Näin lapsesta kasvatetaan omatoiminen
Olen avioliitossa mieheni kanssa 8v. Lapsia kaksi, 3v tyttö ja 6v tyttö. Luultavasti saamme lisää lapsia, kun nämä mukulat kasvavat vielä vähän.
Kuinka kasvattaa lapsesta omatoiminen? Se on kysymys, johon ei ole helppoa ratkaisua. Joitakin täytyy kädestä pitäen neuvoa, vaikka he olisivat jo kymmenenvuotiaita. Toisin on meillä.
6v osaa tehdä jonkinlaista helppoa ruokaa (lähinnä lämmittää mikrossa yms.). Osaa pestä jo pyykkiä, oppi sen taidon tänä vuonna. Hän käyttää jo koiria ulkona. Hän pesee omat hampaansa, joten hän saa viikkorahaa ja voi ostaa kaupasta niillä kohtuullisesti (ollaan opeteltu ostamaan kohtuullisesti). Hän saa mennä ulos kysymällä, kotiintuloaika klo 20. Hän saa mennä ulos 3v:n kanssa ja osaa ottaa vastuun hänestä. Osaa noudattaa liikennesääntöjä ja kunnioittaa toisia.
Kuinka tähän lopputulokseen ollaan päästy? Eihän se nyt niin vaikeaa voi olla. Se ei vaadi paljon ja saat paljon. Lapsia neuvotaan ohjeistamalla, ei huutamalla. Huutaminen ei ole hillittyä. Lapsemme ovat suht. hillittyjä, koska olemme opettaneet heidät käyttäytymään niin (näyttäneet enimmäkseen mallia).
Kaikki lähtee mallia näyttämällä. Kun olette kaupassa, lapsi näkee, mitä ostat ja kuinka kohtuullisesti. Hän ottaa mallia siitä. Ohjeistat, että ruokaa otetaan kohtuullisesti ja mitä kannattaa ottaa. Jos ostat limukasta sipseihin ja karkkiin, sinulla ei ole varaa moralisoida lapsesi kohtuuttomia ostoksia. Kun olette liikenteessä, lapsi tarkkailee käytöstäsi. Hän ottaa mallia siitä. Ohjeistat, että vanhuksille täytyy antaa tilaa ja ei saa ohitella muita jonossa, toisia täytyy kunnioittaa. Jos näytät keskisormea ja irvailet kaikille huonosti käyttäytyville, sinulla ei ole varaa moralisoida lapsesi huonoa käytöstä.
6v:lle olen opettanut, että ei saa roskata ja kertonut hänelle syyn, miksi ei saa. Muksut janoavat tietoa, eivät enimmäkseen sääntöjä. Roskat näyttävät rumalle tien poskessa. Hänestä on kasvanut sellainen samanlainen luonnon ystävä kuin minusta silloin pienenä. Luonnon ääressä rauhoitutaan, ei mekasteta ja tuhota paikkoja. Kuitenkin ajat muuttuvat, alan vain aina suremaan sitä, kun nykyään ei paljoa välitetä toisista. Lapselleni olen kuitenkin näyttänyt esimerkkiä siitä, miten käyttäydytään ja ohjeistanut.
Siksi luotan, että hänestä kasvaa kunnon aikuinen, joka auttaa ja kunnioittaa toisia. Luonnon ystävä, ei rauhanrikkoja vaan rauhan ystävä.
Kommentit (100)
Vierailija kirjoitti:
Anna Jokipuro kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitäs jos 6-vuotias kesken ulkoilun päättää, että 3-vuotiaan seura ei kiinnostakaan ja jättäö tämän yksin? Tai vie jonnekin taaperolle vaaralliseen paikkaan, jyrkänteeseen, kivikkoon, vesistön lähelle?
6-vuotias ei osaa arvioida, kuinka avuton kolmevuotias vielä on ja kuinka paljon heikommat hänen fyysiset, henkiset ja motoriset kykynsä vielä ovat. Lisäksi eskari-ikäisen mielenkiinto ja huomiointikyky juurikin vaihtelevat miten sattuu, taaperoikäisestä puhumattakaan. Ei tarvita, kuin hetki, kun isosisko katselee muualle ja pikkusisko onkin jo kymmenien metrien päässä kohti autotietä tai ojaa
Se on totta, että eskari-ikäistä on ok alkaa opettaa huolehtimaan pienissä määrin itsestään. Mutta vain itsestään, ei muista.
Juuri tätä vastuu tarkoittaa. JOS 6v menee 3v pikkusiskonsa kanssa ulos, hänen tehtävä on varmistaa, että he eivät lähde kotipihasta pois ja ovat kotona viimeistään klo 18.
Ja jos 6v ei pidä kiinni vastuustaan ja 3v karkaa ja satuttaa tai tappaa itsensä, niin mitä sitten? Rankaiset isosiskoa? Huudat hänelle? Syyllistät häntä tapaturmasta? Viet häneltä puhelimen viikoksi? Senkus, mutta vahinko on silti jo tapahtunut.
Vai luotatko siihen, että esikoinen tottelee sinua ehdoitta, oli hän millä päällä tahansa ja sai hän mitä visioita ja päähänpistoja tahansa?
En huuda minun lapsille. Huonearestia voin antaa, mutta en tälläisistä asioista.
Luotan siihen, että 6v on rehellinen ja myöntää kaikki, koska opetimme hänet olemaan rehellinen ja avoin.
Se todellakin riippuu siitä, mitä on käynyt. Jos 3v tappaisi itsensä, mitä se ei todellakaan tekisi, ei tietenkään isosisko olisi vastuussa siitä. Jos isosisko tappaisi itse, mitä hän ei myöskään todellakaan tekisi, hän olisi vastuussa siitä. Ei huolta, he eivät ole itsetuhoisia eivätkä halua tappaa ketään, toivottavasti eivät koskaan.
Anna Jokipuro kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anna Jokipuro kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anna Jokipuro kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka ihme pelkää siinä määrin tunnistetuksi tulemista, ettei itse halua tehdä lasua tuttavastaan, vaan näin yrittää saada jonkun muun tekemään sen? Hirveä vaiva laatia tällainen ketju nettiin toisen nimellä varta vasten tätä varten.
Olethan tietoinen siitä, että toisten yksityiselämää koskevan tiedon levittäminen on rikos? Kannattaisi poistaa ketju ettet joudu tutkintaan kunnianloukkauksem vuoksi.
Jos haluat tehdä lasun tästä, tee vain. Huolta ei ole.
En levitä mitään toisten asioita, koska ne ovat minun ja saan päättää, mitä asioita kerron ja mitä en.
Ymmärrätkö ettei toisen nimellä esiintyminen feikkiprofiililla ole mitään normaalia toimintaa? Toivottavasti AV:n ylläpito blokkaa luomasi tilin. Tuollainen pelleily ei ole hauskaa.
Jos sinua niin älyttömästi ärsyttää, älä lue tätä ja ystävällisesti mene pois.
Tein ketjusta ilmoituksen ylläpidolle. Oli kirjoittaja kuka hyvänsä, niin perheenjäsenillä on on oikeus yksityisyyteen.
Missä vaihessa olen sanonut heidän nimensä tai missä asumme?
En ole se, keneltä kysyt, mut löytyy nopeasti ihan kertomatta.
Vierailija kirjoitti:
Anna Jokipuro kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi kirjoitat tänne omalla nimelläsi?
En näe, mitä haittaa siitä olisi.
Tjaa, oot just kertonut nimelläsi, että sun kaksi alle kouluikäistä lasta ulkoilevat keskenään kotipihan ulkopuolella. Mitäköhän haittaa?
Nyt jotain valoja päälle.
Yksityisyys on turvallisuutta. Noista muista käytännöistänne onkin jo riittävästi sanottu.
"Kotipihan ulkopuolella" ei hemmetissä.
3v voi olla isosiskonsa kanssa kotipihassa 14-18, koska päiväunet ja aikaisin nukkumaan.
Vierailija kirjoitti:
Anna Jokipuro kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anna Jokipuro kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anna Jokipuro kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka ihme pelkää siinä määrin tunnistetuksi tulemista, ettei itse halua tehdä lasua tuttavastaan, vaan näin yrittää saada jonkun muun tekemään sen? Hirveä vaiva laatia tällainen ketju nettiin toisen nimellä varta vasten tätä varten.
Olethan tietoinen siitä, että toisten yksityiselämää koskevan tiedon levittäminen on rikos? Kannattaisi poistaa ketju ettet joudu tutkintaan kunnianloukkauksem vuoksi.
En levitä mitään toisten asioita, koska ne ovat minun ja saan päättää, mitä asioita kerron ja mitä en.
Ymmärrätkö ettei toisen nimellä esiintyminen feikkiprofiililla ole mitään normaalia toimintaa? Toivottavasti AV:n ylläpito blokkaa luomasi tilin. Tuollainen pelleily ei ole hauskaa.
Tein ketjusta ilmoituksen ylläpidolle. Oli kirjoittaja kuka hyvänsä, niin perheenjäsenillä on on oikeus yksityisyyteen.
Kerro sitten, mitkä ovat heidän nimensä ja missä asutaan.
Anna Jokipuro kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anna Jokipuro kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anna Jokipuro kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anna Jokipuro kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älkää vastailko mitään häiriintyneelle trollille.
Vierailija kirjoitti:
Anna Jokipuro kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anna Jokipuro kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anna Jokipuro kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anna Jokipuro kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älkää vastailko mitään häiriintyneelle trollille.
Sitä vähän minäkin.
Älä tule uhkailemaan minua lasteni nimillä ja sillä, missä asutaan. Ei käy päinsä.
Vrk kyllä kertoo montako Jokipuroa Suomessa asuu. Ei kovin monta. Sinä perheinesi olet 4 heistä. Google löytää loput.
No jokainen tyylillään palstailee...
Mikä sulla on hätänä kun annat tänne sähköpostiosoitteesi?
Mikä tarve sulla on tulla jakelemaan ohjeita lastenkasvatuksesta? Aika ikävä keskustelun lähtökohta on asettua muiden yläpuolelle. Mikä agenda sulla on jaella ohjeita kunnon kansalaisten kasvattamiseksi?
Miksi väität olevasi täällä omalla nimelläsi, vaikka et kuitenkaan ole?
Vierailija kirjoitti:
Mikä tarve sulla on tulla jakelemaan ohjeita lastenkasvatuksesta? Aika ikävä keskustelun lähtökohta on asettua muiden yläpuolelle. Mikä agenda sulla on jaella ohjeita kunnon kansalaisten kasvattamiseksi?
Kaikki kasvattaa tyylillänsä, mutta annoin muutama vinkkiä.
Siis tämähän on ihan selkeesti Silpun uusi sivupersoona. Ei voi erehtyä tyylistä...
Kyllä tää juttu jotenkin haiskahtaa. Kyse jostakin muustakin kuin lastenkasvatusvinkeistä.
Esim. nämä eivät ole ihan kunnon suomea tai normaaleja ajatuksia. Lisäksi sähköpostiosoitteen antaminen ja väite omalla nimellä esiintymisestä. Lisäksi vetoaminen siihen, ettei ole käynyt DNA-testeissä. Puhumattakaan siitä, että luotetaan lasten osaavan tarvittaessa kulkea liikennevaloissa.
"Jos ostat limukasta sipseihin ja karkkiin, sinulla ei ole varaa moralisoida lapsesi kohtuuttomia ostoksia."
"Jos isosisko tappaisi itse, mitä hän ei myöskään todellakaan tekisi, hän olisi vastuussa siitä. Ei huolta, he eivät ole itsetuhoisia eivätkä halua tappaa ketään, toivottavasti eivät koskaan."
"mutta annoin muutama vinkkiä."
Vierailija kirjoitti:
Esim. nämä eivät ole ihan kunnon suomea tai normaaleja ajatuksia. Lisäksi sähköpostiosoitteen antaminen ja väite omalla nimellä esiintymisestä. Lisäksi vetoaminen siihen, ettei ole käynyt DNA-testeissä. Puhumattakaan siitä, että luotetaan lasten osaavan tarvittaessa kulkea liikennevaloissa.
"Jos ostat limukasta sipseihin ja karkkiin, sinulla ei ole varaa moralisoida lapsesi kohtuuttomia ostoksia."
"Jos isosisko tappaisi itse, mitä hän ei myöskään todellakaan tekisi, hän olisi vastuussa siitä. Ei huolta, he eivät ole itsetuhoisia eivätkä halua tappaa ketään, toivottavasti eivät koskaan."
"mutta annoin muutama vinkkiä."
Kerro minulle, mikä on kunnon Suomea sinun mielestäsi. Kaikki omalla tyylillään.
Onko sulla Anna jokin sosialistinen tai teokraattinen agenda tässä taustalla?
Miksi jaat täällä tämän "tiedon"?
Anna Jokipuro kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei hän taida olla omalla nimellään, ei löydy Googlesta eikä Facebookista. Taitaa olla idästä päin.
Minulla on sähköpostiosoite:
anna.jokipuro@gmail.com
Anna Jokipuro kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anna Jokipuro kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitäs jos 6-vuotias kesken ulkoilun päättää, että 3-vuotiaan seura ei kiinnostakaan ja jättäö tämän yksin? Tai vie jonnekin taaperolle vaaralliseen paikkaan, jyrkänteeseen, kivikkoon, vesistön lähelle?
6-vuotias ei osaa arvioida, kuinka avuton kolmevuotias vielä on ja kuinka paljon heikommat hänen fyysiset, henkiset ja motoriset kykynsä vielä ovat. Lisäksi eskari-ikäisen mielenkiinto ja huomiointikyky juurikin vaihtelevat miten sattuu, taaperoikäisestä puhumattakaan. Ei tarvita, kuin hetki, kun isosisko katselee muualle ja pikkusisko onkin jo kymmenien metrien päässä kohti autotietä tai ojaa
Se on totta, että eskari-ikäistä on ok alkaa opettaa huolehtimaan pienissä määrin itsestään. Mutta vain itsestään, ei muista.
Juuri tätä vastuu tarkoittaa. JOS 6v menee 3v pikkusiskonsa kanssa ulos, hänen tehtävä on varmistaa, että he eivät lähde kotipihasta pois ja ovat kotona viimeistään klo 18.
Ja jos 6v ei pidä kiinni vastuustaan ja 3v karkaa ja satuttaa tai tappaa itsensä, niin mitä sitten? Rankaiset isosiskoa? Huudat hänelle? Syyllistät häntä tapaturmasta? Viet häneltä puhelimen viikoksi? Senkus, mutta vahinko on silti jo tapahtunut.
Vai luotatko siihen, että esikoinen tottelee sinua ehdoitta, oli hän millä päällä tahansa ja sai hän mitä visioita ja päähänpistoja tahansa?En huuda minun lapsille. Huonearestia voin antaa, mutta en tälläisistä asioista.
Luotan siihen, että 6v on rehellinen ja myöntää kaikki, koska opetimme hänet olemaan rehellinen ja avoin.
Se todellakin riippuu siitä, mitä on käynyt. Jos 3v tappaisi itsensä, mitä se ei todellakaan tekisi, ei tietenkään isosisko olisi vastuussa siitä. Jos isosisko tappaisi itse, mitä hän ei myöskään todellakaan tekisi, hän olisi vastuussa siitä. Ei huolta, he eivät ole itsetuhoisia eivätkä halua tappaa ketään, toivottavasti eivät koskaan.
Taidat olla yksinkertainen.
Ei tuo itsensä tappaminen tietenkään tarkoita että 3v tekee itsarin, vaan sitä, että hän vaikka juoksee autotielle perhosen perässä, eikä huomaa lähestyvää rekkaa. Ei tarvita, kuin pieni huomion herpaantuminen isosiskolta, että noin voisi käydä
Vierailija kirjoitti:
Anna Jokipuro kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anna Jokipuro kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vai luotatko siihen, että esikoinen tottelee sinua ehdoitta, oli hän millä päällä tahansa ja sai hän mitä visioita ja päähänpistoja tahansa?En huuda minun lapsille. Huonearestia voin antaa, mutta en tälläisistä asioista.
Taidat olla yksinkertainen.
Ei tuo itsensä tappaminen tietenkään tarkoita että 3v tekee itsarin, vaan sitä, että hän vaikka juoksee autotielle perhosen perässä, eikä huomaa lähestyvää rekkaa. Ei tarvita, kuin pieni huomion herpaantuminen isosiskolta, että noin voisi käydä
Siksi sanoin: "JOS hän tappaisi itsensä, MITÄ HÄN EI TODELLAKAAN TEKISI,..."
Jos hän juoksisi autotielle, kun ollaan käsketty pysymään pihalla, ketä voi syyttää? Mitä isosisko katsoisi ja tekisi kuin leikkisi pikkusiskon kanssa pihalla, JOS hän lähtee tämän kanssa ulos?
Tjaa, oot just kertonut nimelläsi, että sun kaksi alle kouluikäistä lasta ulkoilevat keskenään kotipihan ulkopuolella. Mitäköhän haittaa?
Nyt jotain valoja päälle.
Yksityisyys on turvallisuutta. Noista muista käytännöistänne onkin jo riittävästi sanottu.