Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Aika irvokkaan näköistä, kun täti-ihminen pukeutuu nuorisovaatteisiin

Vierailija
16.05.2020 |

Jokainen saa tietysti pukeutua kuten haluaa, mutta on se vähän sääli, etteivät edes ystävät kerro miltä se oikeasti näyttää, kun kypsä leidi viipottaa kaupungilla pukeutuneena niin kuin olisi tällä vuosituhannella syntynyt. En koe myötähäpeää, olen vain surullinen.

Kommentit (404)

Vierailija
321/404 |
17.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nuorisovaatteidenkin määritelmä on vähän niin ja näin. Mitä nyt muotilehtiä selaa, niin siellä on kaikki tyylit iloisesti sekaisin, ja mallit aina nuoria. Jostain päin Instagramia löytyy aina joku nuorisojoukko, joka pukeutuu jollain tavalla. Jonkun mielestä joppa farkut ja T-paita ovat "nuorisopukeutumista", ja jos haluaa pukeutua yhtään muodikkaasti, se on aina "nuorisopukeutumista". Sellaista selkeästi kypsemmän väen pukeutumista ei enää ole, ellei halua jo kolmekymppisestä eteenpäin pukeutua kuin yli 70-vuotias.

Miten yli 70-vuotias pukeutuu?! Nykyään iäkkäätkin naiset pukeutuvat farkkuihin ja t-paitoihin. Itse asiassa niihinhän he pukeutuivat jo silloin, kun olivat nuoria parikymppisiä 70-luvulla. Missä iässä tulee vaatteisiin parasta-pitää-ennen-ikää?

Kyllä vaan, Sherlock, ja siksipä nykynuorten farkut ja t-paidat ovat erilaisia kuin mitä mummot käyttävät ja he yhdistelevät niitä erilaisiksi asuiksi. 

Ei vaatteissa ole parasta ennen-ikää, on vain niin että miten tahansa +30v ihmiset pukeutuvat, on nuorten mielestä tylsää aikuistyyliä, ja miten tahansa +45- ihmiset pukeutuvat, edustaa mummotyyliä. Kulttuurimme on sellainen että eri ikäluokille on tärkeä erottautua toisistaan, mutta koska nuoruutta ihannoidaan kaikille täysi-ikäisille on erityisen tärkeää tehdä eroa etenkin itseään vanhempiin ja korostaa omaa nuorekkuutta. Se ei lopulta onnistu keltään, sillä niin se vaan on että mummoikäisyys määrittää mikä on mummotyyliä, ei niin että tietyt vaatteet tekisivät mummon. Deal with it.

70-vuotias farkku ja t-paita mummo siis on normaali nuoruuteensa jämähtänyt tämän päivän mummotyylin edustaja. Ei mummoutuminen tarkoita sitä että jossain vaiheessa sinulle tuodaan laatikollinen isoäitisi vaatteita, vaan kun sinä mummoudut, vaatekaappisikin muuttuu mummovaatekaapiksi. Mikä tässä on niin vaikeaa hyväksyä? Normaalia vanhenemista, joka saa kyllä ne nuoretkin aikanaan kiinni.

Vierailija
322/404 |
17.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisikohan mitään muuta asiaa, mihin voisit kanavoida energiaasi muiden pukeutumisen kyttäämisen ja arvostelun sijaan? Anything?! Ala vaikka mielessäsi keksiä parannuskeinoa koronaan/lisääntyvälle köyhyydelle/its areille jne.? Vai eikö kapasitettii riitä ihan sellaiseen? tai muuhun älylliseen toimintaan?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
323/404 |
17.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nuorisovaatteidenkin määritelmä on vähän niin ja näin. Mitä nyt muotilehtiä selaa, niin siellä on kaikki tyylit iloisesti sekaisin, ja mallit aina nuoria. Jostain päin Instagramia löytyy aina joku nuorisojoukko, joka pukeutuu jollain tavalla. Jonkun mielestä joppa farkut ja T-paita ovat "nuorisopukeutumista", ja jos haluaa pukeutua yhtään muodikkaasti, se on aina "nuorisopukeutumista". Sellaista selkeästi kypsemmän väen pukeutumista ei enää ole, ellei halua jo kolmekymppisestä eteenpäin pukeutua kuin yli 70-vuotias.

Miten yli 70-vuotias pukeutuu?! Nykyään iäkkäätkin naiset pukeutuvat farkkuihin ja t-paitoihin. Itse asiassa niihinhän he pukeutuivat jo silloin, kun olivat nuoria parikymppisiä 70-luvulla. Missä iässä tulee vaatteisiin parasta-pitää-ennen-ikää?

Kyllä vaan, Sherlock, ja siksipä nykynuorten farkut ja t-paidat ovat erilaisia kuin mitä mummot käyttävät ja he yhdistelevät niitä erilaisiksi asuiksi. 

Ei vaatteissa ole parasta ennen-ikää, on vain niin että miten tahansa +30v ihmiset pukeutuvat, on nuorten mielestä tylsää aikuistyyliä, ja miten tahansa +45- ihmiset pukeutuvat, edustaa mummotyyliä. Kulttuurimme on sellainen että eri ikäluokille on tärkeä erottautua toisistaan, mutta koska nuoruutta ihannoidaan kaikille täysi-ikäisille on erityisen tärkeää tehdä eroa etenkin itseään vanhempiin ja korostaa omaa nuorekkuutta. Se ei lopulta onnistu keltään, sillä niin se vaan on että mummoikäisyys määrittää mikä on mummotyyliä, ei niin että tietyt vaatteet tekisivät mummon. Deal with it.

70-vuotias farkku ja t-paita mummo siis on normaali nuoruuteensa jämähtänyt tämän päivän mummotyylin edustaja. Ei mummoutuminen tarkoita sitä että jossain vaiheessa sinulle tuodaan laatikollinen isoäitisi vaatteita, vaan kun sinä mummoudut, vaatekaappisikin muuttuu mummovaatekaapiksi. Mikä tässä on niin vaikeaa hyväksyä? Normaalia vanhenemista, joka saa kyllä ne nuoretkin aikanaan kiinni.

Huh, oletpa ylimielinen. Keski-ikäisen naisen tapa kommunikoida.

Vierailija
324/404 |
17.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen aina suosinut laadukkaita vaatteita olematta silti tätimäinen. Kun tietää oman tyylin ja omaa värisilmää niin ei voi mennä pukeutumisessa pieleen. Laadukkaat kengät ja laukut kruunaa pukeutumisen. Olen jo 50v ja mulla on ollut sama vaatekoko ihan nuoresta asti joten miksi pitäisi pukeutua mummomaisesti? Hiuksetkin ovat aina olleet pitkät ja hyväkuntoiset, miksi pitäisi pätkiä kouvola tukka? Napapaitoja en ole käyttänyt nuorempanakaan mutta kyllä mun kroppaa kehtaa vielä näyttää tiukoissa farkuissa, en silti koe että yrittäisin olla joku teini.

Pukeudun just niin kuin haluan ja mua ei kiinnosta tippakaan mitä mieltä joku on pukeutumisestani

Tässä ketjussa on tullut jo moneen kertaan esiin, että juuri sinunlaisesi on täysi mummo. Sinulla on mummon tyylitaju, eikä siinä mitään pahaa ole, mutta myöntäisit nyt tosiasiat. Edes värisilmä ei ole pysyvä, ja usko huviksesi, sinulla on mummon värisilmä.

😂😂😂 tyylikkyys ei ole yhtä kuin mummo, ei ainakaan suomalainen mummo tuulipuvussa tai 25 vuotta vanhassa Nanson paidassa. Mee nyt sinne Prismaan ostamaan niitä ”nuorekkaita” ja ”tyylikkäitä” trikoovaatteita.

Vierailija
325/404 |
17.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pienet on ap:n ja aika monen muunkin murheet.

Vierailija
326/404 |
17.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen aina suosinut laadukkaita vaatteita olematta silti tätimäinen. Kun tietää oman tyylin ja omaa värisilmää niin ei voi mennä pukeutumisessa pieleen. Laadukkaat kengät ja laukut kruunaa pukeutumisen. Olen jo 50v ja mulla on ollut sama vaatekoko ihan nuoresta asti joten miksi pitäisi pukeutua mummomaisesti? Hiuksetkin ovat aina olleet pitkät ja hyväkuntoiset, miksi pitäisi pätkiä kouvola tukka? Napapaitoja en ole käyttänyt nuorempanakaan mutta kyllä mun kroppaa kehtaa vielä näyttää tiukoissa farkuissa, en silti koe että yrittäisin olla joku teini.

Pukeudun just niin kuin haluan ja mua ei kiinnosta tippakaan mitä mieltä joku on pukeutumisestani

Tässä ketjussa on tullut jo moneen kertaan esiin, että juuri sinunlaisesi on täysi mummo. Sinulla on mummon tyylitaju, eikä siinä mitään pahaa ole, mutta myöntäisit nyt tosiasiat. Edes värisilmä ei ole pysyvä, ja usko huviksesi, sinulla on mummon värisilmä.

😂😂😂 tyylikkyys ei ole yhtä kuin mummo, ei ainakaan suomalainen mummo tuulipuvussa tai 25 vuotta vanhassa Nanson paidassa. Mee nyt sinne Prismaan ostamaan niitä ”nuorekkaita” ja ”tyylikkäitä” trikoovaatteita.

Eivätkö mummot voi olla mielestäsi tyylikkäitä? Vai onko sinullakin tyylikkyydessä joku parasta ennen -päivämäärä, jota yrität venyttää kohdallasi tulevaisuuteen korostamalla nuorekkuuttasi? Miksi täti on sinulle haukkumasana?

Vierailija
327/404 |
17.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä 41v täti laittoi juuri vaatekaapin uusiksi. Tilasin emp:lta kaikkea kivaa. Omasta mielestä ei mitään mautonta, mutta joku saattaa karsastaa. Itse tykkään.

Toisaalta tuollaiset bändipaidat, rock ja metalli ovat nimenomaan keski-ikäisten juttu.

Olivat vielä muutama vuosi sitten. :) Nykypäivänä on taas nuorten juttu käyttää jotain AC/DC:n, Iron Maidenin, Guns'n'Rosesin tai muiden vastaavien bändien paitoja, jotka olivat suosittuja silloin kun kyseinen nuori ei ollut vielä syntynytkään.

Tai ainakin ulkomailla on, en tiedä missä määrin on vielä rantautunut Suomeen.

Vierailija
328/404 |
17.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun anoppini täyttää 81 ja käyttää farkkuja:) Vielä valkoinen/vaaleanpunainen paita (henkasta tms), sininen kevytunska ja kaunis huivi, jalassa loaferit tai ballerinat.

Tätini on 90v ja pukeutuu farkkuihin ja värikkäisiin paitoihin. Pitää myös kevytuntuvatakista, on niin kätevä. Korkkarit aina, talvella nilkkurit ja kesällä avokkaat.

Kumpikin painaa n 50kg, kauniita pieniä ja siroja. En kyllä käskisi pukeutumaan toisin😂

Vierailija
329/404 |
17.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä keskustelu käy hankalaksi, koska kaikki näkevät "nuorekkaan" ja "tätimäisen" pukeutumisen ihan eri tavalla.  Tämä johtunee siitä, että nykyään mitään selkeitä tyylejä ei ole, vaan on vain erinäisiä sekasotkuja, ja kaikkea sen ulkopuolelle jäävää paheksutaan. Tässä on nyt monen sivun verran väitetty, että nuoret ihmiset pukeutuvat nykyään laatikkomaisiin trendivaatteisiin ja peittäviin mummohameisiin, mutta eihän tuo ole totta. JOTKUT nuoret pukeutuvat noin. Jotkut pukeutuvat Kardashian-tyyliin. Jotkut pukeutuvat huppareihin ja farkkuihin ja tennareihin. Jotkut käyttävät bondage-henkisiä goottivaatteita ja lävistyksiä. Jotkut bändipaitoja ja korkeavyötäröisiä farkkuja. Kaikki katsovat kuitenkin kieroon vanhempia ihmisiä, jotka pukeutuvat kuten he.

Kysy kymmeneltä eri teiniltä mikä heidän mielestään on tätimäistä pukeutumista, ja yksi sanoo Crocsit, leggarit ja tunikat, toinen sanoo jakkupuku, kolmas sanoo juntit bändipaidat ja farkut ja tennarit, ja niin edelleen. Se riippuu ihan kyseisen ihmisen viiteryhmästä. Teini, jonka äiti on Kardashian-kopio, voi kapinoida vain mummotyylillä. Teinillä, joka on tottunut näkemään vanhemmat naiset vaatimattomassa markettilookissa, menee energiajuoma väärään kurkkuun, jos joku vanhempi nainen kehtaa apinoida jotain Kardashiania.

Ja mitä niihin nuorten suosimiin ysärikukkamekkoihin tulee, niin nykynuoriso käyttää niitä ihan samalla tavalla kuin 90-luvun nuoriso, koska tällä hetkellä on taas ysärityyli muotia ja se on aika kirjaimellinen tulkinta ysärimuodista. Eli sillä ysäriä apinoivalla parikymppisellä on ysärimekko ja maiharit, ja nuoruuteensa jämähtäneellä nelikymppisellä on yhtä lailla ysärimekko ja maiharit. Kummalla on siihen etuajo-oikeus? :D

Vierailija
330/404 |
17.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitenkäs 50 v Pippa Laukka? Onko hän irvokas?

https://www.is.fi/viihde/art-2000006508479.html

Irvokasta on Pippan tekoripset: massiivi kasa muovia silmäluomiin kiinnitettynä. Myös mustiksi suditut silmäluomet irvokkaat. Vaalealla naisella aivan erityisen irvokasta. Ja viisikymppisellä muovitukka ponnarina - irvokasta.

Ja kokonaisuuden irvokkuus korostuu kun on alansa terveys ja hyvinvointi.

Ja miltä näytät itse?

Mitä ..et kerro...

Vierailija
331/404 |
17.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täti-ihminen? Minä tulin tädiksi 10-vuotiaana.

Vierailija
332/404 |
17.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinulla tuntuu olevan kummallinen päähänpinttymä siitä, että tietynikäinen (yli 30-v?) nainen on tätimäinen ja epämuodikas, vaikka pukeutuisi miten.

Minun näkökulmastani totuus on, että todella harva 50-vuotias on tyylikäs. Ja todella harva 20-vuotias on tyylikäs.

Nykyään löytyy kyllä todella erinäköisiä ja eri-ikäisiä tyylikkäitä, muodikkaita ja nuorekkaita ihmisiä, jos tietää minne katsoo - ja on itse asiassa epämuodikasta nähdä vanhemmat naiset jonain auttamattoman tätimäisinä. :) Esimerkiksi tätä sivustoa jos selaa, siellä on hyvin eri-ikäisiä ihmisiä: https://www.styledumonde.com/

Minun kokemukseni mukaan ihmiset, jotka oikeasti seuraavat muotia, ovat todella avoimia eri-ikäisten ihmisten tyylikkyydelle. Kun mennään tarpeeksi ylös tyylihierarkiassa, tyylillä ei ole enää ikää. Sen sijaan ns. massanuoret, alakulttuurinuoret, jne. ovat hyvinkin tuomitsevia, ja haluavat pitää "nuorisojutut" nuorisojuttuina.

Vierailija
333/404 |
17.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoh-hoijaa. Josko käytetyäisiin aikamme johonkin muuhun kuin, toisten vastteiden arviointiin.

Muoti muokkaa meidän jokaisen näkemystä diitä, milä näyttää hyvältä. Farkkujen mallit ovat hyvä esimerkki tästä. Mulla oli kasarilla tiukat farkut, sitten tulivat löysemmät farkut, bootcut, lantiomalli, lopulta strechit ja tiukat ja siitä boyfriendiin. Ja ne vanhat vaatteet rupeavat näyttämään vanhan aikaisilta.

Sama pätee esim jakkujen pituuksiin ja leveyksiin sekä napituksiin.

Itse pukeudun liki aina mekkoihin tai hameisiin, muutaman kerran vuodessa farkkuihiin. Urheiluvaatteita käytän urheillessani. Nytkin on päällä mekko ja lyhyt neuletakki. Ja mulle mielellään väriä. Jalassa on usein korkkarit, mutta olen oppinut käyttämään lenkkareita mekkojen kanssa.

Poimin uudesta muodista itseäni miellyttävät asiat, ne jotka sopii omaan tyyliin. Tykkään näyttää naiselliselta ja seksikkäälyäkin. Mutta haluan vaatteiden olevan myös mukavia.

Ehkä olen tätimäinen, ihan sama. Mun kaltaisia pukeutujia en ympäristössä näe. Mutta en mä kyllä teinistikään pukeudu.

Vierailija
334/404 |
17.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku mainitsi Kouvola tukan :D millainen se on?

Vierailija
335/404 |
17.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

https://pbs.twimg.com/media/DLyMgoEWkAARsP6.jpg

Ja yleensä vielä punasella höystettynä.

Vierailija
336/404 |
17.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täältä löytyy hyviä esimerkkejä: https://www.vauva.fi/keskustelu/2604182/maaritelkaa_kouvolatukka_ja_kan…

Vierailija
337/404 |
17.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin kerran keskellä päivää perheellisen naapurin irvokkaasti pukeutuneena kaupungilla. Parin vuoden päästä selvisi, että hän heittää keikkaa maksullisena. Siitä lähtien tietynlainen vaatetus vakiintuneilla, perheellisillä naisilla saa minut ajattelemaan, että asiat voivat olla juuri sitä, miltä ne näyttävät.

Vierailija
338/404 |
17.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinänsä tosi mielenkiintoinen ketju. Olen asunut Tallinnassa nyt jonkin aikaa. Rajojen ollessa kiinni on saanut yllättävän hyvän kuvan paikallisten tyylistä. Stereotyyppisesti babushkat erottuvat eestileideistä jotka itseasiassa edustavat paljolti skandityyliä eli luonnonväristä (usein vaaleaa) tukkaa, laadukkaita vaatteita, luonnonmatskuja. Ketjuliikkeissä tarjonta on erilaista kuin Suomessa. Jokaisessa maassa on omat normit. Mulla on teini-ikäinen tytär joka osti eilen samanlaisen cropatun hupparin kuin mulla. Siinä ei oo mun mielestä mitään väärää sillä meille sopii samat värit ja vartalon malli molemmilla pitkä ja hoikka. Tytär viihtyy collegehousuissa ja huppareissa, hänen innoittamana oon itsekin ostanut ekat mukavat lököcollarit joita en osaa kyllä edelleenkään julkisilla paikoilla käyttää. Mä tiedän ettei vieraiden mielipiteistä tule välittää, mutta tahdon sopeutua tähän kulttuuriin enkä näyttää silmiinpistävästi pohjan porolta. Tykkään onneksi kihartaa mun luonnonvaalea pitkää tukkaa ja käyttää meikkiä. Kirkasta huulipunaakin usein. Välillä tukka on kalanruotoletillä tai ylämummonutturalla. Vaatteissa suosin mustaa. Mun lempiasuja lienee pehmeät kauluspaidat ja paitamekot nykyisin. Kesällä mustat maksimekot. Kukaan ei oleta suomalaiseksi jollen avaa suutani vaikka tyylini on mustanpuhuva. Suomessa sain pahaa silmää mutta täällä yleensä ystävällistä hymyä. Tiedä sitten miksi. Toivon että vaatteeni viestivät mun olevan 35-vuotias teinin äiti, joka tykkää sivistyneen synkästä tyylistä, mutta saattaa toki saada teinityylistä oivalluksia etenkin jos ne ovat mukavia vaatteita. Semmoinen minä olen.

Vierailija
339/404 |
17.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap voisi ensin määritellä hiukan tarkemmin mitä tarkoittaa, niin voidaan keskustella. Mistä alkaa täti-ikä ja mitä on nuorisovaatteet?

No tämä😂 mun pikkusiskosta tuli tätä 16 vuotiaana.

Vierailija
340/404 |
17.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

70-luvulla oltiin sitä mieltä, että farkut eivät sovi yli 20-vuotiaalle.

No ei varmasti oltu sitä mieltä. Missä muka?