Oletko facebookin huonekasvit-ryhmässä? Hirvittää välillä "tiedon" jakajat..
Annetaan ohjeeksi "lannoittaa" kahvin puruilla. Ajatellaan että kasvi voi hyvin kun kukkii. Sumutetaan fairylla, kun kasvi jää tästä henkiin, päätelmä : toimii.
Eniten kummastuttaa neuvo että uusi kasvi pitää juurineen päivineen irroitella kaupan mullasta, huuhtoa ja istuttaa uudelleen mystisiin lecasorakaarnaseramismikälieseoksiin. Jo pelkästään kasvin paikan vaihdos stressaa sitä, saatika tuollainen käsittely.
Inhottavaa on että jengi ottaa kaikki huuhaaneuvot totena.
Kommentit (51)
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen myös tosi paljon, miten ihmeessä kasvit kestää sen täydellisen juuriston pesun. Eikös ne ohuenohuet hiusjuuret ole tosi tärkeät, ja ne kyllä irtoaa siinä käsittelyssä. Tavallaan silti kiinnostaisi se mullaton kasvatus, kun sitä niin kehutaan.
Peseekö joku kasvien juuret!!
Ei hyvää päivää, sanoohan sen maalaisjärkikin ettei niin kuulu tehdä, jos ei siis ole aikeissa syödä kasvia.
Nykyajan yksi huuhaailmentymä ilmeisesti tämä mullattomuus. Juuret kuuluvat multaan niinkuin kalat veteen.
Ei tarvitse olla hortonomi että tämän ymmärtää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen myös tosi paljon, miten ihmeessä kasvit kestää sen täydellisen juuriston pesun. Eikös ne ohuenohuet hiusjuuret ole tosi tärkeät, ja ne kyllä irtoaa siinä käsittelyssä. Tavallaan silti kiinnostaisi se mullaton kasvatus, kun sitä niin kehutaan.
Peseekö joku kasvien juuret!!
Ei hyvää päivää, sanoohan sen maalaisjärkikin ettei niin kuulu tehdä, jos ei siis ole aikeissa syödä kasvia.
Nykyajan yksi huuhaailmentymä ilmeisesti tämä mullattomuus. Juuret kuuluvat multaan niinkuin kalat veteen.
Ei tarvitse olla hortonomi että tämän ymmärtää.
Kuulemma nämä kasvit eivät luonnossakaan ole mullassa, siksi mullattomuus
Mulla on kasvit mullattomassa kasvualustassa ollu vuosia. Aina pessyt juuret, ei ne siitä kuole. Väöillä jopa saatan saksilla niitä leikata.
Ei tämä ole mikään trendi. Ulkomailta ei edes löydy tätä mustaa multaa mitä meillä myydään. Vaan on erilaisisa sekoituksissa ja turpeessa. Voin kertoa juuret kasvavat todella hyvin sielä ilmavassa vettä lävistävässä alustassa kun mullassa mikä ei edes ime vettä. 🤷♀️ Mutta kukin saa tehdä mitä haluaa ja ei tarvii seurata ryhmiä jos mielensä pahoittaa..
Vierailija kirjoitti:
Kaikki ryhmät ovat sellaisia, on perusbesserwisserit, länkyttäjät, tahallaan väärinymmärtäjät, muutama järki-ihminen ja tuhat tolloa.
Ei kaikki. Kanjabiksen käyttäjien 420-ryhmässä on mahtava joukkuehenki, eikä siellä esiinny noita mainitsemiasi ärsyttäviä käytösmalleja. On toki ainut näkemäni ryhmä, jonka jäsenet käyttäytyvät hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Annetaan ohjeeksi "lannoittaa" kahvin puruilla. Ajatellaan että kasvi voi hyvin kun kukkii. Sumutetaan fairylla, kun kasvi jää tästä henkiin, päätelmä : toimii.
Eniten kummastuttaa neuvo että uusi kasvi pitää juurineen päivineen irroitella kaupan mullasta, huuhtoa ja istuttaa uudelleen mystisiin lecasorakaarnaseramismikälieseoksiin. Jo pelkästään kasvin paikan vaihdos stressaa sitä, saatika tuollainen käsittely.
Inhottavaa on että jengi ottaa kaikki huuhaaneuvot totena.
Mä olen ihan aloittelija näissä viherkasvijutuissa, joten kysyisin nyt mielipidettä täältä, kun blogeissa ja lehtijutuissa sanotaan, että juuri kaupasta ostettu kasvi kannattaisi istuttaa heti uudelleen. Esim. Turun Sanomien (lähde Kekkilä) ja Meillä Kotona -lehden artikkelit käskevät näin tekemään.
Mikä nyt sitten on se järkevä tapa? Noissa jutuissa sanotaan, et yleensä kasvit on istutettu turpeeseen, joka pidättää liikaa vettä, joten se saattaa koitua kasvin kohtaloksi jne. Mitään erikoisseoksia en ala sekoittelemaan. Sen mitä olen nyt aiheesta lueskellut, niin saatan sekoittaa viherkasvimultaan vermikuliittia, jos ostan sellaisen kasvin, jolla pitää olla koko ajan kostea multa. Olenko oikeilla jäljillä, että jotain tällaista kosteutta keräävää ainetta kannattaisi olla sellaisella kasvilla? (No toki se turve kuulostaa hyvältä tuollaiselle kasville.)
Onko kenelläkään kokemuksia niistä kastelupalloista, auttavatko ne pitämään kasvualustan tasaisen kosteana?
Tässäkin ketjussa sanotaan, että anna niiden kasvien totuttautua uuteen ympäristöön. Älä vaihda heti uuteen ruukkuun, vaan vasta sitten kun kasvin juuret yltävät multapaakun reunoille ja ruukun pohjalle. Useasti kaupan taimet eivät edes ole kunnolla läpijuurtuneita.
Siteeraamasi lehtijutut kuulostavat ammattilaisen mielestä oudoilta.
Olen puutarhuri (toinen tässä ketjussa?) enkä oikein ymmärrä tätä nykyistä viherkasviharrastamista. Ei ne mitään sylikoiria ole. Kasvien kanssa ei ole tarkoitus puuhailla mitään. Ne laitetaan sopivan valoisaan paikkaan ja kastellaan tarvittaessa. Jotain yleislannosta on hyvä antaa. Ruukunvaihto, kuolleiden lehtien tai versojen poisto. Kasvikirjasta sinäkin saisit kunnolliset kustantajan tarkistamat ohjeet.
Vermikuliitti voi olla hyvä idea kosteutta vaativille kasveille. Itse olen pärjäillyt ilman. En tiedä, mitä tarkoitat kastelupalloilla. Kasvualusta pysyy tasaisen kosteana kastelemalla riittävästi oikeankokoisessa ruukussa kasvavaa kasvia.
Vierailija kirjoitti:
Tässäkin ketjussa sanotaan, että anna niiden kasvien totuttautua uuteen ympäristöön. Älä vaihda heti uuteen ruukkuun, vaan vasta sitten kun kasvin juuret yltävät multapaakun reunoille ja ruukun pohjalle. Useasti kaupan taimet eivät edes ole kunnolla läpijuurtuneita.
Siteeraamasi lehtijutut kuulostavat ammattilaisen mielestä oudoilta.
Olen puutarhuri (toinen tässä ketjussa?) enkä oikein ymmärrä tätä nykyistä viherkasviharrastamista. Ei ne mitään sylikoiria ole. Kasvien kanssa ei ole tarkoitus puuhailla mitään. Ne laitetaan sopivan valoisaan paikkaan ja kastellaan tarvittaessa. Jotain yleislannosta on hyvä antaa. Ruukunvaihto, kuolleiden lehtien tai versojen poisto. Kasvikirjasta sinäkin saisit kunnolliset kustantajan tarkistamat ohjeet.
Vermikuliitti voi olla hyvä idea kosteutta vaativille kasveille. Itse olen pärjäillyt ilman. En tiedä, mitä tarkoitat kastelupalloilla. Kasvualusta pysyy tasaisen kosteana kastelemalla riittävästi oikeankokoisessa ruukussa kasvavaa kasvia.
Esim. tuon Meillä Kotona -artikkelin kirjoittaja on kasvitieteilijä Visa Lipponen:
https://www.meillakotona.fi/artikkelit/huonekasvi-joka-voi-kotonakin-hy…
Minulla toki on ollutkin viherkasveja joskus, mutta lemmikkien, ym. elämäntilanteiden vuoksi kasvit ovat kadonneet taloudestani ja nyt olen saanut jostain kimmokkeen lähteä "kokeilemaan" niitä uudelleen. En koe olleeni mikään viherpeukalo kasvieni kanssa, jotkut menestyivät kauemmin/paremmin kuin toiset. Mitään erityisempiä harrastuksia minulla ei kasvieni kanssa ollut tuolloin, enkä usko että mihinkään suurensuuriin puuhasteluihin lähden vastaisuudessakaan. Nyt vain kiinnostus on eri tasolla kuin aiemmin, juurikin se että otan asioista selvää ja siten mahdollistan kasvieni menestymisen.
Kasvikirjojakin on tarkoitus lähteä lainaamaan ja hankkimaan. Kastelupallo/kasteluvahti on kai tarkoitettu huonomuistisille/laiskoille kastelijoille, tai lomamatkan ajaksi huolehtimaan kasvin kosteudesta. Itse vain ajattelin, että helpottaisiko se pitämään mullan tasaisen kosteana, kun ei ole sellaista kokemusta vielä siitä veden määrästä/kastelukerroista, että kastelenko esim. kuitenkin liikaa/liian vähän, jos hankin sellaisen kasvin joka tykkää tasaisen kosteasta. Kyllä, nämäkin varmaan oppii kokemuksen karttuessa.
Vierailija kirjoitti:
Miten kahvinporo ei lannoita, kun se riittää kasvualustaksi esim. osterivinokkaalle?
Toiseksi vesiviljely lienee laajalti käytössä kaupallisilla viljelmillä koska toimii niin hyvin? Hitsi kun ne pottuakin kuulemma viljelee ilman multaa ja paremmin tuloksin...
Joo, omaa päätään voi käyttää, jos ei itselle passaa niin jätä lukematta.
Osterivinokas ei ole kasvi.
Viidakot ihmetyttää. Onko ihmiset ihan seonneet, kun kodissa on niin paljon kasveja, että olohuoneessa ei mahdu lapset leikkimään tms. En ymmärrä tuota älytöntä hamstraudta. Myöskään sisätilat ei ole suunniteltu millekään 100 viherkasvin tuomalla kosteudelle. Ei ihme jos rakenteet homehtuu vuosien aikana. Altakasteluruukut kapillaari-ilmiöineen ja perus multakasvatus haihduttaa huoneistoon luonnotonta määrää nestettä. Kaikkihan ei kasvi ime.
Tuollaisesta kohtelusta pitää heti tehdä kassu, eikä vain seurata sivusta!