Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kannattaako opiskella kirjanpitäjäksi jos on huono matematiikassa?

Vierailija
22.05.2020 |

Selviääkö siinä laskimella laskemalla vai onko pakko olla hyvä laskupää? Kuinka paljon siinä voi tehdä etänä?

Kommentit (27)

Vierailija
21/27 |
22.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää olla kiinnostunut laaja-alaisesti yritysten toimimissedellytyksistä, yritysten perustamisesta lähtien. 

Vierailija
22/27 |
22.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olin huono matikassa. Esim. lukiossa vain lyhyt matikka ja niistäkin vain pakolliset kurssit, enkä kirjoittanut matikkaa yo-kokeissa. Siitä huolimatta monen mutkan kautta minusta tuli palkanlaskija ja jonkin verran olen päässyt "hämmentämään" kirjanpitoa. Olen pärjännyt omasta mielestäni hyvin. Jollakin ihmeellisellä tavalla luvut vaan aukeavat minulle nyt aikuisena ja olen ihmetellytkin, että miten minä olin niin huono koulussa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/27 |
22.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen päässyt rimaa hipoen (monen uusinnan kautta) matematiikan kurssit läpi kaikissa opinnoissani. Silti minusta tuli erittäin taitava kirjanpitäjä, eikä numeroiden pyörittely tuota mitään tuskaa. Kahdeksan vuotta ehdin noita hommia tekemään, kunnes yksi asiakkaistani rekrysi minut suoraa palkkalistoilleen talouspäälliköksi.

Taloushallintoala ei poikkea mitenkään muista aloista sen suhteen, että sekin opitaan kantapään kautta. Alalla on kuitenkin huutava pula työntekijöistä ja kaikki puheet kuolevasta ammatista on ihan huuhaata. Ala on voimakkaassa muutoksessa tallennustyöstä asiantuntijatyöksi. Ammattinimike kirjanpitäjä saattaa kadota, mutta taloushallintoalalla tarvitaan tekijöitä. Palkatkin ovat lähteneet hyvään nousuun.

Vierailija
24/27 |
22.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjanpitäjän pitää olla puolikalju kaljapulloharteinen silmälasipäinen mies, joka jäätyy kaikenlaisessa sosiaalisessa kanssakäymisessä ja joka sulautuu tapettiin kuin kameleontti.

Vierailija
25/27 |
08.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu nyt vähän mitä tarkoitat jos et osaa matikkaa - kyllä perus matikalla pärjää, ei tartte olla mitään lukion pitkää. Mutta jos se on oikeasti iso ongelma ja sulla on vaikeuksia hahmottaa perus laskuja ja numeroiden suhteita, saattaa olla ongelma. Ei kirjanpitäjän työssä juurikaan ole varsinaista laskemista tms. ja joissain pienissä asioissa esim. hyvästä päässälaskutaidosta saattaisi olla hyötyä mutta ei ole mitenkään välttämätöntä, kunhan ymmärtät miten perusmatikka toimii ja osaat käyttää exceilä, laskinta ja muita järjestelmiä, ja käyttää loogista päättelykykyä. Semmosia penaalin tylsiä kyniä kyllä näkee kirjanpitäjinä että jos muuten aidosti kiinnostaa ja tuo on ainoa syy niin en pelkästään sen vuoksi jättäisi hakematta. Toki ohjelmistot ja tekoäly on koko ajan parempia joten pitää osata enemmän ja enemmän, toisaalta yleensä se tarkoittaa enemmän muuta kuin matikkaa - konsultointia, lainsäädäntöä, analysointia, verotusta...

Vierailija
26/27 |
09.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kirjanpitäjä ei varsinaisesti tarvitse matematiikkaa, ohjelma kyllä laskee. Mutta lukujen välisiä suhteita, kannattavuutta ja liiketoimintaa pitäisi ymmärtää.

Meillä ainakin on ihan lentävä lause, ettei kirjanpitäjä osaa laskea päässälaskuja.

Ihan pelkkä numeronnäpyttelijö kirjanpitäjä ei enää ole, mutta etätöiden suhteen työntekoa on helppo seurata.

Kokeneena kirjanpitäjänä olen tarvinnut työssäni eniten loogista päättelykykyä ja myös kykyä ottaa itsenäisesti asioista selvää, numerotarkkuus on ollut hyväksi. Taloushallinnon palveluita myyvissä yrityksissä työskennellessä tarvitaan asiakaspalvelutaitoja, myös myyntihenkisyyttä ja kykyä toimia erilaisten ihmisten kanssa yhteistyössä. Kirjanpito-ohjelmien pitkälle kehittynyt automatiikka hoitaa hoitaa jo paljon perinteisiä kirjanpitäjän tehtäviä ja kirjanpitäjät ovatkin yhä enemmän taloushallinnon asiantuntijoita, jotka hallitsevat laaja-alaisesti taloushallintoa ja myös verotusta. 

Vierailija
27/27 |
09.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Riippuu mitä "huonolla" tarkoittaa. Jos on ylioppilas ja kirjoittanut lyhyen matikan ja saanut vähintään 70% oikein, niin sillä pärjää varmaan.

Oikea asenne ratkaisee, kirjanpito ja tilintarkastus ym ovat tylsiä homia jotka vaativat keskittymistä. On totta että tietokoneet tekevät varsinaisen työn, mutta varsinainen kirjanpitäjä jos on muualla töissä kuin tilitoimistossa, on jonkinsortin vastuuhenkilö ja voi edetä urallaan ihan pomohommiin.

Miksi niputat kirjanpidon ja tilintarkastuksen yhteen?

Täysin eri töitä ja aivan eri koulutustaso. Kirjanpitäjänä voi toimia kuka tahansa ilman koulutusta ja merkonomin tutkinto on ihan passeli tutkinto siihen hommaan, tilintarkastajalla pitää olla ylempi korkeakoulututkinto (yleensä KTM) + tilintarkastajan tutkinto.

Kaksi täysin eri työtä, vaatimustasoltaankin.

Hassua, itse olen laskentatoimen ktm ja minua ei huolita edes reskontran hoitajaksi tai talousassariksi.Olen rekrytoijille koettanut selittää etteivät nup ihan rakettitekniikkaa ole.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi yksi