Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kirjoitin 8 ällää ja yhden een. Jos olisit kummini tai mummini, niin ostaisitko lahjaksi seuraavan..?

yo
17.05.2020 |

Haluaisin lahjaksi uuden iPhonen (yli 1000 euroa), kun entinen puhelin on vanha ja rämä. Kummit ja mummit kyselevät mitä haluan lahjaksi. Olisin halunnut ulkomaan matkalle, mutta se jäi. Olen kuitenkin ahkeroinut ja auttanut mummia ja kummeja hoitamalla lapsia ja opettamalla heille englantia sekä kastellut mummin kukkia.

Kommentit (122)

Vierailija
81/122 |
17.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vpisin kyllä ostaa jonkun matkan lahjaksi sitten, kun se on mahdollista, mutta ehkä max 300e maksavan.

Edellyttäen, että olisit läheinen, etkä yksi monista kummilapsista.

Matkalle minne? Bulgariaan? Romaniaan?

Vaikka viikonloppu Berliinissä.

Kiva idea, mutta viikonloppu on liian lyhyt aika ja olen asunut kyseisessä kaupungissa kaksi vuotta.

Miksi ihmeessä kuvittelet, että sinulle ollaan tässä ostamassa lahjaa?

Koska vastaus oli minun tuoreen ylioppilaan eli ap:n. :) Ymmärrätkö??

Ei voi olla laudaturia äidinkielestä.

Mitä mahdoit kirjoittaa vai oletko elämänkoulun käynyt?

Vierailija
82/122 |
17.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kummityttöni kirjoitti 2 vuotta sitten 3 laudaturia, 2 eximiaa ja 1 magnan. Annoin lahjaksi 1500 e.

Mikä oli laudaturin arvo?

350e x 3 + 200e x 2 + 50e = 1500e

Kyllä lukeminen kannattaa!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/122 |
17.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Isä ja äiti voivat halutessaan ostaa 1000 € lahjan, muilta ei tuollaista edes pyydetä. Toisaalta useimmat saavat lahjoja rahana, näin voit itse maksaa kun lasket yhteen saamasi lahjarahat.

En ole suoraan pyytämässä, mutta on kohteliasta vastata kysymykseen kun kysyttiin lahjatoivetta.

Mutta tuo ei ole se kohtelias vastaus. Tonnin puhelin pyydetään vanhemmilta ei mummeilta ja kummeilta. Tuohon kysymykseen oikeat vastaukset on raha ilman mainittua summaa tai jokin kohtuullisen hintainen asia.

Oma lapseni onneksi osasi vastata kysymyksiin kohteliaasti eikä rahan ja materian ahneena. Sanoi mummilleen, joka kysyi mitä hän haluaisi, että hän haluaisi yhden tietyn kirjan. Kummit kysyi porukalla, että onko hän jo hommannut keittiötarvikkeita ja mitä puuttuu. Tyttö vastasi, että astioita on, mutta kaikki millä laitetaan ruokaa puuttuu. Kummit kertoi eilen mulle ostaneensa kimpassa tytölle pari kattilaa, paistinpannun, kauhoja, lastoja ja kaikkea pientä mitä omilleen muuttava ei välttämättä edes hoksaa ajatella tarvivansa.

Me vanhemmat ollaan yllätykseksi ostettu hänelle kunnollinen läppäri, jolla pitäis pärjätä se 5 vuotta yliopistossa jos sinne pääsee nyt ensimmäisellä yrityksellä.

Vierailija
84/122 |
17.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vpisin kyllä ostaa jonkun matkan lahjaksi sitten, kun se on mahdollista, mutta ehkä max 300e maksavan.

Kiva idea, mutta viikonloppu on liian lyhyt aika ja olen asunut kyseisessä kaupungissa kaksi vuotta.

Ei voi olla laudaturia äidinkielestä.

Mitä mahdoit kirjoittaa vai oletko elämänkoulun käynyt?

Hah potenssiin tuhat.

Vierailija
85/122 |
17.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Isä ja äiti voivat halutessaan ostaa 1000 € lahjan, muilta ei tuollaista edes pyydetä. Toisaalta useimmat saavat lahjoja rahana, näin voit itse maksaa kun lasket yhteen saamasi lahjarahat.

En ole suoraan pyytämässä, mutta on kohteliasta vastata kysymykseen kun kysyttiin lahjatoivetta.

Mutta tuo ei ole se kohtelias vastaus. Tonnin puhelin pyydetään vanhemmilta ei mummeilta ja kummeilta. Tuohon kysymykseen oikeat vastaukset on raha ilman mainittua summaa tai jokin kohtuullisen hintainen asia.

Oma lapseni onneksi osasi vastata kysymyksiin kohteliaasti eikä rahan ja materian ahneena. Sanoi mummilleen, joka kysyi mitä hän haluaisi, että hän haluaisi yhden tietyn kirjan. Kummit kysyi porukalla, että onko hän jo hommannut keittiötarvikkeita ja mitä puuttuu. Tyttö vastasi, että astioita on, mutta kaikki millä laitetaan ruokaa puuttuu. Kummit kertoi eilen mulle ostaneensa kimpassa tytölle pari kattilaa, paistinpannun, kauhoja, lastoja ja kaikkea pientä mitä omilleen muuttava ei välttämättä edes hoksaa ajatella tarvivansa.

Me vanhemmat ollaan yllätykseksi ostettu hänelle kunnollinen läppäri, jolla pitäis pärjätä se 5 vuotta yliopistossa jos sinne pääsee nyt ensimmäisellä yrityksellä.

Läppäri on tarpeellinen, mutta minulla on jo sellainen.

Vierailija
86/122 |
17.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhelin on aika huono lahja, ei siitä ole paljon iloa, ehkä pariksi vuodeksi jos sitäkään. Ennemmin satsaisin johonkin pysyvämpään.

Vierailija
87/122 |
17.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ketjussa puhuta sinusta. Jokainen puhuu siitä, mitä ostaisi omalle kummilapselleen.

Mammat ostavat oman mielensä mukaan thaikuissa tehdyn muumimukin. LOL

Ei voisi vähempää olla oma lehmä ojassa.

Vierailija
88/122 |
17.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä sain aikoinaan yo-lahjaksi kaikilta vierailta yhteensä 1500€. Maksoin silla ajokortin itselleni. Eli varmaan saat sen puhelimen, kun kasaat kaiken yhteen? Jos nyt haluaa ostaa tuolla rahalla käyttötavaraa ylipäätään?

Vierailija
89/122 |
17.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puhelin on aika huono lahja, ei siitä ole paljon iloa, ehkä pariksi vuodeksi jos sitäkään. Ennemmin satsaisin johonkin pysyvämpään.

Rumat ja epäkäytännölliset astiastot ovat paras lahjaidea?

Vierailija
90/122 |
17.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ostaisi edes omilleni yli tonnin iPhonea

Kertoisitko syyn?

Miksi?

Vierailija
91/122 |
17.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ostaisi edes omilleni yli tonnin iPhonea

Kertoisitko syyn?

Miksi?

Asiat kuuluu perustella eikä jättää puolitiehen.

Vierailija
92/122 |
17.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ollaan hyvin toimeentuleva nelihenkinen perhe, molemmat vanhemmat ovat töissä. Minun veljen tytär kirjoitti useita äkkiä, eetä ja ämmää. Laitoin lahjaksi 100€. Ollaan sukulaislapsille annettu yolahjana 100€, ja ehkä joku kirja. Samoin ollaan annettu omaan asuntoon muuttaville kodinkoneiden hankintaan 100€ opiskeluiden aloitussyksynä, rippilahjaksi saavat 50€. Myös häälahjat ovat olleet 100€. Ei ole tarvinnut miettiä ammattiinvalmistuneita, kun on vaan noita ylioppilaita ollut, mutta annettas heillekin 100€. Peruskoulun päättäville ei olla annettu mitään. En usko, että sisarukset laittavat meidän lapsille samoja summia, mutta se ei haittaa. Rippijuhlia ei tule, kun ei kuuluta kirkkoon. Lahjat annetaan aina omana perheenä, miehen äiti kyllä aina kyselee yhteisiin häälahjoihin, mutta laitetaan oma. Anopin 20€ on sitten erillisenä meidän lahjasta.

En edes harkitsisi 1000€:n puhelinta lahjaksi. Mutta tuon 100€ yolahjan saa nuori käyttää oman valinnan mukaan. Taas se omaan asuntoon muuttoraha on tarkoitettu kodinkoneiden ostoon, esim. imuri, mikro, vatkain, kahvinkeitin, vedenkeitin, sauvasekoitin... Kaikkea ei saa, mutta 2-4 itselle tarpeellista laitetta.

Vierailija
93/122 |
17.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä sitten? Eihän tuo henkilö sinulle läppäriä ole ostamassakaan vaan omalle lapselleen.

94/122 |
17.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä sain ylioppilaslahjaksi rahat Nurmijärven kansallispuvun materiaaleihin, jonka valmistan osin itse. Aika kalliiksi sekin tulee, mutta lahja toisaalta on erittäin mieleinen. En tiedä, millainen on perheesi taloudellinen tilanne, sekin totta kai vaikuttaa. Oletko varma että iPhone on paras mahdollinen valinta? Nehän eivät toimi koskaan paria vuotta kauempaa. Olisiko kenties joku keräilyesine, joka olisi hyvä sijoitus pitkällä aikavälillä parempi? Sellainen ostos voisi olla helpompi selittää myös perheelle. Esimerkiksi jostain galleriasta voit löytää paljon halvemmalla kuin tonnilla jonkun kotimaisen tekijän taulun. Se olisi pysyvää ja tukisit samalla kulttuurintekijöitä.

Vierailija
95/122 |
17.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivo rahaa. Halutessasi voit toki yksilöidä käyttäväsi lahjarahat uuden puhelimen hankintaan.

Vierailija
96/122 |
17.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisin kyllä aika pettynyt, jos noin hyvät paperit kirjoittanut ylioppilas esittäisi noin vammaisen lahjatoiveen. Ensinnäkin tuo osoittaisi että kasvatus on mennyt pieleen, lahjatoive on hinnaltaan röyhkeä. Toisekseen, eikö ole yhtään järkeä päässä kun toivoo noin kallista puhelinta? Vaikka olisi asiantuntija-ammatissa ja tienaisi 8000€/kk, niin tuon hintaluokan puhelimen hankkiminen on silkaa järjettömyyttä ja osoitus vähä-älyisyydestä. Odottaisin lukiolaiseltakin parempaa harkintaa kuin tuollaiseen pissispuhelimeen haksahtamista. 

Meidän tyttö sai isoäidiltä ihan pyytämättä 1000€ lahjaksi. Rahaa saa toivoa mielessään, mutta ääneen sitä ei sovi sanoa, se on erittäin epäkohteliasta ja moukkamaista. Useimmat tietävät kuitenkin, että rahalahja on toivottu ja mieluinen ja monet antavat rahaa päästäkseen helpommalla. Mutta näissä, jotka muuten antaisivat rahaa, on myös niitä, jotka todellakaan eivät anna jos sitä pyydetään! Silloin ihan periaatteesta mieluummin antavat jonkun tavaralahjan, koska rahalahjan pyytäminen on niin törkeää. 

Suosittelisin, että pidät vain suun kauniisti supussa ja toivot hiljaa mielessäsi, että saat rahalahjoja. Jos joku kysyy mitä toivot lahjaksi, niin silloin on parempi olla valmiina mietittynä jotain sellaista, mitä tarvitset uudessa kodissasi. Kun joku kysyy lahjatoivetta, se on merkki siitä että hän haluaa antaa tavaralahjan. Tällaista ihmistä voi olla vaikea saada kammettua rahalahjan kannalle, joten on vain omaksi eduksesi jos osaat esittää jotain järkeviä lahjatoiveita.

Meidänkin tyttö toivoi lähinnä rahaa, mutta pyysin miettimään lahjatoiveita siltä varalta että joku kysyy. Melkein kukaan ei kysynyt ja tuli sekä tavaralahjoja että rahaa. Ja kaikki lahjat olivat hänelle mieluisia, ei tarvinnut edes teeskennellä. Kiitä sinäkin kohteliaasti kaikista lahjoista, mitä saat!

Vierailija
97/122 |
17.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kukaan ei anna tonnia edes kimpassa. Satanen on ehdoton maksimi ylioppilaslahjaan, viisikymppiä on normaali läheisiltä. Eli voit pyytää lahjan rahana, mutta älä puhu määrästä mitään.

Ei, ei, ja vielä kerran ei. Rahalahjaa ei pyydetä! Jotain käytöstapoja pitää olla!

Vierailija
98/122 |
17.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisit ap panostanut matikkaan niin olisit saanut TEKiltä sen 1000€. Vai saitko, mutta et raaskisi itse tienatuilla rahoilla sitä törkykallista luuria ostaa?

Luonnontieteiden kilpailuistakin olisit saanut hyvät rahat, jos olisit vähän panostanut. 

Vierailija
99/122 |
17.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lahjani arvoon ei vaikuta saadut arvosanat. Ja tuo on liian kallis lahja kummilta tai mummolta.

Vierailija
100/122 |
17.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mekin hankittiin meidän nörttitytölle hyvä läppäri lukioon, ei ollut todellakaan tarvetta ostaa lukion jälkeen heti uutta läppäriä. Sinulla varmaan sama tilanne. Tuo ylläoleva vastaaja on varmaan hankkinut omalle lapselleen jonkun halvemman läppärin lukioon ja tuollaisessa tilanteessa uusi läppäri opiskeluja varten on kyllä hyvä (ja arvokas) lahja. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi kuusi