Minä olen niin huolesta sekaisin...
Yö on tullut valvottua ja päässä pyörii kauhukuvia. Tilanne on se, että pojan kaulalla on turvonneita rauhasia, tai sylkirauhasten ympärillä on jotakin kudosta. TK-lääkäri eilen suositteli ottamaan yhteyttä yksityiseen lääkäriin ja antoi radiologin nimen ketän suosittelee meille ultraajaksi. Soittelin sitten yksityiselle ja sain tälle päivälle ajan lääkärille joka sitten mahdollisesti kirjoittaa lähetteen ultraan.
Nämä patit on viime kesänä tutkittu kertaalleen, mutta silloin minulle tuli tieto ettei mitään poikkeavaa ole, mutta eilen lääkärin papereissa oli oli 8mm halkaisijaltaan oleva poikkeama ja tämä imusolmukkeessa. Näissä ulta papereissa ei ollut mitään mainintaa sylkirauhasista, vain imusolmukkeiden tutkimustulokset.
Patit on joka tapauksessa sellaiset kirsikkatomaatin kokoiset paiseet kaulassa tai leuan alla, jotka jo tuntuvat suunkin sisäpuolelta.
Kommentit (23)
Mutta uskotaan ja luotetaan siihen, että ovat vaarattomia muutoksia!
Tsemppiä teille!
siitä, että jos johtuisi tulehduksesta tai vastaavasta patit olisi kipeät. Mutta ei nämä ole ollenkaan kipeät, niitä saa painella ja tutkia. Poika on siis 3v4kk ikäinen. Pelkään niin kauheasti tämän päivän lääkäriä. Eilen lääkäri oli oikeasti huolestuneen oloinen, kun patit eivät ole ihan samanlaiset kummallakin puolella. Kirjoitti minulle paperin jonka annan ykstyisellä sitten lääkärille. Ei edes aikonuta varata aikaa kunnalliselle puolelle ultraan koska hänen mielestään 2-3kk jonotus ultraan oli ehdottomasti liian pitkä.
Tavoite on siis, että huomenna olisi se ultra... ellei sitten tänään lääkäri jo totea patteja normaaleiksi, jotenkin kuvittelen että ykstyinen lääkäri on pätevämpi kuin tk-lääkäri...
Meidän lapsilla on ollut (poikia)näitä patteja kaulalla, mutta lääkäri ei edes suositellut niiden tutkimista tarkemmin, kun on niin yleisiä poikalapsilla. Toivotaan, ettei ole mitään pahempaa ja jos lapsesi kunto muutoin on hyvä?
Voimia!
" turvonneita imusolmukkeita, tulkaa parin viikon päästä uudelleen" ja sitten pojan astmapolilla sanoin patista ja samalla käynnillä mentiin jo labraan ja parin päivän päästä ultraan. Sairaalan lääkäri katsoi, että ei nämä kyllä ole imusolmukkeita...
Nämä paiseet on nousseet tässä muutama viikko sitten entisestään esille, ja aiheuttaa kuorsaamista öisin ja koska nämä jo näkyy silmälle aivan selvästi olen äärimmäisen huolissani. Poika kun nostaa leuan ylös on leuan alla kaksi isoa pattia. Kieleen on tullut myös outoa muutosta, karttakielen näköinen mutta lääkäri sanoi, että voi hyvin johtua siitä että sylkirauhasissa on jotakin ongelmaa. Patit on halkaisijaltaan 4cm.
Iltapäivällä mennään lääkäriin ja vähän kauhulla jo mietin, kun pitää tuo juniori 1,5v ottaa mukaan että mitähän reissuta tulee... teen kamalan lahjomistempun, ostan pojalle jotakin herkkua ehkä mansikoita ehkä karkkia ja istutan rattaisiin ja hartaasti toivon, että käyttäytyisi mukavasti sen reissun...
niin kyseessä voi olla kuitenkin ihan helposti hoidettavissa oleva juttu.
Toivotaan parasta. Mun serkulla oli kans pienenä sellasia. Se oli jonkun aikaa sairaalassa. Itsekin olin aika pieni kun ikäeroa 1. v muistan kun täti oli niin huolissaan lapsesta ja muutkin! Mutta ne leikattiin ja todettiin hyvänlaatuisiksi =) HUH Nyt ei ole enää mitään ollut. Ja ne oli just korvan alla ja leuan alla ne patit
Ei ne patit oikein ikinä ole merkki mistään vaarallisesta yksin esiintyessään.
hyvähän ne on tutkia, mutta hautajaisia ei vielä kannata suunnitella
Itselläni on saman ikäinen poika kuin sinulla ap. Toivottavasti pojallasi ei ole mitään vakavaa! Monet patit ovat ihan vaarattomia. Itseltänikin on poistettu iso kasvain, täysin vaaraton. Toivomme parasta.
Noh, ultrassa käytiin ja siellä ei nyt ihmeempiä ultraaja kertonut. Patit on todellakin SYLIIRAUHASET jotka on nelinkertaiset. Kaikki kaulan ja niskan alueen imusolmukkeet ovat kohollaan/laajentuneita.
Verikokeiden tulokset eivät olleet parhaat mahdolliset, mutta leukemiaan ei viittaa. jatkotutkimuksiin odotellaan nyt aikaa, ilmeisesti ohutneulanäyte otetaan ja uusia verikokeita.
Imusolmukkeet voivat olla turvoksissa puolikin vuotta infektion jälkeen sen tiedän jo viime vuoden käynneiltä. Mutta kyseessä ei siis ole vain ja ainoastaan imusolmukkeet vaan sylkirauhaset ovat suunnatoman suuret. Kuorsaaminen olisi saatava loppumaan koska se vaikuttaa kasvuun ym. seikkoihin. Lääkärin mielestä ei pidä uskoa pahinta, mutta kasvaimiksi hänkin niitä epäilee kovasti. Mutta pattien pinta oli ns. tasaisen sileä joten jos on kasvaimia niin tod. näk. ne on hyvänlaatuisia.
-ap-
Minulle on kauhean vaikeaa tämä selittäminen lapselle...
Kyselee minulta
- miksi pikku veljellään ei ole patteja?
- miksi me mennään taas lääkäriin?
- miksi kaikki kysyy pateista?
Hän ei ole moksiskaan mistään tutkimuksista, eikä neulat ja pistämiset tunnu missään. Päässään pyörittelee asioita ja minusta tuntuu että mitä kummaa voin lapselle sanoa...
Lapsemme on ollut pikkukeskonen syntyessään ja sen myötä on tutkittu ja pistelty ja tutkittu taas lisää. On ollut vaikka mitä ongelmia ja esteitä pitkin elämää...
-ap-
Lapsestasi kasvaa vahva ihminen, hänellä on nyt vain hieman takkuinen tämä elon alkutaival. Reipas pieni ihminen kun jaksaa itkemättä kokeet ja muut. Selität vain hänelle niin kuin asiat ovat, kyllä hän ymmärtää.
Toivon sydämestäni että kaikki kääntyy hyväksi ja ne ovat vaarattomia. Voimia teille kaikille!
- pienen pojan äiti
Huomenna on edessä ultra yksityisellä puolella, verikokeet otettiin viime viikolla ja niiden tulokset sekä ultran tulokset saadaan keskiviikkona. Patit ovat huoelstuttvan suuren ja lääkäri sanoi että epäsymmetriset joten ei viittaisi mihinkään tulehdukseen tai vastaavaan. Mitään ei uskaltant veikkailla, mutta sanoi että kasvaimen mahdollisuus on huomattavan suuri.
-ap-
Oireileeko lapsenne jotenkin muuten. Meidän poika on ainakin ollut ihan terve muuten. En ainakaan usko, että teidän pojalla mitään pahalaatuista on, kyllä se oireilesi muutenkin.
Onneksi pääsette tutkimuksiin nopeasti. Toivotaan että patit ovat jotain vaaratonta.