Olenko ainoa, joita itseruskettavat tuotteet ja niiden markkinointi häiritsee ideologisesti?
Olen nainen, joka on aina ollut ihonväriltä sävyä "erittäin vaalea". Rusketun huonosti tai en juuri ollenkaan, varmaan palaisin myös kohtuullisen helposti jos olisin riittävän pitkään auringossa. Olen läpi ikäni kipuillut ihonvärini kanssa, sillä lapsena ja teini-ikäisenä sain etenkin aina kesällä ja kesän jälkeen kuulla vitsejä ihonväristäni. Esim. kesäloman jälkeen "oot sitten viettänyt koko kesän jääkaapissa", jopa opettajat koulussa saattoivat kauhistella, että "huh huh kun oot niin kamalan vaalea- kävisit välillä ulkona, ei ole tervettä olla vaan sisällä." Vaikka olin toki ollut ulkona, kuitenkin suojaten ihoni joko aurinkovoiteella tai vaatteilla. (Onneksi vanhemmat lapsuudessani ymmärsivät aurinkosuojan merkityksen!)
Parikymppisenä aloin käyttämään erilaisia itseruskettavia tuotteita vaihtelevalla menestyksellä. Halpistuotteet haisivat kamalalle ja lopputulos oli oranssi, kalliimmat tuotteet oli parempia mutta opiskelijabudjetista ne lohkaisivat kohtuuttoman ison osan. Vuosikausien ajan itseruskettavat olivat jollain tavoin osa elämääni joka kesä, sekä voiteina että suihkurusketuksina. En osaa edes ajatella, kuinka paljon rahaa niihin on mennyt.
Nyt onneksi ikää ja itsetuntoa alkaa olemaan sen verran, että olen parina viime kesänä jättänyt itseruskettavat käyttämättä. Ylipäätään ajatus ihonvärin muuttamisesta on alkanut tuntua ihan sairaalta ja epäluonnolliselta. Siis mehän paheksumme ideologisesti sitä, että esim. Intiassa ja Aasian maissa markkinoidaan vaalennusvoiteita (mm. Fair and Lovely, ihan törkeä nimikin!) mutta samaan aikaan pidämme normaalina sitä, että esim. laajalevikkiset iltapäivälehdet otsikoivat isosti: "Metti ottaa vain harvoin aurinkoa mutta on silti kauniin ruskettunut - näitä tuotteita hän käyttää" (IS 22.5.2020), "Etkö ehtinyt talvea karkuun ja nyt kasvojen iho on kuin lakana? Näin feikkaat täydellisen päivetyksen" (IS 28.2020) "Kauneustoimittajan paras meikkivinkki - satsaa ostamalla kunnot itseruskettava kasvoille (IL 24.4.2017). Jos nuo otsikot kääntäisi siten, että puhuttaisiin tumman ihon vaalentamisesta, kyseessä olisi skandaali mutta ihan ok näemmä pitää vaalean vaaleaa ihoa rumana ja sellaisena, josta pitää pyrkiä ehdoin tahdoin pois.
En siis paheksu sitä, jos joku kokee haluavansa käyttää itseruskettavia. Haluaisin kuitenkin ravistella sitä käsitystä, että vaalea ja kalpea iho olisi lähtökohtaisesti ruma ja rusketus on parempi. Lisäksi oma ihonväri on todella henkilökohtainen asia eikä kehittyville nuorille tee todellakaan hyvää nähdä ja kuulla perinteisissä medioissa tai somessa viestiä, että rusketus ja päivettynyt iho ovat jollain tavalla tavoiteltavia asioita. Samalla tavalla esim. Intiassa on onneksi viime aikoina alkanut nousta kritiikkiä vaalennusvoiteita kohtaan, monet julkkikset kieltäytyvät lähtemästä mainoskasvoiksi yms. Koskahan meillä Suomessa tulee kritiikki ja kapina rusketustuotteita vastaan?
Kommentit (46)
Meitä tosiaan on moneen junaan, itse kun pidän valtavasti todella vaaleasta ihostani ja yritän välttää ruskettumista. Aina kun joku kommentoi kalpeuttani kauhistuneena niin olen vain hyvilläni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki vaaleat nuoret! Suojelkaa ihoanne ja pysykää poissa auringosta ja heittäkää itseruskettavat roskiin. Nelikymppisinä nuo rusketukset ihailijat näyttävät rusinoilta teidän rinnallanne.Olkaa ylpeitä vaaleasta ihostanne, blondius on katoavaa tässä maailmassa.
Itseruskettavat ei tiettävästi vahingoita ja vanhenna ihoa millään tapaa. Ne on vain ihon pintakerroksiin jääviä sokeriyhdisteitä.
Auringon vanhentavasta vaikutuksesta sen sijaan kyllä on tieteellistä näyttöä. Silti tuntuu että perimä vaikuttaa paljon enemmän. Esim. itse en ole koskaan laittanut eläissäni itseeni aurinkovoidetta, ja kesäisin olen hyvin ruskea (olen tumma ja rusketun hyvin), ja olen ikäisekseni aika vähäryppyinen. Äidillenikin alkoi tulla ryppyjä vasta 60 iässä, vaikka hänkin oli auringonpalvoja. Paksu, rasvainen ihotyyppi suojaa. Ihosyöviltä ei toki suojaa.
Ei ne itseruskettavatkaan täysin riskittömiä ole.
"On the other hand, the Maillard reaction between DHA and amino acids generates reactive oxygen species (ROS), namely highly reactive free radicals,17 that may attack the cell structures and degrade collagen and elastin fibers, promoting premature skin aging and wrinkle formation. The process is accelerated under sun radiation, with more than 180 % additional radicals generated during sun exposure with respect to untreated skin, thus requiring short or no sun exposure when self‐tanners are used."
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5838383/
Toki niitä kehitellään jatkuvasti. Jos olisi pakko niin käyttäisin vain tarkkaan valittua itseruskettavaa, tietysti aurinkosuojan kanssa ja välttäen pahinta auringon paistetta kuten normaalistikin. Ei siis mitään rannalla oleskelua kirkkaana kesäpäivänä.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos tästä keskustelusta. Itse hyvin vaaleaihoisena aprikoin jo millaiseen (halpaan) rusketusvoiteeseen tänä vuonna haksahtaisin. Olen myös koko ikäni saanut kuulla ikäviä kommentteja ihoni vaaleudesta, kyllä on valitettavasti jäänyt häiritsemään. En minä lapsena ja nuorena osannut olla välittämättä muiden mielipiteistä ja valitettavasti juuri tuo vaaleus asia on seurannut minua aikuisuuteen saakka.
Nykyisin olen jo viisaampi ja silti minua häiritsi vaalea ihoni. Ei enää, en tahdo sotkea rusketusvoiteilla ja haluan hyväksyä vaalean ihoni. Enkä enää selittele vaaleuttani jos joku kommentoi.
Kiitos teille hyvät kanssasisaret!
Ihana kirjoitus, kiva kuulla että aloitukseni tuntui tärkeältä.
Ap
Itse olen vaalea enkä koskaan milloinkaan kokenut minkäänlaista pakkoa tai painostusta käyttää ruskettavia tuotteita. Lähinnä niille naureskellaan. Kyllä moni Suomessa tajuaa, että osa ei vaan rusketu. Koskaan ei ole kukaan aukonut asiasta päätään. Onhan se sinänsä huvittaa että oma ei kelpaa ja haaveillaan muusta: tummat vaaleammasta ihosta ja vaaleat tummemmasta.
Onhan se vähän outoa, miten länsimaissa kaikki haluavat olla ruskeita ja Aasiassa kaikki haluavat olla vitivalkoisia.
Olen myös hyvin vaalea ja ärsyttää niin paljon se kommentointi. Kerran olin etelänmatkalla ja paahdoin itseäni auringossa päivittäin sen pari viikkoa. Itse huomasin kyllä ruskettuneeni aavistuksen, mutta Suomeen palatessa kaikki silti ihmettelivät miksi olin niin kalpea ja kuinka olin varmasti koko loman neljän seinän sisällä kyhjöttämässä!! Enää en edes yritä, mieluummin vältän liikaa aurinkoa enkä vaurioita ja vanhenna enää ihoani auringonpalvonnalla. Itä-Aasiassa matkaillessa olo on tuntunut kotoisalta kun muutkin naiset ympärillä ovat pääasiassa todella vaaleita, eikä kukaan hämmästele ja voivottele.