Miesten valitus siivoamisesta
Mikä kumma siinä oikein on että miesten mielestä siivoaminen on ainoa olemassa oleva kotityö, ja lisäksi se on naisen tehtävä. entäpä lastenhoito tuntuu että moni mies jättää lastenhoidon täysin vaimonsa varaan ja kun nainen ei sitten lisäksi jaksa hoitaa siivousta, niin siitä sitten valitetaan, vaikka mies itse olisi työttömänä ja pelaisi kaiket päivät ja lojuisi vain sohvalla kotona. Ei anneta arvoa sille että vaimo on yöhoitanut, ruokkinut ja ulkoiluttanut lapset ja pessyt pyykit. Ei sanaakaan kiitokseksi näistä tai jos ehkä kiitos tuleekin niin se ei vähennä valitusta kodin siisteystilasta joka sekin jätetään hyvin pitkälle naisen varaan.
Kommentit (46)
Meillä mies latoo astiat tiskikoneesta joko keittiön pöydälle tai sitten kaappeihin, mutta suurin osa menee vääriin paikkoihin. Sitten hän odottaa kieli pitkänä kiitosta ja ylistystä tästä uroteosta :D
En osaa vastata, koska ei minun tuttavapiirini miehet ole tuollaisia. Oma puoliso hoitaa kotitöitä aika 50-50 ja lapsia jopa enemmän kuin minä. Jos on joku fyysisesti raskas remppaprojekti kesken, jossa miehen rooli on isompi, niin silloin tietysti minä teen enemmän peruskotitöitä. Tai näin on menneet nämä vuodet kun olen vuorotellen raskaana, toipumassa sektiosta ja kiinni pikkuvauvassa. Myöhemmin kun lapset voi leikkiä hetken keskenäänkin, me mennään varmaan remppojenkin kanssa 50-50 malliin. Näin me tehtiin ennen lapsiakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oma mies jaksaa ihmetyttää. Hän kyllä huomauttaa, jos on jotain sotkua tai siivottavaa, mutta ei itse tee mitään. Milloin on roskis täynnä tai jotain vanhenevaa jääkaapissa. Kaikkein "paras" on se, kun mies valittaa tiskipöydällä olevista roskista. Hän ei jaksa lajitella roskia, joten jättää ne sitten tiskipöydälle. Sitä voikin sitten myöhemmin sanoa, miksi ne on siinä eikä roskiksessa.
Wtf? Jaksatko kuunnella tuollaista montakin kertaa?
Olen sanonut, että pistä ne roskiin, jos noin ärsyttää.
Ootte te kilttejä.
Itse lentäisin kaaressa ulkoruokintaan. Ja jos en korjaisi tuollaista niin sinne saisin varmaan jääädäkin. Tollanen saa ajaa autoa kuitenkin ja äänestää. Kuka itseään arvostava nainen kattelee tollasta miestä kauheen pitkään ja jaksaa itse tollasta paapomista?
Mua naurattaa vieläkin oman isäni kritisointi siivoamisestani, kun asuin vielä kotona. Pyyhin pölyjä omassa huoneessani ja hän tuli siihen pätemään, että tuolla näkyy ja et osaa pyyhiä kunnolla (en edes ehtinyt pyyhkimään sieltä koska olin vasta aloittelemassa). Sanoo ihminen, joka ei ole koskenut rättiin varmaan koskaan, jos ei puhuta auton pesemisessä käytetystä rätistä tai liinasta. Äitini siivoamisen on aina hoitanut ja tulee hoitamaan loppuelämänsä...
Vierailija kirjoitti:
Meillä mies latoo astiat tiskikoneesta joko keittiön pöydälle tai sitten kaappeihin, mutta suurin osa menee vääriin paikkoihin. Sitten hän odottaa kieli pitkänä kiitosta ja ylistystä tästä uroteosta :D
Saako se ajaa autoa ja äänestää kuitenkin?
En vaan tajua mikä siinä on niin vaikeeta. Ethän sä muuta astioiden paikaa joka viikko, vaan ne on siellä missä ennenkin? Katopa sitä mitä se tekee omille harrastuskamoilleen, onks ne kaikki hujan hajan. Ei kukaan ole noin tyhmä, itse olen saanut jopa teinit (pojat ja tytöt) laittamaan tavarat tiskarista aina oikein. Ja oon mies siis.
Mutkun sun miehesi ei varmaan koskaan myöskään käytä niitä astioita, ni ei sitä kiinnosta mihin ne tunkee. Sun ongelmahan se.
Tämä on paljolti kasvatuksen tulosta. 40 ja 50 luvulla syntyneet tekivät melkeenpä kaikki kotityöt itse. Oli suuri ero miesten ja naisten töissä. Vieläkin passaavat ukkojaan. Mulla on näitä suvussa, tiedän mistä puhun.
Siinä samalla monet heidän pojistaan ovatkin sitten kasvaneet siihen samaan uskoon.
Sinkun pitää tehdä itse, akan kun saa taloon niin tekeminen loppuu. Siintä siististä sinkusta voikin kuoriutua oikea puttepossu.
Nykyään kun vielä asutaan kerrostalossa, niin niitä perinteisiä miesten töitä on aina vaan vähemmän. Autot pesee pesula ja renkaat vaihtaa firma. Ruokaa pitää laittaa joka päivä, pyykit pari kertaa viikossa ja siivotakin pitäs ettei hukuttais p.. Kaan.
Kyllä henkilöllä joka päivittäisen ruljanssin hoitaa niin eniten aikaa menee.
Vierailija kirjoitti:
Mua naurattaa vieläkin oman isäni kritisointi siivoamisestani, kun asuin vielä kotona. Pyyhin pölyjä omassa huoneessani ja hän tuli siihen pätemään, että tuolla näkyy ja et osaa pyyhiä kunnolla (en edes ehtinyt pyyhkimään sieltä koska olin vasta aloittelemassa). Sanoo ihminen, joka ei ole koskenut rättiin varmaan koskaan, jos ei puhuta auton pesemisessä käytetystä rätistä tai liinasta. Äitini siivoamisen on aina hoitanut ja tulee hoitamaan loppuelämänsä...
Jos olet tytär, niin varmaakin mielestään teki tulevalle puolisollesi palvelun. Sen että kunnioitat miehen sanaa, ja että on oikeutettu neuvomaan vaikka mitään ei teekkään.
Vierailija kirjoitti:
Millähän perusteella ap valitsi tämän miehensä?
Onko aloittajan mies taas kaikki miehet?
Kaikkihan nyt alkuun näyttävät parhaat puolensa.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on paljolti kasvatuksen tulosta. 40 ja 50 luvulla syntyneet tekivät melkeenpä kaikki kotityöt itse. Oli suuri ero miesten ja naisten töissä. Vieläkin passaavat ukkojaan. Mulla on näitä suvussa, tiedän mistä puhun.
Siinä samalla monet heidän pojistaan ovatkin sitten kasvaneet siihen samaan uskoon.
Sinkun pitää tehdä itse, akan kun saa taloon niin tekeminen loppuu. Siintä siististä sinkusta voikin kuoriutua oikea puttepossu.
Nykyään kun vielä asutaan kerrostalossa, niin niitä perinteisiä miesten töitä on aina vaan vähemmän. Autot pesee pesula ja renkaat vaihtaa firma. Ruokaa pitää laittaa joka päivä, pyykit pari kertaa viikossa ja siivotakin pitäs ettei hukuttais p.. Kaan.
Kyllä henkilöllä joka päivittäisen ruljanssin hoitaa niin eniten aikaa menee.
Mitä muuta sinä teet kuin jankkaat tätä samaa palstalla päivästä toiseen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haluaisin vastauksia miehiltä. Miten he oikein oikeuttavat tällaisen ajatustavan? Minusta se vielä jopa voi olla ok että teen lähes yksin kaiken, tai sitten se että mies tekee paljon ja valittaa jos minä en tee, mutta ei se että minä teen yksin kaiken ja mies valittaa. Minä teen käytännössä koko ajan mutta en valita enkä painosta miestä. Silti hänestä on ok valittaa minulle.
No kysy siltä mieheltäsi, ei kukaan muu voi hänen tekemisistään vastata.
Itse asun yksin, enkä koe että minulla on mitään kotitöitä. Ihmettelen hieman, miten joidenkin mielestä tavallinen elämä tuntuu jotenkin niin hirveän raskaalta, mutta jokaisella on varmaan omat ongelmansa ja syynsä niille.
Onko sulla lapsia esim pikkuvauva? Se muuttaa tilannetta aika paljon. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haluai juusin vastauksia miehiltä. Miten he oikein oikeuttavat tällaisen ajatustavan? Minusta se vielä jopa voi olla ok että teen lähes yksin kaiken, tai sitten se että mies tekee paljon ja valittaa jos minä en tee, mutta ei se että minä teen yksin kaiken ja mies valittaa. Minä teen käytännössä koko ajan mutta en valita enkä painosta miestä. Silti hänestä on ok valittaa minulle.
En minä oikeuta tuollaista ajatustapaa. Teen kotitöitä siinä missä vaimokin, meillä ei kummankaan tarvitse valittaa toiselle.
Ja mitä väliä sillä om sinulle, miten minä toimin ja ajattelen? Emme kuitenkaan asu yhdessä.
Tuossa lihavoituna on ongelmasi ydin. Kysy mieheltäsi, "miksi toimit näin?" Sano miehellesi, että tämä ei ole ok. Sano minkä pitää muuttua. Jos ei muutu, pistä lusikat jakoon. Keskustelupalstalla uliseminen on ihan yhtä tyhjän kanssa.
M44
Ei hän ala keskustelemaan aiheesta.
Muutama päivä täällä kysyttiin ihan vilpittömästi miksi naisille siivoaminen on niin tärkeää eikä saatu yhtäkään vastausta. Kait miehiä ei vain yksinkertaisesti kiinnosta siivota yhtä usein kuin naiset koska eivät näe siihen mitään tarvetta.
Tapelkaa, siivotkaa itse tai hommatkaa mies jota kiinnostaa siivota.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jo toinen avioliitto on kaatumassa tähän samaan että mies ei tee ja valittaa ja käyttäytyy hyvin hyvin ikävästi, jolloin yhdessäolo ei tunnu enää järkevältä 🙁
Kadehdittavan hienoa ihmistuntemusta....
ei nää miehet olleet alussa OLLENKAAN samanlaisia, ellei sitten kyse ole siitä että kaikki miehet ovat loppujen lopuksi samanlaisia riippumatta siitä miltä ne vaikuttavat ennen avioitumista. No mutta ehkä uskon että kaikki miehet eivät ole samanlaisia, kun niin moni sitä vakuuttaa, ehkä vain jostain syystä kaikki minun kanssani yhteen päätyvät miehet muuttuvat sellaisiksi...
Vierailija kirjoitti:
Muutama päivä täällä kysyttiin ihan vilpittömästi miksi naisille siivoaminen on niin tärkeää eikä saatu yhtäkään vastausta. Kait miehiä ei vain yksinkertaisesti kiinnosta siivota yhtä usein kuin naiset koska eivät näe siihen mitään tarvetta.
Tää ei nyt ollenkaan ollut tän ketjun aihe. Mun miestä kiinnostaa siisti koti enemmän kuin minua hän vain haluaa että minä järjestän sen sen lisäksi että teen yksin paljon muutakin. kyllä hänkin siivoamatta hänen mielestään riittää että siivotaan kerran puolessa vuodessa ja sitten sen pitäisi jotenkin itsestään säilyä, ja jaksaa aina muistuttaa että siivosinhan minä silloin muistatko viime syksynä koko talon. Mutta meillä siis mies syyllistää naista siivoamattomuudesta ei noin päin kuin sinä sanoit
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tää ei nyt ollenkaan ollut tän ketjun aihe. Mun miestä kiinnostaa siisti koti enemmän kuin minua hän vain haluaa että minä järjestän sen sen lisäksi että teen yksin paljon muutakin. kyllä hänkin siivoamatta hänen mielestään riittää että siivotaan kerran puolessa vuodessa ja sitten sen pitäisi jotenkin itsestään säilyä, ja jaksaa aina muistuttaa että siivosinhan minä silloin muistatko viime syksynä koko talon. Mutta meillä siis mies syyllistää naista siivoamattomuudesta ei noin päin kuin sinä sanoit
Joo ymmärrän. Jäi vain ärsyttämään kun ei silloin saatu vastausta ja tartuin tuohon aloituksessa mainittuun "naisten tehtävään".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis "kyllä hänkin siivoaa mutta" jne, eikä "kyllä hänkin siivoamatta"
Minä siivosin joka toinen viikko ja eksä maksoi siivoojan joka toinen viikko. Ei koskaan riidelty siivoamisesta.
Vierailija kirjoitti:
Laittakaa ne miehetkin kotitöihin piste. Jos ei ole äidin hoivissa oppineet että kotityöt jaetaan perheen kesken niin sit on jo korkea aika opetella työnjako.
Niin että naisen pitää laittaa se mies tekemään kotitöitä?! Niinpä tietenkin. On se kumma että iältään aikuinen ei älyä mitä pitää tehdä joka päivä. Miehet nuo maailman loismadot.
Täytyy sanoa että miehen arvostus laskee heti kun kuulee jonkun puhuvan että vaimo valittaa kotitöistä eli mies kertoo elävänsä vaimonsa kodissa, siivellä.
Meillä mies myös on valittavaa tyyppiä. Hän on sellainen ikuinen marisija. ”Kuka on jättänyt sukkia lojumaan? Kylläpä on taas keittiössä sotkettu. Ne kurakengät voi viedä suoraan kylppäriin pestäväksi. Tännehän tukehtuu, kun ilma täynnä pölyä. Mitä ruokaa meillä on?”
Joku voisi kuvitella, että siinäpä siisti ihminen ja oikea kotitalouskone, mutta ei hän ole kuin työnjohtotehtävissä.
Millähän perusteella ap valitsi tämän miehensä?
Onko aloittajan mies taas kaikki miehet?