Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä maskeissa tökkii?

Vierailija
14.05.2020 |

Kaikki jo tietänevätkin, että maski ei suojaa tartunnulta, mutta voi estää sinua, oireetonta, tartuttamasta. Maskien saatavuus on kiven alla, mutta maailmalla riittää huivikin.
Miksi siis mollataan, naureskellaan ja ärsyynnytään maskin käyttämisestä?
En pidä itseäni mitenkään hysteerikkona, jos yritän rauhoitella kanssaeläjiä siitepölyniiskutekseltani.

Kommentit (55)

Vierailija
41/55 |
14.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisten tyhmyys maskien käytössä tökkii. Tyhmyys, itsekkyys ja tietämättömyys. Suojaisivat itsensä vaikka huivilla mielummin kun tuhlaisivat maskeja joita eivät edes käytä oikein.

Vierailija
42/55 |
14.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse katson ihmeissäni, jos joku ei käytä kaupassa maskia. Välinpitämätön moukka. Naisilla näkee maskeja, mutta keski-ikäiset, vatsakkaat ukot ovat ilman. He kuvittelevat olevansa kuolemattomia, vaikka ovat juuri korkeinta riskiryhmää.

Ehkä nämä vatsakkaat ukot ymmärtävät, että räkäinen ja monta päivää käytetty maski ei auta ketään. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/55 |
14.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla se maskin kanssa hengittäminen tekee hillittömiä yskän puuskia mitä muuten ei ole.Et ihan siks en pidä

Vierailija
44/55 |
14.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä näitä ihmisiä jotka hallitsemattomasti pärskivät sinne tänne ja tarvitsevat siksi kuonokopan estämään pärskimistä muiden päälle. Itse en tarvitse koska en pärski, ja jos minua aivastuttaa tai yskittää niin käytän nenäliinaa joka estää ihan varmasti yhtä paljon pärskeitä kuin joku kuolainen kangas. Mielestäni jokainen pystyisi opettelemaan samanlaiset käytöstavat, mutta jos on helpompaa ja mukavampaa kuolata ja pärskiä naaman edessä olevaan kankaaseen niin ettei tarvitse käyttää nenäliinaa niin siitä vaan, en minä estä.

Ei maskiin tarvi kuolata. Jo hengittäessä ja puhuessa leviää pisaroita ilmaan, ja maskin käytöllä estää niiden päätymisen toisen ihmisen kasvoille. 

Vierailija
45/55 |
14.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mikään töki, olen käyttänyt maskia maaliskuusta lähtien. Ensimmäinen kevät, kun en ole saanut edes flunssaa eikä kurkkuni  ollut kipeä. En edes tiedä, oliko maantiepölyt keväällä normaalin tukahduttavat.

Vierailija
46/55 |
14.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monelle tuntuu maskin tai hanskojen käyttö aiheuttavan valheellisen turvallisuudentunteen, kuvittelevat olevansa 100% suojassa koronalta kun käyttävät suojavarusteita. Sitten kuitenkin sitä naamalla olevaa maskia hipelöidään jatkuvasti parempaan asentoon, tai ei tajuta pestä käsiä hanskojen pois ottamisen jälkeen. Tällaisia havaintoja olen kaupoissa tehnyt viime viikkoina. Yksikin nainen kaupasta poistuttuaan ensin otti sillä hanskakädellään maskin pois kasvoilta ja laittoi taskuun, sen jälkeen riisui hanskat hampaiden avulla ja laittoi nekin sinne samaan taskuun. Siitä sitten käsiä pesemättä autoon.

Vierailija
47/55 |
14.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En naureskele, tuijota eikä töki muiden maskien käyttö. Itse en käytä, koska se olisi aivan liian epämukavaa ja hankalaa (oletettuun) hyötyyn nähden. Pärskivänä en lähtisi ihmisten ilmoille muutenkaan.

Maskipakkoja en kannata, koska oikeasta ja hygieenisestä käyttötavasta voi vastata vain käyttäjä itse. Ilman omaa motivaatiota huolehtia pilkuntarkasti hygieenisesta käytöstä, maskista ei ole mitään hyötyä. Se olisi suurimmalla osalla vain näön vuoksi ja pakon vuoksi.

Vierailija
48/55 |
14.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse katson ihmeissäni, jos joku ei käytä kaupassa maskia. Välinpitämätön moukka. Naisilla näkee maskeja, mutta keski-ikäiset, vatsakkaat ukot ovat ilman. He kuvittelevat olevansa kuolemattomia, vaikka ovat juuri korkeinta riskiryhmää.

Ehkä nämä vatsakkaat ukot ymmärtävät, että räkäinen ja monta päivää käytetty maski ei auta ketään. 

Kuka niitä räkäisiä maskeja käyttää monta päivää?

Mihin tilastoon väitteesi perustuu?

Vierailija
49/55 |
14.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en välitä kanssaihmisistä. Kai se on syynä. Oma perhe on tärkeä, mutta en minä sitäkään silti hysteerisenä suojele. Julkisia liikennevälineitä emme käytä, kaupassa käy vain jompikumpi meistä vanhemmista rauhallisena aikana, vieraita ei käy, hygieniasta pidetään huoli jne. Lapsi on koulussa ja me olemme töissä.

Elämässä ainoastaan se on varmaa, että jokainen kuolee. Todennäköisyys ei puolla minun tai lapseni kuolemaa, joten en ole huolissani saati peloissani. Jos 300 valmiiksi monisairasta vanhusta kuolee koronaan eikä keuhkokuumeeseen, niin suoraan sanottuna mitä sitten? Toki sekaan mahtuu ne muutamat tilastopoikkeamat, jotka ovat puhtaasti matematiikkaa.

Vierailija
50/55 |
14.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maski pitää vaihtaa tunnin välein. Järkyttävää ympäristökuormitusta. Kangasmaskit on ihan turhakkeita, ja niiden peseminenkin on kohtuu kova rasite, jos ajattelee, että miljardit ihmiset alkaa niitä 90 asteessa pyörittämään.

Keität viisi minuuttia kiehuvassa vedessä kattilassa. Annat jäähtyä. Huuhtelet ja ripustat kuivumaan.

Ei se ympäristö ymmärrä, että keitätkö spaghettia vaiko kankaisia kasvomaskeja pesuaineen kanssa kattilassa hellalla lyhyen aikaa.

Jos toisen maailmansodan aikaan oltaisiin oltu yhtä avuttomia kuin nykyään niin täällä puhuttaisiin venäjää ja sujuvasti.

Vierailija
51/55 |
14.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Astmaatikoille ei maskin käyttöä suositella. Ihan siksi.

Olen siitepölyallerginen astmaatikko. Osaan hoitaa astmaan ja käytän raskainta suojainmallia FFP3:a. Siihen verrattuna vapaa-ajan kangasmaski on kevyttä kauraa.

Vierailija
52/55 |
14.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rehellinen vastaus: sama ongelma kuin pipojen kanssa 1980-luvulla eli ne ovat "noloja". Maskin kanssa tulisi sellainen olo, että on jotenkin naurettavan näköinen ja nolo pelkurinynny. Se on vastoin suomalaista jätkäkulttuuria, jossa pitää kestää vaaroja ja uhkia kuin mies.

Vierailija
53/55 |
14.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Peltipoliisit eivät ainakaan enää sakota minua. Joka kerta kun olen ajanut ylinopeutta ja käynyt kuulusteluissa niin kiistämisen jalkeen asia on rauennut kun kuljettajaa ei voida tunnistaa.

Vierailija
54/55 |
14.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen lääkäri ja vapaa-ajallani en maskia käytä. Töissä ainoastaan pientoimenpiteiden aikana, kuten ennenkin. Todistettuani tänä keväänä ihmisten tyhmyyttä niinkin yksinkertaisen asian suhteen kuin oikeaoppisen maskin käytössä, voin rohkeasti todeta haluavani jo pois tästä maailmasta. Ja ei, ei esimerkiksi Italiassa huudella murhaajaa maskittomille.

Jos käytätte maskeja, niin olkaa hyvät ja tutustukaa käyttöohjeisiin ja harjoitelkaa vaikka kotona peilin edessä pukeutumista ja riisumista. Ja huomioittehan, että tavallinen kirurginmaski menettää 80% suojaustehostaan 15 minuutin kuluessa, jolloin se käytännössä suojaa vain isoimmilta pärskimisiltä. Mutta eihän kukaan nyt niin tyhmä ole, että aivastaa avoimesti muutoinkaan? Emme ole syljeskeleviä kiinalaisia, joille kuonokopatkin olisivat hyvä idea, vaan sivistyneitä eurooppalaisia for fucks sake...

Vierailija
55/55 |
14.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tajua sitä perustelua, että ei pidä maskia, koska pitää nenäliinaa mukana.

Jos minä aivastan, en taatusti ehdi hidastaa aikaa niin pitkäksi aikaa, että ehdin kaivella liinan taskusta. Aivastus lähtee nopeasti kuin raketti ja plöts; räkä lentää.

Te olette todella taitavia aivastamisessa ja varmaan kyvyiltänne kuin Teräsmies.

Muuten hyvä, mutta aivastamisen pidättely ei vaadi mitään supervoimia, ihan perustaito asiakaspalvelussa. Töissä (varsinkin nyt kun muuten katsotaan kuin kapista rakkia) aivastus hoituu äänettömästi: suu kiinni, hengityksen pidättäminen ja silmät vähän siristäen leuka olkaan ja done.

Ellei maski ole ffp3 niin täysin hyödyttömiä, pärskeet lentävät suoraan suojaimen läpi. Naurattaa vain ihmisten omat viritelmät, yrittäisi nyt edes suojautua kunnolla mutta hysteria kai on poistanut aivotoiminnan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi kahdeksan