Mietin noita rikkaita ja rahattomia
Itselleni tuli yllätyksenä käsite viikkobudjetti.
Mulla ei koskaan ole ollut sellaista. Olen joskus ollut vähemmissä varoissa ja joskus on ollut enemmän tuloja.
Köyhänäkään en laskenut mitään viikkobudjettia. Tietenkin ymmärsin automaattisesti, miten elää ja mitä ostaa.
Pitääkö joidenkin oikeasti tehdä budjetti?
Kommentit (46)
mulla on kuukausibudjetti, ei varsinaista viikkobudjettia. pakkohan tässä ohjelmassa nyt joku tuollainen olla.
Ohjelman rikkaat ja rahattomat ovat rikkaita ja rahattomia ohjelman ajankin. Ei tilanne siitä miksikään muutu, että viikon äimistelee jonkun elämäntapaa tämän kotona ja saappaissa. Budjetti on ohjelmassa kuvassa mukana siksi, ettei köyhällä olisi varaa elää kuin rikas eikä rikas eläisi normaaliin tapaan – jälkimmäisestä tosin ei ole mitään takeita, etteikö eläisi, kun kamerat sammuvat. Tosi-TV on aivojen mädättäjä. Jossakin ohjelmassa joku "selviytyy yksinään villissä luonnossa" kameraryhmän kanssa. Jotakin ohjelmaa taasen markkinoidaan mediatalon keksimänä "unelmaparin häillä" ja muutaman kuukauden päästä mediatalo uutisoi(!) "unelmaparin eronneen".
Eniten olen hämmästellyt sitä, käyttävätkö nämä varakkaat oikeasti joka viikko tuollaisen summan rahaa vai onko se vain formaatin sanelemaa?
Koska yleensä rahojen päälle ymmärtävät eivät haaskaa niitä millään valtavalla viikobudjetilla sinne ja tänne..
Viikkobudjetti on yläkäsite päiväbudjetille, joka jakautuu osiin esim. kauppa, kalja ja muut menot.
Vierailija kirjoitti:
Eniten olen hämmästellyt sitä, käyttävätkö nämä varakkaat oikeasti joka viikko tuollaisen summan rahaa vai onko se vain formaatin sanelemaa?
Koska yleensä rahojen päälle ymmärtävät eivät haaskaa niitä millään valtavalla viikobudjetilla sinne ja tänne..
Varmaan laskettu niin että miten paljon olisi varaa jollain mekaanisella laskukaavalla käyttää. Onhan tuo 90 euroakin valtava summa esim minulle kun tulot on se n 500 e/kk eli ei voi laittaa joka viikko liki satasta kulumaan.
Minä taas en halua säästää ruokakuluissa, kun ei kerran ole mikään pakko. Elän tekemäni budjetin mukaisesti. Joka kuukausi menee tietty summa säästötilille ja tietty summa sijoituksiin. Lasken myös budjettiini sellaiset harvemmin tapahtuvat asiat kuten joulu sekä läheisten merkkipäivät. Loma-ajan budjettini on suurempi kuin tavallisesti, koska lomalla tulee yleensä tehtyä sellaisiakin asioita, joita en muulloin tee. Normaalisti kuukausibudjettini on 800€ eli 200€ viikossa. Sillä ostan ruuat, pesuaineet yms päivittäistavarat, käyn kahviloissa tai ravintoloissa syömässä, käyn leffassa tms paikassa ja teen asioita, joita mieleni tekee tehdä. Voisi se olla suurempikin, mutta kokemus on osoittanut, että elän omasta mielestäni ihan mukavaa elämää tuolla summalla. En ole sen luonteinen, että haluaisin nuukailla kaikessa mahdollisessa, mutta en myöskään halua pistää kaikkea haisemaan.
- Nro 27 -