Miten tulkitsisitte tämän käytöksen?
Iäkäs äitini on uupunut ja sairauksia. Olen ainoa, joka yrittää käydä auttamassa. Henkisesti en jaksa enempää (on kaikkia juttuja jotka tähän energiasyöppöyteen vaikuttavat). Kunnalta käyty tekemässä.palveluarviota, ei tulosta. Nyt aion kirjoittaa asiasta heille uudelleen. Äitini esimerkiksi piikittelee vanhoista asioista: kun seurustelit x:n kanssa niin kyllä oli aikaa retkeillä jne. Ivailevaan, katkeraan sävyyn. Kysyin että eikö 40v ihmisellä ole täysi oikeus tavata miesystäväänsä kerran viikossa. Ei hän esim. Omille sisaruksilleen moista sanoisi: kun aviomehenne kanssa on ollut aikaa olla mutta minua (äitiäni) ei ehditä käydä katsomassa. Koen outona tämän enkä yleensäkään tiedä enää mitä tehdä. Auttaa pitäisi mutta kun en kykene henkisesti.
Kommentit (2)
Ei ole kokemusta vastaavasta, mutta uskoisin, että äitisi sairaudet ja riippuvuus muiden avusta suututtavat häntä. Purkaa sitten turhautumistaan sinuun. Vosit esim. sanoa, että hän on sinulle tärkeä ja haluat auttaa parhaasi mukaan, mutta piikittely ja syyllistäminen tuntuvat pahalta. Sinulla on myös oma elämä ja autat häntä jaksamisesi puitteissa.
Olen varma, että naljailu ei lopu ellet itse aseta rajoja ja sano asiasta. Voi jopa olla, ettei äitisi ole edes itse tajunnut käyttäytyvänsä huonosti.
Onko kenelläkään vastaavia kokemuksia? Miten tukea iäkästä omaista, kun omat voimavarat eivät riitä? Iloisista tekemisistään ei voi puhua, kun niistäkin tietää myöhemmin saavansa katkeraa palautetta.