Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ostaisitko mökin jos taloudellinen tilanne sen sallisi?

Vierailija
23.05.2020 |

Olemme miettineet mökin hankkimista. Lapset jo teinejä, toinen muuttaa jo pois kotoota. Nuorempikin jo lukiolainen. Mietimme miehen kanssa mökin ostamista. Kun lapset olivat pieniä, kovin sitä olisimme halunneet. Nyt mökillä kävisimme varmasti ihan vain kahdestaan. Mitään kovin kallista mökkiä emme ostaisi, mutta kyllähän siihen rahaa menee kuitenkin. Ostaisitko itse mökin? Miksi tai miksi et?

Kommentit (111)

Vierailija
41/111 |
23.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ikinä. Mökki on työleiri. Matkustan mielummin esim. New Yorkiin tms. ja yövyn hotellissa. Punkit ja kärpäset, kiitos ei.

Miksi mökki pois sulkee muun matkustamisen? Nekin matkustellaan, mutta kesä vietetään mökillä järven rannalla. On niitä kärpäsiä muuallakin maailmassa kuin Suomessa.

Ja eiköhän ne sääsket ja mäkärät ole pahempi riesa. Punkit tietysti yleistyneet, että varovainen saa olla.

Ei noita ole joka paikassa. Kun pitää pihan suht avoimena niin ei siinä itikat pahemmin viihdy.

Vierailija
42/111 |
23.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mieluiten lomailen ilman stressiä ja huolta kotona. Stressiapinat saastuttaa matkustelemalla tai on työleirillä mökillä.

Pelkästään kotona lomailu on kyllä ihan peestä. Pää kyllä hajoaisi jos kaikki lomat viettäisi aina vaan kotona.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/111 |
23.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teidän varmaankin sellainen pitää hankkia, jos se on sitä mitä te haluatte.

Itse en ole yhtään ulkoilmaihminen, joten on ihan sama missä olen, kunhan olen sisätiloissa. En katsele juuri ympärilleni, joten en hirsiseiniä tarvitse niitä katsellakseni. En pidä puunhakkuusta tai takkojen kanssa leikkimisestä. Puusaunan lämmitys on liian työlästä muutaman kymmenen minuutin piipahduksen takia. Kaikki puutarhaan liittyvä työ on äärimmäisen vastenmielistä. En välitä soutamisesta; se on tylsää. Uida voisin joskus, mutta siihen en tarvitse kesämökkiä ja sen uimisenkin voi jättää väliin. Ei siis mun juttu ole mökki.

Harmi, etteivät lapsenne päässeet mökkeilemään.... tosin lapset kai harvemmin välittävät mökkeilystä. Ai niin inhoan marjojen keräämistä ja sekin on osa mökkeilyä. Enkä kestä hirvikärpäsiä yhtään. Niin ja kiinteistöverokin on mökeissä suht korkea ja sähkökin pitää maksaa, vaikka ei sitä olisi käyttämässä ja rosvotkin tulevat, joten aina saisi koko mökin tyhjentää. Ei pidä unohtaa hiiriä, jotka talvisin valtaavat mökin. Nämä nyt olivat omia näkemyksiäni, mutta niitä kai halusit kuulla.

Äläs nyt. Mökkeillä voi monellakin tavalla.

Meillä ei kerätä marjoja, ei kynsitä puutarhaa, ei edes haravoida. Puut ostetan klapeina. Saunassa menee aina se 2h kun sinne mennään. Meidän kiinteistövero on ihan naurettava, 250€/vuosi (tontti 0,9 ha). Rosvoja ei ole käynyt koskaan, eikä edes hiiriä.

Vierailija
44/111 |
23.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse en ole yhtään ulkoilmaihminen, joten on ihan sama missä olen, kunhan olen sisätiloissa. En katsele juuri ympärilleni, joten en hirsiseiniä tarvitse niitä katsellakseni. En pidä puunhakkuusta tai takkojen kanssa leikkimisestä. Puusaunan lämmitys on liian työlästä muutaman kymmenen minuutin piipahduksen takia. Kaikki puutarhaan liittyvä työ on äärimmäisen vastenmielistä. En välitä soutamisesta; se on tylsää. Uida voisin joskus, mutta siihen en tarvitse kesämökkiä ja sen uimisenkin voi jättää väliin. Ei siis mun juttu ole mökki.

Harmi, etteivät lapsenne päässeet mökkeilemään.... tosin lapset kai harvemmin välittävät mökkeilystä. Ai niin inhoan marjojen keräämistä ja sekin on osa mökkeilyä. Enkä kestä hirvikärpäsiä yhtään. Niin ja kiinteistöverokin on mökeissä suht korkea ja sähkökin pitää maksaa, vaikka ei sitä olisi käyttämässä ja rosvotkin tulevat, joten aina saisi koko mökin tyhjentää. Ei pidä unohtaa hiiriä, jotka talvisin valtaavat mökin. Nämä nyt olivat omia näkemyksiäni, mutta niitä kai halusit kuulla.

Kuulostat kovin negatiiviselle, luonnosta vieraantuneelle ihmiselle.

Vierailija
45/111 |
23.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistähän sinä tykkäät? Tosi-tv:n katsomisesta?

Lukemisesta. Kiitos kysymästä.

Kuulostat vetelältä ihmiseltä.

Vierailija
46/111 |
23.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aion ostaa loma-asunnon, en mökkiä. 

Vierailija
47/111 |
23.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostin siskoni kanssa viisi vuotta sitten. On huippukiva! Tänäänkin olemne uineet, saunoneet, syöneet ulkona ja serkut ovat leikkineet koko päivän keskenään.

Vierailija
48/111 |
23.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä kyllä! Mökkeily on ihan parasta!

Vierailija
49/111 |
23.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ostaisin ison asuntoauton ja reissaisin (ainakin aluksi) kotimaassa. Paljon upeita paikkoja ja maisemia on vielä näkemättä.

Jos ei rahasta kiinni niin luxusauto missä voisi vaikka asua vuoden ympäri.

Vierailija
50/111 |
24.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En. Asumme veden äärellä, omalta pihalta pääsee uimaan. On puutarhaa, ympärillä peltoja ja metsää, kotona puusauna. En oikein tiedä, mitä iloa mökistä olisi.

Komppaan tätä. Mökki ei toisi mitään lisäarvoa. Toinen piha jne olisi hoidettavana, kiitos ei. Riittää tämä. Jos olisi ap:n kaltainen tilanne, laittaisin mökkirahat sijoituksiin poikimaan ja/tai matkustaisin, enkä jämähtäisi sinne mökille.

Vierailija
51/111 |
24.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ostaisi, koska mökkeily ei kiinnosta yhtään. Ostaisin sen sijaan loma-asunnon/huvilan Etelä-Ranskasta, jos olisi tarpeeksi rahaa.

Vierailija
52/111 |
24.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä mökkeilyä pelkkänä mökkeilynä. Tai siis en ymmärrä sitä että mennää kodin mukavuuksista viettämään vapaa-aikaa huonompiin oloihin mökille.

Olen hommanut kodin, jossa minulla piha ja voin hakata polttopuita, lämmittää saunaa ja paljua sekä istusekella nuotiolla. Kaikki kodin mukavuudet kuitenkin koko ajan käytettävissä.

Syksyllä voin elää mökillä muutaman viikon, koska se mahdollistaa metsästysharrastuksen kohtuullisilla majoituskustannuksilla.

Vierailija
53/111 |
24.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myin vuosi sitten mökin ja ostin asuntoauton. Mökkeilimme neljä vuotta. Ei ollut meidän juttu. Liian laiskoja.

Vierailija
54/111 |
24.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kesäisin tulee tehtyä niin paljon töitä, ettei aika riittäisi mitenkään mökin kunnossapitoon tai edes siellä käymiseen, hyvä kun saan pienen rivitalopihani hoidettua. Ajatuksena mökki olisi kyllä kiva

Vierailija
55/111 |
24.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En. Välillä kaipaan sitä kyllä, että olisi mökki, minne olisi helppo mennä rentoutumaan lyhyeksi tai pidemmäksikin aikaa ihan omien aikataulujen mukaan. Vuokramökissä on aina se suunnittelu, järjestäminen ja varaaminen, ja sitten voi osua vaikka aivan kauheat säät tms.

Mutta en haluaisi silti mökin hoitamista, remontoimista, kuluja vaivoikseni. Ok-talossa sitä saa tehdä ihan tarpeeksi. Ehkä jos asuisi kerrostalossa. Tai en usko, että oikeasti silloinkaan.

Vierailija
56/111 |
24.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En, liikaa vaivaa ja työtä. Perimme siskoni kanssa ennakkoon mökin Saimaan rannalta. Täydellin rauha, lähin ( ainut) naapuri monen sadan metrin päässä, ukkini ja isäni rakentama. Siinä myös paljon omaa metsää, pitkä rantaviiva, hiekkapohja yms. Mutta ei haluttu joten se myytiin pois. Joskus on haikea tunne siitä, mutta siskoni on vielä vähemmän mökki- ihminen kuin minä, eikä siellä tulisi käytyä kuitenkaan.

Vierailija
57/111 |
24.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ostaisi. Vaikka kesällä onkin kiva mökkeillä, 9 kk vuodesta tai enemmänkin mökki on pelkkä kuluerä.

Ei huvita maksaa tonnia tai muutamaa vuodessa pelkästä omistamisesta.

Pysyviä menoja ovat kiinteistövero, tiemaksu, jätehuolto ja sähkönsiirron perusmaksu sekä huolto- ja kunnossapitotyöt.

Jos kaipaisin mökkielämää, ostaisin mökin ympärivuotista asumista varten. Silloin kuluihin kuuluu normaalien kaupunkiasumisen kulujen lisäksi mm. Lokasäiliön tyhjennys, aurausmaksut ja hiekotukset.

Vierailija
58/111 |
24.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En, liikaa vaivaa ja työtä. Perimme siskoni kanssa ennakkoon mökin Saimaan rannalta. Täydellin rauha, lähin ( ainut) naapuri monen sadan metrin päässä, ukkini ja isäni rakentama. Siinä myös paljon omaa metsää, pitkä rantaviiva, hiekkapohja yms. Mutta ei haluttu joten se myytiin pois. Joskus on haikea tunne siitä, mutta siskoni on vielä vähemmän mökki- ihminen kuin minä, eikä siellä tulisi käytyä kuitenkaan.

Suomessa on varmaan kymmeniä tuhansia mökkejä ja vanhoja taloja joita kukaan ei käytä eikä myöskään pidä kunnossa. Jotenkin niiden myyminen on omistajilleen kamalan vaikeaa. Mielummin annettaan mökin lahota paikoilleen, kuin että myytääsiin se ja ilmeisesti pelätään että ostaja jotenkin hyötyy siitä kaupasta enemmän kuin myyjä.

Täytyy liittyä jotenkin suomalaiseen peruskateellisuuteen.

Vierailija
59/111 |
24.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostaisin mökin, mutta kriteerit olisivat että on puhtaan järven rannalla, ajoaika max. 2 h ja helppohoitoinen mökki ilman merkittävää määrää hyttysiä ja hiiriä. Kaipaan kyllä kesällä pois kaupungista. Kehä I:n liikennettä ja kauppakeskuksissa loisivia ihmisiä ehtii talvella seurata ihan riittävästi.

Vierailija
60/111 |
24.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mieluiten lomailen ilman stressiä ja huolta kotona. Stressiapinat saastuttaa matkustelemalla tai on työleirillä mökillä.

Pelkästään kotona lomailu on kyllä ihan peestä. Pää kyllä hajoaisi jos kaikki lomat viettäisi aina vaan kotona.

Kannattaisi hoidattaa pää kuntoon.

Mikä elämässäsi mättää, jos et viihdy kotona?

Sinun kannattaisi hoidattaa pääsi. Mikä sinussa on vikana, kun viihdyt vain kotona? Pelottavatko muut ihmiset? Oletko Valkoinen Heteromies, krapulaasi parantelet aamiaiskaljalla.