Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sanotaan, että liikunta ei laihduta

Vierailija
22.05.2020 |

Selittäkää, mitä tällä tarkoitetaan? Hyvin usein näkee sanottavan, että liikunta ei laihduta, vain ruokavaliolla on merkitystä ja liikunta vain tukee laihdutusta.

Jos syön tietyn kalorimäärän vuorokaudessa ja ylläpidän sillä nykyistä painoani, eikö painoni putoa, jos lisään arkeeni esimerkiksi joka päivälle 250 kcal kuluttavan kävelylenkin? Olettaen, että ruokavalio pysyy täysin ennallaan.

Enkö voi laskennallisesti laskea, että esim kuukaudessa (30 x 250 kcal = 7500 kcal) laihtuisin tällä menetelmällä yhden kilon?

Kommentit (87)

Vierailija
61/87 |
23.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tiedä mitään hirmu lihavista (ehkä liikunta ei tepsi heihin), mutta itse laihduin normaalipainon ylärajalta alarajalle pelkästään liikunnalla. En muuttanut ruokailuja millään tavalla. Uuden liikuntaharrastuksen myötä paino laski silti useita kiloja ja vaatekoko muuttui koosta 38-40 kokoon 36 (s-xs).

Useiden kilojen laihtuminen ei läskeillä näy vielä missään. Kun laihdutustarpeessa puhutaan kymmenissä kiloissa niin kenenkään aika ei riitä ja nivelet ei kestä , jotta pelkällä liikunnalla laihtuisi.

Toisaalta pahasti ylipainoisella jo 5-10 % painonpudotus pienentää ylipainoon liittyviä riskejä selvästi. Jos 120 kg painava laihtuu 6-12 kg, ei se välttämättä näy vielä ulkonäössä, mutta riski sairastua kakkostyypin diabetekseen pienenee selvästi.

Ei pienene, jos ruokavalio on edelleen huono.

Pienenee, koska elimistön ei tarvitse taistella insuliinin tuotannon kanssa niin paljon.

Vierailija
62/87 |
23.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tiedä mitään hirmu lihavista (ehkä liikunta ei tepsi heihin), mutta itse laihduin normaalipainon ylärajalta alarajalle pelkästään liikunnalla. En muuttanut ruokailuja millään tavalla. Uuden liikuntaharrastuksen myötä paino laski silti useita kiloja ja vaatekoko muuttui koosta 38-40 kokoon 36 (s-xs).

Useiden kilojen laihtuminen ei läskeillä näy vielä missään. Kun laihdutustarpeessa puhutaan kymmenissä kiloissa niin kenenkään aika ei riitä ja nivelet ei kestä , jotta pelkällä liikunnalla laihtuisi.

Toisaalta pahasti ylipainoisella jo 5-10 % painonpudotus pienentää ylipainoon liittyviä riskejä selvästi. Jos 120 kg painava laihtuu 6-12 kg, ei se välttämättä näy vielä ulkonäössä, mutta riski sairastua kakkostyypin diabetekseen pienenee selvästi.

Pienenee, koska elimistön ei tarvitse taistella insuliinin tuotannon kanssa niin paljon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/87 |
23.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se liikunta laihduttaa. Itse olin pitkän aikaa harastamatta liikuntaa ja paino pääsi nousemaan uusiin ennätyksiin. Nyt olen harrastanut liikuntaa n. neljä kuukautta ja paino on lähtenyt laskemaan, mutta vasta muutaman viime viikon aikana. Aluksi olin pitkän liikkumattomuuden jäljiltä niin huonokuntoinen, että vasta yli 3 kk treenaus sai minut sen verran kuntoon, että paino alkoi pudota. Aiemmin olen ollut melko kovassa kunnossa ja lihasmuisti palauttaa kuntoa melko nopeasti. Jos joku aloittaa täysin tyhjästä ja huonokuntoisena liikunnan, voi olla, että vie todella pitkään ennen kuin kunto kasvaa niin hyväksi, että vaikutusta alkaa olemaan.

Olet syönyt koko sen ajan kun et ole liikkunut aktiiviliikkujan energiatarpeeseen. Lihasmassa ja liikunta edesauttaa energian kulutusta mutta ei liikkumattomuus lopeta energian kulutusta jos ei syö yli oman tarpeen. Todistit siis juuri että kyse on ravinnon määrästä, ei liikunnasta.

Vierailija
64/87 |
23.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin kuin joku oli maininnutkin, niin kun alat liikkua paljon ja ”pidät ruokavalion samana”, niin todennäköisesti kuitenkin syöt juuri sen verran enemmän kaloreita kuin mitä liikkumalla kulutat. Se tapahtuu ihan huomaamatta ja on tietysti ollut tärkeääkin eloonjäämisen kannalta joskus.

Ihminenhän kuluttaa myös levossa, eli kun lisäät liikuntaa esim 5h viikossa, niin noina viitenä tuntina olisit joka tapauksessa kuluttanut jonkin verran. Erotus ei lopulta ole kovinkaan suuri. Esim kulutat muuten arjessa vaikka 200kcal tunnissa ja sitten juokset ja kulutat 500kcal tunnissa, erotus ei ole kuin 300kcal ja sen syö helposti (1 voileipä). Toki jos oikeasti seuraisit jokaista suupalaa ja pitäisit kiinni että syöt täsmälleen saman verran, niin voisit onnistua pudottamaan painoa näin.

Eipä sentään liioitella. Mitä sinä laitat voileivän päälle, jos se on sinun mielestäsi 300 kcal? Yksi viipale Vaasan Ruispaloja on vajaa 70 kcal. Jos siihen laittaa 5 g voita / täysrasvaista margariinia päälle, on lopputuloksena 100 kcal. Minusta tämä on se, jota kutsutaan voileiväksi. Jos tehdään juustovoileipä eli laitetaan em. päälle viipale juustoa (tavallista, ei kevyt) tulee kokonaisenergiaksi 150 kcal tai vähän alle. Mahdollisilla vihanneksilla (kurkku, paprika, tomaatti) ei ole merkitystä, koska niiden energiatiheys on niin pieni. Vieläkin ollaan puolessa mainitsemastasi energiamäärästä.

Alapeukuttajat: kertoisitteko, mikä laskelmassa on mielestänne pielessä? Kalorimäärät on otettu suoraan vastaavien palkausten tuoteselosteista. Esim. Ruispalojen pakkauksen mukaan yhdessä viipaleessa on keskimäärin 68 kcal.

Vierailija
65/87 |
23.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tottakai liikunnallakin laihtuu, mutta joudut yhteen hampurilaiseen juosta yli tunnin. Helpompi on laihduttaa ruokavaliolla

mies52v

+ tunti syömättä mitään

Koskaan ei lasketa, että liikuntaan käytetty aika on myös aika pois jääkaapilta.

Vierailija
66/87 |
23.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://www.iltalehti.fi/viihdeuutiset/a/9ad491a3-0778-4eb8-9d10-462a75…

Tauski sen tietää: "Sen haluan myös sanoa, ettei liikunta laihduta. Mähän lihoin jääkiekkoa pelatessani. Nyt dieetin aikana en ole juurikaan liikkunut"

Vierailija
67/87 |
23.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liikunnalla kun laihduttaa, niin kiinteytyy siinä samalla. Ei tule "tyhjiä pusseja".

Vierailija
68/87 |
23.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä kommentti tulee yleensä sohvalla makavien ja sipsejä märsyävien ihmisten suusta.

Makaan sohvalla mutta en mässytä sipsejä. Olen hoikka joten olen elävä esimerkki siitä että tuo on totta. Kun tiedän etten jaksa liikkua sipsien kaloreita pois niin enpä sitten vedäkään niitä.

Vierailija
69/87 |
23.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

https://www.iltalehti.fi/viihdeuutiset/a/9ad491a3-0778-4eb8-9d10-462a75…

Tauski sen tietää: "Sen haluan myös sanoa, ettei liikunta laihduta. Mähän lihoin jääkiekkoa pelatessani. Nyt dieetin aikana en ole juurikaan liikkunut"

Ihana mies. Lihakseton ruipelo, joka hakkaa naisia. Munakin on pieni, tiedän kun lehdessä oli kuvia, kun hän sitä esitteli.

Vierailija
70/87 |
23.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tottakai liikunnallakin laihtuu, mutta joudut yhteen hampurilaiseen juosta yli tunnin. Helpompi on laihduttaa ruokavaliolla

mies52v

+ tunti syömättä mitään

Koskaan ei lasketa, että liikuntaan käytetty aika on myös aika pois jääkaapilta.

Jos tunti lenkillä tarkoittaa tuntia poissa jääkaapilta niin silloin nimenomaan syöminen ja siihen liittyvät pään sisäiset asiat on ongelma. Aika paljon tässä koronan aikanakin on tullut jääkaapin kanssa oltua samassa taloudessa mutta nälkääni ja ravinnon tarpeeseen sieltä syön.

Vierailija
71/87 |
23.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Liikunnalla kun laihduttaa, niin kiinteytyy siinä samalla. Ei tule "tyhjiä pusseja".

Liikunta voi ryhdistää olemusta tai täyttää läskin tilaa hitusen lihaksella, mutta ylimääräiselle iholle se ei tee yhtään mitään.

Vierailija
72/87 |
23.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos liikunta ei laihduttaisi niin meillä olisi pulleroita juoksemassa 100 metrin fiinalissa, maratooneilla ja hyppimässä seivästä.

Itse olen suht pienikokoinen nainen (53kg). Syön 2100-2200 kaloria päivässä ja liikun paljon. Jos lopettaisin liikunnan niin joutuisin karsimaan aika paljon kaloreita että pysyisin näissä mitoissa. Joten itse en tuota kuuluisaa lausetta ainakaan allekirjoita.

Vierailija
73/87 |
23.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun liikut myös lihasmassasi kasvaa, lihas kuluttaa enemmän energiaa levossa.

Vain voimaa vaativa liikunta kasvattaa lihasmassaa.

Maratonjuoksijat ovat aivan luurankoja.

Siitä huolimatta kuluttavat levossa enemmän energiaa kuin liikkumaton ihminen. Harva liikuntaa aloittava alkaa heti maratoonariksi.

Vierailija
74/87 |
23.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, ei se välttämättä laihduta. Minulla on usein jalat kipeinä liiasta kävelemisestä, enkä silti ole laihtunut viime vuosina. Toisaalta olisin varmaan painavampi, jos en kävelisi paljon.

Vierailija
75/87 |
23.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on ylipainoa noin 60 kg, mikä vastaa 450 000 kilokaloria. Jos kuvitellaan että kulutan tunnin lenkillä 300 kcal enemmän kuin vain kotona oleskellessa/puuhaillessa, minun pitäisi kävellä 1500 tuntia laihtuakseni tuon. 3 x 1 h viikossa (joka on kokoaikatyötä tekevälle perheelliselle edes teoriassa realismia) se tekisi 500 viikkoa eli yli 9,5 vuotta. Vuodessa laihtuisin siis noin 6 kiloa, joten veisi vuosia että pääsisi esim. uusimaan vaatteita tai huomaisi valokuvissa eroa - ei kovin palkitsevaa. Todella yksinkertaistettu kaava jossa oletetaan että lähtökohtaisesti syön koulutukseni mukaan ja ja syömäkseni vähenee jatkuvasti vastaamaan laihtuneen kehon muuttunutta kulutusta.

Jos taas alkaisin syödä keskimäärin 750 kcal vähemmän kuin kulutukseni (alussa isompi vaje, laihtuessa kulutuksen pienentyessä pienempi vaje), laihtuisin koko ylipainon pois vuodessa ja 8 kuukaudessa.

Olet toki oikesssa siinä, että noin suurta ylipainoa ei saa laihdutettua pelkästään liikkumalla. Aliarvioit kuitenkin vahvasti liikunnan kuluttamaa energiaa. Jos sinulla on 60 kg ylipainoa, painat vähintään 120 kg. Tällöin kulutat myös liikkuessasi energiaa selvästi enemmän kuin normaalipainoinen.

Esimerkiksi jokainen kävelemäsi kilometri lisää energiankulutustasi 100 kcal. Jos kävelet 6 km tunnissa (normaalikuntoiselle ihan tavallinen sunnuntaikävelyvauhti), kulutat tunnissa 600 kcal, et 300 kcal. Saatat toki nyt olla niin huonossa kunnossa, että tuollaiset lenkit eivät vielä onnistu. Mutta jos et ole aivan poikkeuksellisen huonossa kunnossa, pääset muutaman viikon harjoittelulla kuntoon, jossa tuo onnistuu.

Kävelylenkkien ei tarvitse olla tunnin pituisia. Lyhyemmät, mutta säännölliset lenkit toimivat myös.

Ymmärräthän, että lenkin vaihtoehto ei ole että makaa koomassa? Eli todellakaan tunnin kävelylenkin kulutus ei ole 600 kcal ENEMMÄN kuin normaali arki (esim. kotityöt, lasten kanssa pihalla oleilu, kaupassa käynti, toki myös sohvalla istuskelu mutta ei siinäkään koskaan montaa minuuttia saa olla ilman että joku tarvitsee apua lego-uskon etsinnässä tms).

Ja muutamassa viikossa ei tapahdu kunnolle mitään kovin ihmeellistä. Kuusi viikkoa olen käynyt 30-60 min. kävelyllä 3-5 kertaa viikossa ja ainoa tuntuva vaikutus on voimakkaampi iltanälkä ja kireät takareidet. Lenkit voisivat olla tehokkaampiakin = epämukavampia, joten olen tehnyt ratkaisun kävellä sellaista tahtia joka ei tunnu liian pahalta, että tulee lähdettyä toistekin.

Vierailija
76/87 |
23.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin kuin joku oli maininnutkin, niin kun alat liikkua paljon ja ”pidät ruokavalion samana”, niin todennäköisesti kuitenkin syöt juuri sen verran enemmän kaloreita kuin mitä liikkumalla kulutat. Se tapahtuu ihan huomaamatta ja on tietysti ollut tärkeääkin eloonjäämisen kannalta joskus.

Ihminenhän kuluttaa myös levossa, eli kun lisäät liikuntaa esim 5h viikossa, niin noina viitenä tuntina olisit joka tapauksessa kuluttanut jonkin verran. Erotus ei lopulta ole kovinkaan suuri. Esim kulutat muuten arjessa vaikka 200kcal tunnissa ja sitten juokset ja kulutat 500kcal tunnissa, erotus ei ole kuin 300kcal ja sen syö helposti (1 voileipä). Toki jos oikeasti seuraisit jokaista suupalaa ja pitäisit kiinni että syöt täsmälleen saman verran, niin voisit onnistua pudottamaan painoa näin.

Eipä sentään liioitella. Mitä sinä laitat voileivän päälle, jos se on sinun mielestäsi 300 kcal? Yksi viipale Vaasan Ruispaloja on vajaa 70 kcal. Jos siihen laittaa 5 g voita / täysrasvaista margariinia päälle, on lopputuloksena 100 kcal. Minusta tämä on se, jota kutsutaan voileiväksi. Jos tehdään juustovoileipä eli laitetaan em. päälle viipale juustoa (tavallista, ei kevyt) tulee kokonaisenergiaksi 150 kcal tai vähän alle. Mahdollisilla vihanneksilla (kurkku, paprika, tomaatti) ei ole merkitystä, koska niiden energiatiheys on niin pieni. Vieläkin ollaan puolessa mainitsemastasi energiamäärästä.

Muutama siivu kinkkua ja juustoa. Ja yhdestä leivästä ei ole mihinkään, jos hiukoo. Kyllä niitä menee muutama.

Vierailija
77/87 |
23.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä liikuntakin laihduttaa, mutta ruokavalion merkitys laihtumisessa on paljon suurempi. Liikunnan avulla kuitenkin aineenvaihdunta ja verenkierto paranee ja lihasmassan kasvaessa energiaa kuluu enemmän, mikä tukee tietysti laihtumista. Myös itselläni ainakin tuntuu liikunnan jälkeen, ettei halua edes syödä mitään epäterveellistä.

Vierailija
78/87 |
23.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos liikunta ei laihduttaisi niin meillä olisi pulleroita juoksemassa 100 metrin fiinalissa, maratooneilla ja hyppimässä seivästä.

Itse olen suht pienikokoinen nainen (53kg). Syön 2100-2200 kaloria päivässä ja liikun paljon. Jos lopettaisin liikunnan niin joutuisin karsimaan aika paljon kaloreita että pysyisin näissä mitoissa. Joten itse en tuota kuuluisaa lausetta ainakaan allekirjoita.

Liikunta suojaa ylipainolta ja liikunta laihduttaa on kaksi aivan eri asiaa. Sitä paitsi kuinkahan monella niistä urheilijoista on sen 120-kiloisen hampurilaisruokavalio, ja pelkkä liikunta pelastaa sen vaikutuksilta?

Vierailija
79/87 |
23.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liikunta lisää energiankulutusta, mutta moni sitten vastaavasti syö enemmän. Kun muokkaa ruokavaliota parempaan suuntaan, niin tavoitteena olisi syödä joko enemmän vähäenergistä ruokaa (kasviksia / vihanneksia) tai paremmin kylläisenä pitävää ruokaa (karppaus / herkkujen vähentäminen) tai jokin yhdistelmä näistä.

Syömällä saa todella helposti liikaa energiaa ja jos energiansaanti menee merkittävästi yli kulutuksen, ei liikuntakaan välttämättä riitä edes tasapainon saavuttamiseen. Mutta tietenkin liikunta lisää energiankulutusta ja auttaa kokonaisuudessa.

Vierailija
80/87 |
23.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä nyt aika moni puhuu pelkästään kävelystä. Ei ne pikku kävelyt kuluta paljon mitäään, pitää oikeasti tehdä jotain raskaampaa että polttaa kaloreita.

30min kävely polttaa kaloreita kahden perunan verran.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän viisi