Painonhallinta: mitä muuttaisit ruokavaliossani?
Olen nelikymppinen nainen. Teen seisomatyötä (jonkin verran liikkumista, nostelua, kävelyä).
Mitä muuttaisit päivän ruokailuissani siten, että en ainakaan lihoisi (pitkällä aikavälillä)?
Esimerkkipäivä:
Aamu
noin kello 9 kahvi+kaksi palaa ruisleipää, päällä sipaisut rasvaa, juustoviipaleet, kalkkunaviipaleet, kurkkua
Lounas:
noin kello 13 pastaa ja kastiketta/riisiä ja kastiketta/perunaa ja kastiketta (noin 3dl astian annos)
+ omena/porkkana
noin kello 14.30. Välipala: kahvi+ rahka, esim. maustettu skyr
noin kello 17 Välipala: rahka, esim. maustettu skyr
noin kello 18.30. Päivällinen: kastike+riisi/kastike+pasta/kanakeitto/jauhelihakeitto (noin 3 dl astian annos)
sekä omena/pikkuporkkanoita
noin kello 22.30. Iltapala: banaani
Kommentit (123)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhentuessaan ihminen joutuu vähentämään syömistään todella paljon välttääkseen lihomisen aineenvaihdunnan hidastumisen vuoksi. Moni vanhempi ihminen kertoi että eivät syö luonaan lisäksi illallista ollenkaan, max. pikku iltapalan. (Juttelin syömisistä ihmisten kanssa paljon työni puolesta, vaikken ravitsemuksen asiantuntija olekaan.)
Tuo välipalojen määrä tuntuu paljolta. Ota ainakin toinen rahka pois. Et välttämättä tarvitse toista täyttävää/lämmintä ruokaa päivässä. Saisitko toisen aterian vaihdettua salaattiin tai keittoon?
Hyvä että syöt hedelmiä! Vihanneksia et kuitenkaan maininnut. Jos saisit vähennettyä pastan/riisin/perunan määrää ja laittamalla esim. keitettyjä/paistettuja/mitä vaan vihanneksia siihen tilalle? Ei tarvi luopua kaikesta, mutta vaihtaa vaikka desin verran.
Just oli jossain kans tutkittu, että ruokailun ajankohdalla oli myös merkitystä. Olisiko mahdollista vaihtaa tuo toinen välipala suoraan illalliseksi? Syöminen klo 18 jälkeen ei palvele enää päivän energiankulutusta, vaan kertyy herkemmin varastoon.
Mutta palvelee palautumista, jos illalla liikkuu.
Eikö teillä tule illalla nälkä, jos lopetatte syömisen klo 18 jälkeen? Mä en ainakaan pysty nukkumaan, jos vatsa kurnii.
Ei tule, kun syö kunnon illallisen/päivällisen, eli täyden lautasellisen ruokaa. Olen täynnä siitä ensimmäiset pari tuntia ja sen jälkeen juon pari kuppia teetä sohvalla löhötessä, ei ehdi tulla nälkä ennen nukkumaanmenoa.
Mieti tuota 3 dl ruokaa + 1 omenan määrää myös sillä lailla ettei se välttämättä täytä vatsaasi kaloreiden lisäksi volyymiltaan, se on vähän sama kuin joisit lasin vettä ja söisit sen omenan tilavuudeltaan.
Tänään aion syödä illalliseksi perunoita, parsaa, uppomunan ja salaattia. Tulee kukkurainen ja tyydyttävä lautasellinen alle 500 kalorilla. Syön 300 aamuisin, 500 lounaalla, 200 välipalalla ja 500 päivällisellä, ei tule nälkä, lautaset täysiä.
Jos minä söisin päivittäin 2000 kcal, ei varmasti olisi nälkä. Kylläkin lihoisin lähes puoli kiloa viikossa -tahdilla. On kokeiltu. Normaalilla liikuntamäärälläni (2-3 kertaa salilla, kävelyä/pyöräilyä tunti per päivä) saan syödä noin 1700-1800kcal max per päivä, ettei paino nouse.
Helppohan se on syödä niin ettei nälkä tule, jos elimistö sallii noin paljon kaloreita lihomatta!
Ei ap
Ei tuosta kyllä tule kuin 300+500+200+500=1500 kcal, aika vähän.
Uups luin väärin, tuli mukaan tuo 500 kilokalorin päivällinen kahdesti, kun se oli kahdesti mainittu. Sitten vaihdan lausuntoani siihen, että 1500kcal per päivä on kyllä hankala olla näkemättä nälkää... Vaikka mitä soisi. Itse olen kokeillut vaikka mitä "syo tämä, se pitää nälkää kuusi tuntia", vain todetakseni että 2 tunnin päästä on jäätävä nälkä... ihmisillä elimisto ja näläntunne vain toimii eri lailla. Itse taas en koskaan koe "heikotusta" jota monille tuntuu nälästä tulevan, mutta en väitä että mun ruoilla heillekään ei tulisi.
Tässä tämän päivän 1500:
Aamiainen pala hapanjuurileipää, oliiviöljy/voi-levitettä, emmentaalia, puolikas tomaatti leivän päällä, mustaa kahvia.
Lounas vihersalaattia (vuonankaali, retiisi, kurkku, punasipuli), 3 tl sinappivinaigretteä, itse täytetty lohibageli (piparjuurituorejuustoa, kurkkua, punasipulia, tilliä ja savulohta).
Välipala viipale hapanjuurileipää, hummusta, paprikaa, pari kirsikkatomaattia
Illallinen 200 g parsaa, 3 pientä perunaa, teelusikallinen voita, uppomuna, vihersalaattia, kurkkua ja retiisiä.
MOT, mulla tuli nälkä jo tuota lukiessa :D. Mikään noista ei pitäisi mulla nälkää kuin ihan max pari tuntia, loput ajasta olisi nälkä tai kiljuva nälkä... Esim. tuo aamiainen, jos soisin sen noin 7:30, olisi ihan pakko syodä jotain viimeistään klo 10. Lounas klo 10 ja nälkä olisi viimeistään klo 13, silloin menisi välipala ja illallinen pitäisikin syodä jo klo 16. Ilta menisi sitten paastotessa - ja seuraavana päivänä kahta kamalampi näläntunne.
Oliko nuo sun mielestä muutes esimerkkejä täyttävästä ruoasta, kun tosiaan kuulostaa todella vähältä / nälkää aiheuttavalta? Esim. leipä tekee mulla sen (ihan sama mikä leipä), että on aivan sietämäton nälkä hetken päästä. Ja vihersalaatit ei ole ikinä mulla toimineet hetkeäkään nälän pitäjinä.
Sen vihersalaatin ei ole idea pitää nälkää, vaan alle sadassa kalorissa saada loppu lautanen täyteen terveellisiä kasviksia sen reilun 400 kalorin bagelin tai muun jutun kanssa. Joillekin ihmisille se 400 kaloria on lounas, mutta tuollainen yksi juttu tulisi helposti hotkittua yksinään nopeasti - on paljon tyydyttävämpää syödä enemmän ja ravitsevammin. Se salaatti myös maistuu hyvältä hyvän kastikkeen kanssa. En syö joka päivä tietenkään näin, mutta koitan pitää kalorimäärät aika samoina. Teen muutamaksi viikoksi etukäteen ruokalistan, niin näitä voi sumplia silloin kun on aikaa.
Huomenna syön lounaspastassa kesäkurpitsazoodeleita, niin voin illalla syödä enemmän riisiä ja majoneesiakin lohen kanssa. Siihen kurkkua ja kevätsipulia kylkeen, ei nälkää pitämään, vaan tyydyttämään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Ikää kun tulee" sanoo 37-vuotias 😂. Tuliko sulla nyt virhe, ja piti sanoa 57? On ihan tutkittu fakta, että energiankulutus pienenee vasta vaihdevuosien jälkeen, kun hormonitoiminta muuttuu. Sitä ennen kyseessä on ainoastaan liikunta-/ruokailutottumusten muuttuminen. Ihminen alkaa kulkea autolla joka paikkaan, käy ravintoloissa, jne, ja pistää siitä seuraavan painonnousun iän piikkiin.
Olen tuo 37v enkä muuttanut mitään elämässäni, ei ole autoa, liikunta, työ, kaikki samoja. Söin samantyylistä ruokaa samat määrät kuin ikävuodet 22-35, mutta niin vain yhtäkkiä tajusin olevani ylipainoinen.
Sinänsä minulle on sama mistä painonnousu johtuu, mutta en todellakaan voi syödä niin kuin 20v (aamupala croissant tai kaksi, lounas perhepizza, illallinen Mäkkäriä, 200g karkkia ja viinipullo, olin hyvin hoikka). Ei sen väliä olenko 37 vai 57, en halua lihoa, joten nyt olen muuttanut elämääni.
Tuollaisella "ruoka"valiolla olet todennäkoisesti tehnyt noiden 13 vuoden aikana sen verran vahinkoa elimistolle ja suolistolle, että sen kyky käsitellä ravintoa on vahingoittunut. Jos olisit syonyt normaalia terveellistä ruokaa nuo vuodet, ei tätä todennäkoisesti olisi tapahtunut, vaan voisit yhä syodä saman määrän (sitä terveellistä) ruokaa kuin ennenkin. Kyse ei ole siis iän tuomasta muutoksesta, vaan huonon ruokavalion aiheuttamista haitoista.
Vertaa: Jos joku polttaa askin tupakkaa joka päivä kolmentoista vuoden ajan ja sitten alkaa vasta yskimään aina poltettuaan, ei se johdu siitä, että elimisto "ei enää kestä tupakointia samalla lailla kuin nuorena". Se johtuu siitä, että se 13 vuoden polttaminen on tehnyt koko ajan tuhojaan, ja vaikutukset alkavat nyt näkyä.
EN syönyt noin koko elämääni. Olen syönyt 22v alkaen terveellisesti. Tuolloin parikymppisenä söin aivan mitä sattuu enkä lihonut grammaakaan, kuten kirjoitin. Nyt 35+ lihoin terveellisellä normaalilla ruokavaliolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhentuessaan ihminen joutuu vähentämään syömistään todella paljon välttääkseen lihomisen aineenvaihdunnan hidastumisen vuoksi. Moni vanhempi ihminen kertoi että eivät syö luonaan lisäksi illallista ollenkaan, max. pikku iltapalan. (Juttelin syömisistä ihmisten kanssa paljon työni puolesta, vaikken ravitsemuksen asiantuntija olekaan.)
Tuo välipalojen määrä tuntuu paljolta. Ota ainakin toinen rahka pois. Et välttämättä tarvitse toista täyttävää/lämmintä ruokaa päivässä. Saisitko toisen aterian vaihdettua salaattiin tai keittoon?
Hyvä että syöt hedelmiä! Vihanneksia et kuitenkaan maininnut. Jos saisit vähennettyä pastan/riisin/perunan määrää ja laittamalla esim. keitettyjä/paistettuja/mitä vaan vihanneksia siihen tilalle? Ei tarvi luopua kaikesta, mutta vaihtaa vaikka desin verran.
Just oli jossain kans tutkittu, että ruokailun ajankohdalla oli myös merkitystä. Olisiko mahdollista vaihtaa tuo toinen välipala suoraan illalliseksi? Syöminen klo 18 jälkeen ei palvele enää päivän energiankulutusta, vaan kertyy herkemmin varastoon.
Eikö teillä tule illalla nälkä, jos lopetatte syömisen klo 18 jälkeen? Mä en ainakaan pysty nukkumaan, jos vatsa kurnii.
Ei tule, kun syö kunnon illallisen/päivällisen, eli täyden lautasellisen ruokaa. Olen täynnä siitä ensimmäiset pari tuntia ja sen jälkeen juon pari kuppia teetä sohvalla löhötessä, ei ehdi tulla nälkä ennen nukkumaanmenoa.
Mieti tuota 3 dl ruokaa + 1 omenan määrää myös sillä lailla ettei se välttämättä täytä vatsaasi kaloreiden lisäksi volyymiltaan, se on vähän sama kuin joisit lasin vettä ja söisit sen omenan tilavuudeltaan.
Tänään aion syödä illalliseksi perunoita, parsaa, uppomunan ja salaattia. Tulee kukkurainen ja tyydyttävä lautasellinen alle 500 kalorilla. Syön 300 aamuisin, 500 lounaalla, 200 välipalalla ja 500 päivällisellä, ei tule nälkä, lautaset täysiä.
Jos minä söisin päivittäin 2000 kcal, ei varmasti olisi nälkä. Kylläkin lihoisin lähes puoli kiloa viikossa -tahdilla. On kokeiltu. Normaalilla liikuntamäärälläni (2-3 kertaa salilla, kävelyä/pyöräilyä tunti per päivä) saan syödä noin 1700-1800kcal max per päivä, ettei paino nouse.
Helppohan se on syödä niin ettei nälkä tule, jos elimistö sallii noin paljon kaloreita lihomatta!
Ei ap
Uups luin väärin, tuli mukaan tuo 500 kilokalorin päivällinen kahdesti, kun se oli kahdesti mainittu. Sitten vaihdan lausuntoani siihen, että 1500kcal per päivä on kyllä hankala olla näkemättä nälkää... Vaikka mitä soisi. Itse olen kokeillut vaikka mitä "syo tämä, se pitää nälkää kuusi tuntia", vain todetakseni että 2 tunnin päästä on jäätävä nälkä... ihmisillä elimisto ja näläntunne vain toimii eri lailla. Itse taas en koskaan koe "heikotusta" jota monille tuntuu nälästä tulevan, mutta en väitä että mun ruoilla heillekään ei tulisi.
Tässä tämän päivän 1500:
Aamiainen pala hapanjuurileipää, oliiviöljy/voi-levitettä, emmentaalia, puolikas tomaatti leivän päällä, mustaa kahvia.
Lounas vihersalaattia (vuonankaali, retiisi, kurkku, punasipuli), 3 tl sinappivinaigretteä, itse täytetty lohibageli (piparjuurituorejuustoa, kurkkua, punasipulia, tilliä ja savulohta).
Illallinen 200 g parsaa, 3 pientä perunaa, teelusikallinen voita, uppomuna, vihersalaattia, kurkkua ja retiisiä.
MOT, mulla tuli nälkä jo tuota lukiessa :D. Mikään noista ei pitäisi mulla nälkää kuin ihan max pari tuntia, loput ajasta olisi nälkä tai kiljuva nälkä... Esim. tuo aamiainen, jos soisin sen noin 7:30, olisi ihan pakko syodä jotain viimeistään klo 10. Lounas klo 10 ja nälkä olisi viimeistään klo 13, silloin menisi välipala ja illallinen pitäisikin syodä jo klo 16. Ilta menisi sitten paastotessa - ja seuraavana päivänä kahta kamalampi näläntunne.
Oliko nuo sun mielestä muutes esimerkkejä täyttävästä ruoasta, kun tosiaan kuulostaa todella vähältä / nälkää aiheuttavalta? Esim. leipä tekee mulla sen (ihan sama mikä leipä), että on aivan sietämäton nälkä hetken päästä. Ja vihersalaatit ei ole ikinä mulla toimineet hetkeäkään nälän pitäjinä.
On ne täyttäviä ruokia ja sekä lounas että illallinen on täysi lautasellinen ruokaa. Mun mies, jolla on isompi peruskulutus syö samat ruoat kuin minä mutta isompina annoksina (ts. enemmän lohta, enemmän oliiviöljyyn tehtyä vinaigretteä, enemmän juustoa, vähän isompi pala leipää, enemmän perunaa, enemmän voita) eikä valita myöskään nälkää. Syödään aamiainen ysin ja kympin välissä (siihen asti juon rauhassa kolme kuppia kahvia), lounas kahdeltatoista, välipala kolmelta ja päivällinen/illallinen kuuden maissa. Olen itse asiassa vähän täynnä juuri nyt kun söin välipalan vaikka olin vielä kylläinen lounaan jälkeen.
Oletteko työttömiä vai miten voitte nautiskella aamiaista klo 9-10 välillä...?
Itse syön viikonloppuisin myös vähemmän, vain kaksi kertaa päivässä, mutta arkisin liian kuollut olo, jossei syö aamupalaa ennen töitä.
Syön aamupalan töissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ap
Tässä tämän päivän 1500:
On ne täyttäviä ruokia ja sekä lounas että illallinen on täysi lautasellinen ruokaa. Mun mies, jolla on isompi peruskulutus syö samat ruoat kuin minä mutta isompina annoksina (ts. enemmän lohta, enemmän oliiviöljyyn tehtyä vinaigretteä, enemmän juustoa, vähän isompi pala leipää, enemmän perunaa, enemmän voita) eikä valita myöskään nälkää. Syödään aamiainen ysin ja kympin välissä (siihen asti juon rauhassa kolme kuppia kahvia), lounas kahdeltatoista, välipala kolmelta ja päivällinen/illallinen kuuden maissa. Olen itse asiassa vähän täynnä juuri nyt kun söin välipalan vaikka olin vielä kylläinen lounaan jälkeen.
Ei ne ole täyttäviä ruokia jos on tarve mussuttaa jopa kuusi kertaa päivässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ap
Tässä tämän päivän 1500:
Ei ne ole täyttäviä ruokia jos on tarve mussuttaa jopa kuusi kertaa päivässä.
Meniköhän sulla joku sekaisin? Aamiainen, lounas, välipala ja päivällinen on neljä kertaa päivässä. En napostele.
Mä vedin aamulla tunnin treenin heti aamukahvin jälkeen, heräsin kuudelta.
Töissä vihannesshotti ja söin eilistä munakasta hieman siinä yhden jälkeen vaikka ei ollut varsinaisesti nälkä, illalla uusi annos.
Ei varsinkaan toimistotyötä tekevä nykyihminen tarvitse ravintoa montaa kertaa päivässä. Leipä, viljat ja maatalous on keksitty sillonkun tehtiin fyysistä työtä 10h päivässä ja energiaakin tarvittiin. Se on myös jalostettu niin pitkälle, että elimistö ei käsittele sitä kuten alunperin josta johtuu niin monen keliakiat ja suolisto-ongelmat.
Jos olet tottunut noin syömään ja sulla on hyvä ja virkeä olo niin jatka sillä, ei me kaikki toimita samoilla polttoaineilla.
Aamu
puuroa ja marjoja plus kahvi
Välipala
manteleita
Lounas:
ruokaisa salaatti
Välipala: matchatee ja hedelmä
Päivällinen: Esim. täytetyt bataatit
Iltapala: banaani
Vierailija kirjoitti:
Jos olet tottunut noin syömään ja sulla on hyvä ja virkeä olo niin jatka sillä, ei me kaikki toimita samoilla polttoaineilla.
Luitko otsikkoa, siinä kysyttiin kai ihmisten subjektiivisia suosituksia.
Isompi aamupala ja lounas. Enemmän kasviksia. Nykyistä aamupalaasi täydentäisin nyrkinkokoisella annoksella proteiinia sekä hedelmiä ja marjoja.
Kokeilin nyt tällaista ruokailua:
Aamu: kaksi täysjyväleipää, sipaisut rasvaa, viipaleet juustoa, yksi kalkkunaviipale, parit kurkut.
Lounas lautasmallin mukaisesti: puolet lautasesta salaattia (kaalia, ituja, tomaattia, kurkkua, hiukan öljykastiketta), kastike+riisiä (kastikkeessa tofua, kikherneitä, tomaattimurskaa, kookosmaitoa).
Välipala: kahvi+pieni purkki maustamatonta jugurttia
Päivällinen: lautasmallin mukaisesti puolet lautasesta salaattia (kaalia, ituja, tomaattia, kurkkua, hiukan öljykastiketta), 3 dl keittoa, jossa jauhelihaa, tomaattimurskaa, kukkakaalia, kidneypapuja.
Iltapala: banaani ja skyr-rahka
Minun oli tarkoitus syödä ensin iltapalaksi vain banaani mutta yksinkertaisesti oli liian nälkä. On mahdollista, että töissä kulutan sen verran enemmän, että en pärjäisi ilman toista kunnollista välipalaa.
Koen, että minulle realistisia ovat toisaalta edulliset ruoat, toisaalta helpot ruoat. Että totta kai ymmärrän, että voisin syödä iltapalaksi maustamatonta jugurttia, jonka päälle ripottelisin karhunvatukoita. Mutta karhunvatukat ovat omalle kukkarolleni liian kalliita ja syön iltapalaa kun matkustan töistä kotiin, banaani on yksinkertaisesti helppo ottaa laukusta ja syödä matkalla.
Tiedän myös, että minun on tiettyinä päivinä myös vaikea rakentaa noita salaattiannoksia, niin, että salaattia on puolet lautasella. Kokeilen nyt kuitenkin, saisinko lisättyä ruokailuihin kasviksia ja miten se voisi onnistua.
ap
Tää ruokavalio on vähän kuten liikuntakin. Voihan sitä ajatella, että tekee pt:n kanssa hienoja treenejä ja harrastaa vaikka mitä lajeja, mutta sitten kun arki koittaa, liikunta on arkiliikuntaa ja sitä, mitä ehtii/jaksaa harrastaa muiden aikataulujen puitteissa.
Syöminen sama juttu. Eletään arkea, jossa rajallisesti aikaa ja rahaa. On ihanne, että voi kiireettömästi laittaa juuri sopivaa ruokaa ja rauhallisesti pureskella. Näin ei arki kuitenkaan mene. Ei tiedä aina, milloin ehtii syödä ja saattaa syödä sitä, mitä silloin on tarjolla.
Tein ruokiini sellaiset muutokset, että vaihdoin nuo skyrit maustamattomaan a+-jugurttiin. Olen huomannut, että vatsani tykkää siitä enemmän. Satunnaisesti tuo jugurtti voi olla myös viiliä.
Olen myös alkanut valmistaa töihin ja toiselle aterialle aina salaattiannoksen. Usein salaatti on esimerkiksi kaalia, tomaattia, kesäkurpitsaa ja ituja. Ja öljypohjaista kastiketta. Tuo salaattiratkaisu on pienentänyt syötävän ruoka-annoksen kokoa. Aiemmin annos saattoi olla 0,75 dl rasia, nykyisin se on aina 0,5 dl. Minulla on jääkaapissa pilkottua kaalia ja usein pilkottua paprikaa, joten annoksen saa tarvittaessa koostettua nopeasti.
Myös tuo noin 14.30. nautittu välipala on jäänyt pois ja illalla syön vielä banaanin lisäksi vähän maustamatonta jugurttia. Tuo rytmi toimii ihan kivasti tavalliselle arkipäivälle. En tiedä, syönkö tarpeeksi vähän kaloreita, mutta olo on ainakin ihan hyvä.
Kiitos siis av:lle sparrauksesta!
ap
Ruoka itsessään kuulostaa terveelliseltä.
Mutta onko 2 välipalaa tarpeen? Onko sulla ylipainoa, kuulostaa jotenkin tosi paljolta mitä syöt.
Jättäisin toisen välipalan pois ja toiselta ruoalta vaihtaisin riisin/pastan/perunan kasviksiin.
Vierailija kirjoitti:
Jos on nälkä kuudesti päivässä niin ruoka koostuu vääristä asioista.
Olet tosinuija. Kun syö 6 kertaa päivässä, ei koskaan ole nälkä. Voi syödä järkevän pieniä annoksia.
Vierailija kirjoitti:
Ruoka itsessään kuulostaa terveelliseltä.
Mutta onko 2 välipalaa tarpeen? Onko sulla ylipainoa, kuulostaa jotenkin tosi paljolta mitä syöt.
Muutin välipalan yhteen.
Ilman välipalaa on liian pitkä tauko lounaan ja päivällisen välillä.
Minulla on nyt vähän ylipainoa, mutta se ei johdu tästä kuvailemastani tavasta syödä vaan siitä, että olen yleisesti ottaen syönyt enemmän kaloreita, kuin olisi hyväksi. Tämä on askel kohti kohtuullista ja terveellistä syömistä, vaikka se ei ylipainoa pudotakaan välttämättä pois.
Minulla on puolifyysinen työ, joten en voi syödä yhtä vähän kuin koko päivän työkseen istuva.
ap
Ap syö tosi vähän. En tiedä missä ongelma.
Missä vihannekset? Et syö kasviksia käytännössä lainkaan.
Lukutaito hoi. Söin noin 20-vuotiaana. Lopetin sen n. 22-vuotiaana. Sen jälkeen olen syönyt tavallista terveellistä ruokaa lihomatta kunnes täytin 35.