Sanotaan, että liikunta ei laihduta
Selittäkää, mitä tällä tarkoitetaan? Hyvin usein näkee sanottavan, että liikunta ei laihduta, vain ruokavaliolla on merkitystä ja liikunta vain tukee laihdutusta.
Jos syön tietyn kalorimäärän vuorokaudessa ja ylläpidän sillä nykyistä painoani, eikö painoni putoa, jos lisään arkeeni esimerkiksi joka päivälle 250 kcal kuluttavan kävelylenkin? Olettaen, että ruokavalio pysyy täysin ennallaan.
Enkö voi laskennallisesti laskea, että esim kuukaudessa (30 x 250 kcal = 7500 kcal) laihtuisin tällä menetelmällä yhden kilon?
Kommentit (87)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos liikunta ei laihduttaisi niin meillä olisi pulleroita juoksemassa 100 metrin fiinalissa, maratooneilla ja hyppimässä seivästä.
Itse olen suht pienikokoinen nainen (53kg). Syön 2100-2200 kaloria päivässä ja liikun paljon. Jos lopettaisin liikunnan niin joutuisin karsimaan aika paljon kaloreita että pysyisin näissä mitoissa. Joten itse en tuota kuuluisaa lausetta ainakaan allekirjoita.
Liikunta suojaa ylipainolta ja liikunta laihduttaa on kaksi aivan eri asiaa. Sitä paitsi kuinkahan monella niistä urheilijoista on sen 120-kiloisen hampurilaisruokavalio, ja pelkkä liikunta pelastaa sen vaikutuksilta?
Ei varmaan kenelläkään kun ovat huomanneet ettei hampurilaisruokavalio auta heitä tavoittessaan vaan ennemminkin syövät jotain puhtaampaa.
Helposti kovaa treenaava urheilija pystyy syömään 4000 kaloria ja herkkujakin mahtuu joukkoon. Kun kroppa on treenattu ja paljon lihaksia niin pystyy käyttämään ravinnon hyväkseen.
Jostain syystä meillä on kuitenkin pulleita kuulantyöntäjiä ja moukarinheittäjiä, vaikka hekin varmaan treenaavat paljon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tottakai liikunnallakin laihtuu, mutta joudut yhteen hampurilaiseen juosta yli tunnin. Helpompi on laihduttaa ruokavaliolla
mies52v
+ tunti syömättä mitään
Koskaan ei lasketa, että liikuntaan käytetty aika on myös aika pois jääkaapilta.
Ja merkille pantava asioita myös: Liikunta edistää metabolismia, liikunta vie ruokahalua ja rytmittää kehon toimintaa.
Kunnolla liikkuu niin sokeriset hötöt viimesin asia mitä tekee mieli syödä .
Mielenkiintoista miten mustavalkoinen maailma joillain on liikunnan suhteen: jos EI tee tunnin lenkkejä, niin sitten vain löhöää sohvalla. Mutta liikuntaa on myös se, että tekee kaikenlaista pientä, vaikka vie vain roskapussin.
Miettikääpä, kumman kulutus on suurempi:
a) henkilö tekee kolme (3) tunnin kävelylenkkiä viikossa, ja löhöää loppuajan sohvalla
b) henkilö hereillä ollessaan käyttää kolmasosan vuorokaudesta (8 h) siihen, että tekee kolme pikkuasiaa tunnissa eli 24 pikkkuasiaa joka päivä eli 168 pikkuasiaa viikossa.
Mulla ainakin liikunta toimii. Kun olin kipeän jalan takia liikkumatta, paino nousi aika nopeasti. Kun taas aloitin liikunnan, palasi paino ennalleen. Ruokavaliossa ei ollut suurempia muutoksia, ainoastaan jätin liikunnanjälkeisen välilpalan pois kun en liikkunut, eli söin vähemmän.
Liikunta ei laihduta, jos sitä katsoo telkkarista sipsipussin kanssa. :)