Olen kristitty, onko kysyttävää?
Kysymyspalsta. Älkää lukeko, jos loukkaavat.
Asiallisia kysymyksiä, kiitos.
Kommentit (356)
Veisitkö minulta oikeuden avioliittoon rakastamani ihmisen kanssa, koska olen lesbo?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi alkoholin nauttiminen on syntiä joillekkin kristityille vaikka Jeesus itse muutti veden viiniksi? Mikä on oma kantasi alkoholiin?
Jeesus joi viiniä. Katson oikeutetuksi juoda viiniä, mutta kohtuullisesti. Juopuminen oli syntiä, mielestäni. :)
Ap
Paavali määritteli juopottelun synniksi, koska siitä tulee " irstas meno". Mutta entäs jos juopottelee kotonaan kalsarikännejä ilman mitään irstasta menoa, voidaanko se hyväksyä?
Kun olet liian humalassa, et tiedä, mitä oikein teet. Siksi ei kannata, edes kotona. :)
Ap
MIten niin en tiedä mitä teen? Oliko tämä sanottu Raamatussa vai oma mielipiteesi?
Vierailija kirjoitti:
Veisitkö minulta oikeuden avioliittoon rakastamani ihmisen kanssa, koska olen lesbo?
Tähän vielä täsmennyksenä että rakastamani ihminen on myös nainen. Eli kysymystä ei voi kiertää sanomalla että kaikilla on jo oikeus (hetero) avioliittoon.
Onko joitain ammatteja (mitä?) jotka ovat enemmän Jumalan mieleen kuin toiset?
Miksi Jumala ei vain selkeästi kuuluvalla äänellä puhu meille jokaiselle? Miksi olisi tällaista inhottavaa kissa-hiirileikkiä "uskotko vai etkö" jos Jumala olisi hyvä?
Vierailija kirjoitti:
miksi sitä teidän jumalaanne pitää jatkuvasti kiittää ja ylistää. pitääkö se ihmisiä alamaisinaan joiden pitää kiitellä, palvella , kumarrella, uhrata jotain esim tappaa joku viaton eläin ja joidenkin jopa on ruoskittava itseään tai olla puhumatta mitään ikinä. entä onko papit parempia ihmisiä jotka kertovat meille miten herra isoherraa pitää mielistellä. saako papit käyttää lapsia hyväkseen. miksi te poimitte rusinat raamatusta jos siellä sanotaan että silmä silmästä niin miksi ei toimita niin.
Jeesus tuli täyttämään Mooseksen lakeja, jossa sanotaan esimerkiksi "silmä silmästä ja hammas hampaasta" ja kaikki uhrieläimet. Jeesus täytti näitä lakeja.
Papit eivät ole parempia ihmisiä, he eivät käytä lapsia hyväkseen. Yksinkertaista.
Missä sanotaan, että pitää ruoskia itseään?
Rusinoita ei poimita Raamatusta vaan toimitaan Jeesuksen kertomien ohjeiden mukaisesti, vaikka hän olisi "muuttanut" vanhoja Mooseksen lakeja, koska hän oli itse messias. Uskon näin.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uskotko evoluutioon eli lajien kehittymiseen?
Uskon Raamattuun, joka kiistää evoluution täysin.
Missä ovat ne välimuodot, jos apinasta kehittyi ihminen? Tutkimuksissa ollaan kuulemma löydetty todella vanhoja apinan luita ja vanhoja ihmisen luita, mutta ei välimuotoja. :)
Ap
Kuinka vanha maapallo on?
Minä uskon, että maapallo on noin 4000-6000 vuotta vanha kokonaisuudessaan. Raamatussa kirjoitetaan näin.
On myös ollut tutkimuksia, että jos ihminen olisi elänyt miljoonia vuosia, se olisi kuollut sukupuuttoon joidenkin vähenevien solujen vuoksi. :)
Ap
Voitko kertoa tarkemmin näistä vähenevistä soluista? Päteekö myös lintuihin (dinosauruksiin) ja muihin vanhoihin lajeihin?
En ole aivan varma, mutta muistelin joitakin tutkimuksia, joita kuuntelin. Netistä löytyy. Itse en ole niin perehtynyt niihin tutkimuksiin itsessään.
Ap
Miksi Mooseksen lait oli niin päin honkia, että niitä piti tulla korjaamaan? Oliko hän kirjoittanut ne väärin muistiin, muuttiko Jumala mieltään vai halusiko Jumala aloittaa uuden vaiheen maapallolla (miksi?)?
Vierailija kirjoitti:
Katsooko Jumala ilahtuneena ihmisten keksintöjä, rakennuksia ja ponnisteluja ilmastonmuutosta vastaan vai näkeekö sen syntisenä jumaluuteen pyrkimisenä? Mitä luulet?
Mielestäni hän katsoo hyvällä ihmisten hyviä edellytyksiä. En kuitenkaan usko, että jos rahan perässä ollaan yms.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Minä katson, että kaikilla on oikeus rakastaa, ketä haluaa. Avioliitto on kuitenkin itsestään tarkoitettu miehelle ja naiselle, kirkon juttu.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi alkoholin nauttiminen on syntiä joillekkin kristityille vaikka Jeesus itse muutti veden viiniksi? Mikä on oma kantasi alkoholiin?
Jeesus joi viiniä. Katson oikeutetuksi juoda viiniä, mutta kohtuullisesti. Juopuminen oli syntiä, mielestäni. :)
Ap
Paavali määritteli juopottelun synniksi, koska siitä tulee " irstas meno". Mutta entäs jos juopottelee kotonaan kalsarikännejä ilman mitään irstasta menoa, voidaanko se hyväksyä?
Kun olet liian humalassa, et tiedä, mitä oikein teet. Siksi ei kannata, edes kotona. :)
Ap
MIten niin en tiedä mitä teen? Oliko tämä sanottu Raamatussa vai oma mielipiteesi?
Jos olet todella humalassa, et oikein tiedä, mitä teet. Oma mielipiteeni ja ummet ja lammet todistettu.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Katsooko Jumala ilahtuneena ihmisten keksintöjä, rakennuksia ja ponnisteluja ilmastonmuutosta vastaan vai näkeekö sen syntisenä jumaluuteen pyrkimisenä? Mitä luulet?
Kaikki hyvä tulee Jumalalta. (Se on Raamatun sanaa.)
Vierailija kirjoitti:
Onko joitain ammatteja (mitä?) jotka ovat enemmän Jumalan mieleen kuin toiset?
Kaikki ihmiset ja mitä he tekevät ihmiskunnan hyväksi on tärkeää. :)
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä katson, että kaikilla on oikeus rakastaa, ketä haluaa. Avioliitto on kuitenkin itsestään tarkoitettu miehelle ja naiselle, kirkon juttu.
Ap
Samalla logiikalla kieltäisit siis myös naisen ja miehen välisen maistraattivihkimisen?
Minkä näköisenä ja kokoisena kuvittelet Jumalan?
Vierailija kirjoitti:
Miksi Jumala ei vain selkeästi kuuluvalla äänellä puhu meille jokaiselle? Miksi olisi tällaista inhottavaa kissa-hiirileikkiä "uskotko vai etkö" jos Jumala olisi hyvä?
Niin. Siihen en osaa antaa vastausta, koska en ole Jumala. Kuitenkin uskon ja luoton täytyy olla syvää, jos voi uskoa näkymättömään, joka ei välttämättä ilmesty joillekin koskaan.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Miksi Mooseksen lait oli niin päin honkia, että niitä piti tulla korjaamaan? Oliko hän kirjoittanut ne väärin muistiin, muuttiko Jumala mieltään vai halusiko Jumala aloittaa uuden vaiheen maapallolla (miksi?)?
Jeesus sanoi: "En minä tullut muuttamaan mitään vaan täyttämään".
Juutalaiset eivät uskoneet hänen olevan se messias, jota he olivat odottaneet. Kristinusko syntyi tämän takia, risti sen symbolina, armon symbolina. :)
Ap
Miten nyt siis aattelet tästä kaikesta, että MIKSI? Miksi tuollainen kaikkivaltias loisi tällaisen otuksen? Raamatussa puhutaan ristiriitaisesti, että toisaalta hän teki hyvin "inhimillisiä" kömmähdyksiä luomisprosessissa, repi pelihousunsa, ravostui, melkein tuhosi kaiken... Ja toisaalta että Jumala on kaikkivoipa. Tämähän on suuri ristiriita eikö? Jos Jumala olis tuon ensimmäisen kaltainen, niin voisi kuvitella, että hän yritti luoda kiinnostavan hahmon, mutta meni plörinäksi eikä ehkä osaa enää pitää yhteyttä meihin. Jos taas hän ois ton jälkimmäisen kaltainen, niin hänen ois helppo heittää taikapölyä meidän päälle ja parantaa meidät heikkouksistamme. Miksi hän ei sitä tekisi? Vai testaako, että ketkä ovat niitä parhaiten uskovia ja rakentaa niille uuden planeetan joskus sitten? Aika epäreilun kuuloista.