Millainen ruoka olisi tie sydämeesi?
Vaikuttaako ruoan eteen nähty vaiva vai ehkä ainesten erikoisuus tai hintavuus vai molemmat? Tekeekö itse kerätyt ja kalastetut ainesosat vaikutuksen? Entä luovuus ja ruoan valmistukseen kulutettu aika? Entä paikka, jossa ruokaa syödään ja valmistustapa? Jos ruoka valmistuu herkullisimmaksi esim. nuotiolla tai risukeittimellä?
Olen ihan hemmetin ruma, köyhä ja vielä lievästi autistinen mies, mutta olen hionut muutaman ruokalajin lähelle täydellisyyttä ja pystyn itse hakemaan luonnosta kaikenlaista, jos vuodenaika on oikea. Salaisuuksiani en tietenkään paljasta, eikä reseptejäni toki voikaan kopioida, koska bakteeri- ja hiivakannat ovat mitä ovat. Mutta saisiko ruoalla naisen vieteltyä näin teoreettisesti?
Olisiko isoäidin vanhoilla ohjeilla juureen leivottu leipä hyvä lahja noin treffeille, jos hypoteettisesti pääsisin sinne asti?
Kommentit (9)
Vierailija kirjoitti:
Olen aina laittanut positiivisesti merkille jos mies laittaa ruokaa. Ja jos jopa leipoo.
Sitten vielä jos tarjoaa sitä ruokaa, niin mahtavaa!
Ei sen tarvitse olla mitään ihmeellistä tai täydellistä.Valitettavan harvoin on tullut vastaan näitä.
Mä en osaa makeita leivonnaisia tehdä, mutta leipää ja rieskaa kyllä. Se on totta, että olisi hienoa saada lisää ihmisiä kiinnostumaan näistä jutuista. Iso osa Suomen kulttuuriperinnöstä on ruoassa.
Itse ajattelen, että kunnon ruoassa on jopa jotain pyhää ja perinteet on mulle tärkeitä ainakin ruoan suhteen. Samoin Suomessa kasvavia villivihanneksia löytyy usein lautaselta ja olisi hienoa jakaa näitä asioita jonkun kanssa.
Ap
Itse kerätyistä korvasienistä tehty muhennos olisi oseva valinta juuri nyt. Savustettua lohta ja varhaisperunoita. Pahempikim autismi kuitataan näillä hyvinkin. Jälkiruoaksi raparperipiirakka ja juomaksi koivunmahlaa.
Olen ihan onneton kokki enkä pidä koko hommasta, mieheni taas on varsin kätevä keittiössä ja tykkää laittaa ruokaa. Valitettavasti meidän arkinen aikataulu on sellainen, että perheen ruokkiminen lankeaa minulle ja syömme jatkuvasti siis kakkosluokan pöperöä.
Vuoden parhaat päivät on ehdottomasti ne, jolloin lomailemme mökillä ja nimenomaan siksi, että puolisoni ottaa ruokahuollon hoitaakseen, ai että miten ihanaa se on kun kalat on haettu itse järvestä ja ruoka laitettu huolella ja tunteella, minun makumieltymykseni erityisesti huomioiden!
Suhteemme alkuaikoinakin ne treffit oli ehdottomasti parhaimpia, kun saavuin miehen luo ja siellä oli odottamassa kolmen ruokalajin itsevalmistettu illallinen huolella valittuine viineineen... Oi niitä aikoja.
Ehdottomasti arvostan siis miestä joka osaa laittaa ruokaa, ihan jo siksi, että tykkään hyvästä ruuasta mutta en osaa sellaista itse tehdä, ja toiseksi siksi, että se on minusta ihana tapa osoittaa huomaavaisuutta ja välittämistä. Hinnasta en välitä, mutta itse kerätyt ainekset ehdottomasti plussaa.
Kaikki sellainen käy, jossa ei ole parsakaalia, persiljaa, sieniä ja/tai homejuustoja.
M 45
Olisin todella ilahtunut ”luontoaineksista”. Ja ihan parasta olisi kokata yhdessä.
Vierailija kirjoitti:
Itse kerätyistä korvasienistä tehty muhennos olisi oseva valinta juuri nyt. Savustettua lohta ja varhaisperunoita. Pahempikim autismi kuitataan näillä hyvinkin. Jälkiruoaksi raparperipiirakka ja juomaksi koivunmahlaa.
Näitä tilaan itsekin ravintolassa jos on saatavilla. Pidän kikkailemattomasta puhtaasta ruuasta, joten ap tekisi vaikutuksen. Syön kyllä mielelläni pöydän ääressä haarukalla ja veitsellä.
Mä olen siinä mielessä erikoinen että omasta maasta poimitut tai itse kerätyt ainekset eivät nosta pisteitä. En ymmärrä sitä hehkutusta että ”itse olen istuttanut, hoitanut ja nostanut nämä perunat, lisäksi piirakan mustikat on itse takametsästä kerätty”. Tärkeintä on että ruoka maistuu hyvältä. Ihan kiva jos niiden eteen on nähnyt vaivaa mutta ei haittaa vaikka ne olisi lähikaupasta ostettu.
Pitäisin jostain ihan perusruoasta, vaikka savustettu kala ja perunat luonnon helmassa, jonkun fyysisen aktiviteetin jälkeen nautittuna.
Olen aina laittanut positiivisesti merkille jos mies laittaa ruokaa. Ja jos jopa leipoo.
Sitten vielä jos tarjoaa sitä ruokaa, niin mahtavaa!
Ei sen tarvitse olla mitään ihmeellistä tai täydellistä.
Valitettavan harvoin on tullut vastaan näitä.