Mikä maskeissa tökkii?
Kaikki jo tietänevätkin, että maski ei suojaa tartunnulta, mutta voi estää sinua, oireetonta, tartuttamasta. Maskien saatavuus on kiven alla, mutta maailmalla riittää huivikin.
Miksi siis mollataan, naureskellaan ja ärsyynnytään maskin käyttämisestä?
En pidä itseäni mitenkään hysteerikkona, jos yritän rauhoitella kanssaeläjiä siitepölyniiskutekseltani.
Kommentit (55)
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä näitä ihmisiä jotka hallitsemattomasti pärskivät sinne tänne ja tarvitsevat siksi kuonokopan estämään pärskimistä muiden päälle. Itse en tarvitse koska en pärski, ja jos minua aivastuttaa tai yskittää niin käytän nenäliinaa joka estää ihan varmasti yhtä paljon pärskeitä kuin joku kuolainen kangas. Mielestäni jokainen pystyisi opettelemaan samanlaiset käytöstavat, mutta jos on helpompaa ja mukavampaa kuolata ja pärskiä naaman edessä olevaan kankaaseen niin ettei tarvitse käyttää nenäliinaa niin siitä vaan, en minä estä.
En ole nähnyt kenenkään laittavan nenäliinaa eteen. Kerran näin kun joku laittoi hihan eteen kun aivasti, ja kerran jonkuin pidättävän aivastuksen. Yleensä se on ei mitään tai sitten käsi. Tänäänkin työpaikalla yksi aivasti käteensä ja sanoi "korona".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä näitä ihmisiä jotka hallitsemattomasti pärskivät sinne tänne ja tarvitsevat siksi kuonokopan estämään pärskimistä muiden päälle. Itse en tarvitse koska en pärski, ja jos minua aivastuttaa tai yskittää niin käytän nenäliinaa joka estää ihan varmasti yhtä paljon pärskeitä kuin joku kuolainen kangas. Mielestäni jokainen pystyisi opettelemaan samanlaiset käytöstavat, mutta jos on helpompaa ja mukavampaa kuolata ja pärskiä naaman edessä olevaan kankaaseen niin ettei tarvitse käyttää nenäliinaa niin siitä vaan, en minä estä.
Miksi laakarit ja sairaalahenkilokunta kayttavat maskeja jos niista ei ole mitaan hyotya?
Vieläkö tämä on uusi asia? Viruskuorman takia. Altistuksen kesto, intensiteetti ja toistuvuus ovat koronaosaston työvuorossa ihan eri luokkaa kuin peruspenan kauppareissulla (infektoiva annoshan ei ole 1 virus). Raskaassa altistuksessa mikä tahansa suojain, josta on hyötyä, vähentää kokonaiskuormitusta. Se peruspenahan ei koskaan edes joudu raskaaseen altistukseen, mikäli noudattaa kiltisti kaikkia kyllästymiseen saakka jankattuja ohjeita turvavälistä, sosiaalisten kontaktien rajoittamisesta sekä käsi- ja yskimishygieniasta. Peruspena ei siis saa vastaavaa hyötyä, tosin ei siitä varmaan haittaakaan ole, jos edellisten lisäksi tosiaan pitää tassut irti nassusta myös maskin kanssa.
Itse katson ihmeissäni, jos joku ei käytä kaupassa maskia. Välinpitämätön moukka. Naisilla näkee maskeja, mutta keski-ikäiset, vatsakkaat ukot ovat ilman. He kuvittelevat olevansa kuolemattomia, vaikka ovat juuri korkeinta riskiryhmää.
Vierailija kirjoitti:
Se nyt vaan on hankala. Kangasmaski aivan kamala. Kuolassa ja limassa, ei ole kyllä järin puhdas muutaman hetken päästä. Pitää vaihtaa monta kertaa päivässä, kuka vaihtaa? Sama rätti pyörii suun edessä koko päivän. Se vasta on bakteeri- ja viruslinko (ärsyttävä sana) jos mikä.
Ja kuten joku kirjoittikin, ihmiset pitävät sitä huolettomasti jos pakotetaan. Pois ja päälle, pois ja päälle. Suurimman osan ajasta pois, pakkotilanteissa vedetään päälle. Ei mitään hyötyä.
Kuka haluaa voi maskia pitää nytkin.
Mika tauti sinulla on jos tulee noin paljon kuolaa ja limaa?
No en varmasti käytä. On kerrottu että maskia käyttäviä kohti yskitään tahallaan. En halua että minua kohti yskitään.
Pitäis olla ffp3 botta hyötyä ja sen kanssa hengittäminen ei ole kivaa pidemmän päälle.
Jos valtio edellyttää käyttämään, niin se sitten kanssa hankkii ne...mistäs niitä nyt tähän hätään saikaan 5,5 miljoonalle riittävästi?
Alkakaa opetella suojainten käyttöä. Paluu "normaaliin" ei tapahdu koskaan, ilman suojainten käyttöä. Täällä Hollannissa et pääse bussiin, kauppaan, pankkiin ilman suojainta. Täällä katsotaan ihmeissään, jos joku ei käytä suojainta.
Vierailija kirjoitti:
No en varmasti käytä. On kerrottu että maskia käyttäviä kohti yskitään tahallaan. En halua että minua kohti yskitään.
Joku täällä taisi joskus kirjoittaa, että oli yskitty päälle pelkän käsidesin käytön takia. Joten jos kerran joka tapauksessa on vaara joutua tällaiseen tilanteeseen, niin toki mieluummin haluan että minun ja räkijän välissä on edes jotain...
Käyttäisin ehkä, jos olisi saatavilla riittävästi paperimaskeja. Ostin kankaisia, mutta ne ovat liian paksuja. Rillit ovat huurussa, eikä niiden läpi pysty kunnolla hengittämään. Kesäkin vielä tulossa, noiden kanssa saisi varmaan jonkun lämpöhalvauksen kymmenessä minuutissa. Ottaa pattiin, kun maksoin kuitenkin 15 euroa kpl. Pestäviä, kierrätysmateriaalista, 3 kerrosta jne. mutta ei paljon auta. Jos pakko tulee, käytän sitten nenän ja suun edessä ohutta kaulahuivia.
Se, etten tiedä, millainen sen pitäisi olla, mistä niitä saa ja milloin niitä kannattaa käyttää ja miten kannattaa käyttää.
kolmen sentin instameikit alla hannaa vastaan?
Maski pitää vaihtaa tunnin välein. Järkyttävää ympäristökuormitusta. Kangasmaskit on ihan turhakkeita, ja niiden peseminenkin on kohtuu kova rasite, jos ajattelee, että miljardit ihmiset alkaa niitä 90 asteessa pyörittämään.
Astmaatikoille ei maskin käyttöä suositella. Ihan siksi.
Tilasin Etsystä hienon kasvohuivin. On sellainen huivi jossa on oman maun mukainen printti.
Minua tökkii maskin väärinkäyttö. Jos joku kuvittelee että samaa maskia voi pitää päivästä toiseen ja kuvittelee suojaavansa sillä itsensä niin kyllä ärsyttää. Ärsyttää siksi, että terveydenhuolto tarvitsee maskeja ja jotkut taas väärinkäyttävät niitä eivätkä edes käytä oikein. Tuntuu tuhlaamiselta. Se tökkii. Kiva ajatus maskissa on se, jos käyttäjä tajuaa suojaavansa sillä muita. Mutta ne keski-ikäiset eukot jotka eivät todella edes välitä muista vaan kuvittelevat monta kertaa käytetyllä räkämaskillaan suojaavansa itseään tökkii.
Siis tökkii tuhlaus ja väärinkäyttö.
Tuo juuri, että ihmiset ei vaihda maskia ohjeen mukaan riittävän usein ja sitten käsin hiplaavat sitä pois kasvoilta ja takaisin ja koskevat sitten joka paikkaan... Niistä ei ole mitään hyötyä. Käytettyjä maskeja näkee päivittäin katujen varsilla jne. Yäk, yäkk yäkkkk.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
99% ihmisistä ei osaa käyttää sitä oikein, joten sen haitta on suurempi kuin hyöty.
Ei kylla ole mitaan rakettitiedetta laittaa kaksi lenksua korvien taakse ja puristaa maski tiiviisti nenan ymparille.
Melkein koko muu maailma kayttaa maskeja mutta suomalaiset ovat niin hapeilevaa kansaa etta tallainen erikoisuus on ylitsekaymaton este.
"Koko muun maailman käytön" voi tarkistaa vaikka netin livecam-videoilta just nyt. Maskeja ei todellakaan käytetä niin paljon kuin annetaan ymmärtää. Katukuvassa saattaa olla yhdellä maski.
Johan joku jenkki kehitteli näihin pillinreiänkin. Niin järkeviä maallikot ovat maskin kanssa...
Mitä se on keneltäkään pois jos joku käyttää maskia? Antaa käyttää. Ihan vapaasti. Mitä sitä riehumaan asiasta. On kyllä itsellä ongelmia jos pitää alkaa yskiä, huutaa, raivoomaan tai käymään kimppuun sen takia, että joku käyttää maskia. Hullua menoa se vasta.