Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi suomalaisilla on käsitys, että Suomi olisi maailman paras valtio?

Vierailija
18.05.2020 |

Emmekö voisi myöntää, että Suomessa on myöskin sellaisia asioita, jotka ovat huonommin kuin muualla. Ei kaikki täällä ole maailman parasta. Se tarjoaisi mahdollisuuden kehitykselle, kun voitaisiin avoimin mielin katsoa ulkomaille ja omaksua sieltä hyviä asioita tänne meille.

Kommentit (103)

Vierailija
21/103 |
18.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Otsikon kuuluisi olla "Miksi JOILLAIN suomalaisilla on käsitys ...." Kaikilla ei nimittäin ole. Jos on käynyt tai asunut muualla, karisee tuollaiset uskomukset. Varmasti Suomessa on asiat paremmin kuin monessa muussa maassa, mutta vastaavasti löytyy iso nippu valtioita, joissa asiat on paljon paremmin kuin Suomessa. Lähimmät tällaiset maat löytyvät ihan naapurista, muista pohjoismaista. Toiseksi näitä valtioita löytyy lisää pohjoiselta pallonpuoliskolta ylipäätään. Plus Australia eteläiseltä puolelta. 

Puolet elämästäni olen asunut Ruotsissa ja toiset puolet Suomessa ja voisin sanoa, että molemmissa on puolensa. Toisessa maassa toinen asia on parempi ja toisessa joku toinen. Molemmat hyviä. Nyt Suomessa ja kaikki hyvää täällä mielestäni, eikä niin paljon eroa Ruotsiin.

Ruotsissa köyhätkin voivat käydä yksityislääkärillä ja laittaa lapsensa yksityiskouluun. Julkinen liikenne paremmin järjestetty kuin Suomessa, bussit kulkevat maaseudullakin.

Vierailija
22/103 |
18.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämmöisillä palstoilla korostuu usein mustavalkoisuus.

Useimmat ihmiset kai oikeasti osaavat nähdä että meillä on asioita, jotka ovat todella hyvin, ja asioita joissa olisi syytä ottaa mallia niistä valtioista, joissa kyseenomainen asia tehdään paremmin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/103 |
18.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen ihan eri mieltä. Suomi on maailman paras maa ainoastaan jossain tutkimuksissa ja mittauksissa, mitkä nekin on tehty jossain ihan muussa maassa. Suomalaiset itse eivät ole sitä mieltä, enää ainakaan. Muistatteko esimerkiksi tätän "Suomalaiset, maailman onnellisin kansa". Sai osakseen lähinnä irvailua tavallisilta kansalaisilta. Minäkin rakastin tätä maata vielä pari vuosikymmentä sitten, enää en. Ja kyllä, olen asunut muuallakin ja varmasti muutan pois heti kun aika on oikea.

Vierailija
24/103 |
18.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Enemmän mun mielestä suomalaisilla on huono itsetunto oman maansa puolesta ja koetaan, että muualla on kaikki paremmin. Terveydenhuolto, koulutus, lasten kasvatus ja ihmusten pukeutuminen ym.

Itse olen Suomen lisäksi asunut sekä 3 eri maassa. Yksi vaihtarivuosi ja miehen työn perässä yhteensä 6,5 vuotta kahdessa eri maassa. Nyt ollaan oltu puolitoista vuotta Suomessa ja mun kokemuksella tämä on maailman paras paikka. Rakastan Suomea. Vaikka muuallakin on ollut mukava asua, niin kuitenkaan se ruoho ei ole ollut sen vihreämpää meren toisella puolen. Päinvastoin. Mutta toki tämä minun kokemukseni, jollain muulla sitten voi olla ihan eri mielipide.

Minusta kyse on jonkinlaisesta rusinat pullasta -ilmiöstä. Haluttaisiin vaikkapa Aurinkorannikon sää, mutta myös suomalainen sosiaaliturva ja palvelut äidinkielellä, vapaa alkoholipolitiikka, muttei kerjääviä puliukkoja jne jne.

Keskimäärin Suomessa on asiat todella hyvin. Ja keskiarvohan ei kerro kaikkea.

Suomessa on hyvinvoiva enemmistö, mutta huonosti voiva vähemmistö. Todellisuudet ovat erkaantuneet toisistaan.

Vierailija
25/103 |
18.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joka sanoo Suomea huonoksi maaksi voisi laittaa tähän sen paremman maan nimen.

Esim. Amerikkaa ihannoidaan mutta se vasta huono maa on tavalliselle kansalle.

Sosiaaliturva , työttömyysturva, palkat ym.

Vierailija
26/103 |
18.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Enemmän mun mielestä suomalaisilla on huono itsetunto oman maansa puolesta ja koetaan, että muualla on kaikki paremmin. Terveydenhuolto, koulutus, lasten kasvatus ja ihmusten pukeutuminen ym.

Itse olen Suomen lisäksi asunut sekä 3 eri maassa. Yksi vaihtarivuosi ja miehen työn perässä yhteensä 6,5 vuotta kahdessa eri maassa. Nyt ollaan oltu puolitoista vuotta Suomessa ja mun kokemuksella tämä on maailman paras paikka. Rakastan Suomea. Vaikka muuallakin on ollut mukava asua, niin kuitenkaan se ruoho ei ole ollut sen vihreämpää meren toisella puolen. Päinvastoin. Mutta toki tämä minun kokemukseni, jollain muulla sitten voi olla ihan eri mielipide.

Minusta kyse on jonkinlaisesta rusinat pullasta -ilmiöstä. Haluttaisiin vaikkapa Aurinkorannikon sää, mutta myös suomalainen sosiaaliturva ja palvelut äidinkielellä, vapaa alkoholipolitiikka, muttei kerjääviä puliukkoja jne jne.

Ranska on rikas teollisuusmaa missä on hyvinvointivaltio, vapaa-alkoholipolitiikka ja Välimeren rannikkokin.

Vierailija
27/103 |
18.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa peruskoulu ja terveyskeskukset eivät toimi kovin hyvin, mutta silti kansallinen ylpeys estää myöntämästä, että niissä voisi olla jotain vikaa.

Me ollaan ylpeitä siitä, että ne on kaikkien tavoitettavissa ja meillä on korkeakoulutettuja ammattilaisia niissä, jotka osaavat hommansa. Järjestelmissä on aina jotain kehitettävää. 

Vierailija
28/103 |
18.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olimme useamman vuoden Kiinassa mieheni työn takia. Siellä oli ihan hyviä asioita ja hyviä muistoja on siltä ajalta, mutta kyllä mä olen ikionnellinen, että pääsimme muuttamaan takaisin Suomeen. Tämä on erittäin hyvä paikka olla ja elää, hyvä paikka lasten kasvaa. Täällä on asiat hyvin.

Vierailija
29/103 |
18.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua kiinnostaisi kuulla kokemuksia asioista jotka teidän mielestä ovat muualla paremmin. Niitä ihan varmasti on paljonkin.

Vierailija
30/103 |
18.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa on hyvinvoiva enemmistö, mutta huonosti voiva vähemmistö. Todellisuudet ovat erkaantuneet toisistaan.

Kyllä, useimmissa maissa huonosti voivat ovat enemmistössä.

Vierailija
31/103 |
18.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja slummit heti k

Ranska on rikas teollisuusmaa missä on hyvinvointivaltio, vapaa-alkoholipolitiikka ja Välimeren rannikkokin.

Ja slummit heti kaupunkien ulkopuolella.

Vierailija
32/103 |
18.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joka sanoo Suomea huonoksi maaksi voisi laittaa tähän sen paremman maan nimen.

Esim. Amerikkaa ihannoidaan mutta se vasta huono maa on tavalliselle kansalle.

Sosiaaliturva , työttömyysturva, palkat ym.

Elämänlaatua mittaavalla HDI-indeksillä ainakin nämä maat pärjäävät Suomea paremmin:

Norja, Sveitsi, Irlanti, Saksa, Hong Kong, Australia, Islanti, Ruotsi, Singapore, Alankomaat, Tanska

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_Human_Development_In…

Ja kyse oli nyt siitä, että vaikka Suomessa monet asiat olisivatkin hyvin, niin silti emme ole kaikilta osin maailman huippua, vaan meilläkin on omat epäkohtamme jotka olisi hyvä myöntää ja yrittää tehdä niille jotain.

Vierailija
33/103 |
18.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloita sitten se kehittävä keskustelu mikä on muussa maassa paremmin kuin Suomessa?

Mielestäni aika monessa maassa ollaan ylpeitä siitä, että ollaan muunmaalaisia, eikä no meillä nyt on näin vaatimatonta.

Oikeastaan vasta muun maalainen vävy laittoi minut ymmärtämään kuinka hieno luonto meillä on kun halusi viedä vanhempansa meidän sähköttömälle mökille vaatimattoman pienen järven rannalle, vaikka mökkitienpielen pajupuskatkin oli jääneet raivaamatta vuosiksi.

Tai kun jätin kauppakassit tyttären perheen portaille varjoon kun poikkesin heillä pienen kaupungin lähiörivarissa, tietenkin ne siinä säilyivät, vävy puristelu päätään, only in Finland.

Minulle Suomi on maailman paras maa, haluan olla Suomesta ylpeä, toki välillä v.. taa 12h kesä, 11kk marraskuu ja ympäri vuotuinen toppatakin käyttö. Joka asiaan tarvittava lupa, saanko kaataa lahon puun omalta tontilta jne.

Vierailija
34/103 |
18.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä. Kaikissa maissa on hyvinvoivaa ja huonosti voivaa väkeä ja kaikkea siltä väliltä.

Vierailija
35/103 |
18.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua kiinnostaisi kuulla kokemuksia asioista jotka teidän mielestä ovat muualla paremmin. Niitä ihan varmasti on paljonkin.

Ruotsissa edullisemmat asunnot suurten kaupunkien ulkopuolella, yksityiskoulut ja yksityislääkärit köyhien ulottuvilla, parempi julkinen liikenne maaseutua myöten, sosiaalisempi ystävällisempi kulttuuri. Virossa syntyvyys Suomea korkeampi, eli kulttuuri on perhemyönteisempi. Ruotsissa palkkatuella työllistetään vajaakuntoisia oikeisiin töihin puuhapajojen sijaan.

Vierailija
36/103 |
18.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän ne on maailmalla hoksanneet, että Suomeen kannattaaa tulla. täällä jaetaan rahaa väkisin maahantulleillekin.  eihän sen parempaa voi toivoakaan.

Vierailija
37/103 |
18.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Otsikon kuuluisi olla "Miksi JOILLAIN suomalaisilla on käsitys ...." Kaikilla ei nimittäin ole. Jos on käynyt tai asunut muualla, karisee tuollaiset uskomukset. Varmasti Suomessa on asiat paremmin kuin monessa muussa maassa, mutta vastaavasti löytyy iso nippu valtioita, joissa asiat on paljon paremmin kuin Suomessa. Lähimmät tällaiset maat löytyvät ihan naapurista, muista pohjoismaista. Toiseksi näitä valtioita löytyy lisää pohjoiselta pallonpuoliskolta ylipäätään. Plus Australia eteläiseltä puolelta. 

Puolet elämästäni olen asunut Ruotsissa ja toiset puolet Suomessa ja voisin sanoa, että molemmissa on puolensa. Toisessa maassa toinen asia on parempi ja toisessa joku toinen. Molemmat hyviä. Nyt Suomessa ja kaikki hyvää täällä mielestäni, eikä niin paljon eroa Ruotsiin.

Ruotsissa köyhätkin voivat käydä yksityislääkärillä ja laittaa lapsensa yksityiskouluun. Julkinen liikenne paremmin järjestetty kuin Suomessa, bussit kulkevat maaseudullakin.

Onko yksityislääkäri tai yksityiskoulu joku hyvyyden mittari?

Vierailija
38/103 |
18.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laholla puulla ja sen kaatamisella ei merkitystä vaan ei saa kaataa ympäristöllisesti merkittävää puustoa miten huvittaa pihoiltaan. Se ympäristö ja habitus ei ole pelkästään omaa omaisuutta, vaan sillä yhteisöllistä arvoa ja arvoa luonnon kannalta. Lahon puun saa aina kaataa omalta pihaltaan. 

Vierailija
39/103 |
18.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yli sadassa käyneenä, minä tiedän. Turvallista, puhdasta, kaikki toimii.

Kumihuuli ei pauku vielä kaikkialla.

Vierailija
40/103 |
18.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

...ja silloin tällöin aina joku (odotettavissa ollut) terroristi-iskukin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi seitsemän