Peruskoulun päättöarviointi
Nuori todella yrittänyt nostaa numeroitaan nyt ysillä ja kaikki kokeet menneet paremmin kuin ennen. Jo lähiopetuksen aikana. Mutta silti opettajat ei nosta numeroita, koska seiskalla ja kasilla on mennyt huonommin. Onko todellakin näin, että jos nyt saa kokeesta ysin, mutta seiskaluokalla arvosana on ollut 7, niin päättötodistukseen saa numeroksi 8. Miten voi aiempien vuosien numerot vaikuttaa näin paljon päättöarviointiin?
Kommentit (19)
Kysy koululta arviointiperusteet. Opettajilla on arviointiin selkeät ohjeet. Oppilaiden kanssa käydään yleensä arviointikeskustelut tässä vaiheessa vuotta. Oma ysiluokkalaiseni sai jo tietää arvosanansa eri aineenopettajilta. On tsempannut hurjasti ysillä ja on saanut nostettua numeroitaa.
Noinhan se menee. Sekä pärstäkerron vaikuttaa. Meillä tytär teki tunnollisesti ja hyvin arvosanoin kaikki ysiluokan esitelmät, referaatit, kirja-arvioinnit jne. Vanhempainillassa sanottiin, että ne vaikuttavat numeroon nostavasti. No, eivät ne vaikuttaneet. Kaikki numerot oli yks yhteen kokeiden arvosanojen keskiarvo ja jos seiska-kasilla oli mennyt huonommin, oli sitten arvioitu siihen alempaan numeroon.
Pääsi kuitenkin nippa nappa lukioon ja kirjoittaa ensi keväänä. Lukio on mennyt hyvin, mutta läheltä liippasi että pääsi edes sisälle.
Tuosta vaan tutkimaan:
Oppilaan oppimisen ja osaamisen arviointi perusopetuksessa
https://www.oph.fi/sites/default/files/documents/perusopetuksen-arvioin…
Kyllä osa oppiaineista ovat päättöarvioinnissa jo seiskaluokilla: esim.musiikki, kuvataide, käsityö, jos ei jatka kasilla ja ysillä jotakin näistä. Historian numero saadaan jo kasin keväällä, koska ysillä on vain yhteiskuntaoppia. Normaalisti muissa aineissa päättöarviointi tapahtuu yhdeksännen lukuvuoden osaamisen mukaan suhteutettuna Opsissa olevaan 8 numeron kriteeristöön.
Silloin kun minä olin yläasteella (kymmenen vuotta sitten), niin seiskaluokan arvosanat eivät vaikuttaneet päättotodistukseen. Se muodostui kasi- ja ysiluokkien arvosanoista. Arvosanan pitäisi tietääkseni olla keskiarvo, mutta kaksi opettajaa poikkesi siitä.
Liikunnasta sain huonon numeron, vaikka olin ollut aktiivinen joka tunnilla ja saanut aina hyviä numeroita. Opettaja ei tykännyt, etten osallistunut vanhojen tansseihin. Tansseihin osallistuminen ei ollut pakollista.
Ruotsista tuli myös numeroa huonompi, kuin olisi pitänyt. Se oli kyllä ehkä ihan aiheellistakin, koska mun ruotsin arvosanat laskivat kurssi kurssilta kuin lehmän häntä. Enkä osannut puhua kieltä juuri lainkaan.
Voi siis olla, että ysiluokan lopputilanne voi vähän muuttaa sitä arvosanaa suuntaan tai toiseen. Lisäksi hyville oppilaille annetaan yhdestäkin pienestä virheestä ysi. Vastaavasti entisille seiskan oppilaille annetaan mieluummin ysi kuin kasi, jos ovat vähän parantaneet. Arvosanoilla tasapuolistetaan sekä suositaan parantajia ja rokotetaan aina hyviä oppilaita. Arvostelu on paljon kriittisempää kympin tytöille.
Vierailija kirjoitti:
Silloin kun minä olin yläasteella (kymmenen vuotta sitten), niin seiskaluokan arvosanat eivät vaikuttaneet päättotodistukseen. Se muodostui kasi- ja ysiluokkien arvosanoista. Arvosanan pitäisi tietääkseni olla keskiarvo, mutta kaksi opettajaa poikkesi siitä.
Liikunnasta sain huonon numeron, vaikka olin ollut aktiivinen joka tunnilla ja saanut aina hyviä numeroita. Opettaja ei tykännyt, etten osallistunut vanhojen tansseihin. Tansseihin osallistuminen ei ollut pakollista.
Ruotsista tuli myös numeroa huonompi, kuin olisi pitänyt. Se oli kyllä ehkä ihan aiheellistakin, koska mun ruotsin arvosanat laskivat kurssi kurssilta kuin lehmän häntä. Enkä osannut puhua kieltä juuri lainkaan.
Voi siis olla, että ysiluokan lopputilanne voi vähän muuttaa sitä arvosanaa suuntaan tai toiseen. Lisäksi hyville oppilaille annetaan yhdestäkin pienestä virheestä ysi. Vastaavasti entisille seiskan oppilaille annetaan mieluummin ysi kuin kasi, jos ovat vähän parantaneet. Arvosanoilla tasapuolistetaan sekä suositaan parantajia ja rokotetaan aina hyviä oppilaita. Arvostelu on paljon kriittisempää kympin tytöille.
Höpö höpö. Annan joka kevät muutamia kymppejä niitä ansaitseville! Kympin tyttö on halventava nimitys, kun oppilas on tehnyt todella hyvin ja paneutuvasti töitä ja osaa vielä yli senkin ja osoittaa kiinnostusta aiheeseen.
Meneekö päättöarviointi oikein, jos opettaja sanoo, että ei voi nostaa numeroa, koska seiskaluokalla oppilas on ollut seiskan oppilas? Oma luokanohjaaja on sanonut, että vielä ysillä pystyy nostamaan numeroita, onko hän siis neuvonut väärin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpö höpö. Annan joka kevät muutamia kymppejä niitä ansaitseville! Kympin tyttö on halventava nimitys, kun oppilas on tehnyt todella hyvin ja paneutuvasti töitä ja osaa vielä yli senkin ja osoittaa kiinnostusta aiheeseen.
Se on kiva, että sinä annat. Moni opettaja tosi asiassa tasapäistää arvostelua. Olin peruskouluaikana hikari ja keskustelimme tästä usein muiden hikarikavereiden kanssa.
Meillä tuntuu koulussa olevan niin, että numeroita ei helposti lasketa, eikä nosteta. Ilmeisesti siis kasiluokka numeroiden suhteen tärkein vuosi.
Vierailija kirjoitti:
Meneekö päättöarviointi oikein, jos opettaja sanoo, että ei voi nostaa numeroa, koska seiskaluokalla oppilas on ollut seiskan oppilas? Oma luokanohjaaja on sanonut, että vielä ysillä pystyy nostamaan numeroita, onko hän siis neuvonut väärin?
Tuo väitetty opettaja ei ole saanut opettajan koulutusta tai häntä ole olemassakaan! Kukaan opettaja ei sano noin! Arviointi tapahtuu opetussuunnitelman mukaan, joka on velvoittava jokaisessa koulussa. Siellä on tavoitteet jokaiselle oppiaineelle ja myös arviointinriteerit. Kouluilla on vielä käytössä paikallinen optussuunnitelma mutta se ei kumoa koskaan valtakunnallista opsia eikä päättöarvioinnin kriteereitä.
https://www.oph.fi/sites/default/files/documents/perusopetuksen_opetuss…
Joitakin oppiaineita on todella vähän. Meidän koulussamme on viisijaksojärjestelmä. Jos jotain oppiainetta on kunakin vuonna vain yhdessä jaksossa, silloin kyllä päättöarviointiin vaikuttaa jokainen näistä kolmesta jaksosta. Jotain toista oppiainetta voi olla 15 jaksoa, ja silloin otetaan vain ysiluokan jaksot mukaan.
Kyllä meillä päättöarvosana tulee pitkän aikavälin osaamisen mukaan mutta ysillä on kyllä mahdollisuus nostaa. Ei siis tule suoraan keskiarvona. Tietty osa numeroista on tullut jo seiskan jälkeen tai kasin jälkeen, jos ei ole ysille jatkuva aine. Esim. historiasta päättöarvosana kasin keväällä. Ja tietty ne valinnaiset, jotka ei jatku.
Pff, noilla peruskoulun todistuksilla voi pyyhkiä persettä, itselläni on DI-tutkinto eikä se edes kelpaa työnantajille, kun ei ole työkokemusta. Ja löytyy toinenkin yliopistotutkinto, mutta yhtä lailla hyödytön. Se on oma kuplansa tuo koulumaailma, ei niillä opeilla pelkästään mitään työtä saa, vaikka olisi miten hyvä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo väitetty opettaja ei ole saanut opettajan koulutusta tai häntä ole olemassakaan! Kukaan opettaja ei sano noin! Arviointi tapahtuu opetussuunnitelman mukaan, joka on velvoittava jokaisessa koulussa. Siellä on tavoitteet jokaiselle oppiaineelle ja myös arviointinriteerit. Kouluilla on vielä käytössä paikallinen optussuunnitelma mutta se ei kumoa koskaan valtakunnallista opsia eikä päättöarvioinnin kriteereitä.
https://www.oph.fi/sites/default/files/documents/perusopetuksen_opetuss…
Siis kumpi opettaja ei mielestäsi voi olla totta? Tuo, joka katsoo seiskaluokan nroita vai tuo, joka on sanonut, että ysillä voi vielä nostaa?
Vierailija kirjoitti:
Vanhat on lukiossa, ei yläkoulussa.
Vierailija kirjoitti:
Pff, noilla peruskoulun todistuksilla voi pyyhkiä persettä, itselläni on DI-tutkinto eikä se edes kelpaa työnantajille, kun ei ole työkokemusta. Ja löytyy toinenkin yliopistotutkinto, mutta yhtä lailla hyödytön. Se on oma kuplansa tuo koulumaailma, ei niillä opeilla pelkästään mitään työtä saa, vaikka olisi miten hyvä.
Peruskoulun todistuksella haetaan jatkokoulutukseen. Sitten kun on toisen asteen koulutuksesta uusi todistus, ei peruskoulun päättötodistuksella enää tee mitään. Jos kuitenkin esim. menee lukioon mutta ei jatkakaan ylppäreihin asti vaan päättää hakeutua ammattikouluun, se peruskoulun todistus tarvitaan yhä edelleen.
Vierailija kirjoitti:
Joitakin oppiaineita on todella vähän. Meidän koulussamme on viisijaksojärjestelmä. Jos jotain oppiainetta on kunakin vuonna vain yhdessä jaksossa, silloin kyllä päättöarviointiin vaikuttaa jokainen näistä kolmesta jaksosta. Jotain toista oppiainetta voi olla 15 jaksoa, ja silloin otetaan vain ysiluokan jaksot mukaan.
Opetussuunnitelmassa on myös valtakunnallinen minimituntimäärä jokaikiselle oppiaineelle. Pakollisissa oppiaineissa on sama tuntimäärä. Myös vuosiviikkotuntien määrä on valtakunnallisessa opsissa. Esim. matematiikkaa kasiluokalla on tietty tuntimäärä. Jos oppilas lukee esim.A2-kieltä, tulee se tietysti pakollisten aineiden päälle. Sitähän ei edes ole pakko ottaa päättötodistukseen numerona, jos ei oppilas ja huoltaja halua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opetussuunnitelmassa on myös valtakunnallinen minimituntimäärä jokaikiselle oppiaineelle. Pakollisissa oppiaineissa on sama tuntimäärä. Myös vuosiviikkotuntien määrä on valtakunnallisessa opsissa. Esim. matematiikkaa kasiluokalla on tietty tuntimäärä. Jos oppilas lukee esim.A2-kieltä, tulee se tietysti pakollisten aineiden päälle. Sitähän ei edes ole pakko ottaa päättötodistukseen numerona, jos ei oppilas ja huoltaja halua.
Ei kaikissa aineissa ole samaa tuntimäärää. Esim. uskontoa on yksi kurssi per vuosi.
Nykyäänhän on niin että 9. luokka painottuu enemmän niissä ainessa joissa oppiminen on kumuloituvaa. Esimerkiksi kielet ovat tällaisia. Siellä voi nostaa vaikka kutosesta ysiin jos taso on noussut.