Lue keskustelun säännöt.
Lapsen käytös ja uhkailu kaupassa "jos sä et osta mulle noita suklaarusinoita niin mä alan huutaa ja repiä hiuksia"
23.05.2020 |
Ja niin todella tekee. Useamman kerran ulkopuolinen ihminen on puuttunut tilanteeseen kun 6v lapsi huutaa kuin ta pettava sika ja repii tukoittain hiuksia päästään. Tyttö kun on niin ei ilkeä kaljuksikaan ajaa. Lopettaa vasta kun saa haluamansa. Ja siis on ikäisekseen iso, eli yksin en pysty häntä raahaamaan kaupasta autoon. Kotiin en uskalla jättää yksin ja apukäsiä meillä ei ole.
Kommentit (121)
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Tuollainen riehuminen ja kiukuttelu on yksi ongelma. Mielestäni toinen ongelma on, että lapsi satuttaa itseään, kun ei pärjää tunteidensa kanssa. Lapselle pitää tietysti opettaa ettei noin tehdä yms mutta ottaisin mukaan myös tunteiden sanoittamisen ja käsittelyn.
Itse en kai ollut mikään raivarilapsi mutta tunnetaitoja ei kotona lainkaan opetettu ja se purkautui teini-ikäisenä ja vielä parikymppisenäkin viiltelynä, syömishäiriöinä, itsetuhoisuutena ja päihdeongelmina. Olen joskus miettinyt, miten eri tavalla olisin kasvanut, jos minua oltaisiin opetettu tunnistamaan ja käsittelemään tunteita jo lapsena. Pettymys, ahdistus, viha, ikävä, yksinäisyys, pelko, epävarmuus, jännitys... mitä ne ovat ja miten niiden kanssa eletään ilman että reaktio on tuhota itsensä.