Ilkeät työkaverit?
Olen määräaikainen. Työpaikassani on joku ihme tapa ns. "Hyökkäillä" kimppuun. Kun tulin, niin ihmiset ei tervehdi tms, vaan ihmiset "tervehtii" niin, että tekee esittäytymisestäkin Kilpailun. Ruokapöydässä keskustelu on sitä, että jokainen vuorollaan pätee ja kehuu kuinka täydellinen on haukkuen samalla muut. Pomo katsoo välillä vähän ujosti, ja jos olen toisen uuden kanssa, menee puhumaan hänelle luontevasti jättäen mut ulkopuolelle. Ihmiset ei tervehdi, vaan kun näkee minut, kääntää pään pois. Kerran jouduin yhtä 5 kymppistä naista tervehtii useita kertoja putkeen että hän reagoi (tehtiin yhdessä töitä joten halusin tervehtiä).
Yks työntekijä on ollu hirveesti poissa, ja sit ku mä olin poissa flunssan takia niin hän piikikkäästi alkaa syyttelemään mua mun sairaslomista??
Kun kysyin asiallisesti tietoa työpaikan jutuista, mua alettiin uhkailemaan.
Myös ulkonäköä on vähätelty jonkun vitsin varjolla, ja ku oon sanonut takasin jtn, niin katsottu murhaavasti.
Työntekijät puhuu toisistaan pahaa, jos joku on pois, niin hänestä jauhetaan pas...
Nyt kun eräs asiakas ilmoitti ettei halua noita palveluita, niin se koitettiin laittaa mun viaksi (oli kaikkien yhteinen asiakas).
Ei tunnusteta mun aikaisempaa kokemusta, osaamista, vaan lähtökohta on se että "sä oot nii kokematon että sun on varmaa vaikee saada töitä" (edellisen kerran sain valita 3 paikasta muhun menen töihin)
Mikä hitto noita ihmisiä vaivaa???
Kommentit (46)
Onpas järkyttävä työilmapiiri. Koeta kestää. Onneksi olet määräaikainen, haet varmaan muualle töihin, kun se loppuu.
Samantyylinen kokemus itselläni. Sairastuin masennukseen. Lähde pois jos mahdollista. Itselläni ainakin paheni tilanne päivä päivältä.
Mullakin onneksi määräaikainen paikka. Vähän tuollaista meilläkin. Täällä kyllä tervehditään, mutta muuten samanlaista. Ihmeellinen syyttelevä ja tuomitseva ilmapiiri. Eikä minkäänlaista luottamusta toisten ammattitaitoon. Osaa moititaan samoista asioista mitä muut tekevät samalla tavalla. Hyvät ehdotukset tyrmätään. Mutta kun joku oikea ihminen ehdottaa samaa, niin se onkin loistava ehdotus. Eli tiukka nokkimisjärjestys pätee.
Niin ja jopa asiat joissa oon taitavin, niin ne on pyritty mitätöimään! En saa käyttää vahvuuksiani enää. Ja kun työkaveri itse kysyi mielipidettäni yhteen tekstiin ja sanoin että hyvä, mutta kysyin tarkennusta yhdestä lauseesta niin hän loukkaantui ja suuttui kamalasti ja sanoi ettei halua että autan yhdessä asiassa (mitä ensiksi pyysi) koska kuulemma sitten siitä tulee huono... Huh huh. Ja tällä ikää yli 50.
Joo, mulle huudetaan että "täällä ei syytellä muita!!" ja seuraavassa sekunnissa aletaan syyllistämään, just jotaki tiettyä tyyppiä ja tyylii omista virheistä.
Yks on just edenny ns ihan vähän "parempaan asemaan" ja se haukkuu meidät muut roska-ihmisiksi (on tehny tätä työtä yli 20v ja yleni sit 20v jälkeen) ja noi on sellasia mitä esim toisessa työpaikassa mulle jo ehdotettiin samantien että haluanko tehdä tota työtehtävää 😂
Minäpä kerron, missä mättää. Ne vakituiset ovat olleet siellä iäisyyden, ns suojatyöpaikassa. Olet nuori ja pätevä, joten olet uhka heille.
Sinuna tekisin niin, että hoitaisin työni niin hyvin, kuin suinkin osaan, olisin kaikille kohtelias ja tervehtisin reippaasti, enkä odottelisi vastatervehdystä. Kun tarpeeksi kovalla äänellä sanoo aamulla huomenta, niin vain törpöt jättävät vastaamatta.
Jos virheistä aletaan huomautella, pitäisin napakasti, mutta ystävällisesti puoleni, ja huolehtisin, että ammattitaito sekä näkyy, että kuuluu. Enkä lähtisi selän takana panetteluihin mukaan. Voi olla, että tuolla tavalla toimien joudut olemaan koko lailla yksin työyhteisössä, mutta ellet ole sinne muutenkaan jäämässä, niin kärsisin.
Mitens se johtaminen muuten, kuin että ujosti silmäillään uutta? Paljon kehityshäiriöisiä kertynyt samaan paikkaan ja vielä epäjohdonmukainen pomo?
No, tuollaisia ne hoitajat on. Naurettavaa, kun vaahdotaan eettisistä periaatteista ja heti perään suorastaan teloitetaan työkaverit omilla syytöksillä. Turha vaahdota työvoimapulasta, kun ilmapiiri on mitä on.
Nelonen komppaa tuota, että vakituiset ovat olleet iäisyyden noissa suojatyöpaikoissaan. Tuo pätee ainakin meillä, ja sen aika piankin ymmärsin yhdeksi oleellisimmista vaikuttimista. Eikä siksi kannata taistella tuulimyllyjä vastaan. Vaan paras on puurtaa yksin tämä kakku loppuun, lähteä, eikä vilkuilla taakseen.
On hyvä, että huonosta työilmapiiristä pääsee pois. Sillä jos tuollaiseen jää pitkäksi aikaa, niin se muuttaa ihmistä. Etkä varmasti halua muuttua tuon työpaikan mukana.
En vaan ymmärrä, että vaikka joku ärsyttäisi, niin miten ihmeessä ees kehtaa pistää uuden syyksi vaikka omat virheensä?? Mun mielestä ihan kamalaa käytöstä ja kertoo kyl oleellisen. :S luulis että haastattelussa olis jo huomattu, etten oo oikee ihminen heidän leikkiensä sekaan. Miks mut edes otettiin, kun oon just vastakohta..
Noita asioita ei kannata kauheesti järjellä miettiä, kun ne eivät ole järjellä selitettävissä.
Ei oikein auta kuin alistua siihen, että nyt kävi kökkö tuuri työpaikan suhteen. Ja samalla olla kiitollinen siitä, että tuo ei onneksi jatku ikuisesti.
Itse huomasin noita outoja juttuja jo toisesta viikosta lähtien. Ja paheni vain ajan mittaan.
Paras selviytymisstrategia on mielestäni pyrkiä olemaan mahdollisimman huomaamaton ja minimoimaan kontaktit työkavereihin.
Vierailija kirjoitti:
Minäpä kerron, missä mättää. Ne vakituiset ovat olleet siellä iäisyyden, ns suojatyöpaikassa. Olet nuori ja pätevä, joten olet uhka heille.
Sinuna tekisin niin, että hoitaisin työni niin hyvin, kuin suinkin osaan, olisin kaikille kohtelias ja tervehtisin reippaasti, enkä odottelisi vastatervehdystä. Kun tarpeeksi kovalla äänellä sanoo aamulla huomenta, niin vain törpöt jättävät vastaamatta.
Jos virheistä aletaan huomautella, pitäisin napakasti, mutta ystävällisesti puoleni, ja huolehtisin, että ammattitaito sekä näkyy, että kuuluu. Enkä lähtisi selän takana panetteluihin mukaan. Voi olla, että tuolla tavalla toimien joudut olemaan koko lailla yksin työyhteisössä, mutta ellet ole sinne muutenkaan jäämässä, niin kärsisin.
Aika hyvä!
Lisään tuohon vielä, että kun joku törppö purkaa omaa pahaa oloaan toiseen ilkeillä huomautuksillaan, niin tärkeää on vastata siihen esim. ihanko totta, niinkö ajattelet, miten päädyit tuohon mielipiteeseen......eikä jäädä tuppisuuksi! (uhriutua)
Sanat sanotut ajallansa!
Mikä ala on kyseessä? Onko joku voimakkaasti naisvaltainen ala? Onneksi omalla työpaikalla ei ole noin ahdistavaa ilmapiiriä sentään.
Hoito-ala kyseessä. :D Eli kyllä, pelkkiä naisia työpaikalla! :)
Onneksi miesvaltaisella alalla on ihana työskennellä. Pelkää ruusuilla tanssimista koko ajan. Joopa joo. Niinpä niin.
Meillä kans yritys mainostaa miten koko henkilöstö vetää yhtä köyttä, jokainen saa olla oma itsensä, luodaan turvallista työympäristöä ja pelataan samassa joukkueessa.
Hitot. Pian kuuskymppinen vanhanaikaisella pomo-alais metodilla johtava huonoitsetuntoinen työhönsä tympääntynyt daami kiukkuaan heti kun joku ei mene mieleen tai kokee itseensä kohdistuvaa arvostelua.
Hallinto-osaston hankkiva nuori naikkonen hermostuu silminnähden heti kun joku ei mene mieleen ja just "hyökkää sanallisesti" kimppuun ihan absurdiltla tavalla eikä edes kuuntele asiaa loppuun vaan lähtee keulimaan ihan heti.
Ei kuuntele eikä arvosta alan asiantuntijoita vaan sanelee miten joku tehdään vaikka siitä koituu firmalle ja asiakkaille merkittävää hankaluutta ja meille jopa mainehaittaa. Mutta hän tykkää määrätä ja jostain syystä uransa alkutaipaleella oleva typykkä joka korottaa ääntään saa tahtonsa läpi. Jos mä mesoisin tolla tavalla jollekin niin saisin varmaan heti jonku varotuksen.
Vaikea sanoa, mutta ehkä on hyvä että olet määräaikainen tuolla. Itsekin työpaikan vaihtoa miettinyt joskus, olisi kauhea päätyä tuollaiseen paikkaan.