Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Huvikseen opiskelu

Vierailija
16.05.2020 |

Noniin, aiemmin oli keskustelu ”huvikseen opiskelijoista”.

Minä olen opiskellut 30-vuotiaaksi mennessä: Ensimmäiseen ammattiin valmistuin 3 vuoden opintojen jälkeen ammattikoulusta 19-vuotiaana, 26-vuotiaana valmistuin toiseen ammattiin ja 29-vuotiaana valmistuin AMK:sta, nämä olivat kaikki tavoitteellisia opintoja. Olen opiskellut tavoitteellisesti sosiaalityönperusopinnot ja julkisoikeuden kurssin.

Olen opiskellut ”varuiksi” tai ”huvikseen” kasvatustieteen perusopinnot ja sosiaalipsykologian perusopinnot sekä valtiosääntöoikeutta. Tällä hetkellä opiskelen huvikseni taloustieteen perusopintoja, vähän politiikkaa ja yhteiskunnallisen muutoksen tutkimusta.

Tavoitteellisia opintoja menee tällä hetkellä psykologian perusopinnot (toivon olevani joskus psykoterapeutti) sekä sosiaalityön aineopinnot (haen maisterivaiheeseen muutaman vuoden sisällä).

Opinnoista ei ole ollut minulle koskaan haittaa, päin vastoin. Tietenkin, kun olen pyörittänyt perhettä 20-vuotiaasta lähtien ja sitten yhdistänyt perhettä ja työelämää ja opintoja, niin on ollut välillä aikoja, jolloin opiskelu ei ole kiinnostanut, mutta yleensä se on antanut minulle vaan virtaa lisää.

Ja ”miksi et hakenut lääkikseen” -kysymyksistä. No, lääkärit eivät ole mitään ylijumalia. Ja itseäni kiinnostaa kuitenkin yhteiskunnalliset asiat ja loppujen lopuksi kun katson omaa opintotaivaltani kaikki nuo opinnot ovat jollain tavalla sidoksissa yhteen (psykologia ehkä vähän erkanee, mutta esim. Psykologian 1. kurssilla pohdittiin sosioekonomisen aseman vaikutusta ihmisten terveyteen jne..).

Ja olen ollut myös ollut lasten kanssa kotona yhteensä 3,5 v, mutta juuri silloin kiinnostuin kehittämään itseäni ja aloitin ensin ”harrastuspohjalta” opiskelun avoimen yliopiston kautta.

Saa nähdä minne vielä päädyn.

Onko täällä muita, joilla on paljon kursseja ja opintoja takana, jotka suoritettu 30 ikävuoteen mennessä?

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
16.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä se raha talouteenne tulee? Ja ehtiikö se mies opiskella vastaavaa määrää?

Vierailija
2/19 |
16.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käsitän huvikseen opiskelijat nimenomaan tutkinto-opiskelijoina. Eihän siinä mitään pahaa ole, jos omalla rahalla opiskelee iltaisin jotain. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
16.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama minuakin kiinnostaa, että millä elät. Avoimen kurssit eivät ole ihan ilmaisia nekään.

Itse olen vältellyt opintoja keskenjääneen akat. tutkinnon jälkeen, nyt aloitan amistutkinnon saadakseni pelivaraa työmarkkinoilla. Olen lukenut kyllä huvikeni kaikenlaista randomisti. Kiinnostaa aihe, koska selvästi on ilmassa opiskella ns huvikseen, ilman sen kummempaa painetta työllistyä opiskellulle alalle (lähihoitaja taitaa olla näitä).

Vierailija
4/19 |
16.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sama minuakin kiinnostaa, että millä elät. Avoimen kurssit eivät ole ihan ilmaisia nekään.

Itse olen vältellyt opintoja keskenjääneen akat. tutkinnon jälkeen, nyt aloitan amistutkinnon saadakseni pelivaraa työmarkkinoilla. Olen lukenut kyllä huvikeni kaikenlaista randomisti. Kiinnostaa aihe, koska selvästi on ilmassa opiskella ns huvikseen, ilman sen kummempaa painetta työllistyä opiskellulle alalle (lähihoitaja taitaa olla näitä).

Perusopinnot 25 op maksavat noin 200-300 euroa. Muun toiminnan ohella riittävät vuodeksi. Tuon summan pystyy opintoihin laittamaan vaikka työtön.

Vierailija
5/19 |
16.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yliopistosta poistumisen jälkeen olen jatkanut omaehtoista opiskelua lukemalla milloin mistäkin aiheesta. Ei siihen tarvitse erillistä diplomia? Ja voi opiskella omaan tahtiinsa... ilmaiseksi kirjaston ja netin avulla.

Vierailija
6/19 |
16.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten työnantajat suhtautuvat vaikka avoimen yo:n opintoihin? Arvostavatko, ja laitatteko ne cv:hen? Esim. perusopinnot jostakin aineesta.

Vaihdoin työtehtäviä ja kiinnostaisi täydentää osaamistani suorittamalla esim. perusopinnot yhdestä aineesta. Tutkinto-opiskelijaksi en enää tähtää.

Vierailija
7/19 |
16.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten työnantajat suhtautuvat vaikka avoimen yo:n opintoihin? Arvostavatko, ja laitatteko ne cv:hen? Esim. perusopinnot jostakin aineesta.

Vaihdoin työtehtäviä ja kiinnostaisi täydentää osaamistani suorittamalla esim. perusopinnot yhdestä aineesta. Tutkinto-opiskelijaksi en enää tähtää.

En usko, että sen kummemmin arvostavat. Avointa pidetään kevytopiskeluna muutenkin. Voihan ne opinnot silti cv:ssä näkyä.

Vierailija
8/19 |
16.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ovat avoimen yliopiston opintoja, esim jotkin perusopinnot, niin nehän on täysin samoja kuin "tavallisenkin" yliopiston opinnot. Moni työnantaja arvostaa.

Vierailija
9/19 |
16.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ovat avoimen yliopiston opintoja, esim jotkin perusopinnot, niin nehän on täysin samoja kuin "tavallisenkin" yliopiston opinnot. Moni työnantaja arvostaa.

Totta. Kyllähän ne käyvät myös ihan "oikean" tutkinnonkin sivuaineeksi.

Vierailija
10/19 |
16.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En usko, että sen kummemmin arvostavat. Avointa pidetään kevytopiskeluna muutenkin. Voihan ne opinnot silti cv:ssä näkyä.

Miksi pidetään? Kun kuitenkin avoimen väylältä pääsee yliopistoon? OPinnot ovat samat kuin yliopistossa.

Vierailija
11/19 |
16.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen opiskellut pari tutkintoa, mutta ne eivät ole olleet huvikseen vaan pakon sanelemana, jotta saisin töitä.

Huvikseen olen opiskellut mm. kieliä sekä psykologiaa. Näistä olen itse maksanut.

Töillä olen rahani tienannut. Muuta ulistavaa?

Vierailija
12/19 |
16.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi pidetään? Kun kuitenkin avoimen väylältä pääsee yliopistoon? OPinnot ovat samat kuin yliopistossa.

Avoimen väylältä yliopistoon pääsee todella harva, paikkoja on 1-2 ja vaatimukset todella kovat. Ei se ole mikään valtatie sinne.

Vierailija
13/19 |
16.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mill ä tavalla arvostaa? Missä tämä arvostus näkyy? 

Vierailija
14/19 |
16.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen opiskellut huvikseni viron kieltä ja suorittanut siinä Virossa viralliset tasokokeet.

On ollut hyötyä ja saanut ihan uusia työmahdollisuuksia.

Vierailija
15/19 |
16.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avoimessa on nykyään ilmaisia kursseja ja niiden määrä tuntuu vain lisääntyvän. Minä olen huvikseen opiskelija, syystä, etten saa pienessä firmassa mitään koulutusta mihinkään, vaan kaikki pitää opetella itse. Kun hommia tehdään vielä niin vanhanaikaiseen tapaan, niin pakko pitää itseään ajantasalla omatoimisesti. Oman alan juttuja opiskelen ja sivussa vähän tietotekniikkaa ja muutakin, että olisi jotain mahdollisuuksia vaikka työllistää itsensä, jos jää työttömäksi.

Minulla kaksi opistotason tuktintoa ja kaksi amk-tutkintoa. Teen nykyään alan töitä, eikä noista muistakaan ole haittaa ollut. Ensimmäisen tutkinnon asiat on kyllä täysin vanhentuneet, niillä ei tee tänä päivänä mitään, enkä sen alan töissä ole ollut kuin vähän aikaa. Lisäopintoja teen pääasiassa nyt avoimessa yliopistossa. Joskus pidän niistä tauon ja käyn vain jotain kieltä opiskelemassa kansalaisopistossa.

Vierailija
16/19 |
16.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omalla alallani ja kokemuksellani opinnoilla ei ylipäänsä ole juurikaan ollut enää merkitystä työnhaussa. Työkokemus, verkostot ja persoona ratkaisevat. CV:ssäni on tietysti mainittu kaikki opintokokonaisuudet (minulla on yksi ylempi korkeakoulututkinto, joka pätevöittää minut työhöni, sen lisäksi yksi erikoisammattitutkinto ja kaksi muuta tutkintoa, jotka pätevöittävät tiettyihin tehtäviin) mutta ei niihin ole työhaastatteluissa kiinnitetty mitään huomiota. Olen vaihtanut työpaikkaa vv. 2010, 2013 ja 2019. Lisäksi olen näinä vuosina ollut kahdessa työhaastattelussa tulematta valituksi.

Vierailija
17/19 |
16.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Avoimen väylältä yliopistoon pääsee todella harva, paikkoja on 1-2 ja vaatimukset todella kovat. Ei se ole mikään valtatie sinne.

Niin, juuri siksi avointa ei pitäisi aliarvostaa!

Vierailija
18/19 |
16.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avoimen yliopiston kautta on tosiaan muutama paikka ja millään ykkösen arvosanoilla ei avoimen väylän kautta pääse. Sitä paitsi, kaikissa avoimen yliopiston opiskeluissa, mitä olen tehnyt, on ollut päiväopiskelijoita mukana - enemmän kuin meitä huvikseen opiskelijoita - ja vaatimustaso on ollut sama kaikille.

Vierailija
19/19 |
11.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen yhden huvikseen opiskelijan. Ikää 70v ja kaiketi elää eläkkeellään. Muutama kurssi puuttuu maisterista.

Tunnen itseni lisäksi pari +50v opiskelijaa. He kai opiskelevat työttömyysturvalla, mikä on kankea juttu eikä työkkäri ymmärrä opiskelua yhtään. Toinen voi opiskella sivutoimisesti eli alle 5op kuukauteen. Toinen opiskelee kai päätoimisesti ja kela on vaikea.

Itse sain periaatteessa luvan opiskella tyött.turvalla. Mutten pystynyt käyttämään sitä tarvitsemieni kurssien ajoituksen vuoksi. Kela maksaa opintotukea, jos pystyn opiskelemaan 60op/vuosi. Yleensä en pysty. Pätkätöitä teen, jos löydän, mutta ennen tienatut kuluvat kyllä. Ikää on jo niin, etten vakityötä enää löydä.

Ajatukseni on opiskella vielä 2-3 talvea. Sitten olen jo +60v ja haaveilen pääsystä eläkeputkeen. Harmi vaan, että taitavat poistaa sen ja elän sitten kai työmarkkinatuella ja siipan siivellä.