Olen kristitty, onko kysyttävää?
Kysymyspalsta. Älkää lukeko, jos loukkaavat.
Asiallisia kysymyksiä, kiitos.
Kommentit (356)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uskotko evoluutioon eli lajien kehittymiseen?
Uskon Raamattuun, joka kiistää evoluution täysin.
Missä ovat ne välimuodot, jos apinasta kehittyi ihminen? Tutkimuksissa ollaan kuulemma löydetty todella vanhoja apinan luita ja vanhoja ihmisen luita, mutta ei välimuotoja. :)
Ap
Ihmisiä on elänyt ainakin kuusi eri lajia, yhtä aikaa.
Fossiililöydöt ovat selkeät.
Onko Jumalalla tunteet? Tunteeko hän vihaa, surua, rakautta, iloa? Ja jos tuntee, tekeekö hän koskaan virheitä vaikka suutuspäissään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi alkoholin nauttiminen on syntiä joillekkin kristityille vaikka Jeesus itse muutti veden viiniksi? Mikä on oma kantasi alkoholiin?
Jeesus joi viiniä. Katson oikeutetuksi juoda viiniä, mutta kohtuullisesti. Juopuminen oli syntiä, mielestäni. :)
Ap
Paavali määritteli juopottelun synniksi, koska siitä tulee " irstas meno". Mutta entäs jos juopottelee kotonaan kalsarikännejä ilman mitään irstasta menoa, voidaanko se hyväksyä?
Miten voin harrastaa seksiä ja elää seksuaalisuuden kanssa, jos en pääse avioliittoon?
Jumalattoman ihmisen kuollessa hukkuu toivo, ja pahantekijöiden odotus raukeaa tyhjiin.
Sananlaskut 11:7
Käviköhän Jeesus koskaan kakalla? Onko raamatussa asiasta jotain? Itse en ole jaksanut lukea siksi kyselen.
Vierailija kirjoitti:
Älä tapa.
Se on yksi kymmenestä käskystä,
Mutta..
2. Moos. 32:27 "Näin sanoo Herra, Israelin Jumala: Jokainen sitokoon miekkansa vyölleen. Käykää sitten edestakaisinleirin halki portista porttiin ja tappakaa jokainen, olkoon vaikka oma veli, ystävä tai sukulainen."
Miten selität tämän?
Mooses sanoi Aaronille: "Mitä tämä kansa on tehnyt sinulle, kun olet saattanut heidät näin suureen syntiin?" Mooses oli siis jättänyt vastuun Aarolle.
Aaron vastasi: "Älköön herran viha syttykö; sinä tiedät itsekin, että tämä kansa on paha. He sanoivat minulle: 'Tee meille jumala, joka käy meidän edellämme; sillä emme tiedä, mitä on tapahtunut Moosekselle, tälle miehelle, joka johdatti meidät Egyptin maasta'. Niin minä sanoin heille: 'Jolla on kultaa, irrottakoon sen yltänsä'; ja he antoivat sen minulle. Ja minä heitin sen tuleen, ja siitä tuli tämä vasikka."
Kun Mooses näki, että kansa oli kurittomuuden vallassa, koska Aaron oli päästänyt heidät kurittomuuden valtaan, vahingoniloksi heidän vihollisillensa, niin Mooses seisahtui leirin portille (portin ulkopuolelle) ja huusi: "Joka on Herran oma, se tulkoon minun luokseni". Jotkut menivät Mooseksen luo, leeviläiset.
Ja Mooses sanoi heille (jotka tulivat Mooseksen luo): "Näin sanoo Herra, Israelin Jumala: 'Jokainen sitokoon miekkansa vyölleen. Käykää sitten edestakaisin leirin halki portista porttiin ja tappakaa jokainen, olkoon vaikka oma veli, ystävä tai sukulainen."
Vierailija kirjoitti:
Voisitko mennä naimisiin esim m-slimin kanssa? Itse olen vakavassa suhteessa em. uskontoon kuuluvan (ei aktiivisesti harjoittava, lähinnä kulttuurin puolesta m-slimi) ja mietin siksi näitä avioliittoasioita aktiivisesti. Olen itse vaan kirkkoon kuuluva tapakristitty mutta en usko aktiivisesti kuin ehkä johonkin korkeampaan voimaan, mikä ei manifestoidu missään uskonnossa sinänsä.
Ei siinä olisi mitään väärää sinänsä, mutta se haittaisi varmasti elämää, kun ikuinen kumppanisi ajattelee täysin erilailla. :)
Ap
miksi sitä teidän jumalaanne pitää jatkuvasti kiittää ja ylistää. pitääkö se ihmisiä alamaisinaan joiden pitää kiitellä, palvella , kumarrella, uhrata jotain esim tappaa joku viaton eläin ja joidenkin jopa on ruoskittava itseään tai olla puhumatta mitään ikinä. entä onko papit parempia ihmisiä jotka kertovat meille miten herra isoherraa pitää mielistellä. saako papit käyttää lapsia hyväkseen. miksi te poimitte rusinat raamatusta jos siellä sanotaan että silmä silmästä niin miksi ei toimita niin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi alkoholin nauttiminen on syntiä joillekkin kristityille vaikka Jeesus itse muutti veden viiniksi? Mikä on oma kantasi alkoholiin?
Jeesus joi viiniä. Katson oikeutetuksi juoda viiniä, mutta kohtuullisesti. Juopuminen oli syntiä, mielestäni. :)
Ap
Paavali määritteli juopottelun synniksi, koska siitä tulee " irstas meno". Mutta entäs jos juopottelee kotonaan kalsarikännejä ilman mitään irstasta menoa, voidaanko se hyväksyä?
Meinaatko ettet hiplaa munias ku vedät kalsarikännejä?
Mulla ei ole kuin luomukananmunia, enkä niitä hiplaile kännätessäni.
Vierailija kirjoitti:
Pystytkö avaamaan ymmärrystäni siihen, että Jeesus omalla verellään lunasti meille pelastuksen. Siis miksi niin piti muka tapahtua? Miksei vaan sanota, että Jeesus tuli opettamaan maan päälle ja ihmiset tappoi hänet, mutta kuunnelkaa nyt hänen viestiä. Siis onko sillä verenvuodatuksella joku erityinen merkitys tässä? Ja jos hän elää ikuista elämää, niin miksi se maanpäällä kuoleminen olisi mitään kovin dramaattista? Eikö hänet Raamatun kertomuksen mukaan periaatteessa tapettu siksi, että ihmiset oliva ihmeissään, ymmällään, eivät ymmärtäneet, luulivat Jumalan pilkkaamaksi? Eikö se itse asiassa ole Jumalalle kunniaksi joten miksi korostaa sitä verenvuodatusta eikä vain sanoa, että hän tuli kertomaan tärkeitä asioita ja ymmärrettävästi ihmiset hänet vahingossa tappoivat? Vai onko verenvuodatuksella joku muu merkitys ja viesti tässä? Toi kohta ei ollenkaan kolahda minuun, vaan etäännyttää.
Juutalaiset tappoivat Jeesuksen, koska he eivät hyväksyneet sitä, että hän oli se messias, jota he odottivat. Yksi syy tähän oli se, että hän "muutti" Mooseksen lakeja.
Se verenvuodatuksella on varmasti jokin isompi merkitys. Minäkin kuulemma pienenä löin kattiloita ja hoin: "Voima on veressä, voima on veressä Jeesuksen ja Voima on sanassa ym." Hassua. :)
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oliko oikein että Jeesus riehui temppelissä?
Temppeli oli pyhä paikka, mutta siitä oli muuttunut kuin tori. Jeesus halusi palauttaa pyhän temppelin häätämällä kaikki kaupantekijät sieltä. :)
Ap
Eli saa riehua vaikkapa kirkossa, jos kokee sen jotenki muuttuneen markkina paikaksi. Monissa kirkoissa myydään mm. Kortteja yms. krääsää pitäisikö oikeiden kristittyjen kaataa myyntipöydät!
Kun sanon tori, tarkoitan toria, en pieniä kristillisiä arvoa korostavia myyntipöytiä.
Siellähän sanotaan, että temppelissä huijattiin ihmisiä ja kauhea mekastus ja eläinten myynti.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Kuten kiistakirjoitukset väittää uskotko että nuorella Johanneksella ja Jeesuksella oli homoseksuaalinen suhde?
Homoseksuaalisuus on Raamatussa kiellettyä, Jeesuskin kielsi sen. En ymmärrä, mistä ihmeen kiistakirjoituksista puhut.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä ovat ne välimuodot, jos apinasta kehittyi ihminen? Tutkimuksissa ollaan kuulemma löydetty todella vanhoja apinan luita ja vanhoja ihmisen luita, mutta ei välimuotoja. :)
Ap
Kuinka vanha maapallo on?
Minä uskon, että maapallo on noin 4000-6000 vuotta vanha kokonaisuudessaan. Raamatussa kirjoitetaan näin.
On myös ollut tutkimuksia, että jos ihminen olisi elänyt miljoonia vuosia, se olisi kuollut sukupuuttoon joidenkin vähenevien solujen vuoksi. :)
Ap
Vierailija kirjoitti:
Onko Jumalalla tunteet? Tunteeko hän vihaa, surua, rakautta, iloa? Ja jos tuntee, tekeekö hän koskaan virheitä vaikka suutuspäissään?
Kyllä, Raamatussa lukee monia kohtia, joissa Jumala on vihainen, surullinen (murehtimisella), iloinen, rakastavainen.
Kun oli Nooan aika, hän murehti sitä, että oli ylipäätään luonut ihmisen. Kuitenkin hän rakasti niin paljon, että halusi antaa mahdollisuuden. Raamatussa kerrotaan näin.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Kun olet liian humalassa, et tiedä, mitä oikein teet. Siksi ei kannata, edes kotona. :)
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Kuinka vanha maapallo on?
Minä uskon, että maapallo on noin 4000-6000 vuotta vanha kokonaisuudessaan. Raamatussa kirjoitetaan näin.
On myös ollut tutkimuksia, että jos ihminen olisi elänyt miljoonia vuosia, se olisi kuollut sukupuuttoon joidenkin vähenevien solujen vuoksi. :)
Ap
Voitko kertoa tarkemmin näistä vähenevistä soluista? Päteekö myös lintuihin (dinosauruksiin) ja muihin vanhoihin lajeihin?
Vierailija kirjoitti:
Miten voin harrastaa seksiä ja elää seksuaalisuuden kanssa, jos en pääse avioliittoon?
Ihmiset ovat seksuaalisia syntymästään asti, joten annetaan heidän olla sellaisia. On sinun päätös, harrastatko seksiä vasta avioliitossa, mutta kannattaa harkita tarkkaan kaikkea.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Käviköhän Jeesus koskaan kakalla? Onko raamatussa asiasta jotain? Itse en ole jaksanut lukea siksi kyselen.
Raamatussa ei ole tietoa tälläisistä asioista, kenenkään osalta.
Ap
Se on sinun päätös, puhutko kristinuskosta minun kanssani. Niinkuin sekin, uskotko siihen ylipäätään. Mieli kuitenkin kertoo, missä on järkeä. :)
Ap