Sisustajat huomio! Kysymys sisäoviin liittyen
Meillä on asunnossa sellaiset 70-80-luvun ruskeat väliovet ja pohdin, että pitäisikö ne maalata valkoisiksi? Tavallaan ruskea on ihan kiva sävy, mutta toisaalta tuntuu, että pimentää asuntoa ja on aika hallitseva.
Tämä kuva ei ole asunnostamme, mutta ovet siis tämän tyyppisiä ja koska huoneita on paljon, niin oviakin riittää...: https://www.google.fi/imgres?imgurl=https%3A%2F%2F1.bp.blogspot.com%2F-…
Kommentit (45)
Meillä on vähän eri kokoisia ovia ja tehdas tekoiset eivät valitettavasti suoraan sovi. Pitäisi teettää ja se on tosi kallista. Siksi pohdinnassa maalaaminen.
Edellinen viesti siis ap:lta. Ja lisäyksenä vielä, että ovia on talossa yhteensä 12.
Nuo ovat kyllä 1950-luvun sisäovet. Näyttävät olevan tiikkiä. En kyllä ikinä maalaisi jalopuuovia. Et taida ymmärtää paljoakaan sisustamisesta ja korjausrakentamisesta :)
Ite vedin just 70-luvun "valkoisiin" oviin ihan valkoisen ovikalvon. Ihan ok tuli. (meillä kanssa olis pitänyt teettää jos olis uudet halunnut) ja sen verran tutkittu, että jos maalauttaa, niin n.75€/ovi. Tuntu aika hurjalta summalta kun aika monta ovea kuitenkin.
Vierailija kirjoitti:
Ei maksa vaivaa, kun valkoisia väliovia saa karmeineen reilusti alle satasella.
Paljon siistimpiä nuo tehdastekoiset kuin itse telatut.
Enkä myöskään vaihtaisi 50-luvun teak-ovia mihinkään mdf-paskaan. Ed.
Laatutavaraa, en vaihtaisi tai maalaisi.
Kauniit ovet. Antaisin vain olla ja sisustaisin asunnon aikakauden tyyliin sopivaksi samalla yhdistäen siihen nykypäivän juttuja.
Osa ovista on hiukan kolhiintunut tai pinta haalistunut. Siksikin mietin maalaamista. Ihanko totta nämä ovat jotain laatuovia?
Ap
Omakotitalo jossa asumme on siis rakennettu vuonna 1980.
Ap, sinähän siellä asut ja niitä oviakin katselet.
Sinä voit maalata ne vaikka vihreiksi, jos tykkäät.
Vierailija kirjoitti:
Just. K-raudan pahvikenno-ovet joiden ääneneristävyys on suunnilleen samaa luokkaa kuin verholla. En todellakaan suosittele tuollaisten tilalle. Voi olla 50-luvun puuovetkin kyseessä, ovat erittäin laadukkaita. Vaikka olisivat 60-70-lukuisetkin niin en niidenkään tilalle vaihtaisi noita satasen rimpuloita.
Puunvärinen on paljon hienompi kuin joku sairaalavalkea. En ymmärrä tuota valkofetissiä sisustuksessa.
onko puupintaiset? Jos on niin itse harkitsisin hiomista ja sävyn muuttamista kylmemmän ruskeaksi oranssihtavan sijaan.
Vierailija kirjoitti:
Puunvärinen on paljon hienompi kuin joku sairaalavalkea. En ymmärrä tuota valkofetissiä sisustuksessa.
Totta. Itse en ymmärrä myöskään 60- ja 70-lukujen kammottavan roskan ihannointia, tuollaiset ovet tuovat tosi tunkkaisen fiiliksen. Ap, maalaa vaan jos haluat, mutta perehdy ensin asiaan (esim. pohjatyöt, maalin tyyppi) huolella jotta lopputulos on onnistunut. Vaaleita sävyjähän on muitakin kuin valkoinen. Vaihtoehtoisesti voit laittaa ovet myyntiin, kyllä joku hippi ne hakee pois. Rahoilla ostat uudet ja raikkaat ovet.
Vierailija kirjoitti:
Omakotitalo jossa asumme on siis rakennettu vuonna 1980.
no tuskin ne sitten on 50-60-luvun tiikkiovet. Jos päädyt maalaamaan ne valkoisiksi, niin teetä työ ammattimaalaajalla. Ruiskumaalaten pinnasta tulee paljon siistimpi kuin jos itse lähdet telaamaan tai sutikoimaan niitä.
Ei nuo kyllä ole 50-luvun teak- ovet. Eivät taida edes olla kokopuuta vaan jotain levyä. Ei noita kannata maalata.
Aito teak-ovi painaa paljon.
Aidot teak-ovet on kyllä hienot.
Luultavasti ovat viilupintaiset vaneriovet, eivätkä ole kovin helppo maalata itse siististi.
Meillä myös - 80 valmistunut talo jossa samanlaiset ovet ja samanlaista pohdintaa. Ei olla toistaiseksi tehty mitään, mutta kyllähän tuo kellertävä puu vähän kyllästyttää. Laatu kyllä noissa luultavasti parempi kuin uusissa ovissa, joten maalaus pohdinnassa vaihdon sijaan.
Itse siis tykkään ihan noista ruskeistakin ovista, mutta kuten sanoin, niitä on asunnossa 12 kpl eli yleisilme on hyvin paljon ovien määrittelemä,
Tehdasovet eivät sovi (eivätkä huonolaatuisuuden vuoksi houkuttele), eikä ole budjettia teettää noin isoa määrää ovia. Siksi pohdin maalaamista.
Ap