Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Olenko ainoa, joita itseruskettavat tuotteet ja niiden markkinointi häiritsee ideologisesti?

Vierailija
25.05.2020 |

Olen nainen, joka on aina ollut ihonväriltä sävyä "erittäin vaalea". Rusketun huonosti tai en juuri ollenkaan, varmaan palaisin myös kohtuullisen helposti jos olisin riittävän pitkään auringossa. Olen läpi ikäni kipuillut ihonvärini kanssa, sillä lapsena ja teini-ikäisenä sain etenkin aina kesällä ja kesän jälkeen kuulla vitsejä ihonväristäni. Esim. kesäloman jälkeen "oot sitten viettänyt koko kesän jääkaapissa", jopa opettajat koulussa saattoivat kauhistella, että "huh huh kun oot niin kamalan vaalea- kävisit välillä ulkona, ei ole tervettä olla vaan sisällä." Vaikka olin toki ollut ulkona, kuitenkin suojaten ihoni joko aurinkovoiteella tai vaatteilla. (Onneksi vanhemmat lapsuudessani ymmärsivät aurinkosuojan merkityksen!)

Parikymppisenä aloin käyttämään erilaisia itseruskettavia tuotteita vaihtelevalla menestyksellä. Halpistuotteet haisivat kamalalle ja lopputulos oli oranssi, kalliimmat tuotteet oli parempia mutta opiskelijabudjetista ne lohkaisivat kohtuuttoman ison osan. Vuosikausien ajan itseruskettavat olivat jollain tavoin osa elämääni joka kesä, sekä voiteina että suihkurusketuksina. En osaa edes ajatella, kuinka paljon rahaa niihin on mennyt.

Nyt onneksi ikää ja itsetuntoa alkaa olemaan sen verran, että olen parina viime kesänä jättänyt itseruskettavat käyttämättä. Ylipäätään ajatus ihonvärin muuttamisesta on alkanut tuntua ihan sairaalta ja epäluonnolliselta. Siis mehän paheksumme ideologisesti sitä, että esim. Intiassa ja Aasian maissa markkinoidaan vaalennusvoiteita (mm. Fair and Lovely, ihan törkeä nimikin!) mutta samaan aikaan pidämme normaalina sitä, että esim. laajalevikkiset iltapäivälehdet otsikoivat isosti: "Metti ottaa vain harvoin aurinkoa mutta on silti kauniin ruskettunut - näitä tuotteita hän käyttää" (IS 22.5.2020), "Etkö ehtinyt talvea karkuun ja nyt kasvojen iho on kuin lakana? Näin feikkaat täydellisen päivetyksen" (IS 28.2020) "Kauneustoimittajan paras meikkivinkki - satsaa ostamalla kunnot itseruskettava kasvoille (IL 24.4.2017). Jos nuo otsikot kääntäisi siten, että puhuttaisiin tumman ihon vaalentamisesta, kyseessä olisi skandaali mutta ihan ok näemmä pitää vaalean vaaleaa ihoa rumana ja sellaisena, josta pitää pyrkiä ehdoin tahdoin pois.

En siis paheksu sitä, jos joku kokee haluavansa käyttää itseruskettavia. Haluaisin kuitenkin ravistella sitä käsitystä, että vaalea ja kalpea iho olisi lähtökohtaisesti ruma ja rusketus on parempi. Lisäksi oma ihonväri on todella henkilökohtainen asia eikä kehittyville nuorille tee todellakaan hyvää nähdä ja kuulla perinteisissä medioissa tai somessa viestiä, että rusketus ja päivettynyt iho ovat jollain tavalla tavoiteltavia asioita. Samalla tavalla esim. Intiassa on onneksi viime aikoina alkanut nousta kritiikkiä vaalennusvoiteita kohtaan, monet julkkikset kieltäytyvät lähtemästä mainoskasvoiksi yms. Koskahan meillä Suomessa tulee kritiikki ja kapina rusketustuotteita vastaan?

Kommentit (46)

Vierailija
21/46 |
25.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo kirjoitus on minusta sellaista nuoren ihmisen kipuilua ja luonnollista uloskasvamista asioista, jotka on ensin ottanut kuin annettuna.

Minulla on vaalea iho, mutta en taas ole koskaan imenyt itseeni tuota rusketuspropagandaa. Lienen sinua vähän vanhempi. En vaan ole mitenkään saanut ongelmaa tuosta asiasta itselleni.:)

Olen lähempänä neljääkymppiä joten hyvinkin voin olla sinua vanhempi. On totta, että nuorempana olen todella kipuillut tämän ihonväriasian kanssa henkilökohtaisesti. Nyt viihdyn hienosti omassa vaaleassa ihossani mutta koko ilmiön alkanut pohdituttaa minua,  kuten otsikossakin kirjoitin, ideologian tasolla.  Joku vertasi itseruskettavia tai ylipäätään ihon värin muuttamista ylipäätään kosmetiikkaan, meikkiin, hiusväriin, tatuointeihin. Mielestäni tuo rinnastus on kuitenkin virheellinen. Ihonväri on samaan aikaan sekä hyvin henkilökohtainen juttu mutta myös politisoitu asia. Mediassa (niin perinteinen kuin some) ei pitäisi olla yhtään tilaa sille ajattelutavalle, että luonnollinen ihonväri ei ole ok vaan pitäisi tavoitella jotain muuta (keinotekoinen rusketus kuin vaalennus). On eri asia leikitellä vaikka eri päivinä erilaisilla huulipunilla kuin muuttaa omaa ihonväriä.

ap  

Minusta sinä olet tehnyt tuosta henkilökohtaisen ja politisoidun. Totta tietysti on, että ihon värillä on merkitystä etnisten asioiden kanssa, mutta se on kuitenkin samaan aikaan asia, jonka kanssa sinä synnyt ja jolle et voi mitään. Siksi on aivan turhaa energianhukkaa yrittää olla jotain muuta mitä olet. Ja jos niin teet, niin sinulla on ongelma itsetunnossasi.

Vierailija
22/46 |
25.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän ap:n pointin hyvin. Kysyisin silti, eikö tällä logiikalla sama ongelma ole kaikissa niissä tuotteissa, joiden avulla pyritään näyttämään joltain muulta kuin mitä luonnollisesti olemme. Hiusvärit, huulipunat, kynsilakat, ripsivärit, luomivärit, tatuoinnit, puuterit...

Noihin liittyy samantyyppisiä ongelmia ja kysymyksiä, ja niistä voi halutessaan tehdä uusia keskusteluja. Tämä keskustelu keskittyy tällä kertaa rusketukseen. En osaa kunnolla ilmaista ajatuksiani aiheesta, mutta minusta ihon ”vääränvärisyys” on jollain tavalla kiinnostavampi ja laajempi kulttuurinen ilmiö kuin se, että kynnet voi lakata sinisiksi tai punaisiksi. Kynsilakkoja on myynnissä kaikissa sateenkaaren väreissä, mutta Suomessa ei juurikaan ole tarjolla ihoa vaalentavia tuotteita. Miksi?

Koska ei ole tarvetta sellaisille? Kukapa niitä ostaisi kun ollaan jo ihan vaaleita.

Japanissa ja Etelä-Koreassa monilla on jo valmiiksi vaalea iho, silti painopiste on ihon vaalentamisessa ja rusketuksen estämisessä. Tuotteita saatetaan markkinoida nimenomaan ihoa vaalentavina. Minusta tässä on kiinnostava ero. Lisäksi Suomessa monilla on jo valmiiksi vaaleat hiukset (muistaakseni suhteellisesti eniten blondeiksi luokiteltavia maailmassa) mutta vaalennusaineita hiuksille löytyy vaikka kuinka paljon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/46 |
25.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän ap:n pointin hyvin. Kysyisin silti, eikö tällä logiikalla sama ongelma ole kaikissa niissä tuotteissa, joiden avulla pyritään näyttämään joltain muulta kuin mitä luonnollisesti olemme. Hiusvärit, huulipunat, kynsilakat, ripsivärit, luomivärit, tatuoinnit, puuterit...

Noihin liittyy samantyyppisiä ongelmia ja kysymyksiä, ja niistä voi halutessaan tehdä uusia keskusteluja. Tämä keskustelu keskittyy tällä kertaa rusketukseen. En osaa kunnolla ilmaista ajatuksiani aiheesta, mutta minusta ihon ”vääränvärisyys” on jollain tavalla kiinnostavampi ja laajempi kulttuurinen ilmiö kuin se, että kynnet voi lakata sinisiksi tai punaisiksi. Kynsilakkoja on myynnissä kaikissa sateenkaaren väreissä, mutta Suomessa ei juurikaan ole tarjolla ihoa vaalentavia tuotteita. Miksi?

Suomessa ei myydä ihoa vaalentavia tuotteita kahdesta syystä:

Ihon vaalentaminen on Intiassa pitkälti kolonialismiin ja törkeään eriarvoisuuteen liittyvä ilmiö, tulos siitä, että rikas ylempi sosiaaliluokka (britit ja toisaalta geneettisesti vaaleaihoisemmat Pohjois-Intialaiset) on ollut vaaleaihoista. Meillä ei ole vaaleaan ihonväriin assosioutuvaa etuoikeutta. Ei ole tarvetta kohottaa omaa sosiaalista statusta vaalentamalla ihoa.

Suomessakin on myyty tehokkaita ihonvaalennusaineita, mutta lähinnä paikallisten pigmenttiongelmien poistamiseen. Tehokkaat ihonvaalennusaineet ovat kuitenkin kauheita myrkkyjä, jotka voivat aiheuttaa haavaumia, pysyvää arpeutumista ja lisätä ihosyövän riskiä. Ne on kielletty kaikkialla EU:n alueella ja hyvä niin.

Vierailija
24/46 |
25.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä avaus! Kaikki keinot, joilla saadaan ihmiset tuntemaan itsensä epäkelvoiksi luonnollisten ominaisuuksiensa takia, lisäävät erilaisten tuotteiden myyntiä. Lehdet toistavat näitä väittämiä toisaalta oman myyntinsä ja lisäksi tuotteiden myynnin kasvattamiseen.

Ainoa mitä ehkä kannattaisi suositella kaikille on aurinkosuojan käyttö ja poissa pahimmasta paisteesta pysytteleminen, jos terveyden ja ikääntymisen kannalta katsoo.

Vierailija
25/46 |
25.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun mielestä kaikesta ei pitäisi tehdä ra si stista haloota. Fair and Lovely on ihan hyvä nimi (Mikä pitäisi olla? Fair but horrible? Fair and ok?). Vaaleat saa ruskettaa ihoaan ja ruskeat saa vaalentaa ihoaan.

Fair and lovely (miehille vastaava tuote on muuten Fair and handsome) on muuten ihan oikeasti yksi huonoimmista nimistä ikinä. Sehän viittaa siihen, että luontaisesti tumma ihonväri ei ole kaunis eikä komea. Käypä muuten huviksesi katsomassa noita Intian Fair and lovely mainoksia YouTubesta. Joissain niistä kerrotaan ihan suoraan tarinaa, että mainoksen alussa päähenkilö ei saa unelmiensa työpaikkaa, puolisoa tms. ja sitten kun on aikansa käyttänyt tätä vaalentavaa tuotetta, onkin lähes eurooppalaisen näköinen ja sitten maagisesti saa kaiken haluamansa. Mainittakoon, että Fair and lovely/Fair and handsome ovat Unileverin tuotteita, joita monia löytyy myös meidän kylpyhuoneista. 

Suomessa paradoksaalisesti Dove (myös Unileverin tuotemerkki) mainostaa näyttävästi Dove Self-esteem projektia, jonka näennäisenä tarkoituksena opettaa nuoria hyväksymään itsensä sellaisena kuin on. On materiaalia opettajille, nuorille jne. itsetunnon tukemiseen. Siitä huolimatta mainostetaan pokkana Doven omia itseruskettavia tuotteita, viestien epäsuorasti ettei oma ihonvärisi kelpaa. Ristiriitaista? 

ap 

Vierailija
26/46 |
25.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa ei myydä ihoa vaalentavia tuotteita kahdesta syystä:

Ihon vaalentaminen on Intiassa pitkälti kolonialismiin ja törkeään eriarvoisuuteen liittyvä ilmiö, tulos siitä, että rikas ylempi sosiaaliluokka (britit ja toisaalta geneettisesti vaaleaihoisemmat Pohjois-Intialaiset) on ollut vaaleaihoista. Meillä ei ole vaaleaan ihonväriin assosioutuvaa etuoikeutta. Ei ole tarvetta kohottaa omaa sosiaalista statusta vaalentamalla ihoa.

Suomessakin on myyty tehokkaita ihonvaalennusaineita, mutta lähinnä paikallisten pigmenttiongelmien poistamiseen. Tehokkaat ihonvaalennusaineet ovat kuitenkin kauheita myrkkyjä, jotka voivat aiheuttaa haavaumia, pysyvää arpeutumista ja lisätä ihosyövän riskiä. Ne on kielletty kaikkialla EU:n alueella ja hyvä niin.

Mitä muuten tulee noihin Intian ja muidenkin Aasian maiden ihonvaalennustuotteisiin, niin suurin osa niistä on onneksi ihan harmittomia. Vaikuttavat aineet lähinnä aurinkosuoja ja ainakin Fair and Lovelyssä jotain valkoista puuteria, mikä luo illuusion vaaleudesta mutta ei todellakaan siis vaalenna. Luulisin, että Suomessa on näitä myynnissä joissain afromarketeissa. 

Vierailija
27/46 |
25.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki vaaleat nuoret! Suojelkaa ihoanne ja pysykää poissa auringosta ja heittäkää itseruskettavat roskiin. Nelikymppisinä nuo rusketukset ihailijat näyttävät rusinoilta teidän rinnallanne.Olkaa ylpeitä vaaleasta ihostanne, blondius on katoavaa tässä maailmassa.

Vierailija
28/46 |
25.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun mielestä kaikesta ei pitäisi tehdä ra si stista haloota. Fair and Lovely on ihan hyvä nimi (Mikä pitäisi olla? Fair but horrible? Fair and ok?). Vaaleat saa ruskettaa ihoaan ja ruskeat saa vaalentaa ihoaan.

Fair and lovely (miehille vastaava tuote on muuten Fair and handsome) on muuten ihan oikeasti yksi huonoimmista nimistä ikinä. Sehän viittaa siihen, että luontaisesti tumma ihonväri ei ole kaunis eikä komea. Käypä muuten huviksesi katsomassa noita Intian Fair and lovely mainoksia YouTubesta. Joissain niistä kerrotaan ihan suoraan tarinaa, että mainoksen alussa päähenkilö ei saa unelmiensa työpaikkaa, puolisoa tms. ja sitten kun on aikansa käyttänyt tätä vaalentavaa tuotetta, onkin lähes eurooppalaisen näköinen ja sitten maagisesti saa kaiken haluamansa. Mainittakoon, että Fair and lovely/Fair and handsome ovat Unileverin tuotteita, joita monia löytyy myös meidän kylpyhuoneista. 

Suomessa paradoksaalisesti Dove (myös Unileverin tuotemerkki) mainostaa näyttävästi Dove Self-esteem projektia, jonka näennäisenä tarkoituksena opettaa nuoria hyväksymään itsensä sellaisena kuin on. On materiaalia opettajille, nuorille jne. itsetunnon tukemiseen. Siitä huolimatta mainostetaan pokkana Doven omia itseruskettavia tuotteita, viestien epäsuorasti ettei oma ihonvärisi kelpaa. Ristiriitaista? 

ap 

En ole ikinä ottanut tuota noin vakavasti. Jos tuolle linjalle lähdetään niin pian pitää paheksua sitä että myyvät myös deodorantteja, eikö luonnollinen ihmisen -välillä hikinenkin- haju kelpaa? Kauheaa!

Ihmiset nyt tykkää joskus leikkiä ulkonäöllään. Itse en ole koskaan kokenut mitään rusketuspaineita, kun en ole edes erityisen vaaleaihoinen vaan suomalaiseksi pikemminkin tummemmasta päästä. Mutta silti toisinaan tykkään käyttää tummia itseruskettavia ja siihen ihonväriin sopivia "aurinkomeikkejä". Toisaalta talvisin joskus meikkaan itseni oikeaa ihonväriä vaaleammaksi Lumikiksi esimerkiksi juhlaan, kun muu meikki tulee niin hienosti esiin kalpealta iholta kun taas oma oliivibeige iho jotenkin nielaiseen kaiken niin että tulipunainenkaan huulipuna ei näytä kovin dramaattiselta.

On siis ikävää jos ihmiset kokee paineita siihen, ettei luonnollinen ulkonäkö riitä, mutta sekin on tylsää, jos luonnollisuudesta tulee joku uusi normi ja sitten alettaisiin paheksua meitä, joiden tyyliin kuuluu meikki, itseruskettavat jne.

Vierailija
29/46 |
25.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki vaaleat nuoret! Suojelkaa ihoanne ja pysykää poissa auringosta ja heittäkää itseruskettavat roskiin. Nelikymppisinä nuo rusketukset ihailijat näyttävät rusinoilta teidän rinnallanne.Olkaa ylpeitä vaaleasta ihostanne, blondius on katoavaa tässä maailmassa.

Itseruskettavat ei tiettävästi vahingoita ja vanhenna ihoa millään tapaa. Ne on vain ihon pintakerroksiin jääviä sokeriyhdisteitä.

Auringon vanhentavasta vaikutuksesta sen sijaan kyllä on tieteellistä näyttöä. Silti tuntuu että perimä vaikuttaa paljon enemmän. Esim. itse en ole koskaan laittanut eläissäni itseeni aurinkovoidetta, ja kesäisin olen hyvin ruskea (olen tumma ja rusketun hyvin), ja olen ikäisekseni aika vähäryppyinen. Äidillenikin alkoi tulla ryppyjä vasta 60 iässä, vaikka hänkin oli auringonpalvoja. Paksu, rasvainen ihotyyppi suojaa. Ihosyöviltä ei toki suojaa.

Vierailija
30/46 |
25.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap 

Intiassa kun olin töissä, kuulin paljon kommentteja paikallisilta naisilta tyyliin kyllä minäkin sitä ja tätä mutta kun olen näin tumma... Esim. haluaisin minäkin naimisiin mutta se on vaikeaa kun on tumma. Yritin kertoa että meilläpäin ruskeaa ihoa tavoitellaan ja siitä maksetaan paljon rahaa - heidän mielestään tämä oli hulluutta. Vain vaalea iho on kaunis ja haluttu, ja he yrittävät kaikin tavoin välttää aurinkoa ja käyttää vaaleampaa meikkiä. Sain siellä paljon huomiota mutta se lähinnä vaivaannutti kun tiesi että kyse on vain hyvin vaaleasta suomalaisesta 000-sävyn ihostani. Häirintää en siis kokenut minkäänlaista, mutta tuijotusta ja hämmästelyä sitäkin enemmän.

Vierailija
31/46 |
25.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koin samaa nuorena, ihmiset töksäytti tosi suoraan kaikkea epäkohteliasta kehostani. Olin "sairaan näköinen", "oksettavan laiha", "kalkkilaivan kapteeni" yms urpoa.

Mutta varmaan iänkin myötä ihmiset oppii tahdikkuutta, eikä enää 30 ikävuoden jälkeen kukaan ole muistaakseni kauhistellut laihuuttani tai vaaleuttani. Joku on saattanut kommentoida, mutta ei pahasti tai liioitellen.

Olen itse hyvin vaalea, mutten koskaan silti lähtenyt mukaan itseruskettaviin. Minua ei haittaa jos muut käyttää, esim yksi ystäväni käyttää ja kertoo ihan avoimesti siitä. Minua itseäni asia jotenkin nolottaisi, en osaa edes selittää sen tarkemmin..

Vierailija
32/46 |
25.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itseruskettavat ei tiettävästi vahingoita ja vanhenna ihoa millään tapaa. Ne on vain ihon pintakerroksiin jääviä sokeriyhdisteitä.

Auringon vanhentavasta vaikutuksesta sen sijaan kyllä on tieteellistä näyttöä. Silti tuntuu että perimä vaikuttaa paljon enemmän. Esim. itse en ole koskaan laittanut eläissäni itseeni aurinkovoidetta, ja kesäisin olen hyvin ruskea (olen tumma ja rusketun hyvin), ja olen ikäisekseni aika vähäryppyinen. Äidillenikin alkoi tulla ryppyjä vasta 60 iässä, vaikka hänkin oli auringonpalvoja. Paksu, rasvainen ihotyyppi suojaa. Ihosyöviltä ei toki suojaa.

Hyvä jos teillä näin on - itse en kuitenkaan halua ottaa tuota riskiä. Olen suojautunut auringolta koko elämäni uskonnollisella tarmokkuudella ja se on todella tuottanut tulosta. Olen kohta nelikymppinen ja näytän heittämällä 10 vuotta ikäisiäni auringonpalvojakavereita nuoremmalta. Pahimmin rypistyneet polttavat tupakkaa ja grillaavat itseään, heillä kaulan ja dekolteen alueet ovat todella rusinoita vaikka keski-ikääkään emme vielä ole saavuttaneet. Ei, rypyttömyys ei ole elämän tarkoitus, mutta olen silti tyytyväinen valintaani kun näen miten dramaattinen ero alkaa tässä iässä olla. t. eri

Vierailija
33/46 |
25.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä nyt ihan voi rinnastaa kynsilakkoja ihonvärin muuttamiseen. Kynsilakat on suunniteltu kaikille värityksestä riippumatta, mutta ihoa tummentavat/vaalentavat taas tietylle ihmisryhmälle, jolla annetaan ymmärtää että omassa ihossa on vikaa verrattuna toisen ihoon.

Vierailija
34/46 |
25.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap 

En ole ikinä ottanut tuota noin vakavasti. Jos tuolle linjalle lähdetään niin pian pitää paheksua sitä että myyvät myös deodorantteja, eikö luonnollinen ihmisen -välillä hikinenkin- haju kelpaa? Kauheaa!

Ihmiset nyt tykkää joskus leikkiä ulkonäöllään. Itse en ole koskaan kokenut mitään rusketuspaineita, kun en ole edes erityisen vaaleaihoinen vaan suomalaiseksi pikemminkin tummemmasta päästä. Mutta silti toisinaan tykkään käyttää tummia itseruskettavia ja siihen ihonväriin sopivia "aurinkomeikkejä". Toisaalta talvisin joskus meikkaan itseni oikeaa ihonväriä vaaleammaksi Lumikiksi esimerkiksi juhlaan, kun muu meikki tulee niin hienosti esiin kalpealta iholta kun taas oma oliivibeige iho jotenkin nielaiseen kaiken niin että tulipunainenkaan huulipuna ei näytä kovin dramaattiselta.

On siis ikävää jos ihmiset kokee paineita siihen, ettei luonnollinen ulkonäkö riitä, mutta sekin on tylsää, jos luonnollisuudesta tulee joku uusi normi ja sitten alettaisiin paheksua meitä, joiden tyyliin kuuluu meikki, itseruskettavat jne.

Pointtini tässä aloituksessa oli, että halusimme tai emme, ihonväri on herkkä ja politisoitu asia. Siten ihonvärin luonnollisuuden hyväksyminen on ihan eri asia kuin hyväksyä vaikka luonnollinen paha hienhaju. Toki maailmanlaajuisesti ongelma on päinvastainen eli isommassa mittakaavassa vaalea iho on tavoitellumpi kuin tumma. Toisaalta olen lopen kyllästynyt siihen, että meilläkin on viime vuosikymmeninä alkanut mediassa ja sosiaalisessa mediassa tulla normiksi se, että rusketus = terveellisyys, kauneus, viehättävyys, tila johon pitää pyrkiä erilaisin kosmeettisin keinoin, kun taas vaalea ja kalpea iho = sairaus, epäviehättävyys, tila josta pitää pyrkiä pois. 

Se, että nykyään olen sinut värisävyni (erittäin vaalea) kanssa, ei tarkoita että kuljen muuten täysin naturellina; ilman deodoranttia, meikittä, tukka rasvaisena roikkuen. Meikkaan siten, että nimenomaan korostan omaa vaaleaa ihoani, en käytä esim. aurinkopuuteria tai varjostuksia. Ihoni taittaa  luontaisesti vaaleanpunaiseen ja valitsen poskipunan sävyt iholleni sopiviksi (usein vaalea roosa). Kymmenen vuotta sitten häpesin omaa "kalkkilaivan kapteeniksi" kutsuttua naamaani ja kokeilin voidepurkki toisensa jälkeen kalliita tuotteita löytääkseni iholleni sopivan ruskean värin. 

ap 

Vierailija
35/46 |
25.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaalea iho on tavattoman kaunis. Varsinkin naisella.

Vierailija
36/46 |
25.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos tästä keskustelusta. Itse hyvin vaaleaihoisena aprikoin jo millaiseen (halpaan) rusketusvoiteeseen tänä vuonna haksahtaisin. Olen myös koko ikäni saanut kuulla ikäviä kommentteja ihoni vaaleudesta, kyllä on valitettavasti jäänyt häiritsemään. En minä lapsena ja nuorena osannut olla välittämättä muiden mielipiteistä ja valitettavasti juuri tuo vaaleus asia on seurannut minua aikuisuuteen saakka.

Nykyisin olen jo viisaampi ja silti minua häiritsi vaalea ihoni. Ei enää, en tahdo sotkea rusketusvoiteilla ja haluan hyväksyä vaalean ihoni. Enkä enää selittele vaaleuttani jos joku kommentoi.  

Kiitos teille hyvät kanssasisaret!

Vierailija
37/46 |
25.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minustakin on vähän hassua syyttää kosmetiikkafirmoja siitä, että ihmiset ovat tyhmiä. Tämä ongelmahan on tosiaan ollut jo ennen kuin mitään itseruskettavia on markkinoilla ollutkaan. Itsekin olen koko ikäni tuota jankutusta kuullut ja itseruskettavat ovat vain minusta helpotus tähän ongelmaan. Ihmiset eivät kuitenkaan viisastu ja totta puhuen pidän itsekin päivettynyttä ihoa kauniimpana. 

Vierailija
38/46 |
25.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En käytä betakaroteenia kummempaa itseruskettavaa, mutta tykkään enemmän naamastani, kun se on päivettynyt/ruskea. Syy: minulla on luonnostaan kellertävä iho, jonka alta erityisesti silmänaluksen verisuonet näkyvät vihertävinä.

Näytän siis talvi-lookissa kelmeän sairaalta maksatautiselta.

Päivetys tasoittaa ihonvärin ja vaikuttaa ulkonäköön meikkivoiteen tavoin. Pienet juonteet ja rypytkään eivät erotu.

Olen tehnyt nuoresta asti ulkotöitä ja olen muutenkin ulkoilmaihminen. Ryppyjä on harvinaisen vähän ottaen huomioon 60 ikävuottani.

Vierailija
39/46 |
25.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset ovat kautta aikojen olleet tyytymättömiä ulkonäköönsä ja tulevat olemaan niin jatkossakin. Tummaihoiset haluavat vaalentaa ihoaan ja vaaleaihoiset tummentaa. Jokainen tehköön itselleen mitä haluaa. Minä käytän kesäisin itseruskettavia voiteita, kun tykkään päivettyneestä ihostani, enkä halua altistaa itseäni syövälle auringossa. Itse olen myös saanut osakseni kuulla kalkkilaivan kapteeni-kommentteja niin sukulaisilta, kuin kavereilta. Ongelma piilee todellakin siinä missä AP sanoo, eli kauneusihanteiden luomisessa median avulla. Eihän se vaadi kuin yhden kapeakatseisen toimittajan, joka keksii artikkelin ja siihen mehukkaan klikkiotsikon. Vaikka kovasti toitotetaan itsensä hyväksymisestä sellaisena kuin on, niin en voi uskoa että se tulee koskaan olemaan mahdollista. Niin kauan kun media ja some on olemassa, niin pitkään kauneusihanteita tulee olemaan. Ihminen on kuitenkin laumaeläin ja suurin osa ihmisistä haluavat sulautua massaan ja tavoitella näitä ihanteita hinnalla millä hyvänsä. Joukosta poikkeavia lynkataan niin eläinmaailmassa kuin ihmistenkin kesken. 

Vierailija
40/46 |
25.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä ole ikinä tullut mieleen ostaa itseruskettavia tuotteita, käydä peräreiän valkaisussa, ottaa silikoneja jne.

Ihme prioriteetit elämässä jos tuollaisia märehtii.