Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

el-äiti vastailee kysymyksiin...

Vierailija
06.07.2006 |

... niin kauan kuin ketju pysyy asiallisena...

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
06.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

t. 4

Vierailija
2/22 |
06.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhoilliset ovat monessa asiassa " tiukempia" kuin esikoiset. Esim. just täälläkin paljon puhutussa ehkäisyasiassa, televisioon suhtautumisesa, meikkaamisessa. Tietysti esikoisten sisältäkin löytyy erilaisia ihmisiä. Em. jutut on aika pinnallisia mutta en mielelläni vertaile syvällisemmin eri suuntausten välillä, koska molemmista löytyy eri tavoin asioista ajattelevia ja vertailulla saa yleensä aikaan vaan kamalan vastaryöpyn...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
06.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osa harrastaa, osa ei. Omaan sukulais- ja tuttavapiirini kuuluu molempia. Kyllä se varmasti silti suurimman osan silmissä on syntiä, varsinkin jos ei lopultakaan avioidu juuri sen ihmisen kanssa.

ap

Vierailija
4/22 |
06.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

millaista ehkäisyä? entä kanta raskaudenkeskeytykseen?

Vierailija
5/22 |
06.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulle näin kun puhuttiin hänen lapsestaan(aikuisesta), kysyin onkos hänellä lapsia? hän vastasi että no on naimisissa. eli naimisissa kun on niin on oltava lapsia.. kuuluu johonkin heimoon ilmeisesti kun näytti olevan noin 60 lapsenlapsen kuvaa seinällä, hänellä lapsia 9.

onko teidän pakko tehdä lapsia jos olette naimisissa, vai olikohan hän joku muu heimoveli?

Vierailija
6/22 |
06.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

el:t taivaaseen? :) entä onko suviseurat teille kaikille tarkoitettuja?

Vierailija
7/22 |
06.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta siis vl:lla ja el:lla on molemmilla omat seuransa, puhujansa ja saarnaajansa. Vl:t kuuluvat omiin rauhanyhdistyksiinsä, joihin el:t eivät kuulu. Itse en ole koskaan ollut vl:n seuroissa joten en voi sanoa mitä eroa seuroilla on.

ITSE (puhun nyt siis vain omasta puolestani ja miten minulle on kotona opetettu) uskon, että taivaaseen pääsevät kaikki, jotka uskovat pyhään kolminaisuuteen. Uskoisin, että vain pahimmat murhamiehet ja rikolliset joutuvat helvettiin. Itse en tykkää uskonriidoista enkä siksi yleensä uskostani kovasti juttele. En siksi, että sitä häpeilisin mutta siksi, koska en itse halua tuomita ketään ihmistä uskonsa takia, niin en myöskään halua, että minut tuomitaan sen vuoksi. Meidän uskomme kylläkin joissain asioissa näkyy päällepäin eli sitä ei tosiaan mitenkään piilotella. Lapset joskus joutuvat sen vuoksi kärsimään, koska koulussa aletaan huudella lessujuttuja sun muita.

Ehkäisystä sen verran, että meillä sitä käytetään. Itse olisin valmis vastaanottamaan enemmänkin lapsia mutta sairauteni vuoksi minulta on lääkärit kieltäneet uudet raskaudet. Elättelen kyllä toivoa, että joskus siihen vielä lupa annettaisiin ja meille lisää lapsia suotaisiin :). Muutenkin kyllä hyväksyn ehkäisyn. Jokainen tietää ja tuntee omat voimavaransa parhaiten ja jos on sitä mieltä, että esim. yksi lapsi on se minkä jaksaa, niin se kaikille suotakoon. Se on myös lasten parhaaksi. Raskaudenkeskeytystä en hyväksy, en myöskään sikiöseulontoja. Lapsettomuushoidot hyväksyn lääketieteellisistä syistä heteroaviopareille.

Tässä taas jotakin ;)

Vierailija
8/22 |
06.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos asiallisista vastauksistasi. Tähän mennessä en voi sanoa muuta kuin, että olen samaa mieltä vaikken el olekaan :)

Vierailija
9/22 |
06.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

laitoin siksi lainausmerkkeihin, koska jonkun mielestä emme ole.

Me nimittäin vähän ajatellaan myös omaa jaksamista tässä lapsiasiassa.

itse käytän tällä hetlellä ehkäisyä ihan vaan oman mielenterveyteni ja jaksamiseni takia.

Lääkäri oli sitä mieltä että nyt olisi hyvä pitää vähän taukoa jotta voimat palautuisivat.

Kyllä haluan lisää lapsia vielä jossakin vaiheessa, mutta en nyt ja haluan selvitä jo olemassa olevien lasten kanssa.

turha sanoa, että rukoile voimia..

olen ollut niin väsähtänyt viimeisen vuoden. toivotaan että täältä suosta vielä noustaan...

Mies on yrittäjä ja tekee paljon töitä. meidän kunnassa ei lastenhoitoapua saa. Päiväkotiin vieminen se vasta suuri homma olisikin. siis se kuskaaminen.

ehkä tää nyt ei ihan liity tähän ketjuun, mutta kunhan kirjotin miten muutamat muutkin vl:t ajattelevat:)

Vierailija
10/22 |
06.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

kiinnostamaan? jos ei niin miten teillä, onko jotkut omat kirkolliset toimitukset häät ja kaste (ja onko se lapsikaste?)?

Vierailija
11/22 |
06.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli kyllä kuulutaan evlut. kirkkoon. Lestadiolaisuus on evlut kirkon sisällä syntynyt herätysliike, joka on joskus hajaantunut pa. kolmeen eri " haaraan" . Meillä on ihan normaalit kirkolliset toimitukset esim. vihittäessä ja kastettaessa (lapsikaste).

Vierailija
12/22 |
06.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

T: 22

Vierailija
13/22 |
06.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä pitkät hiukset ja niiden kiinnipito? Asun Lahdessa ja täällä näkee tosi paljon nuoria / vanhempia naisia joilla on hameet ja hiukset kiinni. Mihin tämä perustuu?

Vierailija
14/22 |
06.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta tämä vain omasta puolestani, suurimmalla osalla on kyllä pitkät hiukset ja aika usein se hamekin.

Vierailija
15/22 |
06.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

on muitakin meikäläisiä näköjään paikalla ;)

Vierailija
16/22 |
06.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hiukseni ovat puolipitkät, useimmiten auki. Lisäksi hiuksisssa on värjäys ja kasvoilla joka päivä ainakin puuteria ja kulmakarvat on huoliteltu. Useimmiten laitan myös ripsiväriä, kun lähden pois kotiovesta :).

Vierailija
17/22 |
06.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ymmärrä, kun kummassakin voit valita, mitä katsot. ja toinen, mitä en pysty ymmärtämään, on se (kait ainakin virallisesti?) lestadiolaisten kanta, että vain heidän piirissään on pelastus, ts. vain teihin kuuluvista (tai jos jotain muuta maailmalta löytyy samoin uskovia) voi päästä taivaaseen. Kun kait niin teissä kun meissä maallisissa luterilaisissakin on niitä, joilta löytyy sydämen usko, eli mikseivät kaikki, jotka Jumalaan ja Jeesuksen pelastustekoon uskovat pääsisi taivaaseen. Ei kait sinne teoilla päästä vaan armosta?

Vierailija
18/22 |
06.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

MIKSI osa käyttää hametta ja pitää hiuksia kiinni?

t:utelias

Vierailija
19/22 |
06.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
20/22 |
06.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieheni kanssa tästä oli aikoinaan keskustelua, mutta pidin oman pääni.

T: 26

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän neljä