Onko teillä kaikilla oikeasti ollut kotitaloutta koulussa?
Meillä ei ollut. En voi sietää ruoanlaittoa. Ehkä sietäisin, jos olisi ollut kotitaloutta.
Kommentit (86)
90-luvun lopulla ainakin oli. Ei ollut paha, vaikka en mikään kokkikolmonen olekaan.
Oli 70-luvulla, silloin kyllä pidin ruuanlaitosta, mutta kun sitä teki pakosta ikävuodet 25-45, päivittäin, ei kyllä viimeiseen 10v ole tehnyt mieli tehdä, kiitos sen 15kg lisäpainoa tullut.
Vierailija kirjoitti:
7. -luokalla pakollisena, muuten taisi olla valinnaisena. Ysärillä.
Kyllä, en valinnut ja silti opin tekemään ruokaa ja huolehtimaan kodistani. Valinta jäi välinn sen opettajan takia.
Kotitalous on kyllä ollut kaikille seiskoille pakollinen oppiaine ainakin koko sen ajan, kun peruskoulu on ollut olemassa. Sen jälkeen sitä voi opiskella valinnaisena. Köksää pitäisi kyllä olla enemmän, se selviää ihan tätä palstaakin lukiessa.
Minkä ikäinen ap olet ja oletko käynyt peruskoulusi Suomessa? Itse olen käynyt pakollisen kotitalouden 1990-luvulla eikä se tietääkseni silloinkaan kovin uusi juttu ollut. En sitten tiedä, miten on ollut esim 60- tai 70-luvulla.
Vierailija kirjoitti:
Kotitalous on kyllä ollut kaikille seiskoille pakollinen oppiaine ainakin koko sen ajan, kun peruskoulu on ollut olemassa. Sen jälkeen sitä voi opiskella valinnaisena. Köksää pitäisi kyllä olla enemmän, se selviää ihan tätä palstaakin lukiessa.
Meillä oli vain sellainen muutaman kerran kurssi kouluajan ulkopuolella, joka piti itse maksaa.
ap
Kotitalous on koko peruskoulun ajan ollut pakollinen kaikille oppilaille ja sitä ennen oppikoulussa/kansalaiskoulussa pakollinen tytöille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä oli vain sellainen muutaman kerran kurssi kouluajan ulkopuolella, joka piti itse maksaa.
ap
Ranskassa, Afganistanissa vai Venäjällä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Höpö höpö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Ranskassa, Afganistanissa vai Venäjällä?
Suomessa. Kävin yksityisen koulun. Aika vänkää huomata, että koko muu ikäluokka on käynyt köksän ja minä en.
Mulla oli 70-luvulla koko yläkoulun ajan, mutta pojilla sitä ei silloin ollut ollenkaan tai se oli vapaaehtoista. Yhtään poikaa ei ollut meidän kotitaloustunneilla, eikä mun miehelläkään sitä ollut. Sain kympin kotitaloudesta, kun tykkäsin tehdä itsenäisesti enkä ollut koko ajan opelta kysymässä neuvoja. Mun kaikilla lapsilla on myös ollut kotitaloutta yläkoulussa. Nuorin on nyt lukiolainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Höpö höpö.
Miksi keksisin jotain tuollaista?
ap
Kotitaloutta oli tosiaan seiskaluokalla. En tykännyt aineesta enkä opettajasta. Ruokaa olen vähitellen opetellut laittamaan aikuisena, ei siitä edelleenkään erityisesti pidä, mutta ei mitään inhokkiakaan ole. Se on nyt kuitenkin pakko jotain syödä, niin kannattaa opetella tekemään helppoja perusruokia ja sitten varioida niitä esim. vaihtamalla kasviksia.
Jos osaatte muuten suositella jotain kokkikirjaa "for dummies", niin ei olisi pahitteeksi. Ärsyttää aina, kun ruokaohjeissa on sanoja, joiden merkitystä en ymmärrä, niin ei tee mieli kokeilla koko reseptiä. Esim. kuullottaminen tai freesaus - en vaan tiedä. Ehkä ne seiskalla opeteltiin, mutta ei jäänyt päähän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Höpö höpö.
Miksi keksisin jotain tuollaista?
ap
Minä vuonna olet käynyt seiskaluokan? Onko se ollut suomalaisen peruskoulujärjestelmän puitteissa? Vai kävitkö jonkun Steiner-koulun tms?
Oli meillä vielä ainakin vuonna 2006 kun oltiin ylä-asteella.. kai ne ajat on näistä muuttunut.