Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vuokrasin asunnon ensimmäistä kertaa yksityiseltä, voi ei :(

Vierailija
16.05.2020 |

Luin vuokrasopimuksen, mut en ilmeisesti ymmärtänyt sitä.
No seiniin ei saa tulla jälkeäkään, eli kaikki seinään kiinnitettävä on kielletty. Jos haluan ripustaa esim kellon seinälle, niin poismuuttaessa seinän remontointi alkuperäiseksi menee minun pussista.

Vuokra-aika on vuosi. No se nyt onkin aika yleistä, mutta muissa asuntoilmoituksissa oli et jos asun vajaan vuoden niin tulee 1kk sopimussakkoa, mikä on ihan fine, mutta tässä on pakko maksaa vuokraa 12kk. Vuosi on mulle pitkä aika ja elämäntilanteeni saattaa muuttua jo puolen vuoden päästä.

Huomasin muuttopäivänä, että keittiön hanasta vuotaa vedet pisin tiskipöytää hanan ollessa auki niin ilmoitin siitä heti välittäjälle, niin hän kehotti ottamaan yhteyttä huoltoon joka tulikin korjaamaan sen, mutta laskun maksoin minä. Kaikki huoneiston korjaukset menee minun kukkarosta. Onko tämäkin kuinka yleistä?
Asunnon omistajaan ei voi olla yhteydessä, vaan välittäjän kautta kaikki.

Olin ensin innoissani uudesta kodista, mut nyt innostus on muuttunut ahdistukseksi.

Pyynnöistä huolimatta, en saa nähdä vesimittarin lukemaa. Käytän vettä äärimmäisen vähän, kun käyn töissä suihkussa enkä kokkaile, eli ei likaisia astioita. Sopimuksessa oli että maksan vedestä etukäteen 25€/kk ja tasauslasku vuoden päästä, mut mulla on vahva fiilis että siinäkin mua kusetetaan. Mulla ei taida olla tässä mitään oikeuksia?

Oli muuten eka ja vika kerta kun vuokraan yksityiseltä.

Kommentit (202)

Vierailija
181/202 |
17.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"

Yksi huoltomies on kertonut, että jos pitäisi hoitaa asunnossa jokin ei-kiireellinen korjaus, joka on sovittu seuraavalle viikolle, niin jos hän sattumalta on lähistöllä käymässä, niin hän hoitaa tämänkin asian heti menemällä asuntoon yleisavaimella.

Kyllä meidän huoltomies on joskus näin tehnyt, muttä hän on kylläkin soittanut asukkaalle ensin että sopiiko että menee tekemään korjauksen nyt  ennakkoon samalla kun on maisemissa.

Sen jälkeen tehdystä toimenpiteestä on jätetty lappu .

Ei ole tyyliin käynyt kahvia keittelemään asunnnossa kuten se yksi vuokraisäntä!

Tuohan on täysin ok menettely, sillä silloinhan asuntoon ei mennä ilman lupaa. Mutta jos asukas ei vastaa puhelimeen, silloin sisään ei saa mennä.

Vierailija
182/202 |
17.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmeellisiä juttuja täällä. Itse en vuokraemäntänä ole koskaan varoittamatta mennyt asuntoon enkä myöskään joutunut pidättämään vuokravakuudesta kuin kerran vaurioiden korjauksia. Minulla on ollut vuosien saatossa ainoastaan yksi lusmuvuokralainen, joka jätti vuokrat maksamatta, tyypillinen manipulaatiotaitoinen narsisti, jonka kanssa itse mokasin kun en tarkistanut luottotietoja. Yleensä vuokralaiset ovat olleet mukavia ja kaikki on sujunut hyvin, eikä asuntoja oli vahingoitettu. Kyllähän siinä on herkkiä tunteita kummallakin puolella, kun vuokralaiselle on kysymys kodin saamisesta ja minulle arvokkaan omaisuuden varjelemisesta, mutta hyvällä kommunikaatiolla kaikesta on selvitty. AP:nkin kannattaisi ehkä jutella rohkeasti toisen osapuolen kanssa, ja ennen kaikkea aina tästä lähin lukea sopimus kunnolla ja kysyä, jos on jotain epäselvää.

Oli sitten kysymys ihan minkälaisesta sopimuksesta tahansa, jollaiseen laittaa nimen alle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/202 |
17.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen asunut aina vuokralla,nyt jo yli 20 v. En koskaan vuokraa yksityiseltä, sen opin jo nuorena asuntoesittelyissä. Kaupunki, VVO ja Sato parhaat vuokranantajat. Te joilla on vara valita, älkää vuokratko yksityisiltä!

Itse pidän asunnostani hyvää huolta ja maksan nytkin 1230 euroa vuokraa, enkä saa asumistukea. Mutta yksityiselle on tule haksahtamaan tai kartuttamaan kenenkään varallisuutta.

Minulla on VVO:sta kyllä varsin huonoja kokemuksia. Alkaen siitä että asunto oli sisäänmuuttaessa epäsiistissä kunnossa ja meinasivat että eivät korjaa puutteita, koska edellisen asukkaan vakuus oli jo palautettu. No korjasivat sitten kuitenkin.

Vuokrankorotusehto oli rakennuskustannusindeksi + 2,5%, jonka ansiosta vuokra alkoi nousta todella ripeästi.

Ja mansikkana lopuksi se että koko talo muutettiin omistusasunnoiksi ja vuokralaiset potkittiin ulos ja asunnot myytiin.

Vierailija
184/202 |
17.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Entinen vuokrataloasukas kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

.../Suurten yhtiön vuokra-asunnoissa on selkeät säännöt. Esim kukaan ei missään nimessä tule kotiisi ilman asiallista syytä ja ennakkoilmoitusta yhteystietoineen.

No kuule, kyllä pääkaupungin ison vuokrataloyhtiön huoltomies tulee asuntoon yleisavaimella, jos et vastaa heti ovikellon soittoon. Yhtiön sääntöjen mukaan näin ei saa menetellä kuin kiireellisessä hätätapauksessa (esim. vesivuoto- tai tulipaloepäily tms). Yritti väittää, että oli ilmoitettu, että jossain asunnossa vesivuoto, mutta asukkaan pyytäessä todistetta, ei kukaan ollut tehnyt vikailmoitusta välitöntä käyntiä vaativasta viasta. Eli hätävalhe.

Yksi huoltomies on kertonut, että jos pitäisi hoitaa asunnossa jokin ei-kiireellinen korjaus, joka on sovittu seuraavalle viikolle, niin jos hän sattumalta on lähistöllä käymässä, niin hän hoitaa tämänkin asian heti menemällä asuntoon yleisavaimella.

Toinen huoltomies sanoo, että jos asukas laittaa rastin kohtaan "ei asuntoon yleisavaimella", työnjohto tahallaan vetkuttelee vian korjausmääräystä.

Yksityisellä asuessa marssi huoltomiehet suoraan aamulla makuuhuoneeseen tarkistamaan jotain  : vuokraisäntä sanoi et tää on iha ookoo.

Onneksi en ollut suihkussa .

Tämän jälkeen varmuusketju aina päällä kun olin kotona, pelko jäi.

Ei ikinä, koskaan , ole vuokrayhtiön omistamassa vuokra-aunnossa tehty näin törkeästi, vaikka ollaan asuttu vuosia !

Varmuusketju päälle kun on asunnossa ja joko turvalukko tai murtohälytin päälle kun poistuu asunnosta, jolloin kukaan ei ene tietämättäsi sinun kotiisi.

Vierailija
185/202 |
17.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa tuo aloitus niin oudolta, että suhtaudun varauksella liekö tottakaan.

Jos on totta, niin on omaa tyhmyyttä ellei lue sopimusta ennen allekirjoittamista. Mutta tietenkin korjaukset menevät omistajalle, jos on jotakin kiinteää korjattavaa. Minusta vuokralainen korvaa, jos rikkoo vaikka vessan peilikaapin tai aiheuttaa vesivahingon, mutta vuotavan hanan korjaaminen taas menee omistajan piikkiin. Tämän takia itse vaadin vuokralaisella olevan kotivakuutuksen.

Normaalina elämisen jälkenä pidän itse esim. taulujen kiinnittämisestä syntyneitä pikku jälkiä tai yksittäisiä naarmuja lattiassa. Enkä todellakaan menisi ilmoittamatta ja erikseen sopimatta vuokralaisen asuntoon, vaikka sen omistankin, sehän on silloin toisen koti!

Vierailija
186/202 |
17.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

" Asunto on minulle koti, ei kämppä. Yksityisellä joudut aina pelkäämään koska menee koti alta tai muita järjettömiä sääntöjä.

Suurilla vuokranantajilla on selkeät säännöt, ei kiintymyssuhdetta asuntoon ja korjaukset hoitaa huoltoyhtiö sähköisellä ilmoituksella.

Ei tarvitse olla kenenkään yksityisen omistajan mielivallan alla. "

Aivan. Metsästää  jotain yksityistä omistajaa joka ei vastaa puhelimeen, kun asunnossa ilmenee korjattavaa.  Ja pahimmassa tapauksessa yksityinen onsekä pihi että hölmö, eikä suostu korjauttamaan esimerkiksi kupruilevaa kylpyhuoneen mattoa ! Ei kiitos.

Vierailija
187/202 |
17.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vuokraan muutamaa isompaa asuntoa. Teen aina vuokrasopimuksen yhteyteen erillisen listan asioista, miten asunnoissani ollaan. Nämä asiat käydään läpi aina keskusteluissa ennen allekirjoituatilaisuutta, sekä vielä rivi riviltä allekirjoitustilisuidessa. Vuokralainen voi aina halutessaan kieltäytyä allekirjoittamasta. Kukaan ei vielä ole niin tehnyt.

Sopimuksessa sovitaan mm seuraavia:

-Ilmanvaihtokoje pidettävä aina päällä (jotkut tykkää säästää sähköä)

-Taulut laitetaan olemassa oleviin nauloihin, jos tarve reiittää jotain kohtaa niin se homma katsotaan yhdessä (pari kuukautta asustavat saattavat tehdä kymmeniä reikiä uusiin seiniin)

-Takapihan kasveja pensaita ym. ei saa poistaa (jotkut vuokralaiset lahjoitelleet perennojani tutuilleeen ja istuttaneet tilalle jotain yksivuotisia orvokkeja tms...)

-Eteisen parketilla pidettävä mattoa (jatkuva talsiminen parketilla eteisessä = parketti) on parissa vuodessa entinen

Nämä rulet auttavat pitämään vuokran kohtuullisena 😀

Vuokrasopimuksen Sopimus pykälä 7:

" Jatkuva talsiminen eteisessä kielletty parketin kulumisen takia, ehdoton kielto edes astua eteisen parketille ilman mattoa! Siinä eteisen parketilla on pidettävä aina mattoa!"

Yksityiset vuokranantajat.

Ei ikinä niiltä vuokralle asuntoa.

Sinä voit minun puolestani tuoda omalle parketillesi vaikka joka päivä kesäisinkin lapiollisen lunta. Siitä vaan ja sitten vuoden päästä valitsemaan uutta parkettia, kehittelemään hyvää työtä tekevää kohtuuhintaista parkettiasentajaa ja kaivelemaan lompsaasi. Vuokrasoppariin kirjailen tekstit hyvällä kirjakielellä, toisin kuin tänne vauvapalstalle.

Ai niin, tää kaikki on sulle uutta, mulle kuule ei ole. Jos lohduttaa, niin ei tää vuokrausbisnes kultakaivos ole. Yllätyt varmasti suuresti kun nyt kerron, että vuokranantajalle jää 1100€:n vuokratuloista puhtaana käteen vain noin 500€, koska yv, koska verot. Sillä 500€:lla sitten makselen niitä uusia parketteja.

"Vain 500e" :D. Tuskin kuitenkaan joka kuukausi  uusit parketteja?

Vierailija
188/202 |
17.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut yksityisellä vuokralla tässä asunnossa lähes 15 vuotta. Saanut vaihtaa tapetit oman maun mukaiseksi (vuokranantaja maksoi tapetit, tein itse työt, koska teen sitä ammatikseni), maalaillut ja siistinyt paikkoja sekä maalasin keittiönkaappien ovet. Olen saanut lähes vapaat kädet asunnon remontointiin, tosin esim seinän maalaaminen sujuukin minulta nopeasti, vaivatta ja sotkutta, joten sen puoleen vuokranantaja on sanonut, että tee mitä teet. Voin maalata vaikka kirkkaanpunaisen seinän, koska (jos ikinä) täältä lähtiessä huitasen sen nopeasti valkoiseksi. En todellakaan olisi saanut remppailla tällä tavalla minkään muun kuin yksityisen vuokranantajan asunnossa.

Vierailija
189/202 |
17.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

" Asunto on minulle koti, ei kämppä. Yksityisellä joudut aina pelkäämään koska menee koti alta tai muita järjettömiä sääntöjä.

Suurilla vuokranantajilla on selkeät säännöt, ei kiintymyssuhdetta asuntoon ja korjaukset hoitaa huoltoyhtiö sähköisellä ilmoituksella.

Ei tarvitse olla kenenkään yksityisen omistajan mielivallan alla. "

Aivan. Metsästää  jotain yksityistä omistajaa joka ei vastaa puhelimeen, kun asunnossa ilmenee korjattavaa.  Ja pahimmassa tapauksessa yksityinen onsekä pihi että hölmö, eikä suostu korjauttamaan esimerkiksi kupruilevaa kylpyhuoneen mattoa ! Ei kiitos.

Melkein tekisi mieli sanoa, että suurin osa yksityisistä on sekä äärimmäisen pihejä, että hölmöjä ja pitävät aina oletusarvona sitä, että vuokralainen laittaa kämpän paskaksi. Pari sellaista on sattunut kohdalle. Se oli hirveää vääntöä koko ajan jostakin. Toinen vuokraemäntä kävi omia aikojaan asunnossa. Eivät kyllä löytäneet mitään huomautettavaa (varmaan harmitti!) kun muutin pois.  Onneksi sain kaupungin asunnon. Huh helpotus. 

Vierailija
190/202 |
17.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut yksityisellä vuokralla tässä asunnossa lähes 15 vuotta. Saanut vaihtaa tapetit oman maun mukaiseksi (vuokranantaja maksoi tapetit, tein itse työt, koska teen sitä ammatikseni), maalaillut ja siistinyt paikkoja sekä maalasin keittiönkaappien ovet. Olen saanut lähes vapaat kädet asunnon remontointiin, tosin esim seinän maalaaminen sujuukin minulta nopeasti, vaivatta ja sotkutta, joten sen puoleen vuokranantaja on sanonut, että tee mitä teet. Voin maalata vaikka kirkkaanpunaisen seinän, koska (jos ikinä) täältä lähtiessä huitasen sen nopeasti valkoiseksi. En todellakaan olisi saanut remppailla tällä tavalla minkään muun kuin yksityisen vuokranantajan asunnossa.

Ainakin Hgin kaupungin asunnossa saa maalata, tapetoida ja vaikka asentaa laminaatin. Lupa pitää tietysti kysyä ja laminaatti maksetaan itse. Maalit ja tarvikkeet tuo Hekan huoltomiehet ovelle ja Heka maksaa.

https://www.hekaoy.fi/fi/omatoimiremontit

Vierailija
191/202 |
17.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä vuokrasin opiskeluaikana yksityiseltä vuokranantajalta yksiön. Suomalainen maakuntakeskus/pieni yliopistokaupunki. Muutin kuitenkin aika pian pois, sillä en kestänyt vuokranantajien (n.60 v sisko ja veli jotka oli ilmeisesti perineet asunnon) asennetta. Heillä kun puuttui ymmärrys, että minä EN asu ilmaiseksi heidän pikku kämpässään vaan maksan siitä suhteellisen korkeaa vuokraa, mikä oikeuttaa asunnossa ihan normaalin elämisen. Ei hetkeäkään tuntunut, että asunto on mun koti, kun koko ajan tuli erinäisiä ohjeita tekstiviestillä ja ihmeellisin verukkein kyttäyskäyntejä. Se olikin viimeinen kerta kun asuin yksityisen kautta vuokralla.

Sepä se, sittten saatetaan rampata hakemassa "jotain tavaraa joka on ilmeiseti unohtunut tänne asuntoon/asunnon kaappiin" ! 

Vierailija
192/202 |
17.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole asunut vuosiin vuokralla, mutta suuromistajavuokranantajien kohteet ovat usein aika aneemista bulkkituotantoa.

Ei muuten pidä paikkaansa. Suuromistajien omistamat vuokra-asunnot on rakennettu nykyään viimeisen päälle.

Ne ovat uusia , moderneja ja upeita.

Ei kuki home , kaikesta muista asukkaan asumisprobleemeista huolehtii puhelinsoiton päässä päivystävä mahtava huoltomies . Äänieristykseen kiinnitetty huomiota toisin kuin naurettavalla riistovuokrall tyrkyllä oleviin "arvokiinteistöihin hyvällä paikalla".

Yksityiset vuokranantajat saa tehdä sääntöjään ja natkuttaa kohta tyhjissä asunnoissaan ihan rauhassa, ihmiset nauttivat perustaa kodin kaikessa rauhassa upouusiin ja EDULLISIIN asuntoihin. Asumisrauha taattu.

No enpä allekirjoita tätä. poika asui vuoden Tampereella VTS:n talossa ja kaverinsa Satolla. Kumpikin 70-luvun taloja ja ihan hirveitähän ne oli molempien mielestä monessakin mielesssä.

Nyt puhuttiinkin uusista ja moderneista suuromistajien rakennuttamista vuokra-asunnoista.

Ei mainitsemastasi  70-luvun homeloukoista joissa naapurin vessakäynnit kuuluu seinän läpi.

Vierailija
193/202 |
17.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti en toista jotain mitä jo kirjoitettiin, mutta on olemassa "laki asuinhuoneiston vuokrauksesta". Kannattaa aina tehdä vuokrasopimus, joka perustuu siihen. Jos joku vuokranantaja haluaa, että seiniin ei isketä nauloja tms. voi siitä erikseen mainita sopimuksessa.

Varoitan myös ulkomaille muuttavia, olkaa tarkkoina sopimuksen kanssa. Joissain maissa on melkein itsestäänselvää että vuokravakuudesta osaa ei makseta takaisin koska asuntoa ei mukamas ole pidetty huolellisesti. On olemassa firmoja jotka tekevät alkutarkastuksen joka on kymmenien kohtien lista, esim. rasvaläikkä tapetissa ovipuhelimen yläpuolella. Kun muutat pois, löytyy näitä ongelmia ties kuinka monta ja takuuvuokran palautusosuus pienenee. 

Vierailija
194/202 |
17.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ihan helppoa asua "oikein". Älä tee mitään mitä et luultavasti tekisi omistamassasi asunnossa. Esim. raahaisi terävää sohvaa parketilla eestaas tai ruuvaisi taulua neljällä ruuvilla eteisen välioveen tai repisi ikkunan "sisäisiä" kaihtimia. Helppoa.

95 prossaa vuokralaisista umpityhmiä.

Vierailija
195/202 |
17.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli opiskelija-asunnossa ehtona, ettei saa tehdä reikiä seiniin. Siellä olikin sitten semmoiset listat joista pystyi siimalla ripustamaan taulut halutessaan. Yksityisellä tuommoisia ehtoja ei ollut, siellä oli edellinen kiinnittänyt seinään hyllyn niin järkyttävän rumasti, että oli pakko laittaa oma hylly samaan kohtaan. Tuli siihen edellisten viereen sitten aika monta reikää lisää, mutta ei tullut sanomista siitä. Vuokranantaja oli reilu, vuokraa ei korotettu meidän asumisaikana. Kaupungin ja opiskelija-asuntojen vuokra nousi reilusti joka vuosi. Hanan korjaus ei kuulu vuokralaisen eikä taloyhtiössä edes osakkeen omistajan maksettavaksi, niistä pitäisi tehdä vikailmoitus ja huoltoyhtiö hoitaa ja taloyhtiö maksaa.

Vierailija
196/202 |
17.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen asunut aina vuokralla,nyt jo yli 20 v. En koskaan vuokraa yksityiseltä, sen opin jo nuorena asuntoesittelyissä. Kaupunki, VVO ja Sato parhaat vuokranantajat. Te joilla on vara valita, älkää vuokratko yksityisiltä!

Itse pidän asunnostani hyvää huolta ja maksan nytkin 1230 euroa vuokraa, enkä saa asumistukea. Mutta yksityiselle on tule haksahtamaan tai kartuttamaan kenenkään varallisuutta.

Lisään vielä että asunto on minulle koti, ei kämppä. Yksityisellä joudut aina pelkäämään koska menee koti alta tai muita järjettömiä sääntöjä. Suurilla vuokranantajilla on selkeät säännöt, ei kiintymyssuhdetta asuntoon ja korjaukset hoitaa huoltoyhtiö sähköisellä ilmoituksella. Ei tarvitse olla kenenkään yksityisen omistajan mielivallan alla. Vain hullu suostuu moiseen rahojaan kantamaan! Kyllä se asukas on se kunkku joka rahoittaa vuokran antajaa ja jota pitäisi vuokranantajan kiittää ei toisinpäin

Vai pitäisikö asukkaan sittenkin olla kiitollinen vuokranantajalle, joka tarjoaa hänelle suojan ja kodin, mutta kantaa sijoituksen riskit?

Se on puhdasta liiketoimintaa suurilla yhtiöillä, mistä pidän. Selkeät säännöt ja asumisturva. Yksityisillä on asuntoon henkilökihtainen side joka on ikävää vuokralaisen kannalta jolle asunto on koti. Se ei voi olla sitä molemmille sekä vuikranantajalle että vuokralaiselle, muuten vuokralaiselle tulee olo että asuu jonkun toisen kodissa eikä omassaan. Vvolle jonka asunnossa asun, tämä on liiketoimintaa josta saa voittoa vaikka joku asukas porailisi asunnon täyteen reikiä. Ja kyllä, olen asiakas ja saan palvelua niin halutessani. Ei tarvitse kiitellä omistajaa hattu kourassa " kiitos että vuokraat asuntosi". Olisipa ahdistavaa.

Jos ostan sijoitusasunnon ja laitan vuokralle, kyllä se on verollista liiketoimintaa yhtälailla. Ehkä on pakko hoitaa asiat jotain suurta yhtiötä paremmin, ettei tule ongelmiavuokralaisen kanssa. Jos olisin suuri yhtiö, sitten olisi sama vaikka talvella olisi 16 astetta lämmintä. Koska olen yksityinen, haluan pitää asunnosta huolta ja vuokralaisen viihtyvän, korjaan oitis pienet viat. Ei ole varaa leveäperäisyyteen kuten isommilla firmoilla.

Siinä on ero että korjaustarpeen päätät sinä. Suurilla yhtiöillä kuten Lumo soitan huoltoyhtiöön ja tulevat korjaamaan. Sitä ei siis päätä kukaan joka saa suoraan vuokrasta voittoa tai maksaa korjaukset. Se on se ero. Saan uuden jääkaapin, lieden, kaapin oven jne selittelemättä, riittää kun ilmoittaa niiden olevan rikki.

Vierailija
197/202 |
17.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vvoola tai Stadin asunnoilla ei huoltomies tule asuntoon yleisavaimella ellet ole ruksinut ilmoituksesta kohtaa " saa tulla yleisavaimella". Samalla tsvalla huoltomies voi mennä äitini osakehuoneistoon yleisavaimella jos on lupa. Yksityinen omistaja taas voi marssia asuntoon milloin vain " kun et vastannut puhelimeen" syyllä. Joo ei kiitos.

Vierailija
198/202 |
18.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, oletko kuulolla?

Ihan ensimmäiseksi: mitä vuokrasopimuksessasi lukee, sanotaanko siellä 'määräaikainen vuokrasopimus' vai 'toistaiseksi voimassa oleva*? Miten se on muotoiltu että joudut maksamaan 12 kuukauden vuokran joka tapauksessa? Se viittaisi määräaikaseen sopimukseen,  mutta olisi hyvä tarkastaa.

Ja yllä olevalle: ei, yksityinen vuokranantaja ei voi eikä saa marssia asuntoon milloin vain. Kyseessä on silloin kotirauhan rikkominen, joka on rangaistava teko. Ole hyvä, älä levitä väärää tietoa.

Vierailija
199/202 |
18.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jatkuu. Mitä sopimuksessa sanotaan veden laskuttamisesta? Keneltä olet pyytänyt mittarilukemaa? Se sun pitää ehdottomasti saada, sillä laskutus perustuu siihen Pyydä uudelleen todistettavasti, pommita kunnes saat sen. Se pitäisi automaattisesti lukea silloin kun vuokralainen muutttaa asuntoon sisään, ja jos nyt olet asunut vasta vähän aikaa, niin sekin on peruste että haluaisit verrata nyt vaikka ekan kuukauden kulutusta niin että osaat arvioida miten vuoden asumisen aikana käy ettei tule sitten aivan valtavaa tasauslaskua. Maksat ilmeisesti ennakkomaksua vedestä kuukausittain. Onko vuokrasopimukseen kirjattu selkeästi, että tasauslasku toimii myös toiseen suuntaan? Eli jos käytät vähemmän, saat siitä sitten itsellesi hyvityksen.

Vierailija
200/202 |
18.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä siinä lukee määräaikainen ja päivämäärät mistä mihin. Sen jälkeen jatkuu toistaiseksi voimassa olevana, eli vuoden nyt ainakin tuossa asun. Taitaa noi muutkin olla ihan peruskauraa. Itse vaan aika hämmentynyt, kun on tottunut vapaampaan asumiseen. Nyt mennään vuosi erittäin varovaista asumista, että ei tule jälkiä mihinkään. Sopimuksessa lukee, että kaikki kulumisesta tai vahingosta johtuva maksatetaan minulla. Oma moka kun olin sinisilmäinen enkä sisäistänyt sopimustekstiä kunnolla.

Ap