Kuinkas moni mentholin polttaja lopettaa nyt tupakoinnin kokonaan, kun 20.5. vihreää ei enää saa.
Kommentit (114)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaihtuu sätkätupakkaan ja itse laitan mentholöljyä sekaan.
Lopetin tupakoinnin 30 vuotta menthol-savukkeita poltettuani 18.5.
Ja aloitin uudestaan 20.5, kun löysin taas mentholia.
Kieltolait eivät ole koskaan toimineet....ja pitää muistaa, että nisti tarvitsee fiksinsä säännöllisesti, ettei iske viekkarit.
nikotiiniaddikti pakenee vieroitusoireita monta kertaa päivässä ja savukkeita voi mennä päivässä useita kymmeniä, mikä takaa suuret voitot laillisen kovan huumeen valmistajille ja kauppiaille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
nikotiini aiheuttaa heroiiniin verrattavan riippuvuuden, joten harva lopettaa vaikka ei saisikaan enää suosikkitupakkaansa.
hyvin harva pääsee eroon nikotiinista ennen kuolemaansa.
sen verran voimakas on riippuvuus.
Riippuvuus on yhtä voimakas kuin heroiiniriippuvuus, mutta nikotiiniriippuvuus syntyy nopeammin. Tupakka on parhaita orjuutushuumeita.
En ole koskaan ymmärtänyt nikotiiniriippuvuutta. Mulla ei sitä kertakaikkiaan ole. Tarkoittaako tämä, että olen myös huumeilta 100% turvassa? (Niitä en siis ole ikinä edes kokeillut.)
Käytän satunnaisesti savukkeita kesäisin. Voisin tietysti lopettaa kokonaan, mutta kun alkoholiakaan en käytä kuin pari kertaa vuodessa, niin täytyyhän ihmisellä jokin pahe olla.
Olen joskus nuorempana kokeillut muutaman kerran pilveä, mutta kun sillä ei mitään vaikutusta ollut niin se jäi siihen muutamaan kertaan.
On kyllä tutkittu, että ihmisten aivokemiat ja -rakenteet poikkeavat toisistaan, eli toiset koukuttuvat helpommin kuin toiset.
Vierailija kirjoitti:
Maailman viisi eniten addiktoivaa ainetta:
1. Heroiini.
2. Alkoholi.
3. Kokaiini.
4. Barbituraatit.
5. Nikotiini.
Miks alkoholi noin korkealla ja nikotiini vasta viidentenä?
Monet ryyppää nuorena ja opiskeluaikana kuin sienet. Mutta sitten kun bile-ikä on ohi niin alkoholin käyttö jää vähemmälle ilman vieroitusoireita. Enemmän ryyppäys on semmoinen tapa. Fyysiset vieroitusoireet vaatii aika pitkän juopottelun.
Harvassa on ne jotka tupakoinnin lopettaa kuin seinään ilman kovia vieroitusoireita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lopetan kun itse haluan.
Noin ajattelee narkomaanitkin.
No ei siinä kuoleman lisäksi muita keinoja olekaan.
Tupakalla ja alkoholilla tehdään Suomessa kansanmurhaa. Kummatkin riippuvuuden osalta ns. kovia huumeita. Mikään muu asia ei tässä maassa tapa ihmisiä yhtä paljon.
Ostin kartongin varastoon. Ja nikotiinikorvaustuotteita. Saa nähdä, pystynkö oikeasti lopettamaan, kun vihreät savukkeet loppuvat kokonaan. Poltan n. 7 savuketta päivässä, eli lopettamisen pitäisi olla periaatteessa mahdollista. Pelkään kuitenkin sortuvani johonkin toiseen merkkiin sitten, kun savukkeet oikeasti itseltäni loppuvat. Lomakin alkaa, mikä on vaaran paikka.
Jos haluat lopettaa, niin suosittelen Allen Carrin kirjaa Stumppaa tähän.
Siinä kerrotaan mm. se tosiasia, että tuo ns. nikotiiniriippuvuus on lähes täysin psykologinen juttu. Saa vetää askikaupalla päivässä ennenkuin ne vieroitusoireet ovat fyysisistä syistä johtuvia niin, että siihen tarvitaan nikotiinikorvaushoitoa. 7 sätkää päivässä ei todellakaan tuota fyysistä riippuvuutta.
Minä ihmettelen tätä, että luullaan että kaikki tupakoitsijat ovat "nikotiinin orjia". Minä käytän tupakkaa satunnaisesti, samaan tapaan kuin muut käyttävä alkoholia. Ovatko kaikki viininilipittäjätkin "alkoholin orjia"? En polta talvella lainkaan, en myöskään töissä kesälläkään. Ei vaan kiinnosta niissä tilanteissa polttaa, eikä nikotiinittomuus aiheuta mitään fyysistä vieroitusoiretta.
Vierailija kirjoitti:
Loppuu siihen kertalinttuusta. Ja valtio saa sitten keksiä mistä repii ne 3000€ vuotuiset verot mitkä siltä jää sen jälkeen saamatta.
Ootko tosissasi?
Holiday Smoker kirjoitti:
Jos haluat lopettaa, niin suosittelen Allen Carrin kirjaa Stumppaa tähän.
Siinä kerrotaan mm. se tosiasia, että tuo ns. nikotiiniriippuvuus on lähes täysin psykologinen juttu. Saa vetää askikaupalla päivässä ennenkuin ne vieroitusoireet ovat fyysisistä syistä johtuvia niin, että siihen tarvitaan nikotiinikorvaushoitoa. 7 sätkää päivässä ei todellakaan tuota fyysistä riippuvuutta.
Minä ihmettelen tätä, että luullaan että kaikki tupakoitsijat ovat "nikotiinin orjia". Minä käytän tupakkaa satunnaisesti, samaan tapaan kuin muut käyttävä alkoholia. Ovatko kaikki viininilipittäjätkin "alkoholin orjia"? En polta talvella lainkaan, en myöskään töissä kesälläkään. Ei vaan kiinnosta niissä tilanteissa polttaa, eikä nikotiinittomuus aiheuta mitään fyysistä vieroitusoiretta.
Sinullahan on tosi hienosti asiat, mutta suurimpaan osaan käyttäjistään nikotiini aiheuttaa kuitenkin niin kovan riippuvuuden, että siitä ei päästä eroon ennen kuolemaa. Päihdelääkärit vertaavat riippuvuutta heroiiniin.
Minä ihmettelen tätä, että luullaan että kaikki tupakoitsijat ovat "nikotiinin orjia".
Koska suurin osa on. Kaikki eivät, mutta suurin osa.
Vierailija kirjoitti:
Mikäs juttu tämä oikein on! Miksi ne kiellettiin?
En itse ole polttanut enää vuosiin mutta tupakkavuosina vihreä LM oli se mitä meni. Liekö sitäkään ollut myynnissä enää aikoihin:
Mutta siis, miksi kiellettiin?
Eikö oikeasti tulee mieleen yhtään syytä? Mentolilla lisätään tupakan houkuttelevuutta: se antaa mielikuvan ”paremman makuisesta” ja ”raikkaammasta” tupakasta ja vetoaa näin olleen helpommin erityisesti (nuoriin) naisiin. Samaa kikkailua tehdään myös nuuskan kanssa ja valitettavasti nuorten naisten nuuskan käyttö on kasvanut: tarjolla on violetteja purkkeja ja nuuska sisältää esim xylitolia (ihan sattumaako? Vai osattaiskohan tupakkateollisuudessa markkinointi?).
Tiukennetun tupakkalain taustalla on pyrkimys siihen, ettei tule uusia tupakoitsijoita. Menthol-savukkeiden kieltäminen on yksi toimenpide monen muun joukossa ja tukee kokonaisuutta.
Aikaa sitten törmäsin tutkimukseen, jonka mukaan vain kaksi prosenttia 100 000 tupakoinnin lopettaneesta oli kyennyt olemaan polttamatta kahden vuoden aikana. Nikotiiniriippuvuus on synnyttyään todella voimakas huumeriippuvuus.
Vierailija kirjoitti:
Ostin kartongin varastoon. Ja nikotiinikorvaustuotteita. Saa nähdä, pystynkö oikeasti lopettamaan, kun vihreät savukkeet loppuvat kokonaan. Poltan n. 7 savuketta päivässä, eli lopettamisen pitäisi olla periaatteessa mahdollista. Pelkään kuitenkin sortuvani johonkin toiseen merkkiin sitten, kun savukkeet oikeasti itseltäni loppuvat. Lomakin alkaa, mikä on vaaran paikka.
Toivottavasti onnistut lopettamaan
Siinä kerrotaan mm. se tosiasia, että tuo ns. nikotiiniriippuvuus on lähes täysin psykologinen juttu.
Ihan sama onko riippuvuus fyysinen tai psyykkinen kun se riippuvuus tupakalla on synnyttyään heroiinin luokkaa, eli siis todella voimakas. Sinä poltat siis muutaman savukeen vuodessa ja sen pohjalta kuvittelet tietäväsi jotain asiasta.
Etkö huomaa ristiriitaa tekstissäsi? Fyysistä ja psyykkistä riippuvuutta tupakointiin ei synny kaikille, ei myöskään kaikille alkoholia käyttäville synny riippuvuutta. Erot riippuvuusherkkyydestä löytyvät geeneistä, aivorakenteesta ja sen luomasta aivokemiasta. Heroiinia en ole kokeillut, joten siitä en osaa sanoa mitään. Jos tupakka olisiyhtä koukuttavaa kuin heroiini, minun pitäisi jo näillä pienillä nikotiinimäärillä olla kokoaikaisesti nikotiinikoukussa.
En minä tupakanpolttoa kenellekään suosittele, mutta ei se nyt mikään heroiiniin verrattavissa oleva huume ole.
En minä tupakanpolttoa kenellekään suosittele, mutta ei se nyt mikään heroiiniin verrattavissa oleva huume ole.
Nikotiiniriippuvuus on heroiinin luokkaa sen jälkeen kun riippuvuus on syntynyt. Ei ole verrattavissa tosiaan muulla tavalla heroiiniin kun riippuvuuden voimakkuuden osalta.
Suurimmalle osalle tupakkaa polttavista (tai nuuskaa käyttäville) nikotiini aiheuttaa kuitenkin niin voimakkaan riippuvuuden, että siitä ei päästä eroon ennen kuolemaa. Päihdelääkärit vertaavat riippuvuutta heroiiniin, ja luotan enemmän lääkäreihin kuin johonkin anonyymiin kirjoittajaan joka kertomansa mukaan polttaa pari tupakkaa vuodessa ja kuvittelee sen pohjalta tietävänä jotain asiasta.
Fyysistä ja psyykkistä riippuvuutta tupakointiin ei synny kaikille
Ei synny kaikille, mutta suurimmalle osalle kuitenkin jos vain käyttää tupakkaa riittävän säännöllisesti. Ihan sama heroiinin kanssa.
minun pitäisi jo näillä pienillä nikotiinimäärillä olla kokoaikaisesti nikotiinikoukussa.
Ryhdy polttamaan 3 - 6 savuketta päivässä, niin olet 2 - 3 kuukaudessa aivan varmasti nikotiiniaddikti.
Maailman viisi eniten addiktoivaa ainetta:
1. Heroiini.
2. Alkoholi.
3. Kokaiini.
4. Barbituraatit.
5. Nikotiini.