Sivut

Kommentit (60)

Vierailija

Luulen, ettei halua sukulaiselle vuokrata sen takia, että JOS ongelmia tulee, niin niitä on ikävä setviä ja siitä kehkeytyy riita sukulaisten välille. Esim. jos tyttärellä jää vuokria maksamatta, tai jos menee jokin asia rikki ja pitää miettiä, kuka maksaa mitäkin, niin helposti siitä tulee henkilökohtainen asia. Mieluummin hän perii vuokrarästejä ennestään tuntemattomalta ihmiseltä kuin veljentytöltä. Eiköhän Helsingin kokoisesta kaupungista toinenkin vuokrakämppä löydy.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Etkö hoida raha-asioitasi kun ei luota sinuun, teihin?

Kyllä meillä on asiat ihan kunnossa. Ei olla mitään elättejä, vaan ihan töissä käyviä. Mä vaan luulen, että ilkeys/itsekkyys/kiusanteko on tässä taustalla, kun ei voi tytölle vuokrata. Eikö ne rahamiehet ole vähän sellaisia?

Ap

Vierailija

Muistelen, että tämä aloitus on ollut aiemminkin. Mutta tosiaan, ostakaa oma kämppä ja vuokratkaa tytölle, sillain se onnistuu. Joku uudiskohde, jossa on yhtiölainaa. Katsotte Kelan laskurista paljonko on hyväksyttävät asumismenot ja laitatte vuokran sen mukaan. Se on jotain vähän päälle 500€ ja tyttö saa sitten asumistukea vähän päälle 400€. Toki tytöltä menee sitten osa opintotuesta vuokraan, mutta sellaista se Helsingissä on. Saatte sillä Kelan asumistuella maksettua hoitovastikkeen ja osan rahoitusvastikkeesta, loput sitten omasta pussista. 

Voitte katsoa sellaisen asunnon, jonka tyttö voisi olla kiinnostunut ostamaan ensiasunnoksi. Heti ekana vuonna ASP-tili tulille, sinne voi talletella opintolainaa. Muutaman vuoden kun tyttö on opiskellut ja kandi kasassa, voi sitten työskennellä opintojen ohessa osa-aikaisesti ja voi ostaa teiltä sen asunnon. Eikä tarvii olla katkera kenellekään sukulaiselle, joka ei anna köyhälle almuja. Happy end.

Vierailija

Ap:lle vastattiin jo monessa viestissä mistä on kysymys, eli sukulaisen kanssa ei haluta riitaa. Mutta ap haluaa saada aikaan riidan joka tapauksessa!

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etkö hoida raha-asioitasi kun ei luota sinuun, teihin?

Kyllä meillä on asiat ihan kunnossa. Ei olla mitään elättejä, vaan ihan töissä käyviä. Mä vaan luulen, että ilkeys/itsekkyys/kiusanteko on tässä taustalla, kun ei voi tytölle vuokrata. Eikö ne rahamiehet ole vähän sellaisia?

Ap

Ei, se on kateellisten rahattomien panettelua.

Vierailija

Ilmiselvä provo. Ei kukaan voi olla niin tyhmä, että syyllistää sukulaista kämpän vuokraamattomuudesta? Tai ehkä taustalla kateellisuus, kun itsellä ei varaa ostaa Hgistä asuntoa. Itsellä kaksio Hgissä, mutta pidän sitä tyhjänä itseäni varten.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Siis miten niin miehen veljellä olisi asunto siellä? Asunto joko on tai ei ole, konditionaali kertoo siitä, että eipä välttämättä olekaan.

Ei tietenkään ole, kun ei ole yliopistoon pääsyttä tytärtäkään.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Ap:lle vastattiin jo monessa viestissä mistä on kysymys, eli sukulaisen kanssa ei haluta riitaa. Mutta ap haluaa saada aikaan riidan joka tapauksessa!

Ehkä hän on riidellyt jo niin paljon, että lanko on oppinut toimimaan oikein.

Vierailija

Sukulaisten kanssa ei tehdä businesta. Tämä on tärkein sääntö. Sukulaisuus- ja ystävyyssuhteet ja asiakassuhteet kun menee sotkemaan keskenään niin kellään ei ole kivaa.

Minäkin olen vuokraisäntä, vuokraan asuntoa Helsingissä ja en missään vuokraisi asuntoa sukulaistytölle.

Ei pidä koskaan sekoittaa sukulaisuuksia ja liiketoimia, ymmärrä sinä Ap se äitinä ja opeta tämä myös lapsillesi.

Olisitteko maksaneet 3 kk takuun, ja saanko kysyä paljonko tarjoaisitte vuokraa YLI 30€/ neliömetri kuukaudessa?

Helsingissä kato maksaa, ja meillä vuokraisännille on niin tärkeää maksukyky ja herkkyys lähteä oikeuteen ongelmatilanteissa. Oikeusjuttuja ei kyl viittis broidin likan kaa käydä, voi katketa välit.

Siksi ei ikinä sukulaisille vuokrausta !

Vierailija

Taidat olla mun miehen veljen vaimo. Ei, me ei todellakaan vuokrata sitä kämppää teidän kersalle hinnalla, jolla ei kateta edes kuluja. Tiedoksi, että asunnosta on muitakin kuluja kuin vastike. Ilman vuokravakuutta emme vuokraa kenellekään. Siinä asunnossa on lisäksi pitkäaikainen, luotettava vuokralainen, joka maksaa ihan normaalia hintaa. Jos se teidän kersa on isäänsä tullut niin samaa ei voi odottaa häneltä. Google laulamaan vaan ja asunnonhakuun!

Vierailija

Joku viisas sanoi: "Käytä liikesuhteita muodostaaksesi ystävyyssuhteita, mutta älä koskaan käytä ystavävyyssuhteita mudostaaksesi liikesuhteita."

Ja tässä voi ystävyyssuhteen rinnastaa sukulaissuhteeseen.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Paljonko siis olisi maksanut? Oikean hinnaksi olisiko kuitenkin oltu jonkunlaista alennusta vailla?

Aivan varmasti ja sitten maksuissa lipsuttua.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Sitäpaitsi tyttö olisi tietysti järjestänyt äänekkäitä bileitä asunnossa kuvitellessaan asunnon olevan "melkein kuin oma" kun sen omistaa sukulainen, ja kuvitellut ettei sukulainen uskalla irtisanoa sukulaista. Varmasti olisi asuntoon tullut myös vaurioita, jos tytön äitikin on noin röyhkeästi käyttämässä sukulaisuutta hyväksi.

Todella harva opiskelija asuu Helsingin keskustassa muualla kuin HOASin asunnossa. Siitä vaan HOASille jonottamaan asuntoa Helsingin keskustasta, siihen teidän rahat korkeintaan riittää. Tytön kannattaa jo varautua asumaan soluasunnossa jossakin Vantaalla ja kulkemaan julkisilla keskustaan.

Juuri näin. Mietin usein, mikä ihme soluasunnoissa ja opiskelija-asuntoloissa on niin kammottavaa, että se ei niin monelle nuorelle kelpaa. Itse asuin koko opintoni ajan asuntoloissa, yhteensä seitsemän vuotta, yleensä 3 hengen soluissa. Siinä oppi hirveästi elämästä ja erilaisista elämäntavoista. (Tämä ei muuten tapahtunut joskus 80-luvulla, vaan valmistuin vuonna 2018.)

Joo, meteliä oli joskus, sotkuista oli joskus, riitoja oli joskus. Mutta semmoista elämä on! Minun työpaikallakin on joskus meteliä, sotkua ja riitoja, joten mielestäni on tosi hyvä, että opin niiden käsittelyyn liittyviä taitoja jo opiskelijana.

Sivut

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat