Miehen veljellä olisi Helsingissä asunto, mutta ei suostu vuokraamaan sitä meidän tyttärelle!
Voi että ottaa päähän tollanen käytös! Mun tytär pääsi Helsinkiin yliopistoon ja pitäisi kämppä löytää. Miehen veljellä on jonkin verran sijoitusasuntoja ja keskustassa olisi ollut nyt vapaana yksi kämppä. Mutta ei suostu vuokraamaan! Ihan olisi tyttö maksanut kyllä, ei tarvitse vastikkeen hinnalla vuokrata. Aika kohtuutonta mun mielestä. Mies ei tee mitään eikä ala ”anella” veljeltään asuntoa. Harmittaa tytön puolesta tosi paljon!
Kommentit (75)
Ihan vinkkinä: provot tunnistaa aina lukuisista huutomerkeistä ja oman tuohtumuksen liioittelusta. Vähän hillitympänä versiona tämä olisi vielä voinut mennä läpi.
Vierailija kirjoitti:
Mikä tiedekunta julkaissut sisäänpäässeet toukokuussa? Porvoon yliopisto?
Ainakin lääkiksen todistusvalinnat oli valmiit jo toukokuussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitäpaitsi tyttö olisi tietysti järjestänyt äänekkäitä bileitä asunnossa kuvitellessaan asunnon olevan "melkein kuin oma" kun sen omistaa sukulainen, ja kuvitellut ettei sukulainen uskalla irtisanoa sukulaista. Varmasti olisi asuntoon tullut myös vaurioita, jos tytön äitikin on noin röyhkeästi käyttämässä sukulaisuutta hyväksi.
Todella harva opiskelija asuu Helsingin keskustassa muualla kuin HOASin asunnossa. Siitä vaan HOASille jonottamaan asuntoa Helsingin keskustasta, siihen teidän rahat korkeintaan riittää. Tytön kannattaa jo varautua asumaan soluasunnossa jossakin Vantaalla ja kulkemaan julkisilla keskustaan.
Juuri näin. Mietin usein, mikä ihme soluasunnoissa ja opiskelija-asuntoloissa on niin kammottavaa, että se ei niin monelle nuorelle kelpaa. Itse asuin koko opintoni ajan asuntoloissa, yhteensä seitsemän vuotta, yleensä 3 hengen soluissa. Siinä oppi hirveästi elämästä ja erilaisista elämäntavoista. (Tämä ei muuten tapahtunut joskus 80-luvulla, vaan valmistuin vuonna 2018.)
Joo, meteliä oli joskus, sotkuista oli joskus, riitoja oli joskus. Mutta semmoista elämä on! Minun työpaikallakin on joskus meteliä, sotkua ja riitoja, joten mielestäni on tosi hyvä, että opin niiden käsittelyyn liittyviä taitoja jo opiskelijana.
Olen itse jo 40+ mutta en olisi ikinä asunut missään soluissa. Hoasilla olen kyllä asunut perheasunnossa kumppanin ja lasten kanssa. Mutta en ole koskaan ollut mikään supersosiaalinen, seurustelu olisi ollut kiusallista soluasunnossa, ja minulla oli jo nuorena parisuhde (mies asui toisella paikkakunnalla, myöhemmin muutimme yhteen ja perustimme perheen) ja tarvitsen vaan omaa rauhaa. Tulen oikein hyvin toimeen erilaistenkin ihmisten kanssa, eli kyse ei ole siitä, ettenkö osaisi olla ihmisten kanssa - en vaan jaksa koko ajan muiden läsnäoloa.
Vierailija kirjoitti:
Olet ääliö. Hänellä on täysin omat kuvionsa vuokrauksen kanssa eikä hän todellakaan halua siihen ketään sukulaista. Kasva aikuiseksi.
Tämäkö oli aikuisen ihmisen vastaus? Toivottavasti ei.
Se, että omistaa sijoitusasuntoja ei tarkoita, että asunnot olisivat valattomia. Usein otetaan lainaa sijoitusasunnon ostoon. Vuokralaisen maksama vuokra kattaa vastikkeen ja lainanlyhennyksen. Asunto myös kuluu ja kodinkoneita pitää uusia jne. Ihmettelen, jos asuntoa ei vuokrata sukulaiselle, jos sukulainen maksaisi samaa vuokraa kun tuntematon. Jos siis sukulaiset ovat tolkkua porukkaa. Jos taas sukulaiselle pitäisi vuokrata halvemmalla, ymmärrän kieltäytymisen. Oma jälkikasvu on sitten jo ihan eri asia. Olen kyllä sitä mieltä, että nuorelle tekee hyvää pärjätä omillaan. Omien vanhempien omistamassa asunnossa halvalla asuminen ei opeta itsenäistymään ja pärjäämään. Ne on tärkeitä elämäntaitoja.
Meille muuttaa miehen sisko ensi kuun alussa. Perusteluna on se, että asunto on miehen vanhempien, minulla ei ole vuokrasopimusta ja vaikka siellä olen, ei se ole kotini. Miehen sisko saa makuuhuoneen, meille jää tupakeittiö. Olen kuulemma koska tahansa vapaa muuttamaan sieltä pois.
Aloitus tehty toukokuussa. Ei tulokset ole silloin vielä tulleet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etkö hoida raha-asioitasi kun ei luota sinuun, teihin?
Kyllä meillä on asiat ihan kunnossa. Ei olla mitään elättejä, vaan ihan töissä käyviä. Mä vaan luulen, että ilkeys/itsekkyys/kiusanteko on tässä taustalla, kun ei voi tytölle vuokrata. Eikö ne rahamiehet ole vähän sellaisia?
Ap
tai arvelee että tyttö ei le veljen lapsi niin ei halua
Vierailija kirjoitti:
Se, että omistaa sijoitusasuntoja ei tarkoita, että asunnot olisivat valattomia. Usein otetaan lainaa sijoitusasunnon ostoon. Vuokralaisen maksama vuokra kattaa vastikkeen ja lainanlyhennyksen. Asunto myös kuluu ja kodinkoneita pitää uusia jne. Ihmettelen, jos asuntoa ei vuokrata sukulaiselle, jos sukulainen maksaisi samaa vuokraa kun tuntematon. Jos siis sukulaiset ovat tolkkua porukkaa. Jos taas sukulaiselle pitäisi vuokrata halvemmalla, ymmärrän kieltäytymisen. Oma jälkikasvu on sitten jo ihan eri asia. Olen kyllä sitä mieltä, että nuorelle tekee hyvää pärjätä omillaan. Omien vanhempien omistamassa asunnossa halvalla asuminen ei opeta itsenäistymään ja pärjäämään. Ne on tärkeitä elämäntaitoja.
Muuten olen kanssasi samaa mieltä, mutta nuo viimeiset kommentit omien vanhempien omistamassa asunnossa asumisesta ovat täyttä potaskaa.
Mistä ihmeestä kumpuaa tämä periluterilainen ajatus, että vain täysin omillaan pärjäävä on itsenäinen ja että se on se jaloin tavoiteltava? Jos nuori asuu halvemmalla vanhempiensa omistamassa asunnossa, ei se tarkoita vähempää itsenäisyyttä tai heikompaa elämänhallintaa.
Mä en sotkisi bisnestä ja sukulaisia samaan kuvioon, paljon helpommalla pääsee kun pitää ne erillään.
Vierailija kirjoitti:
Ihan vinkkinä: provot tunnistaa aina lukuisista huutomerkeistä ja oman tuohtumuksen liioittelusta. Vähän hillitympänä versiona tämä olisi vielä voinut mennä läpi.
Tämä aloitus on ollut täällä ennenkin. Silloin oli sentään edes jotain yritystä ja kommentointia ensimmäisen viestin jälkeen. Nyt on joku laiskuri vaan kopioinut ja laittanut uusiksi, mutta ei ole jäänyt kannattelemaan provoa omilla kommenteillaan.
Ensimmäisellä kerralla oli ihan nasevia lisäkommentteja ap:ltä! Tämä jäi nyt tällaiseksi tussahdukseksi.
Vierailija kirjoitti:
Aloitus tehty toukokuussa. Ei tulokset ole silloin vielä tulleet.
Tiedoksi tietämättömille: nykyään valtaosa valitaan korkeakouluihin yo-arvosanoilla ja tieto tästä valinnasta on käytössä toukokuussa ennen pääsykokeita. Yo-tulokset tulivat 12.5. ja sen jälkeen näitä todistusvalintojen tuloksia alkoi tippua omaopintopolkuun. Koronan takia pääsykokeilla valittiin poikkeuksellisen pieni joukko.
Saattaahan tuohon olla jokin sellainen syy, jota et tiedä ja jota hän ei jostain syystä halua kertoa. Ei välttämättä liity tyttäreenne mitenkään.
Tyttärenne saa HOASilta hyvän ja edullisen asunnon, joka kannattaa hyödyntää. Miksi edes ottaa tällainen asunto, joka on luultavasti paljon kalliimpi?
Oikeastaan on hyvä, ettei vuokraa tyttärellesi, vaikka se olisikin nyt helppo ratkaisu. Yleensä näistä sukulaiskaupoista tulee ajanoloon iso riitä. Ottakaa yhteyttä hyvään vuokravälittäjään, joka etsii asunnon hyvältä paikalta kohtuuhinnalla.