Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sanotaan, että liikunta ei laihduta

Vierailija
22.05.2020 |

Selittäkää, mitä tällä tarkoitetaan? Hyvin usein näkee sanottavan, että liikunta ei laihduta, vain ruokavaliolla on merkitystä ja liikunta vain tukee laihdutusta.

Jos syön tietyn kalorimäärän vuorokaudessa ja ylläpidän sillä nykyistä painoani, eikö painoni putoa, jos lisään arkeeni esimerkiksi joka päivälle 250 kcal kuluttavan kävelylenkin? Olettaen, että ruokavalio pysyy täysin ennallaan.

Enkö voi laskennallisesti laskea, että esim kuukaudessa (30 x 250 kcal = 7500 kcal) laihtuisin tällä menetelmällä yhden kilon?

Kommentit (87)

Vierailija
21/87 |
22.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tätä liikunta ei laihduta hokee läskit jotka eivät viitsi vetää kunnon treenejä.

Korjaan kuikelo kukkakeppi näkemystäsi. Tästä puhuvat ne, jotka lukevat aiheesta tutkimuksia. Menepä nyt lukemaan jotain muuta, kuin Seiskaa.

Juoksen useamman maratonin vuodessa alle kolmen ja puolen tunnin joten tiedän kyllä jotain treenaamisesta.

Hei kuikkis nyt ole kyse laihduttamisesta. Eikö luetun ymmärtäminenkään ole sun juttujasi? Oho, nyt tuli kysymysmerkki...

Vierailija
22/87 |
22.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeat maratonjuoksijat on todella pieniä ja hoikkia, ei heillä ole lihasta juuri lainkaan. Se, mikä heillä näkyy, on ihmisen normaali lihaksisto. Onhan se ihan ymmärrettävääkin, sillä pienempää lihasmassaa on energiaystävällisempää liikuttaa. 

Itse olen huomannut liikunnan merkityksen ruokavaliossa sitä kautta, että liikunnan tuottamat endorfiinit vähentävät tarvetta herkutteluun. Toisaalta terveellisiä ruokatottumuksia on helpompi ottaa käyttöön, kun harrastaa tavoitteellisesti (oli tavoitteet miten pieniä tahansa). Liikunta auttaa pitämään ruokavalion kunnossa. 

Tavallisella liikkujalla kalorimäärät, mitä liikunnan kautta palaa, on aika pieniä.  Itse käyn salilla, ja siinä palaa aika vähän kaloreita. Kertynyt lihasmassakaan ei hirveän paljoa nosta kaloritarvetta. Siksi näen liikunnan merkityksen tavallisella ihmisellä enemmän psykologisena kannustimena kuin aidosti laihduttavana tekijänä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/87 |
22.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Punttitreenillä saa tuloksia ihan eri tavalla, suosittelen.

Miksi sitten ne punttitreenaajat ovat niin usein ylipainoisia?

Oikea dieetti tarvitaan molemmissa. Energiankulutus riippuu rasvattomasta painosta eikä dieetin aloituspainosta. Painoharjoittelu on tehokkain rasvanpoltto jos dieetti on oikea.

Vierailija
24/87 |
22.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tätä liikunta ei laihduta hokee läskit jotka eivät viitsi vetää kunnon treenejä.

Minä laihdutin ruokavaliolla 15kg ilman liikuntaa. Olin kotona toipumassa jalkaleikkauksesta ja oli liukas talvi joten ei siinä paljon liikuttu. Yllättävän nopeasti lähti. Jätin kokonaan hiilarihötön pois ja pienensin annoksia. Sitten muutin ruokavalioni kokonaan ja olen syönyt hiilareitakin mutta vain silloin tällöin ja jossain juhlissa syön mitä vaan. Kun paranin niin lisäsin liikuntaa myös. En ole himourheilija vaan käyn kävelyllä, kesällä ajan pyörällä, käyn salilla kausittain, en sielläkään niin kauhean ahkerasti. Kilot on pysyneet pois, arkiruokailun kurissa pitäminen on kai se juttu millä onnistuu.

Vierailija
25/87 |
22.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun liikut myös lihasmassasi kasvaa, lihas kuluttaa enemmän energiaa levossa.

Ei kävelemällä.

Vierailija
26/87 |
22.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vain voimaa vaativa liikunta kasvattaa lihasmassaa.

Maratonjuoksijat ovat aivan luurankoja.

Ei mikään luuranko pistä jalkaa toisen eteen 42 kilometrin ajan. Siinä nimenomaan tarvitaan voimaa.

Väität maratonia voimalajiksi? Oletko kuullut aerobisesta ja anaerobisesta treenistä?

Vierailija
27/87 |
22.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liikunnalla laihtuu mutta ei periaatteella kävelinpä tunnin, nyt voin syödä quattrostagionepizzan. Kyse on vain ja ainoastaan energian saanti per kulutus per vrk suhteesta.

Vierailija
28/87 |
22.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei mikään luuranko pistä jalkaa toisen eteen 42 kilometrin ajan. Siinä nimenomaan tarvitaan voimaa.

Väität maratonia voimalajiksi? Oletko kuullut aerobisesta ja anaerobisesta treenistä?

Oletko sinä kuullut voimasta fysikaalisena suureena?

Vierailija
29/87 |
22.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko sinä kuullut voimasta fysikaalisena suureena?

Miten tuo liittyy tähän? Maraton ei ole voimalaji, parhaat niistä luuta ja nahkaa.

Vierailija
30/87 |
22.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin kuin joku oli maininnutkin, niin kun alat liikkua paljon ja ”pidät ruokavalion samana”, niin todennäköisesti kuitenkin syöt juuri sen verran enemmän kaloreita kuin mitä liikkumalla kulutat. Se tapahtuu ihan huomaamatta ja on tietysti ollut tärkeääkin eloonjäämisen kannalta joskus.

Ihminenhän kuluttaa myös levossa, eli kun lisäät liikuntaa esim 5h viikossa, niin noina viitenä tuntina olisit joka tapauksessa kuluttanut jonkin verran. Erotus ei lopulta ole kovinkaan suuri. Esim kulutat muuten arjessa vaikka 200kcal tunnissa ja sitten juokset ja kulutat 500kcal tunnissa, erotus ei ole kuin 300kcal ja sen syö helposti (1 voileipä). Toki jos oikeasti seuraisit jokaista suupalaa ja pitäisit kiinni että syöt täsmälleen saman verran, niin voisit onnistua pudottamaan painoa näin.

Vierailija
31/87 |
22.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oikeat maratonjuoksijat on todella pieniä ja hoikkia, ei heillä ole lihasta juuri lainkaan. Se, mikä heillä näkyy, on ihmisen normaali lihaksisto. Onhan se ihan ymmärrettävääkin, sillä pienempää lihasmassaa on energiaystävällisempää liikuttaa. 

Itse olen huomannut liikunnan merkityksen ruokavaliossa sitä kautta, että liikunnan tuottamat endorfiinit vähentävät tarvetta herkutteluun. Toisaalta terveellisiä ruokatottumuksia on helpompi ottaa käyttöön, kun harrastaa tavoitteellisesti (oli tavoitteet miten pieniä tahansa). Liikunta auttaa pitämään ruokavalion kunnossa. 

Tavallisella liikkujalla kalorimäärät, mitä liikunnan kautta palaa, on aika pieniä.  Itse käyn salilla, ja siinä palaa aika vähän kaloreita. Kertynyt lihasmassakaan ei hirveän paljoa nosta kaloritarvetta. Siksi näen liikunnan merkityksen tavallisella ihmisellä enemmän psykologisena kannustimena kuin aidosti laihduttavana tekijänä. 

Ihan hyvä kirjoitus, mutta endorfiiniasiaan otan kantaa.

Liikunta vaikuttaa, joillain ihmisillä opioidipeptideihin, joista eräs on endorfiini. Nämä vaikuttavat keskushermoston opioidireseptoreihin Endorfiini on elimistössä esiintyvää morfiinia. Kaikilla ihmisillä urheilu ei vaikuta näihin reseptoreihin aiheuttaen mielihyvää. Kanna b i s vaikuttaa samoihin reseptoreihin aivoissa. Ehkä jollekin termi "runner's high" on tuttu, tässä on samasta asiasta kyse.

Itse joskus pohdin sitä, miksi liikuntaa ei tuota minulle minkäänlaista mielihyvää. Tutkittuani asiaa sain tähän selvyyden.

Vierailija
32/87 |
22.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Liikunta vaikuttaa, joillain ihmisillä opioidipeptideihin, joista eräs on endorfiini. Nämä vaikuttavat keskushermoston opioidireseptoreihin Endorfiini on elimistössä esiintyvää morfiinia. Kaikilla ihmisillä urheilu ei vaikuta näihin reseptoreihin aiheuttaen mielihyvää. Kanna b i s vaikuttaa samoihin reseptoreihin aivoissa. Ehkä jollekin termi "runner's high" on tuttu, tässä on samasta asiasta kyse.

Itse joskus pohdin sitä, miksi liikuntaa ei tuota minulle minkäänlaista mielihyvää. Tutkittuani asiaa sain tähän selvyyden.

Ei huumeet ja alkokaan tuota kaikille ekstaasia.

Vierailija
33/87 |
22.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
34/87 |
22.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei huumeet ja alkokaan tuota kaikille ekstaasia.

Aivan olet oikeilla lähteillä. Vaikutusmekanismi on sama.

Vierailija
35/87 |
22.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos tarkennuksesta! Varmasti liikunta ei tuota kaikille hyvää mieltä. Itse saan ainoastaan salilla käymisestä ja painojen nostelusta hyvän fiiliksen. Kauan yritin kaikkea muuta urheilua, mutta onneksi lopulta löysin tämän yhden lajin, josta koen saavani endorfiiniannokseni. Ilmeisesti joillakin ei mikään urheilu lisää endorfiinituotantoa, jolloin lähtökohdat urheilun harrastamiseen ovat yksilöiden välillä hyvin erilaiset. 

Vierailija
36/87 |
23.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukaan ei ole vastannut AP:n kysymykseen. Kysymys oli, että jos ruokavalio pysyy täysin samana, eikö liikunta siltikään laihduta?

Itse olen laihduttanut paljon ja kilot ovat pysyneetkin poissa. Liikuin, ja minulla liikkuminen teki sen, että söin vähemmän kuin ennen. Raskaan lenkin jälkeen ei raaskinut tuhlata hyötyä suklaapatukkaan.

Vierailija
37/87 |
23.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käytännössä kaikki liikunta kasvattaa lihasta jos verrataan liikkumattomuuteen.

Vierailija
38/87 |
23.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä tämä käsitys on tullut, että liikunta ei auta laihduttamisessa? Kuulostaa tämän ketjun perusteella aivan siltä kuin se olisi siinä täysin hyödytöntä.

Jos ruokamäärä pysyy samana, niin tietenkin pelkkä liikuntakin laihduttaa. Se nopeuttaa elimistön aineenvaihduntaa ja polttaa rasvaa levossakin. On turhauttavan totta, että se energiamäärä mitä yksi lenkki kuluttaa on tosi vähän ja on helposti torpattu jos syö yhden ylimääräisen patukan. Unohtakaa ne proteinipatukat siis, mutta älkää lenkkiä. Proteiinia saa ruuastakin jos se on tarpeeksi monipuolinen. Yksipuolinen proteiini on muutenkin haitaksi jos haluaa laihtua. Elimistö tarvitsee kaikki valkuaisaineet, jotta niistä olisi hyötyä, muuten ne menee pelkäksi lisäkaloreiksi. Eli koska valkuaisaineita tarvitsee 20 ja jos saat vain 5 niistä jatkuvasti, niin lihot, etkä kasvata mitään lihaksia, vaan läskiä. Joten se proteiinipatukka voi olla haitallinen laihdutuksessa jos muuten syöminen on sitä ja tätä. Syöminen siis kuntoon monipuolisesti. Lisäksi liikunta, ihan mikä vain, päälle.

Välillä tuntuu, että tämä fitness- ja laihdutusbuumeilu on tehnyt enemmän hallaa. Kaupat notkuu kaikenlaisia lisäaineita ja valmisteita, mutta porukka vaan lihoo. Onko niin, että käydään puntilla, syödään joku pirtelö ja mennään sohvalle makoilemaan? Vai onko vain osa ihmisistä skarpannut onnistuneesti, mutta osa ihmisistä saa tästä buumista vain haitat?

Sanotaan, että laihduttaminen lihottaa. Siitä alkaa elimistön aineenvaihdunnan sekoaminen ja kun laihdutus loppuu, niin kilot palaa, mutta aineenvaihdunta on pilalla. Laihdutusmarkkinat on keksinyt, että laihduttamalla saadaan pidettyä ihmiset ainaisesti lieassa ja rahan tuloa ei voi estää.

Vain pysyvästi omaksutut terveelliset elämäntavat voi laihduttaa. Ja sellaiseen elämään ehdottomasti kuuluu liikunta.

Vierailija
39/87 |
23.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ruoka pysyy samana, niin liikunta laihduttaa. Tietenkin. Olen itsekin sen todennut, kun ryhdyin liikkumaan työmatkat (2km) kävellen ja laihduin parissa kuukaudessa 5 kiloa ihan huomaamattani tekemättä mitään muutoksia syömisiin. Pienet valinnat vaikuttaa pitkällä välillä. Kun jätin sokerin kahvista, laihduin kilon. Vastaavasti jos syö 3 palaa suklaata päivässä, lihoaa 5 kiloa vuodessa.

Vierailija
40/87 |
23.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liiku enemmän ja syö vähemmän, palkaksi saat hyvät lihakset ja hoikan olemuksen, joka on kaunis.

Eilen oli lämmintä ja ihmiset ulkoilivat paljon, niin minäkin. Mielipahakseni sain katsella nuoria lihavia ja muodottomia nuoria naisia, jotka useat olivat saaneet vierelleen hoikan ja komean miehen. Mistä johtunee?

Vahvat miehet hakevat heikkoja naisia, heitä on helppo ohjailla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi neljä