Kertokaa, mitä iloa ihmiselle on jäävuorisalaatista
Eihän siinä ole minkäänlaisia ravintoaineita. Itse syön kyllä paljon vihreitä kasviksia päivittäin, mutta kun niistäkin laskee mistä määrästä kaliumin tarve tulee täyteen, niin on itse asiassa aika vaikeaa syödä sitä määrää yhden päivän aikana. Jäävuorisalaattia pitäisi syödä moninkertainen määrä!
Miksi tuota ja vastaavia ruukkusalaatteja on tapana tunkea joka paikkaan? Mikä niistä on tehnyt niin suosittuja? Miksi kauppojen vihersalaattipisteet eivät pullistele niiden sijaan erilaisista pinaateista, kaalilajikkeista ja parsaversioista?
Kommentit (51)
Mulla kasvaa yrttitupsu persiistä ja trimmaan siitä keittoon yrttejä.
Zinc
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis luuleeko joku että kun mulla on ostoskärryissä kurkkuja, salaatteja, persiljaa ja tilliä, että ostan niitä ihmisille?
Meillä on viisi marsua. Niille niitä ostetaan. Niiden viherruokaan menee meillä ainakin 20 euroa viikossa eikä taida riittääkään.
Kai sinä itsellesikin jotain vihreää ostat? Vai miten saat päivittäin 4700 mg kaliumia?
ap
Kuka oikeasti tuollaisia milligrammoja jaksaa miettiä? Itse olen elänyt 46 vuotta miettimättä koskaan mitään ravintoarvoja ja voin hyvin. Kyllä ihmislaji olisi jo kuollut sukupuuttoon jos laji ei selviäisi ilman että täytyy saada jotain suositusten mukaisia milligrammoja ravintoaineita joka päivä.
Suomalaisten suositusten mukaan ravinnot jäävät saamatta.
Jäävuorisalaatti ja yleensä lehtisalaatit ovat salaatinteon perusta. Lehtisalaateissa ei ole paljon ravintoaineita, mutta esim. jäävuorisalaatissa on pikkuisen kuitua.
Idea on rakentaa salaatti ateriana niin että pohjalle tulee lehtisalaattia ja sitten pienempiä määriä muita aineita. Jos tekee salaatin vain aurinkokuivatuista tomaateista, kinkusta ja keitetyistä kananmunista, on sen kalorit per 100 grammaa ihan eri luokassa kuin jos noita aineita vain lisää pieninä paloina jäävuorisalaattiin.
Rucola, endiivi ja muut kitkerät salaattiaineet vaativat osaamista. Ensinnäkään niitä ei laiteta pelkästään, vaan osana salaattiateriaa. Lisäksi niiden kitkeryyteen sopii salaattikastike, jossa on valkosipulia ja sinappia (suosittelen ranskalaista Dijonin sinappia). Salaattiin sopii raakana vain babypinaatti, ei ns. tavallinen pinaatti. Kuten muutkin kitkerähöt vihreät lehdet, ne tykkäävät kunnon salaattikastikkeesta, esim. öljy ja balsamico. Enkä käyttäisi rucolaa tai pinaattia runsaasti yhdessä salaatissa, niissähän on nitraattia. Silloin tällöin osana salaattia, jossa muitakin aineksia.
Toinen kikka on tarjota kitkerät vihreät lehdet makean hedelmän kera. Esim. sellaista ruukussa kasvatettua rucolaa voi leikata salaattiin, johon tulee banaaniviipaleita (kypsähkö banaani) sekä kevyt öljykastike.
Endiivin voi myös valmistaa uunissa. Silloin niistä häviää kitkeryys.
Ruokavaliossa yleensä ideana olisi monipuolisuus. Vatsa ei erota onko täyttävä ruoka jäävuorisalaattia vai majoneesia. Fiksua ei olekaan syödä majoneesia pelkältään kunnes tuntee olevansa täynnä, vaan syödä jäävuorisalaattia kipollinen jossa on vain pieni määrä majoneesia. Tämä siis ääriesimerkkinä siitä miten ateria koostetaan.
Jäävuorisalaattini on oppinut kertomaan vitsejä joten siitä on paljonkin iloa.
En söisi pelkästään jäävuorisalaattia eikä se mielestäni maistu erityisen hyvälle, mutta tortillan välissä ja ruokaisissa salaateissa tykkään. Tuo kivasti raikkautta.
Vierailija kirjoitti:
Kurkkua työntelen takapuoleeni, koska siinä ei ole ravintoarvoa minulle.
Zinc
Kokeile joskus kesäkurpitsaa. Kunnon jämäkkä zucchini jööti tekee hyvää takapuolessa :D
Meillä aina ja sehän on vaan pohja muille vihanneksille.
Bluuseeeer !! I WIN
You loose Bluuuser !!
Zinc
Hihi ;)
Samaa mieltä ap:n kanssa. En koskaan osta jäävuorisalaattia itse kun se ei tosiaan maistu millekään. Rouskuja rakenne on plussaa, mutta ihan kuin pahvia söisi.
Kuka oikeasti tuollaisia milligrammoja jaksaa miettiä? Itse olen elänyt 46 vuotta miettimättä koskaan mitään ravintoarvoja ja voin hyvin. Kyllä ihmislaji olisi jo kuollut sukupuuttoon jos laji ei selviäisi ilman että täytyy saada jotain suositusten mukaisia milligrammoja ravintoaineita joka päivä.