Kirjoitin 8 ällää ja yhden een. Jos olisit kummini tai mummini, niin ostaisitko lahjaksi seuraavan..?
Haluaisin lahjaksi uuden iPhonen (yli 1000 euroa), kun entinen puhelin on vanha ja rämä. Kummit ja mummit kyselevät mitä haluan lahjaksi. Olisin halunnut ulkomaan matkalle, mutta se jäi. Olen kuitenkin ahkeroinut ja auttanut mummia ja kummeja hoitamalla lapsia ja opettamalla heille englantia sekä kastellut mummin kukkia.
Kommentit (122)
Isä ja äiti voivat halutessaan ostaa 1000 € lahjan, muilta ei tuollaista edes pyydetä. Toisaalta useimmat saavat lahjoja rahana, näin voit itse maksaa kun lasket yhteen saamasi lahjarahat.
No minulla ei ainakaan olisi varaa laittaa 100 euroa enempää lahjaasi.
Uusinkin iPhone on pian vanha iPhone.
Ehdottomasti, tuollainen kimppalahja on erittäin kätevä kun siihen on helppoa osallistua, eikä tarvitse miettiä mitä ostaa kun toive on jo valmiiksi esitetty.
Tonnin lahja on sikakallis yhdeltä ihmiseltä.
Toivo lahjat rahana ja osta sillä sitten iPhonesi, jos olet oikeesti sitä mieltä, että se on sen väärtti.
Vierailija kirjoitti:
Ostaisin sinulle yhden vokaalin lisää.
Sitten tuli rosvosektori ja vei lahjan. :(
En.
Sen sijaan voisin maksaa vaikka osan valmennuskurssistasi tai ajokortista, jos niitä yrität.
Kukaan ei anna tonnia edes kimpassa. Satanen on ehdoton maksimi ylioppilaslahjaan, viisikymppiä on normaali läheisiltä. Eli voit pyytää lahjan rahana, mutta älä puhu määrästä mitään.
Sanon ihan samaa kuin muutkin eli kun saat rahaa lahjaksi, voit ostaa puhelimen ihan itse. Voit itse harkita, pistätkö tuollaisen summan yhteen luuriin vai hankitko jotain kestävämpää tai tarpeellisempaa.
Jos olisin sinun äitisi ap niin heti ostaisin tuollaisen puhelimen mutta oma lapseni ei ole noin fiksu. Onnea sinulle!
En ostaisi edes omilleni yli tonnin iPhonea
Vierailija kirjoitti:
En. Liian kallis lahja.
Työssäkäyvä? Vähävarainen?
Voisin ostaa, jos muut mummit ja kummit, vanhemmat ja sukulaiset osallistuisivat maksamiseen.
Ap on satavarmasti nainen. Jostain syystä naiset kuvittelevat, että jonkun ulkopuolisen on palkittava heidän opiskelunsa. Oli se sitten kummi tai vaikka työnantaja.
Vierailija kirjoitti:
En ostaisi edes omilleni yli tonnin iPhonea
Kertoisitko syyn?
Pyydä rahalahjaa. Kerro että olet ostamassa iPhonen kunnes rahat on koossa. Jokainen voi lahjoittaa kukkarolleen sopivan summan. Itse olen laittanut yo-lahjoihin 50-100€ riippuen kuinka läheisestä on kyse.
Vaikka kastelisit kukkia tms. et kait sitä ole tehnyt maksua vastaan. Sukulaisten auttaminen ilman vastiketta on normaalia. Opiskelijana olisit voinut sopia jonkun hinnan lastenkaitsemiselle etukäteen, ei voi jälkikäteen laskuttaa.
Perheiden tilanteet ja varallisuus ovat erilaisia, ei voi tietää onko millaiset taloudelliset vastuut ja velvollisuudet ja paljonko on varaa antaa lahjoihin.
Saattaa olla että samassa suvussa on useita valmistuvia yhtä aikaa, kerran itselläni oli tilanne että viidet lakkiaiset lähipiirissä.
Noin kallista lahjaa ei ole sopivaa pyytää ellei sittdn mummot ja kummit ole erittäin varakasta sakkia
Ostaisin sinulle yhden vokaalin lisää.