Mistä johtuu, että joitain ihmisiä vihataan aina, vaikka olisivat kilttejä ihmisiä?
Ymmärrän hyvin, että joku diktaattorimainen ihminen tai muuten vaan esim. selän takana juonitteleva, joutuu vihan kohteeksi. Usein kuitenkin olen havainnoinut, että ihmiset joilla on vähän ystäviä ja joita vihataan tai ällötään tai muuten vaan sivuutetaan, eivät suinkaan ole pahoja vaan aika kilttejä ja harmittomia ihmisiä. Itsekin tähän ryhmään kuulun, mutta olen huomannut myös muissa vastaavissa ihmisissä tällaisen kohteeksi joutumista. Molemmissa sukupuolissa.
Kommentit (305)
Saisinko esimerkin tilanteesta jossa kilttiin ihmiseen kohdistetaan vihaa
Mulle on sanottu kerran yläasteella, että näytän sarjamurhaajalta ja maailma olisi parempi paikka ilman kaltaistani hapentuhjaalaa. Olin arka, hiljainen ja kiusatttu ysin oppilas. En vaan osannut elehtiä ja teeskennellä olevani iloisempi. Enkä tietenkään osannut neurotyypillisten sosiaalisia pelejä enkä itse osallistunut kiusaamiseen. En edelleenkään ymmärrä esim juoruilun tarkoitusta. Omassa lapsuudenkodissa vanhemmat puhuivat paskaa muista ja spekuloivat omiaan. Ihmettelin, miten kukaan jaksaa käyttää energiaa toisen ihmisten asioiden märehtimiseksi ja totuuden vääristelyyn.
Aikuisena mulla todettiin autismi ja ADHD. Vertaisryhmissä olen kuullut samanlaisia kokemuksia naisilta juurikin sarjamurhaajavertailuista. Reiluja, omiin asioihinsa keskittyviä ja muiden ihmisarvoa ja yksityisyyttä kunnioittavia hiljaisia tyttöjä vihataan, suorastaan pelätään.
Olen kuullut tutkimuksesta, että neurotyypillinen ihminen tunnistaa alitajuisesti asperger ihmisen ja tuntee heti negatiivisia tunteita tätä kohtaan. Itse olen asperger ja olen aina ollut tosi kiltti muita ihmisiä kohtaan ja otan muut huomioon ja silti saan jatkuvaa vihaa osakseni. Eli osa tällaisesta vihasta kilttejä ihmisiä kohtaan on jotain tällaista alitajunnasta kumpuavaa vihaa neuroepätyypillisiä kohtaan ja usest tämmöset kiltimmät ihmiset niihin kuuluu.
Eli kyse on pääsääntöisesti jonkun laisesta erilaisuudesta, suurin osa ihmisistä on tosi ilkeitä yleensäkkin, joten jos joku on erityisen kiltti ei hän vain kuulu joukkoon ja joutuu joko hyväksikäytetyksi tai kiusatuksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ajattelet että kiltteys ja harmittomuus ovat mittari siinä onko ihminen pidettävä.
Mieti suosittuja ja karismaattisia ihmisiä, he ovat usein viihdyttäviä, kiinnostavia ja vahvoja persoonia
Minulla ei ole tarvetta olla mielenkiintoinen!
Veikkaan että se voi liittyä siihen jos ihmiset eivät koe sinua mielenkiintoiseksi
Et ymmärrä minun autisti mieltäni minä olen aina juossut vieraita ihmisiä karkuun.Minä olen onnellinen omassa autismikuplassani,kun ei tarvitse olla sosiaalinen!
Olen monelta suunnalta netistä
lukenut, että -heillä- todella olisi
kyky/laitteisto mitata ja nähdä
auravibraatioita. Mitä korkeammalla
tasolla olet, sitä kiinnostavampi
hyöbteislabran tutkimuskohde
heille olet. Kuulostaa Science Fictionilta.
Tiedän. Huomatkaa, en ota kantaa
mittauslaitteiden olemassaoloon.
Vain > siteerasin lukemaani. En jatka
aiheesta. E
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ajattelet että kiltteys ja harmittomuus ovat mittari siinä onko ihminen pidettävä.
Mieti suosittuja ja karismaattisia ihmisiä, he ovat usein viihdyttäviä, kiinnostavia ja vahvoja persoonia
Veikkaan että se voi liittyä siihen jos ihmiset eivät koe sinua mielenkiintoiseksi
Et ymmärrä minun autisti mieltäni minä olen aina juossut vieraita ihmisiä karkuun.Minä olen onnellinen omassa autismikuplassani,kun ei tarvitse olla sosiaalinen!
🔴*Minulta tulleet:
kaikki E-merkattuja. E
On niin ihanan itsekästä vetäytyä syrjään seurasta.Se on kuin huumetta kun saa möllöttää yksin ja hiljaa.Minulle tulee siitä hyvä olo!🤗
Koska ihmiset kilpailevat resursseista ja suurin osa nykyväestöstä on nasrsisteja, psykopaatteja ja sosiopaatteja.
Minä en ikinä suostu kilpailemaan yhtään mistään!Elämän voi ottaa rennommin kuin koko ajan kilpailla verissäpäin!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keskustelussa aiheena on ihmiset joille on ongelma ettei heitä pidetä kiinnostavina
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keskustelussa aiheena on ihmiset joille on ongelma ettei heitä pidetä kiinnostavina
No minä en kuulu heihin!Olen tyytyväinen elämääni omassa autismikuplassani!
Vierailija kirjoitti:
Olen kuullut tutkimuksesta, että neurotyypillinen ihminen tunnistaa alitajuisesti asperger ihmisen ja tuntee heti negatiivisia tunteita tätä kohtaan. Itse olen asperger ja olen aina ollut tosi kiltti muita ihmisiä kohtaan ja otan muut huomioon ja silti saan jatkuvaa vihaa osakseni. Eli osa tällaisesta vihasta kilttejä ihmisiä kohtaan on jotain tällaista alitajunnasta kumpuavaa vihaa neuroepätyypillisiä kohtaan ja usest tämmöset kiltimmät ihmiset niihin kuuluu.
Eli kyse on pääsääntöisesti jonkun laisesta erilaisuudesta, suurin osa ihmisistä on tosi ilkeitä yleensäkkin, joten jos joku on erityisen kiltti ei hän vain kuulu joukkoon ja joutuu joko hyväksikäytetyksi tai kiusatuksi.
Hieno kommentti.
Olen lukenut satoja vastaavia
globaalissa somessa >
kymmenien eri kansallisuuksien
(15-75 ikäjakauma)
toteamana. Asperger saa normonentin
kihisemään silmittömässä ragessa.. E
Kaikki liika on liikaa, myös kiltteys. Se hankaloittaa kaikkien elämää.
Olen selkärangaton myös siksi,että olen äärimmäisen laiska!Mukavuusvyöhyke kutsuu syleilyynsä!🤗
Vierailija kirjoitti:
Olen monelta suunnalta netistä
lukenut, että -heillä- todella olisi
kyky/laitteisto mitata ja nähdä
auravibraatioita. Mitä korkeammalla
tasolla olet, sitä kiinnostavampi
hyöbteislabran tutkimuskohde
heille olet. Kuulostaa Science Fictionilta.
Tiedän. Huomatkaa, en ota kantaa
mittauslaitteiden olemassaoloon.
Vain > siteerasin lukemaani. En jatka
aiheesta. E
Aidon Jumala-yhteyden tietää ja tunnistaa vain Jumala. Uskoviksi itseään sanovia susia lampaiden vaatteissa on paljon, tunnnistaako laite heidät? Onko jossain dystopia-kirjassa sitten tuollainen laite, vai mistä lähteestä luit?
Vierailija kirjoitti:
Vaikea sanoa varmuudella, mutta olen huomannut autistina että olen saattanut joskus (harvoin) sanoa jotain tökerösti tai ajattelematonta tarkoittamatta kuitenkaan pahaa. Ei mitään hirveän pahaa mitä ei voisi selittää. Uskoisin että tätä tapahtuu kaikille ihmisille.
Mutta sitä en ymmärrä miksi sen pienen töpähdyksen täytyy määrittää koko ihminen muiden silmissä, ja sitten toisaalta hyväksytään jonkun toisen ihan avointa pahuutta kuten kiusaamista. Oma vaisto sanoo että jos en tiedä jostain tyypistä paljoakaan mutta tämä sanoo jotain mikä saa hänet vaikuttamaan vaikkapa yksinkertaiselta, niin en minä silti lyöttäydy sellaisen seuraan jonka tunnen paremmin mutta jonka sosiaalista kanssakäymistä värittää voimakkaasti antisosiaalinen käytös. Vaikka siihen ei itse suoraan osallistuisi niin sitä saisi hävetä jatkuvasti.
Ehkä jotkut ihmiset on sellaisia että heille riittää ettei ilkeä ihminen ole ilkeä juuri heille (ainakaan sillä hetkellä), ja yhteisö saa haukata paskaa. 👀
Tätä en tule koskaan ymmärtämään.
Muistan kun mun yo-juhlissa otettiin kuva olkkarista, jossa istui sukulaisia ja he juttelee keskenään. Enoni naisystävä katsoo siinä aivan alaspäin kun vieressä muut naureskelee iloisena. Kun kuvat tulivat kehityksestä, niin äiti sai siitä hirveät kilarit: ”on tuo Eila kyllä törkeä!!!! Tuollainen kateellinen läskikasa!!” Ja edelleen 30 v myöhemminkin jaksaa jauhaa asiasta. Ei pysty unohtamaan tätä ja kuvittelee, että tuon yhden kuvan perusteella kyseinen ihminen on pahis… ja kyseessä saattoi olla tilanne, jossa se katse on osoittanut alaspäin vain sekunnin murto-osan.
En vttu ymmärrä neurotyypillisiä.
Vierailija kirjoitti:
Milloin kiltteys on liikaa, miten se ilmenee?
Minua on jostain syystä pidetty kilttinä, vaikken oikeastaan ole kiltti lainkaan, jos sillä tarkoitetaan taipuisaa luonnetta. Osaan olla hyvin uppiniskainen ja itsepäinen, enkä ala tekemään mitään sellaista toisten mieliksi, mitä en halua, vaikka olen perusluonteeltani hyvin lempeä ja lauhkea ja otan muut mielelläni huomioon. En toitota rajoistani, mutta jossain kohtaa kirskahtaa kivi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua on jostain syystä pidetty kilttinä, vaikken oikeastaan ole kiltti lainkaan, jos sillä tarkoitetaan taipuisaa luonnetta. Osaan olla hyvin uppiniskainen ja itsepäinen, enkä ala tekemään mitään sellaista toisten mieliksi, mitä en halua, vaikka olen perusluonteeltani hyvin lempeä ja lauhkea ja otan muut mielelläni huomioon. En toitota rajoistani, mutta jossain kohtaa kirskahtaa kivi.
Liian kiltti taipuu kaikessa muiden sekä hyväksikäyttäjien vallan alle. Jakaa vähästäänkin muille jopa niin, että oma perhe joutuu vaikeuksiin. Jakaa rahaa ja omaisuutta leveästi sinne ja tänne miettimättä mitä se tekee omalle perheelle kunnes kaikki kaatuu sen rasittuneen puolison niskaan ja ollaan konkurssissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liian kiltti taipuu kaikessa muiden sekä hyväksikäyttäjien vallan alle. Jakaa vähästäänkin muille jopa niin, että oma perhe joutuu vaikeuksiin. Jakaa rahaa ja omaisuutta leveästi sinne ja tänne miettimättä mitä se tekee omalle perheelle kunnes kaikki kaatuu sen rasittuneen puolison niskaan ja ollaan konkurssissa.
Kiltti ottaa tuossa tilanteessa Ritolat.
Kiltteys on usein selkärangattomuutta. Aika moni kiltiksi itseään kutsuva on loppujen lopuksi aika itsekäs. Mielistellään ja odotetaan että maailma tiputtaa siitä palkinnon.
Sellainen "ei mua varten tarvi mitään" överiksi vedettynä vie vaan huomion siihen nöyristelijään ja on muille rasittavaa