Miksi Panacodia on nykyään vaikea saada, vaikka se on tehokas lääke kipuun?
Panacod auttaa paljon paremmin kuin tavallinen Panadol tai Burana, mutta sen saaminen on vaikeutunut. Miten siitä yllättäen on tullut vaarallinen lääke, kun aiemmin sitä sai helpommin ja ihmiset saivat avun kipuunsa? Ei joidenkin ongelmakäyttäjien perusteella pitäisi estää tehokasta kivunlievitystä tavallisilta ihmisiltä.
Kommentit (92)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska Panacod on opiaatti ja opiaattien määräämistä valvotaan nykyisin tarkemmin kuin vielä muutama vuosi sitten.
Joutuvatko kivuista kärsivät sitten hakemaan lääkkeensä nykyään katukaupasta tai ulkomailta. Muualla Euroopassa on kuulemma helpompi saada keskushermostoon vaikuttavia lääkkeitä kuin Suomessa.
Oikeista kivuista kärsivät kyllä saavat lääkkeitä Suomessa.
Sitten on niitä, jotka eivät edes tajua olevansa koukussa kipulääkkeisiin, ja hakevat lääkkeitä "kipuihin".
No mistä lääkäri tietää, että onko potilaalla oikeasti kipuja vai sanooko vain että sattuu?
Todettujen vammojen/sairauksien ja näiden seurannaisvaikutuksien empiria sekä vertaisarvioidut tutkimukset aiheeseen liittyen. Lääkäri on saanut tieteellisen koulutuksen. Kyllä tuo varmasti melko vaikeaa ajoittain on, mutta ei silti syy olla auttamatta potilasta myös lääkehoidon keinoin tarvittaessa. Psyk.sh.
Riittävä kipulääkitys pitää aina antaa potilaalle jonka sairauteen tiedetään kuuluvan kovia kipuja. Väärin käyttämisen riski on otettava. Sitä riskiä ei voi ottaa että sairas ihminen joutuu turhaan kärsimään kivuista.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
Vierailija kirjoitti:
Emma K. kirjoitti:
Kauhistuttavaa, että Suomessa kipupotilas ei saa kunnon lääkitystä kaiken maailman pelkojen takia. Pelätään, että kipupotilaasta tulee huumehemmo, viranomaiset hysteerisesti valvovat lääkäreitä. Kaikkein kauheinta on, että esim. kuolemaa odottavat syöpäpotilaat eivät saa kunnon kivunlievitystä. Pelkona, että heistä tulee narkomaaneja. Ja elinaikaa kahdesta kuuteen kuukautta. Onko inhimillistä pitää ihmistä hirvittävissä kivuissa, kunhan pystytään estämään kuolevan potilaan morfiinin käyttö.
Joistakin lääkkeistä on todellakin tehty mörköjä.
Minulla on selkärankarappeumaa ja joskus kivut ovat niin kovat, että sängystä nouseminen on vaikeaa, saati normaali elämä. Myös nukkuminen on vaikeaa ja joskus toivoisi saavansa helpotusta pariksi yöksi.
Panacodia kirjoitettiin joku vuosi 20 kpl poretablettipaketti ja se riitti hyvin niihin pahimpiin kipuihin. Nukahtamista
Kivun hoito on Suomessa lapsen kengissä. Kipua on vaikea, liki mahdotonta mitata. Pitkäaikainen kipu voimistaa entisestään kiputuntemusta. Osa lääkäreistä ja hoitajista on tympiintynyt työhönsä, onpa joukossa jopa psykopaatteja. Siinä on kipupotilaan turha hakea ymmärrystä, kun oletetaan, ettei sitä mikään vaivaa tai että potilaan tuntemukset on vahvasti liioiteltuja. Sitä paitsi suomalaisuuteen näyttää kuuluvan tietynlainen kärsimyksen ihannointi.
Koska jengi narkkaa sitä. Kaikki vetää nykyään jotain päätä sekoittavaa.
Yhtäkkiä iski kova kipu polven syrjässä. Sain Panacodia, joka lievitti vähän. Kävelin pari viikkoa keppien kanssa ja pääsin sitten magneettikuvaukseen - ortopedi väitti, että kipu säteilisi selästä, joka ei ole ollut koskaan kipeä. Kipu hävisi kuukauden päästä yhtä mystisesti kuin alkoikin. Sen jälkeen ei ole ollut mitään tarvetta käyttää Panacodia. Ei tullut riippuvuutta.
Vierailija kirjoitti:
Niitä lääkkeitä valvotaan siksi että väärinkäyttöä tapahtuu hyvinkin paljon ja lääkkeitä käytetään siksi että ollaan niihin koukussa. Moni myös käyttää tavallisiin pieniin särkyihin isoja lääkeannoksia, osittain toleranssin takia, mutta voi olla ihan näyttämisen haluakin. Siksi niitä ei anneta noin vain käteen kenelle tahansa. Se ei ole mitään henkilökohtaista vaan niitä kipulääkkeitä oikeasti käytetään väärin hyvinkin usein. En tarkoita, että kivuissa pitäisi olla, mutta järjenkäyttöä olisi suotavaa olla näiden kanssa.
Jos ei ole koskaan kokeillutkaan peruspäänsärkyyn esim. burana 200 tai 400 vaan heti otettu käteen 600 mg burana ja 1g panadolia päälle niin se on sitten vähän oma häpeä niin sanotusti.
Suomessa ei käytetä järkeä kipulääkkeiden kanssa. Opioideja voi saada mutta lääkekannabista ei saa kuin viimeisenä vaihtoehtona. Miten koviin huumeisiin luokiteltu aine voi olla helpommin hyväksyttävä aine lääkäreille kuin aine joka ei koukuta fyysisesti eikä siitä voi ottaa hengenvaarallista annosta? Ei tuota pysty ymmärtämään. Asenne ongelma on ainoa selitys.
Viime keväänä vedin Panacodia, Norflexia, 800 Buranaa selkäkipuun; ei auttanut, pää oli vain pöllyssä. Olisin saanut vielä jotain hermosärkyyn tarkoitettua lääkettä, en hakenut vaan kärvistelin ja lopetin noidenkin syönnin ihan helposti
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyi olkoon, ymmärrän miksi sitä on vaikea saada. Mulle määrättiin sitä leikkauksen jälkeen ja huhhuh mikä olo siitä tuli, joten ymmärrän jos joku jää siihen koukkuun. Ite säännöstelin sen syömistä ja yritin selvitä muilla lääkkeillä ja paketista jäi yli puolet syömättä.
Olet luultavasti yliherkkä sille. Aina on poikkeustapauksia. Keskimääräisellä ihmisellä yksi panacodi ei tunnu juuri missään.
Eli se euforinen tunne, että leijuu jossain pumpulin seassa on yliherkkyysoire?
Minäkin olin ihan pilven reunalla. Tämä lääke on pelottava huume, enkä uskaltanut sitä käyttää.
Koska osalla ihmisistä Panacod aiheuttaa riippuvuutta elimistön muuntaessa sen vaikuttavan aineen morfiinin kaltaiseksi. Lääkäri tunnistaa koukuttuneen ihmisen joka hakee uusinta reseptiä Panacodiin.
Minä olen täysin päihteetön. Minulla on myös kovaa kroonista kipua kohtauksittain. Joudun jokaisen pikkupakkauksen Panacodia rukoilemaan terkkarista. Eikä se edes ole riittävä lääke minulle. Kipukohtauksen aikana olen täysin kyvytön mihinkään, panacodin avulla se lieventyy sen verran, että en tapa itseni kivuista päästääkseni.
Kuulun niihin, joille Panacodista ei ole mitään apua. Lääkärit muuttuvat jotenkin uteliaiksi, kun kieltäydyn ko lääkkeestä. Olen kertonut, että lääke ei helpota kipua, vaan siitä tulee huono olo.
Vierailija kirjoitti:
Kuulun niihin, joille Panacodista ei ole mitään apua. Lääkärit muuttuvat jotenkin uteliaiksi, kun kieltäydyn ko lääkkeestä. Olen kertonut, että lääke ei helpota kipua, vaan siitä tulee huono olo.
Sama kokemus. Merisairas olo, en tykkää yhtään. Ja lääkärit tuntuvat harmistuvan asiasta.
Panacod on vaikeaan kipuun nopea ja tehokas, mutta itse olen nopea metaboloija, eikä sen vaikutus kestä kuin 30-45 min.
Vierailija kirjoitti:
Kamala lääke. Sai pään sekaisin, tuntui kuin leijailisi ilmassa. En huolinut enää, joten lääkäri kirjoitti tramalia. Sitä pää sietää paremmin. Väsyttää vaan niin paljon, että en mielelläni käytä ellei ole pakko.vaikeaan hermokipuun määrätty siis.
Itse en puolestaan sietänyt tramalia ollenkaan, tuli aivan karmea olo.
Vierailija kirjoitti:
Yhtäkkiä iski kova kipu polven syrjässä. Sain Panacodia, joka lievitti vähän. Kävelin pari viikkoa keppien kanssa ja pääsin sitten magneettikuvaukseen - ortopedi väitti, että kipu säteilisi selästä, joka ei ole ollut koskaan kipeä. Kipu hävisi kuukauden päästä yhtä mystisesti kuin alkoikin. Sen jälkeen ei ole ollut mitään tarvetta käyttää Panacodia. Ei tullut riippuvuutta.
Kaikilla se ei metaboloidu morfiiniksi eikä aiheuta euforisia tuntemuksia.
Vein juuri täyden , vanhentuneen Panacod paketin apteekkiin tuhottavaksi. Oli varalla leikkauksen jälkeen, en tarvinnut.
Minulle tulee Panacodista pää kipeäksi ja huono olo, mutta kipu säilyy ennallaan.
Itsellä Panacod ei aiheuta minkäänlaisia riippuvuus oireita eikä lääkkeestä tule mitään humalatilaa vaikka olen sitä vuosia syönyt kovaan kipuun vain tarpeessa kuulemma jotkut menee lääkkeestä ihan sekaisin toisille ei taas mitään vaikutusta tuntuu olevan yksilöllistä lääkkeen teho itsellä vaikuttaa niinkuin kuuluu poistaa kivun 3 tunniksi ja pääsen sängystä ylös aamuisin kaikin puolin toimiva lääke
Kamala lääke. Sai pään sekaisin, tuntui kuin leijailisi ilmassa. En huolinut enää, joten lääkäri kirjoitti tramalia. Sitä pää sietää paremmin. Väsyttää vaan niin paljon, että en mielelläni käytä ellei ole pakko.vaikeaan hermokipuun määrätty siis.