Sivut

Kommentit (227)

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi meitä mummoja, emme osaa väistyä heti palkattoman työmme tehtyä kiitollisena takavasemmalle. Meidän pitää petrata, etenkin miniöittemme suhteen, olla aina valmiina, omista nenoistamme välittämättä, auttamaan miniää. Muistaa, että meillä ei saa olla mielipidettä mistään, ja jos on, sitä ei saa sanoa. Kuunnella kaikki miniän mielipiteet (arvostelut) huolella ja tallettaa ne sydämeen ja ennenkaikkea ottaa opiksemme.
Lastenlapsiamme, niitä miniästä tulleita, pitää käsitellä silkkihansikkain, muistaa, että se ilo ja rentous, joka vallitsee tyttärestä putkahtaneitten kanssa, ei tule kuuloonkaan. Tytär, joka ymmärtää, että olen kohtalaisen onnistuneesti kasvattanut ja terveenä pitänyt omat lapseni, siis suurella todennäköisyydellä onnistun myös lastenlasten kanssa, on ehdottomasti väärässä, se pitää muistaa ja muistaa myös torua tytärtä lepsusta asenteesta.
Sukujuhlissa on pitää muistaa vältää katkeruutta, vaikka huomaa, ettei se poikani anoppi, ole niin kovin kaksinen sekään, vähän sinnepäin nenee kaikki asiat lastenhoidon suhteen, eikä kasvatustyö ole miniänkään kohdalka ollut kovin kaksista.
Miniä on erehtymätön, osaa ja tietää kaiken, muistakaamme sitä kunnioittaa.
Yleensä ne siitä rentoutuu kun lapsiluku kasvaa ja huomaavat, ettei ihan kaikkea jaksa pingottaa. Niin taisi olla omallakin kohdallamme.
Synnytys lienee nykyään paljon kovempi juttu kun meidän ja esiäitiemme kohdalla. Minulla jo oli äitiyslomaa 8 kk, äidilläni taisi olla 3 viikkoa, mummoni meni navettaan varmaan seuraavana päivänä. Ei ollut puudutuksia, eikä synnäreitä, mummoilla ei siteitäkään. Puhumattakaan pesukoneista, suihkuista, juoksevasta vedestä ja muista turhakkeista. Nykyäideillä ne on ja mitä kaikkea lisäksi, silti veri ja paska lentävät viikkotolkulla, onneksi voivat olla kotona 3 vuotta, että ehtivät toipua moisesta täysin luonnottamasta jutusta.

Jotenkin kuulostaa siltä, että et itse ole toipunut vieläkään.

Olet katkeran kuuloinen ihminen. Hyi!

Voi meitä mummoja vuodatus on malliesimerkki martyyrinä olemisesta. Siinä on katkeruus kovin lähellä.

Höpöhöpö. Se kolahti just ja tasan teihin hirviöminiöihin, jotka pönkitätte omaa surkeaa itsetuntoanne lastenne kautta. 

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti ap ei tarvitse mummon apua sitten jatkossakaan. Kyllä te naiset olette sairaita 

Synnytyksen jälkeen on rikki ihan kirjaimellisesti. Minä en halunnut esitellä kenellekään kipeitä paljaita rintojani tai kintuille valuvaa verta.

Outoa. Ei minua kielletty pukeutumasta tai käyttämästä siteitä. Missä maassa synnyttänyt joutuu olemaan kotona alasti synnytyksen jälkeen?

Minulla oli rinnat ja nännit niin kipeät, että niiden päälle ei voinut laittaa mitään. Jälkivioto karkasi usein siteen sivusta kun se oli runsasta. Ja omassa kodissa minä saan olla niin kuin hyvältä tuntuu.

Ne maidonkerääjät olisi voinut laittaa, niissä se nänni ei koske mihinkään. Mutta tottakai saat leuhottaa tissit paljaan verivana perässävaluen ihan kuten tykkäät. Mieskin varmaan katsoi ihaillen vierestä.

Ei ne maidonkerääjät pysy ilman rintaliivejä. Rinnat kasvoi synnytyksen jälkeen valtavasti, ei minulla sellaisia hehtaariliivejä ollut kotona ennen kuin pääsin kaupoille. Ja mikä ihme teillä on ollut tarve kommentoida mieheni käytöstä? Meillä kipeänä saa olla niin miten parhaalta tuntuu ja se koskee myös miestä. Hankalampaa se tuntuu olevan teillä, joiden mielestä naisella pitää aina olla meikit päällä miehen nähden eikä mies saa vahingossakaan röyhtäistä. Onneksi ei tullut valittua pinnallista puolisoa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti ap ei tarvitse mummon apua sitten jatkossakaan. Kyllä te naiset olette sairaita 

Synnytyksen jälkeen on rikki ihan kirjaimellisesti. Minä en halunnut esitellä kenellekään kipeitä paljaita rintojani tai kintuille valuvaa verta.

Outoa. Ei minua kielletty pukeutumasta tai käyttämästä siteitä. Missä maassa synnyttänyt joutuu olemaan kotona alasti synnytyksen jälkeen?

Minulla oli rinnat ja nännit niin kipeät, että niiden päälle ei voinut laittaa mitään. Jälkivioto karkasi usein siteen sivusta kun se oli runsasta. Ja omassa kodissa minä saan olla niin kuin hyvältä tuntuu.

Ne maidonkerääjät olisi voinut laittaa, niissä se nänni ei koske mihinkään. Mutta tottakai saat leuhottaa tissit paljaan verivana perässävaluen ihan kuten tykkäät. Mieskin varmaan katsoi ihaillen vierestä.

Joo, synnytyksen jälkeen tärkeintä on olla miehen mielestä mahdollisimman viehättävä. Se on 1 asia.

Vierailija

Miksi se mummo edes näin korona-aikaan oli siellä? Osaat synnyttää yksinkin ja sairaalaan ei muutenkaan haluta ylimääräisiä, miehen olisi kuulunut jäädä lapsen kanssa kotiin. Itse synnytin myös viikko sitten ja ei meillä käynyt mielessäkään pyytää mummoa olemaan lapsen kanssa.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri tästä syystä en mennyt hoitamaan pojan esikoista, kun toinen lapsi syntyi. Mitä tahansa olisin tehnyt, niin väärinhän se olisi ollut. Eikä kiitoksen sanaa olisi kuulunut, vaikka olisin yötä myöten ollut esikoista hoitamassa.
Välit pysyvät parempina, kun ei mene hoitamaan lapsenlapsia ja pitää oman elämänsä.

Oi voi, oikein yötä myöten eikä kiitoksen sanaa mummuparalle, hänhän tässä sen suurimman urakan on tehnyt eikä kukaan nyt tätä uhrausta ymmärrä. Typerä juuri synnyttänyt äiti vaan tuossa itkeskelee, vaikka kaiken on mummu tehnyt ja yötä myöten hoitanut oikein. Vähän siinä sattui selkäänkin kumartaessa, eihän tuollainen juuri synnyttänyt voi mummun kivuista mitään ymmärtää. Mummu kun kaiken on hoitanut. 

Äitiäkö sitten pitäisi kiitellä, että osasi haaransa aikanaan levittää, ja nyt sitten koitti tilinteon hetki? Kuka tuossa tilanteessa nyt auttoi ja ketä? Eikö siis avusta mielestäsi enää kiitetä?

Ai jeesus mitä jengiä täällä taas...

Minäkähän takia se mummon oma poika ei kiitellyt äitiään avusta, hänhän se äitinsä ekana näki, kun vaimo oli vielä sairaalassa? Minulle ei tulisi mieleenkään syytellä vuosia myöhemmin miniää siitä, että oma poika ei saa suutaan auki sanoakseen "kiitos", jos teen jotain, mitä he ovat itse minulta pyytäneet.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Juuri tästä syystä en mennyt hoitamaan pojan esikoista, kun toinen lapsi syntyi. Mitä tahansa olisin tehnyt, niin väärinhän se olisi ollut. Eikä kiitoksen sanaa olisi kuulunut, vaikka olisin yötä myöten ollut esikoista hoitamassa.
Välit pysyvät parempina, kun ei mene hoitamaan lapsenlapsia ja pitää oman elämänsä.

Tästä syystä kannattaa ikääntyvät isovanhemmat jättää omiin oloihinsa että pysyvät välit parempana. Anoppikin loukkaantui kun halusin tehdä kon mari siivouksen heillä, Mitä tahansa teenkin niin väärin anopin mielestä.

Vierailija

Miksi sitten pyysit mummoa esikoista hoitamaan? Olisitte huolehtineet itse. Mummo kelpasi just siksi ajakis kun hakusitte ja sitten ulos.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi meitä mummoja, emme osaa väistyä heti palkattoman työmme tehtyä kiitollisena takavasemmalle. Meidän pitää petrata, etenkin miniöittemme suhteen, olla aina valmiina, omista nenoistamme välittämättä, auttamaan miniää. Muistaa, että meillä ei saa olla mielipidettä mistään, ja jos on, sitä ei saa sanoa. Kuunnella kaikki miniän mielipiteet (arvostelut) huolella ja tallettaa ne sydämeen ja ennenkaikkea ottaa opiksemme.
Lastenlapsiamme, niitä miniästä tulleita, pitää käsitellä silkkihansikkain, muistaa, että se ilo ja rentous, joka vallitsee tyttärestä putkahtaneitten kanssa, ei tule kuuloonkaan. Tytär, joka ymmärtää, että olen kohtalaisen onnistuneesti kasvattanut ja terveenä pitänyt omat lapseni, siis suurella todennäköisyydellä onnistun myös lastenlasten kanssa, on ehdottomasti väärässä, se pitää muistaa ja muistaa myös torua tytärtä lepsusta asenteesta.
Sukujuhlissa on pitää muistaa vältää katkeruutta, vaikka huomaa, ettei se poikani anoppi, ole niin kovin kaksinen sekään, vähän sinnepäin nenee kaikki asiat lastenhoidon suhteen, eikä kasvatustyö ole miniänkään kohdalka ollut kovin kaksista.
Miniä on erehtymätön, osaa ja tietää kaiken, muistakaamme sitä kunnioittaa.
Yleensä ne siitä rentoutuu kun lapsiluku kasvaa ja huomaavat, ettei ihan kaikkea jaksa pingottaa. Niin taisi olla omallakin kohdallamme.
Synnytys lienee nykyään paljon kovempi juttu kun meidän ja esiäitiemme kohdalla. Minulla jo oli äitiyslomaa 8 kk, äidilläni taisi olla 3 viikkoa, mummoni meni navettaan varmaan seuraavana päivänä. Ei ollut puudutuksia, eikä synnäreitä, mummoilla ei siteitäkään. Puhumattakaan pesukoneista, suihkuista, juoksevasta vedestä ja muista turhakkeista. Nykyäideillä ne on ja mitä kaikkea lisäksi, silti veri ja paska lentävät viikkotolkulla, onneksi voivat olla kotona 3 vuotta, että ehtivät toipua moisesta täysin luonnottamasta jutusta.

Miksi sä kuvittelet, että sun pitäis kasvattaa sun lasten lapsia?
Ja vielä samalla tavoin kuin kasvatit omasi, tavat ovat muuttuneet ja lapsetkin ovat yksilöitä eikä kopioita sun lapsista vaikka näyttäisivätkin vähän samalta.

Kyllä ne lasten vanhemmat on lapsistaan vastuussa, itse voit sen suhteen rentoutua. Juttele poikasi kanssa, siitä ettet halua hänen perhettään auttaa, koska sinun oletetaan hoitavan heidän periaatteiden mukaan. Varmasti hän ymmärtää, koska olethan itse hänet kasvattanut. Eikä miniäkään varmasti sitten enää vaivaa sinua kun ymmärtää miten vastenmieliseksi lapsenlapsesi hoidon koet.

Ja jos nykyaikana aika vastasyntyneen kanssa on niin helppoa niin minkätakia se apn lapsen mummo halusi jäädä uusia vanhempia auttamaan. Silloinhan ap ehdottomasti oli oikeassa ettei alkanut vanhaa mummua rasittamaan turhuuksilla.
Äitiyslomakaan ei suomessa kestä sentään kolmea vuotta vaan n. 9kk eli vauvan kanssa voi olla kotona n. 8kk äitiyslomalla.

Oi, kyllä musta on ollut ihanaa, että lapsiani on kasvattanut koko suku. Jokaisella on lapselle niin paljon annettavaa, jos vain vanhemmat eivät ole turhan pikkumaisia, ja kuvittele omistavansa lapsensa. 

Kas kun ne lapset on alusta asti ihan omia yksilöitään, joilla on oikeus saada elämäänsä mahdollisimman monta turvallista aikuista, tutustua juuriinsa ja luoda omannäköisiään ihmissuhteita. Tästä tietysti poissuljetaan vaaralliset ihmiset, mutta se, että äitsykän mielestä joku ei nyt osaa koko ajan välittää just oikeita " arvoja", ei ole mikään syy riistää näitä lapsen perustavanlaatuisia oikeuksia. Toki niin voi tehdä, ja moni tekeekin, mutta millään lailla oikein se ei ole.

Niin, eli perheesi ulkopuoliset kasvattivat lapsianne sinun ja miehesi toivomalla tavalla. Sehän on hienoa.
Kaikilla ei ole sellaisia sukulaisia.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Oi voi, oikein yötä myöten eikä kiitoksen sanaa mummuparalle, hänhän tässä sen suurimman urakan on tehnyt eikä kukaan nyt tätä uhrausta ymmärrä. Typerä juuri synnyttänyt äiti vaan tuossa itkeskelee, vaikka kaiken on mummu tehnyt ja yötä myöten hoitanut oikein. Vähän siinä sattui selkäänkin kumartaessa, eihän tuollainen juuri synnyttänyt voi mummun kivuista mitään ymmärtää. Mummu kun kaiken on hoitanut. 

Äitiäkö sitten pitäisi kiitellä, että osasi haaransa aikanaan levittää, ja nyt sitten koitti tilinteon hetki? Kuka tuossa tilanteessa nyt auttoi ja ketä? Eikö siis avusta mielestäsi enää kiitetä?

Ai jeesus mitä jengiä täällä taas...

Miten se mummo on oman lapsensa saanut aikaan? Haikara toi? Löytyi saunasta?
Tilintekoa olkoon se, että jokainen ymmärtää oman paikkansa.
Kaipaako anoppi omaa anoppiaan?

Vierailija

Tätä ketjua lukiessa en tiedä pitäisikö itkeä vai nauraa, kun hirviöanoppeja tuntuu olevan niin paljon liikkeellä. Itse olen anoppi, en vielä isoäiti, mutta minulla ei ole nyt eikä tulevaisuudessa tapana hääriä toisten parisuhteissa tai perheissä mitään ilman lupaa. Mikäli minulle tulee jotain mieleen, osaan kysyä heiltä, onko tämä heidän mielestään kiva juttu. Jos ei ole, en tee sitä enkä kiukuttele jälkeenpäin. Ymmärrän varsin hyvin, että synnytyksen jälkeen joku voi haluta apua kotiin ja joku toinen taas ei. Sitä en ymmärrä, jos poikani väittäisi, että ei voi jäädä isyyslomalle.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Miksi sitten pyysit mummoa esikoista hoitamaan? Olisitte huolehtineet itse. Mummo kelpasi just siksi ajakis kun hakusitte ja sitten ulos.

Nytkö se mummo ei halunnutkaan olla lapsenlapsen kanssa? Lakkasiko esikoinen kiinnostamasta, kun syntyi uusi vauva? Jos mummoa pyydetään hoitamaan lasta synnytyksen ajaksi, niin se ei ole pyyntö jäädä asumaan perheeseen. Jos apua tarvitaan kotiintulon jälkeen, niin silloin vanhemmat kysyvät erikseen, voiko mummo jäädä vielä vähäksi aikaa.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Kelpasi?
Apua tarvittiin se yö. Nyt ei ole kyse seurapalveluista.
Mummo voi sitten tulla, kun hänet jälleen kutsutaan, jos se mummon aikatauluihin sopii. Näin koronan aikaan meillä ei vierailisi kukaan.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Vuoden mummopalkinnon ehdokkaana...
"En tule yhdeksi yöksi, jos en saa olla kaksi viikkoa"

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Mun anoppi on just tollanen, että kuvittelee, että jos häneltä jotain pyydetään niin se antaa jotain oikeuksia tulevaisuudessa meidän perheeseen.
Esim. mies pyytää äitiään katsomaan lasta pariksi tunniksi, mummo suostuu ja sen jälkeen alkaa vänkääminen, että hän haluaa nyt lapsen omaan kotiinsa ja yökylään yms.

Itse en tuota ymmärrä. Jos minulta on joskus jotain palvelusta pyydetty niin en minä oleta, että nyt vuorostani voin sanella sille ihmiselle mitä minä hänen elämässään nyt saan tehdä.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Vuoden mummopalkinnon ehdokkaana...
"En tule yhdeksi yöksi, jos en saa olla kaksi viikkoa"

Vuosisadan miniäpalkinnon voittaja ”Ottakaa huomioon minun, ja vain minun, tunteet”. 🏆
Muista ei ole väliä!

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Mun anoppi on just tollanen, että kuvittelee, että jos häneltä jotain pyydetään niin se antaa jotain oikeuksia tulevaisuudessa meidän perheeseen.
Esim. mies pyytää äitiään katsomaan lasta pariksi tunniksi, mummo suostuu ja sen jälkeen alkaa vänkääminen, että hän haluaa nyt lapsen omaan kotiinsa ja yökylään yms.

Itse en tuota ymmärrä. Jos minulta on joskus jotain palvelusta pyydetty niin en minä oleta, että nyt vuorostani voin sanella sille ihmiselle mitä minä hänen elämässään nyt saan tehdä.

Juupa juu!
Mitähän mieltä on aikanaan miniäsi ja/tai tyttäresi käytöksestäsi. Sitä odotellessa.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Nytkö se mummo ei halunnutkaan olla lapsenlapsen kanssa? Lakkasiko esikoinen kiinnostamasta, kun syntyi uusi vauva? Jos mummoa pyydetään hoitamaan lasta synnytyksen ajaksi, niin se ei ole pyyntö jäädä asumaan perheeseen. Jos apua tarvitaan kotiintulon jälkeen, niin silloin vanhemmat kysyvät erikseen, voiko mummo jäädä vielä vähäksi aikaa.

Ostakaa palvelut! Miksi olette aina ilmaista apua vailla?

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Juupa juu!
Mitähän mieltä on aikanaan miniäsi ja/tai tyttäresi käytöksestäsi. Sitä odotellessa.

Minä luulen,että hänestä tulee ihan täyspäiväinen anoppi, jonka kanssa on helppo sopia asioista. Se tehdään, mitä on sovittu eikä sitten jäädä vänkäämään mistään.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Juupa juu!

Noinhan se on, saman tulevat kokemaan nämä kätisijät, miniät ja tyttäret ovat näihin niin kyllästyneitä, ettei mitään rajaa.
Eihän nää sitä myönnä, mutta me kokeneet tiedämme. Karma on kumma juttu, saavuttaa meistä jokasen! Ja hyvä niin!

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Ostakaa palvelut! Miksi olette aina ilmaista apua vailla?

Me saatiin isovanhemmilta apua pyydettäessä. Nyt me annamme heille apua pyydettäessä. Näin se normaaleissa perheissä toimii.

Sivut

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat