Mitä mä teen mahan toiminnan kanssa?! Ruoka ei tunnu sulavan ollenkaan :(
Kuitulisästä huolimatta vatsa ei toimi ja ruoka tuntuu jäävän hölskymään mahaan, vaikka lenkille lähtiessä edellisestä syömisestä olis 2-3 tuntia aikaa. Röyhtäyttää, turvottaa ja on kurja olo.
Valkoviinietikkaa oon ottanut nyt parina päivänä. Auttaako joku kaurapuurokuuri? Probiootit? Paasto?
Kommentit (70)
Laxoberon kuulat, ota niitä ja varmasti alkaa toimimaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla sama.
Aloitin kahvin juonnin ja siitä on ollut pientä apua.
Pellavansiemenrouhetta voisit myös koittaa.
Itsellä jossain vaiheessa oli käytössä pegorion kun hitaasta suolentoiminnasta tuli ummetusta.
No jotain hyvää on se että voi olla pitkiä aikoja syömättä kun ruoka ei laskeudu mahasta.Ihanaa, kohtalotoveri :) Mulla ei edes toimi kahvi enää. Joskus vuosia sitten rauhallinen aamu ja kuppi kahvia pisti vauhtia suoleen ja päivä alkoi kevyissä merkeissä. Nyt ei kahvi tee mitään :( Pari-kolme-neljä päivää ummetusta on uusi normaali. Ja nyt siis tuo, että vatsassa lilluu ruokaa kauan syömisen jälkeen.
ap
Itse aloitin vasta pari viikkoa sitten kahvin juonnin. Mietinkin että kuinkahan kauan "teho" kestää ja pitääkö jossain vaiheessa juoda pannullinen päivässä.
Oletko minkä ikäinen? Itse täytän 38-vuotta ja tämä alkoi siinä kun 30 täytin. Kilpirauhasen vajaatoiminta todettiin muttei lääkityksellä ole ollut vaikutusta suolen toimintaan.
Vierailija kirjoitti:
Jätä liha vähäksi aikaa pois, se sulaa vaikeammin kuin kasvisruoat.
JUURI PÄINVASTOIN. Kasvisten soluseinät ovat selluloosaa ja ligniiniä eivätkä ihmisen ohutsuolen entsyymeillä pilkkoudu mihinkään. Tästä syystä esimerkiksi kasviproteiini imeytyy huonosti. Kun esimerkiksi maidon proteiini imeytyy melkolailla kokonaan elimistöön niin kasviproden imeytyminen jää jonnekin 50%:iin. Myös liha sulaa paremmin kuin kasvimateriaali koska löytyy entsyymit sen pilkkomiseen täydellisesti.
Seuraavalla ruokavaliolla olen itse päässyt kipukohtausteni yli. Helpotus on ollut yleensä välitöntä, kahden viikon jälkeen olen voinut tuoda taas muutkin ruoka-aineet takaisin. Pavut ja sipuli ovat pahimmat ruoka-aineet minulle joten käytän niitä erittäin vähän normaalistikin, mutten erityisesti välttele muuta kuin kotiruuassa.
Kaurapuuroa ja 100% kauraleipää, perunaa, porkkanaa, paprikaa, munakoisoa ja kesäkurpitsaa (siis kasviksia jotka sopivat FODMAP-ruokavalioon), täysjyväriisiä, kanaa, kalaa, lihaa. Jos et ole varma sopiiko laktoosi sinulle niin laktoosittomat maitotuotteet. Pitkään kypsytetyissä juustoissa ei ole laktoosia koska maitohappobakteerit ovat käyttäneet sen ravinnoksi.
Jätä kuituvalmiste pois. Se voi vaan lisätä turvotusta jos kuidun laatu on sellaista että paksusuolen mikrobit fermentoivat sitä tehokkaasti.
Toivottavasti helpottaa pian.
Onko tämä uusi asia vai jatkunut pitkään. Kuitu tosiaan voi liikaa nautittuna täyttää suolen ja jopa tukkia. Kts. ohjeistusta ja aloita pienimmällä määrällä uudestaan. Säännölliset ruoka-ajat ja mielellään aamupalan jälkeen vessaan vaikkapa yrittämään. Minulla on laiska suolisto, mutta pääsin rytmiin Levolac-kuurilla noin viikon ajan 4 kertaa päivää, säännöllisyys, sokerit valkeat viljat pois. Vihanneksiakaan ei kannata kilokaupalla syödä. JOs teee mieli makeaa, niin ei ainakaan aamulla, iltapäivällä mieluummin.
Mutta jos yhtäkkinen ongelma, niin suolessa voi olla esim. kuivunutta ulostetta osittain tukkimassa suolta, siihenkin tuon Levolacin pitäisi tepsiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
JUURI PÄINVASTOIN. Kasvisten soluseinät ovat selluloosaa ja ligniiniä eivätkä ihmisen ohutsuolen entsyymeillä pilkkoudu mihinkään. Tästä syystä esimerkiksi kasviproteiini imeytyy huonosti. Kun esimerkiksi maidon proteiini imeytyy melkolailla kokonaan elimistöön niin kasviproden imeytyminen jää jonnekin 50%:iin. Myös liha sulaa paremmin kuin kasvimateriaali koska löytyy entsyymit sen pilkkomiseen täydellisesti.
Seuraavalla ruokavaliolla olen itse päässyt kipukohtausteni yli. Helpotus on ollut yleensä välitöntä, kahden viikon jälkeen olen voinut tuoda taas muutkin ruoka-aineet takaisin. Pavut ja sipuli ovat pahimmat ruoka-aineet minulle joten käytän niitä erittäin vähän normaalistikin, mutten erityisesti välttele muuta kuin kotiruuassa.
Kaurapuuroa ja 100% kauraleipää, perunaa, porkkanaa, paprikaa, munakoisoa ja kesäkurpitsaa (siis kasviksia jotka sopivat FODMAP-ruokavalioon), täysjyväriisiä, kanaa, kalaa, lihaa. Jos et ole varma sopiiko laktoosi sinulle niin laktoosittomat maitotuotteet. Pitkään kypsytetyissä juustoissa ei ole laktoosia koska maitohappobakteerit ovat käyttäneet sen ravinnoksi.
Jätä kuituvalmiste pois. Se voi vaan lisätä turvotusta jos kuidun laatu on sellaista että paksusuolen mikrobit fermentoivat sitä tehokkaasti.
Älä ap tätä usko. Jostain blogista kopsattu.
A) liika kuitu ei aiheuta ummetusta, päinvastoin. Liian vähäinen kuidun saanti kyllä
B) ihmisen suolisto sulattaa kasviksia paremmin (kuitujen ei tarvikaan sulaa), suolistomme ei osaa sulattaa lihaa läheskään yhtä hyvin kuin edes karhun tapaisen sekasyöjän suoli osaa, saati sitten oikean lihansyöjän, kuten kissan
C) mene aikuisten oikeasti sinne lääkäriin, kyse ei vaikuttaisi olevan pelkästä dyspepsiasta (toiminnallinen ongelma), vaan kuvailusi perusteella vatsassasi ja suolistossasi on jotain vakavampaa menossa.
Ongelmia vatsan kanssa ollut aina ja pienen kylän edestä. Omat vuosien mittaan hiotut vinkit:
Aamupuuro. Tämä on ehkä jännällä tavalla ollut se isoin apu ja joskus kiinnosti että miksi, niin ilmeisesti kaurapuurossa on varsinkin tyhjään vatsaan erilaisia biologisesti aktiivisia ”limoja” jotka sitten voitelee ja tasapainottaa ja tuo mikrobeille hyvät olot. Menee ehkä viikko, puolitoista ja alkaa pelata. Ainoa miinuspuoli on että lounasnälkä iskee kuin piru, ihan kuin yhdellä sekunnilla muuttuisi kylläisestä nälänhätäiseksi.
Mangnesiumsitraatti. Nimenomaan sitraatti. Pureskeltava on hyvä, yks aamulla, yks illalla.
Iso lasi viileää vettä tyhjään mahaan ennen puuroa. Herättelee suolta.
Psylliumkuitu. Esim. life/ruohonjuuri. Yksi teelusikallinen jossain vaiheessa päivää. Todella hyvä tuote.
Tätä on kaikki apteekin ibs-tuotteet joita reseptilläkin määrätään. Turha maksaa brändistä. Lisää ulostemassan määrää ja pehmentää sitä, joten tulee paremmin ulos.
Juoksu. Liikunta joka hölsyttää suolta saa sen erittämään erilaisia hormoneita. Juoksijan kakkahätä on ihan käsite. Jos on ollut pitkään ummella niin ei kannata juosta pitkälle. Kierrä jotain kehää vaikka lähialueella.
Vedenjuonti, yleinen altiivisuus jne.
Myös tärkeitä. Tsemppiä.
Onko ylipainoa? Oletko joutunut syömään antibiootteja? Bakteeriflooran koostumus vaikuttaa paljon ruuan sulamiseen. Kannattaisi myös yrittää vähentää lääkkeitä, ne tosiaan vaikuttaa maksan toimintaan ja sitä kautta koko kropan aineenvaihduntaan.
Mene ap lääkäriin äläkä av-palstalla asiaa arvuuttelemaan. Minusta kuulostaa kanssa siltä että jotain vakavampaa on nyt siellä suolistossa, ei kuulosta normaalilta. Onko jotain mikä tukkii suolen (syöpä) ja siksi ei toimi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
A) liika kuitu ei aiheuta ummetusta, päinvastoin. Liian vähäinen kuidun saanti kyllä
B) ihmisen suolisto sulattaa kasviksia paremmin (kuitujen ei tarvikaan sulaa), suolistomme ei osaa sulattaa lihaa läheskään yhtä hyvin kuin edes karhun tapaisen sekasyöjän suoli osaa, saati sitten oikean lihansyöjän, kuten kissan
C) mene aikuisten oikeasti sinne lääkäriin, kyse ei vaikuttaisi olevan pelkästä dyspepsiasta (toiminnallinen ongelma), vaan kuvailusi perusteella vatsassasi ja suolistossasi on jotain vakavampaa menossa.
Kuitua on kahta tyyppiä, liukenevaa ja liukenematonta. Liukenematon on monelle esim IBS ihmiselle ihan myrkystä seuraava. Liukeneva taas lähes lääke.
Kuiduissa on eroja.
Vierailija kirjoitti:
Ongelmia vatsan kanssa ollut aina ja pienen kylän edestä. Omat vuosien mittaan hiotut vinkit:
Aamupuuro. Tämä on ehkä jännällä tavalla ollut se isoin apu ja joskus kiinnosti että miksi, niin ilmeisesti kaurapuurossa on varsinkin tyhjään vatsaan erilaisia biologisesti aktiivisia ”limoja” jotka sitten voitelee ja tasapainottaa ja tuo mikrobeille hyvät olot. Menee ehkä viikko, puolitoista ja alkaa pelata. Ainoa miinuspuoli on että lounasnälkä iskee kuin piru, ihan kuin yhdellä sekunnilla muuttuisi kylläisestä nälänhätäiseksi.
Mangnesiumsitraatti. Nimenomaan sitraatti. Pureskeltava on hyvä, yks aamulla, yks illalla.
Psylliumkuitu. Esim. life/ruohonjuuri. Yksi teelusikallinen jossain vaiheessa päivää. Todella hyvä tuote.
Tätä on kaikki apteekin ibs-tuotteet joita reseptilläkin määrätään. Turha maksaa brändistä. Lisää ulostemassan määrää ja pehmentää sitä, joten tulee paremmin ulos.Juoksu. Liikunta joka hölsyttää suolta saa sen erittämään erilaisia hormoneita. Juoksijan kakkahätä on ihan käsite. Jos on ollut pitkään ummella niin ei kannata juosta pitkälle. Kierrä jotain kehää vaikka lähialueella.
Myös tärkeitä. Tsemppiä.
Psyllium siis isoon vesilasiin! ei kuivana :D
Yksinkertaista, aamulla pieni kaurapuuro , lounasruokailussa aina porkkana raastetta ja parsaa vahdellen, 1 peruna Ja kanaa tai tms. Pala ruisleipää. Taatusti vatsa toimii normaalista. Ruokajuomana vesi.
Vierailija kirjoitti:
Onko ylipainoa? Oletko joutunut syömään antibiootteja? Bakteeriflooran koostumus vaikuttaa paljon ruuan sulamiseen. Kannattaisi myös yrittää vähentää lääkkeitä, ne tosiaan vaikuttaa maksan toimintaan ja sitä kautta koko kropan aineenvaihduntaan.
Ei ole ylipainoa, BMI on 20 luokkaa.
Lääkkeitä on nyt mennyt paljon, välillä pärjäsin pitkään ilman ja selvästi maha & suolisto oli parempi. Jos ei kipuihin ota lääkettä, halvaannun ihan kokonaan eli kivun vuoksi ei pysty tekemään mitään :(
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uskomatonta soopaa! Älä nyt ihmeessä tällaista levitä.
Vierailija kirjoitti:
Mene ap lääkäriin äläkä av-palstalla asiaa arvuuttelemaan. Minusta kuulostaa kanssa siltä että jotain vakavampaa on nyt siellä suolistossa, ei kuulosta normaalilta. Onko jotain mikä tukkii suolen (syöpä) ja siksi ei toimi.
On tähystetty ylä- ja alakautta parin vuoden sisään, jolloin satunnaisemmin tällaisia nykytilan kaltaisia oireita. Ei ollut mitään. Noissa yhteyksissä lääkäriltä tuli käsky käyttää kuituvalmisteita.
ap
Vierailija kirjoitti:
Liika kuitu ap:llä tukkii suolen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On tähystetty ylä- ja alakautta parin vuoden sisään, jolloin satunnaisemmin tällaisia nykytilan kaltaisia oireita. Ei ollut mitään. Noissa yhteyksissä lääkäriltä tuli käsky käyttää kuituvalmisteita.
ap
Niitähän ne lääkärit suosittelee jokaiseen vatsavaivaan, valitettavasti.
Vierailija kirjoitti:
Tätä on kaikki apteekin ibs-tuotteet joita reseptilläkin määrätään. Turha maksaa brändistä. Lisää ulostemassan määrää ja pehmentää sitä, joten tulee paremmin ulos.Juoksu. Liikunta joka hölsyttää suolta saa sen erittämään erilaisia hormoneita. Juoksijan kakkahätä on ihan käsite. Jos on ollut pitkään ummella niin ei kannata juosta pitkälle. Kierrä jotain kehää vaikka lähialueella.
Myös tärkeitä. Tsemppiä.
Kiitos näistä psyllium on käytössä, lisäksi agiocur ja vi-siblin. Juokseminen on just ongelma! Suoli tosiaan alkaa herkästi toimimaan kesken lenkin - useinkin :( - mutta viime aikoina ei hölskyvä tunne on tehnyt juoksusta kivuliasta.
Toi aamupuurojuttu menee just noin, siksi en ole syönyt aamuisin juuri mitään...
Kiitos näkemyksistä!
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liika kuitu ap:llä tukkii suolen.
En ihan usko, kun otan ohjeen mukaisen pari teelusikallista agiocuria iltaisin ja visiblinia aamuisin, plus teelusikallisen psylliumia toisinaan... syön tosi vähän leipää eli kuitua ei sieltä tule, max 1-2 viipaletta päivässä. Kasviksia menee jonkun verran.
ap
Moni ihminen ei tajua miten tärkeää yhden suupalallisen hidas ja kunnollinen pureskelu on. Kun ruoan pureskelee kunnolla eikä kiirehdi, myös ruoansulatus ehtii käynnistyä paljon paremmin. Voisko tästäkin olla apua?
Kokeile hetkellisesti fodmap-ruokavaliota, itselläni oli tosin päinvastainen ongelma eli maha jatkuvasti löysällä, mutta sain apua. Kokeilemalla olen pystynyt palauttamaan kaiken muun paitsi kahvin ja valkosipulin ruokavalioon kunhan vaan määrät pysyvät kohtuullisina. Ja punainen liha ei sula itsellänikään sitten mitenkään. Monen vatsa sietää juureksia paremmin keitettyinä tai vaikkapa sosekeittona. Jos käytät mitään makeutusaineita tms niin heti sellaiset pois.