yleensä näistä asioista mitään.

Suosittelen kovasti perehtymään allergioihin ja vatsavaivoihin, jos et jo ole. Siinä on kova työ selvittämisessä, mutta maksaa vaivan pitkässä juoksussa. Tsemppiä ja voimia kovasti vauvan kanssa!

Olen pohtinut myös näiden mahdollisuutta. Neuvolaan ehdotin näitä vaivoja mutta ei kuulemma voi olla koska muuten vauva viihtyy mahallaan ja selällään. Tämä itku liittyy vain nukkumistilanteisiin.

Olen pitkään laittanut vauvaa nukkumaan heti kun se vaikuttaa väsyneeltä mutta sekään ei ole tae onnistumisessa. Välillä laitan vauvan ekasta silmien hieromisesta vaunuihin ja lähden kävelemään mutta vauvalla saattaa kestää 40min nukahtaa. Sitten havahtuu max 20min kuluttua enkä ole tuosta sitä saanut enää jatkounille.

Syödessä se usein "nukahtaa", siis syö silmät kiinni vähän pidempään. Siitä taas havahtuu eikä halua enää nukkua vaikka silmät menevät kuin pajatso.

Turhauttaa niin paljon kun koko päivä menee epätietoisuudessa että miten vauvan saattaa saada nukkumaan vai saako ollenkaan vsi kestääkö unet sen 5min. Ap

Vierailija
4/124 |
25.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä on pari vaihtoehtoa. Ehkä vauvalla on jokin terveydellinen syy, ettei saa nukuttua riittävän pitkää unipätkää, jotta jaksaisi valoa kerralla pidempään. Tai sitten olette jotenkin vain ajautuneet jatkuvaan nukuttamiskierteeseen, jossa vauva laitetaan vain koko ajan nukkumaan ja lopulta vauva ei voi nukkua rittävän pitkää, koska unta ei vain riitä ja se tekee vauvan väsyneen oloiseksi. Ehkä voisit kokeilla, että pikkuhiljaa vain pidemnät valveillaolo aikaa?

Vierailija
5/124 |
25.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sulla kantoliinaa tai -reppua? Mulla oli molemmilla lapsilla vauvoina vaihe, että nukkuivat paremmin siinä. Toisella oli kai lievää refluksia, toisella ilmavaivoja. Nukutin siihen ja jossain vaiheessa laskin sitten sänkyyn.

Vierailija
6/124 |
25.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä, jos laitat väsyneen vauvan pinnikseen / vaunuihin ja tutin suuhun. Annat olla siellä vilkuilematta sen kummemmin, että nukkuuko se vai ei. Koita puuhailla omia hommiasi, älä tarkkaile vauvaa herkeämättä. Tietysti sitten, jos huutaminen yltyy aivan mahdottomaksi, niin otat syliin ja hyssyttelet. 

Vierailija
7/124 |
25.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja kantoreppuun olen viimein saanut vauvan totutettua, saattaa siinä torkahtaa (pitkän ajan kuluttua) mutta herää sitten taas 5-20min päästä.

Ainoa pidempi nukahtaminen on tuo aamusella, jos saan sen silloin nukahtamaan. En tiedä mitä silloin teen eri tavalla.

Saatan myös olla liian herkkä reagoimaan vauvan itkuun. Olen yrittänyt kovettaa itseni niin etten mölinään enää kiinnitä juuri huomiota mutta kun menee paniikki-itkuksi niin tottakai reagoin. Olen myös koittanut nukuttaa vauvaa olemalla itse vieressä mutta silloin se vaan tuijottaa minua ja nauraa. Jos nostan pois sängystä (olisiko sittenkin virkeä) se alkaa hieromaan silmiään yms. Kunpa olisin joku superäiti joka ymmärtää kaikki eleet ja osaa tehdä oikein. Ap

Vierailija
8/124 |
25.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisitko laittaa pötkötellä vauvan kanssa lattialla?

Patja seinän lähelle siten, että vauva ei pääse putoamaan pois patjalta.

Vauva nukahtaa tai sitten ei. Mutta itse saisit levättyä? Ts. ainakin horrostettua, ja sekin auttaa ja voi virkistää?

Vierailija
9/124 |
25.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä on pari vaihtoehtoa. Ehkä vauvalla on jokin terveydellinen syy, ettei saa nukuttua riittävän pitkää unipätkää, jotta jaksaisi valoa kerralla pidempään. Tai sitten olette jotenkin vain ajautuneet jatkuvaan nukuttamiskierteeseen, jossa vauva laitetaan vain koko ajan nukkumaan ja lopulta vauva ei voi nukkua rittävän pitkää, koska unta ei vain riitä ja se tekee vauvan väsyneen oloiseksi. Ehkä voisit kokeilla, että pikkuhiljaa vain pidemnät valveillaolo aikaa?

Tämä kuulostaa meidän elämältä. On vain hankalaa kun ei tiedä milloin se pitäisi oikeasti laittaa nukkumaan kun on koko ajan väsyneen oloinen. Kun jos en huomioi vauvan väsyviestejä niin se alkaa itkemään. Ap

Kiitos kaikille vastauksista. Tuntuu niin yksinäiseltä ja turhauttavalta kun en osaa toimia ja kun tuntuu ettei mistään saa apua. Mulle oli varattu neuvolaan aika tämän asian selvittämiseksi ja anti oli th:n toteamus ettei hän osaa oikein auttaa, koita laittaa unirätti vaunuihin.

Ei tarvi varmaan edes kertoa että ei auttanut tuokaan vinkki.

Vierailija
10/124 |
25.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin ja kantoreppuun olen viimein saanut vauvan totutettua, saattaa siinä torkahtaa (pitkän ajan kuluttua) mutta herää sitten taas 5-20min päästä.

Ainoa pidempi nukahtaminen on tuo aamusella, jos saan sen silloin nukahtamaan. En tiedä mitä silloin teen eri tavalla.

Saatan myös olla liian herkkä reagoimaan vauvan itkuun. Olen yrittänyt kovettaa itseni niin etten mölinään enää kiinnitä juuri huomiota mutta kun menee paniikki-itkuksi niin tottakai reagoin. Olen myös koittanut nukuttaa vauvaa olemalla itse vieressä mutta silloin se vaan tuijottaa minua ja nauraa. Jos nostan pois sängystä (olisiko sittenkin virkeä) se alkaa hieromaan silmiään yms. Kunpa olisin joku superäiti joka ymmärtää kaikki eleet ja osaa tehdä oikein. Ap

Luulen, ettei tässä ole nyt kyse sun puutteellisista taidoista äitinä!

Vierailija
11/124 |
25.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Herääkö vauva itsekseen vai johonkin muutokseen, esim. vaunut pysähtyy, lasket sänkyyn tms?

Jos itsekseen, niin tsekkaa, ettei ole kylmä muuta. Vauvan unisykli voi olla lyhyt, jolloin hän havahtuu herkästi. Vauva saattaa nukahtaa uudelleen, kunhan ei saa liikaa virikkeitä herättyään. Itsellä on toiminut noissa se vaunujen heijaus vähän sivusta, ettei tuijotella toisiamme.

Nukkuuko yöllä kuitenkin hyvin? Voiko niitä keinoja käyttää päivisin?

Vierailija
12/124 |
25.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

On tärkeää, että saat vauvan nukkumaan riittävästi (hyvänlaatuista unta) jotta hänen aivonsa kehittyvät normaalisti, ja itsekin jaksat.

Ensimmäisenä huomioni kiinnitti se, että herätät vauvan - miksi?

On löydyttävä keino, jolla vauva saa kokea olevansa niin tyytyväinen, että pystyy nukahtamaan... KOKEILE TÄTÄ: laita vaunujen kantokoppaan ja keinuta hellästi ylös-alas suunnassa samalla, kun keinutat edes-taakse (ja siinäkin ylös-alas). Juuri kun näyttää, että vauva meinaa nukahtaa, jatka vielä lempeästi! (Ettei tule suurta muutosta juuri silloin, kun olisi nukahtanut...) Melut ja mölyt pois ensimmäisten 20 min jälkeen nukahtamisesta, jotta vauva ehtii päästä syvään uneen.

Olennaista on tosiaan löytää se, mikä rauhoittaa vauvan hänen ehdoillaan. Kerrothan, mikä auttoi!

Vierailija
13/124 |
25.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Unohda neuvolan ohjeet, kidutat niillä vauvaa!!

Vierailija
14/124 |
25.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulen, että vauva on jännittynyt ja psyykksiesti & fyysisesti ylirasittunut siitä, ettei saa elää omalla rytmillään, niin kovasti kuin yritätkin auttaa. Ehkä olisi parempi, että unohdat kellot ja minuutit ja keskityt siihen, mitä vauva tarvitsee. Älä syötä häntä, jos meinaa nukahtaa! Silloin voisi olla sopiva hetki vaikka rauhalliselle sylitanssille, jos musiikkia niin ei mitään stressi-jumputusta eikä kovalla.

Vierailija
15/124 |
25.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Entä, jos laitat väsyneen vauvan pinnikseen / vaunuihin ja tutin suuhun. Annat olla siellä vilkuilematta sen kummemmin, että nukkuuko se vai ei. Koita puuhailla omia hommiasi, älä tarkkaile vauvaa herkeämättä. Tietysti sitten, jos huutaminen yltyy aivan mahdottomaksi, niin otat syliin ja hyssyttelet. 

Tässä oikea pahoinpitelijän neuvo.

Vierailija
16/124 |
25.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä kuulostaa meidän elämältä. On vain hankalaa kun ei tiedä milloin se pitäisi oikeasti laittaa nukkumaan kun on koko ajan väsyneen oloinen. Kun jos en huomioi vauvan väsyviestejä niin se alkaa itkemään. Ap

Kiitos kaikille vastauksista. Tuntuu niin yksinäiseltä ja turhauttavalta kun en osaa toimia ja kun tuntuu ettei mistään saa apua. Mulle oli varattu neuvolaan aika tämän asian selvittämiseksi ja anti oli th:n toteamus ettei hän osaa oikein auttaa, koita laittaa unirätti vaunuihin.

Ei tarvi varmaan edes kertoa että ei auttanut tuokaan vinkki.

Ymmärrän että tilanne on vaikea: et voi enää etsiä väsymyksen merkkejä, kun ne ovat jatkuvia. Mitä jos käsittelisit vauvaa koko ajan, kuin hän olisi menossa unille, eli pidät vain sylissä (kuten varmasti muutenkin teet), mutta enemmän kevyttä hytkytystä ja rauhoitat ympäristön, jos enää mahdollista... 

Eikä rinnalle ja syliin nukahtamisessa ole mitään väärää, jotta saat tilanteen normalisoitua! Tee mitä vain vaatii, jotta vauva olisi tyytyväinen; ei mitään aktiviteetteja yliväsyneenä, menee vain kognitiivisesti ylikierroksille.

Vierailija
17/124 |
25.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On tärkeää, että saat vauvan nukkumaan riittävästi (hyvänlaatuista unta) jotta hänen aivonsa kehittyvät normaalisti, ja itsekin jaksat.

On löydyttävä keino, jolla vauva saa kokea olevansa niin tyytyväinen, että pystyy nukahtamaan... KOKEILE TÄTÄ: laita vaunujen kantokoppaan ja keinuta hellästi ylös-alas suunnassa samalla, kun keinutat edes-taakse (ja siinäkin ylös-alas). Juuri kun näyttää, että vauva meinaa nukahtaa, jatka vielä lempeästi! (Ettei tule suurta muutosta juuri silloin, kun olisi nukahtanut...) Melut ja mölyt pois ensimmäisten 20 min jälkeen nukahtamisesta, jotta vauva ehtii päästä syvään uneen.

Olennaista on tosiaan löytää se, mikä rauhoittaa vauvan hänen ehdoillaan. Kerrothan, mikä auttoi!

En siis tosiaan herätä vauvaa :D jos meinaat tuota aloitusviestiä missä lukee herätys, niin tarkoitin siis että vauva heräsi silloin. Anteeksi epäselvyys.

Iltaisin vauva on tähän mennessä nukahtanut ilman mitään ongelmaa mutta nyt viikon ajan sekin on alkanut hankaloittumaan ja täyttymään itkusta.

Äsken vauva taas unisöi ja nukahti. Havahtui itse ihan minuutin-pari nukahtamisen jälkeen sylissä. Nukahti heti uudelleen ja havahtui taas. Oikeen siis sätkähtää. Ei mielestäni kuulunut mitään ääntä enkä liikkunut tms. Myöskään muuten en ole yhdistänyt heräämistä mihinkään ääneen. Nyt sain vauvan omaan sänkyyn ja on ollut siellä jo kymmenisen minuuttia nukkuen(?).

"Luulen, että vauva on jännittynyt ja psyykksiesti & fyysisesti ylirasittunut siitä, ettei saa elää omalla rytmillään, niin kovasti kuin yritätkin auttaa. Ehkä olisi parempi, että unohdat kellot ja minuutit ja keskityt siihen, mitä vauva tarvitsee. "

Näin olen tähän asti tehnyt, nyt vajaa viikon koittanut neuvolan ohjeita (en kyllä tuohon kahteen tuntiin pääse mutta olen yrittänyt pitää sitä ilman nukkumaanlaittoa esim 10min pidempään kuin normaalisti.)

Mulle on varmaan vaikeinta se itkun selvittäminen. Jos on liian kauan aktivointia/seurustelua > itkua. Jos laitan väärään aikaan sänkyyn/vaunuihin > itkua.

Vierailija
18/124 |
25.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja vauvan ikä on? 2kk vai 11 kk? Ihan "pikkusen" vaikuttaa siihen, mitä ehdotan neuvoksi. T. kolmen äiti, kaikki erilaisia nukkujia

Vierailija
19/124 |
25.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En siis tosiaan herätä vauvaa :D jos meinaat tuota aloitusviestiä missä lukee herätys, niin tarkoitin siis että vauva heräsi silloin. Anteeksi epäselvyys.

Iltaisin vauva on tähän mennessä nukahtanut ilman mitään ongelmaa mutta nyt viikon ajan sekin on alkanut hankaloittumaan ja täyttymään itkusta.

Äsken vauva taas unisöi ja nukahti. Havahtui itse ihan minuutin-pari nukahtamisen jälkeen sylissä. Nukahti heti uudelleen ja havahtui taas. Oikeen siis sätkähtää. Ei mielestäni kuulunut mitään ääntä enkä liikkunut tms. Myöskään muuten en ole yhdistänyt heräämistä mihinkään ääneen. Nyt sain vauvan omaan sänkyyn ja on ollut siellä jo kymmenisen minuuttia nukkuen(?).

"Luulen, että vauva on jännittynyt ja psyykksiesti & fyysisesti ylirasittunut siitä, ettei saa elää omalla rytmillään, niin kovasti kuin yritätkin auttaa. Ehkä olisi parempi, että unohdat kellot ja minuutit ja keskityt siihen, mitä vauva tarvitsee. "

Näin olen tähän asti tehnyt, nyt vajaa viikon koittanut neuvolan ohjeita (en kyllä tuohon kahteen tuntiin pääse mutta olen yrittänyt pitää sitä ilman nukkumaanlaittoa esim 10min pidempään kuin normaalisti.)

Mulle on varmaan vaikeinta se itkun selvittäminen. Jos on liian kauan aktivointia/seurustelua > itkua. Jos laitan väärään aikaan sänkyyn/vaunuihin > itkua.

Vauva saattaa herätä siihen, että unissaan liikuttelee raajojaan. Siitä voi johtua nuo säpsähdykset. Oletko koittanut kapalointia/unipussia, joka rajoittaisi liikkeitä?

Ja jos nukahtaa tissille, niin anna nukkua siinä ainakin yhdet unet, makoilkaa sohvanurkassa tai sängyllä lukien tai ota itsekin torkut.

Vierailija
20/124 |
25.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hm... Hyvä, että pääsen keskustelemaan asiasta - hyvä, ettet pidä vauvan tyytymättömyyttä mitättömänä, vaan haluat, että hän on mahdollisimman tyytyväinen.

Kerron sinulle yhden väärinkäsityksen, joka monella ihmisillä on vauvoista: että heille pitäisi tarjota paljon virikkeitä. Vauva toki tarvitsee vuorovaikutusta perushoivan muodossa ja vähäsen stimulaatiota muutenkin (vauvaa ei saisi koskaan "hylätä"), mutta ei vauva oikeasti jaksa mitään kovin sosiaalista pitkään... Jos vauva esim. kääntää katseensa seurustelun aikana muualle, on erittäin tärkeää, ettei häntä yritä pakottaa katsekontaktiin. Oletko kuullut S.O.S. -merkeistä? (Social Over Stimulation)