Tuulimunahan se-kokemuksia?
Niinhän siinä kävi, että meidän " kolmas lapsi" osoittautui eilisessä yksityisessä ultrassa tyhjäksi sikiöpussiksi eli tuulimunaksi. Sain lähetteen Naistenklinikalle ja sieltä joskus kutsun keskeytykseen. Nyt sitten pelottaa millaista se tulee olemaan, enkä oikein voi olla töistä pois (harjoittelu menossa) ja lisäksi on tosi tärkeitä perhejuhlia tulossa viikonloppuisin. Olen siis viikolla 7 tasan, tai siis olisin jos olisin oikeasti raskaana...
Kertokaa te jotka tiedätte, mitä ne mulle siellä Naistenklinikalla tekee? Toisaalta olen surullinen, toisaalta helpottunut, kun itse tiesin jotain olevan vialla koko ajan. Lisäksi valmistuminen häämöttää vihdoinkin, ja olen jo kaksi lasta tehnyt opiskelujen ohessa. En tiedä miten olisin kolmen kanssa väsännyt lopputyötä. Kolmanneksi syksyllä edessä on muutto ihanaan uuteen asuntoon, joka kuitenkin on vain kolmio 71 m2, ja pähkäilimme jo mihin kummaan olisimme tunkeneet vauvan sängyn, hoitopöydän jne. Kuitenkin on vähän haikea fiilis, kun kolmatta kuitenkin salaa toivoin. Ei ehkä kuitenkaan ihan vielä, ja onhan meillä vielä toivottavasti aikaa kun olen vasta 29.
Kommentit (12)
Miten sulla meni reissu Kättärille ja koska tekevät kaavinnan? Täälläkin monet tuntuvat tuota kaavintaa ennemmin suosittelevan, minä myös. Fyysisesti kunto parani kaavinnan jälkeen pian, vaikkakin seuraavat kuukautiset tuli vasta yli kahden kuukauen päästä ja sehän oli pitkä aika odottaa että päästiin uudestaan yrittämään.
Voimia sulle kaavintaan ja tähän kokemukseen.
Pahoittelut kaikille muillekin km-kokeneille, etenkin thokaxille jolla oli useita keskenmenoja takana.
Itse kävin viime perjantaina yksityisellä ultrassa, pieni sydän sykki eli ainakaan uusi tuulimuna ei ole kyseessä.
HANNELE rv 8+1
...löytyi vain tyhjä pussi ja ruskuaispussin jäänteitä, tuulimuna siis. Kaavinta torstaina. Toivottavasti pystyn lähtemään veljenpojan rippijuhliin Jyväskylään lauantaina. Kuinka nopeasti siitä fyysisesti toipuu?
Kuinka tämä kuitenkin tuntuu niin haikealta vaikka " oikeampaan osoitteeseen" tuulimuna tuskin olisi voinut tulla... opiskelut kesken ja täysi vahinkoraskaus jne. Mieskin sanoo että ihan oikeasti parempi näin ja mäkin tiedän sen. Parin vuoden päästä voidaan hyvin yrittää uudestaan, sillä kertaa ihan suunnitellusti, kun pojatkin on hiukan vanhempia ja omatoimisempia.
En osaa sanoa tuohon juhliin lähtemiseen, fyysisesti voit kunnossa jo ollakin, se pari päivää meni aika hissukseen ja muistaakseni oli kiellettykin yksin lähtemästä mihinkään ja ainakin seuraavan yön yli piti olla joku aikuinen seurana kotonakin. Itse olin henkisesti niin poikki etten kuuna päivänä olis pystynyt lähtemään ihmisten ilmoille, me siirrettiin tuparitkin jotka olis ollu kuukauen päästä kaavinnasta. Minusta tuntui etten halua vieraita sillon, en halua nähdä vielä niin paljon ihmisiä.
Työnantajallehan sinun ei tarvi kertoa mitään, sairaslomalapun kun viet niin selityksiä ei tarvita. Mutta itse kerroin vakityössä kun olen niin esimiehille, ehkä suurimpana syynä se, etteivät odota työmotivaation olevan huippuluokkaa ja ehkä jollain tapaa halusin ymmärrystä...
Voihan se olla ettei tämä sulle henkisesti ole niin raskas ettetkö jaksaisi lähteä rippijuhliin, on se ehkä kuitenkin eri asia kuin sellasille pareille jotka ovat lasta halunneet ja yrittäneet, mutta kurja kokemus kuitenkin, ja varmasti kerkesit jo alkaa lasta haluamaan ja lapsesta haaveilemaan vaikka vahingossa alkunsa saisin.
Voimia torstain koitokseen ja onnea elämääsi
HANNELE
Ehdin kyllä iloita jo vauvasta vaikka ajankohta olikin huono. Kaksi edellistä olivat myös enemmän tai vähemmän vahinkoja, mutta kauhean toivottuja ja rakastettuja tietenkin sitten kun tulostaan ilmoittivat. Ja niin olisi ollut tämä kolmaskin, mutta haluaisin näin kolmikymppisenä niin kovasti jo valmistua ammattiin ja saada ensimmäisen vakituisen työn (takana monta vuotta määräaikaisena vakituisena). Mutta kyllä nyt, kun tuulimuna todettiin, en näe muita kuin raskaana olevia naisia ja vauvoja... Pitää vain odottaa, kyllä se kolmas meillekin varmaan vielä annetaan ja sittenhän sitä todella osaa arvostaa, kun tietää ettei se ole itsestään selvää. Kahden ekan kanssa en edes osannut ajatella että joku voisi mennä pieleen!
Olet oikeassa, että ei tämä niin suuri järkytys ole kuin niille jotka tosissaan vauvaa haluavat ja yrittävät. Olen päättänyt nyt keskittyä kahteen ihanaan poikaani ja siihen, että saisin opiskelut päätökseen ja pysyvän työpaikan, jotta taloudellisestikin asiat olisivat kunnossa kolmannen tulla. Ja typerästi yritän ajatella, että ehkä tämä oli joltain muulta pois, joka todella vauvaa yrittää, niin että he saisivat normaalin raskauden... jotain ihme fatalistista ajattelua.
Kiitos kannustuksesta ja toivon sydämestäni oikein onnellista odotusta sinulle Hannele, kaikki menee varmasti nyt hyvin!!
Minäpä vastaan taas (niinkuin viimeksikin)
Ensinnäkin osanotto menetykseesi! Hyvä kuitenkin että menit tuohon yksityiseen ultraan, muutenhan tm olis voinut selvitä vasta np-ultrassa.
Niin kävi mulle rv 12+2. Seuraavana aamuna lähdin gynen polille jossa tm kaavittiin pois.
Toivottavasti sun kohdallasi ei nyt kauhean kauaa kestä tuossa kutsun tulemisessa. Minusta tuollaiset asiat tulis hoitaa samantien eikä jättää oottelemaan. Itse en olis kestänyt odottelua vaan se ykskin aamu, vielä pahoinvoivana mutta kuitenkin tietoisena siitä ettei oikeasti olekkaan raskaana, oli liikaa.
Luultavasti saat päättää haluatko keskeytyksen lääkkeillä vai kaavinnalla. Lääkkeillä se on pitempi ja kivuliaampi, kun taas kaavinta poistaa kaiken saman tien, vaatii nukutuksen. Toisaalta taas uutta raskautta ajatellen lääkkeellisestä toipuu nopeammin. Ehkä eivät anna sun valitakkaan vaan keskeyttävät lääkkeellisellä koska viikkoja on niin vähän.
Mutta töistä joudut varmaan olemaan pois joka tapauksessa. Itse sain kaavinnan jälkeen sairaslomaa 3 päivää (joista yks siis meni sairaalassa kaavittavana). Myös lääkkeellisessä annetaan saikkua, luulisin. Ja joutuuhan ne itse operaatiotkin tekemään päiväsaikaan arkena joten päivävuorossa jos olet niin pakostakin varmasti joudut olemaan pois.
Kysele vain lisää jos on kysymyksiä!
Onnea sulle tulevaisuuteen, valmistumiseen ja muuttoon jne! Ja tsemppiä keskenmenosta ylipääsemiseen!
HANNELE
Kiva kun viitsit vastata : ) !
Hyvä edes vähän tietää mitä odottaa, pakko kai sitten kertoa pomolle (joka tietysti on mies...) Harjoittelussa on se huono puoli, että vaikka työnantajaa (kunta) tuskin haittaa kolmen päivän poissaolo kun muutkin ovat lomalla, mutta koulu vaatii sen 75 päivää harjoittelua ja piste enkä ole varma riittääkö tysopimukseni pituus.
Soittivat juuri Kättäriltä, pitää mennä sinne huomenna. Saan valita lääkkeellisen tai kaavinnan, eivät tee vielä huomenna vaan aikaisin ensi viikolla. Kumman valitsen?
...että kallistun itse tuon kaavinnan puolelle jos saan valita, vaikka nukutus vähän pelottaakin (mut on nukutettu kerran 15-vuotiaana). Ja se, että kohtu vaurioituu tms. vaikka riski lienee pieni. Ahdistaa, pala kurkussa kun pitäisi nyt heti kertoa pomolle enkä pysty... En halua mitään sääliviä katseita loppukesän ajan.
Sinun kohdallasi lääkkeellinen varmaan onnistuu kun olet vielä niin alussa. Tsemppiä!
kun ensimmäinen ei onnistunutkaan. Minun kohdallani kaavinta olisi ollut paras vaihtoehto,mutta eihän sitä voinut tietää. Vuodin kamalasti ja olin huonokuntoinen pitkään. Halusin sen lääkkeellisen koska minua ei ole koskaan nukutettu ja pelkäsin sitä.
Huonekavereita oli pari ja he vain kävivät toimenpiteessä ja tulivat pian takaisin.Helpoin vaihtoehto?
Heips!
Itselläni todettiin tuulimunaraskaus ns-ultrassa viikolla 13+. Mulle tehtiin lääkkeellinen keskeytys. Se ei onnistunut, kolmen viikon päästä jälkitarkastuksessa selvisi että kohtu ei ollut tyhjentynyt kokonaan joten vielä kaavintaan jouduin. Joten suosittelen kaavintaa, minulla lääkkeellinen ei toiminut!
Itselläni on kokemusta kahdesta tuulimunasta ja yhdestä keskenmenosta. Kaikkien kohdalla on tehty kaavinta ja olen toipunut niistä tosi hyvin (fyysisesti) Kunnossa olen ollut jo seuraavana päivänä,jälkivuoto on kestänyt 2-4 viikkoa. Missään kolmessa ei ole juurikaan ollut kipuja. Lääkkeellisestä keskeytyksestä en ole kuullut hyviä kokemuksia.
terv thokax jolla
tuulimuna -98
tyttö -99
tuulimuna-00
tyttö-01
km 3/06 (rv8)
nyt rv 7+ 3
Suosittelen myös kaavintaa. Minulla yritettiin lääkkeellistä ja se ei lähtenyt ollenkaan käynnistymään ja silti oli paikat hellänä. Kunnon suppareita ei tullut, koska ei käynnistynyt, mut limakalvot tms oli toosi kipeenä. Eilen tehtiin kaavinta ja kaikki kivut loppui siihen paikkaan. Ja vuoto väheni selkeästi.
Nyt vain odotan aikaa, että voin yrittää uudelleen pikku 2