Kuinka "är" pitäisi lausua ruotsiksi?
Kommentit (30)
Riippuu murteesta, siis Ruotsissa. Kaikkia noita käytetään.
Riippuu sanastakin vähän lausutaanko är vai er vai ä vai e. Ei sitä ärrää usein lausuta ollenkaan. Skånessa käytetään sitä kurkkuärrää.
Suomenruotsalaiset lausuvat lähinnä "e"
Ruotsissa sanotaan ”ee” tosin jossain pohjois Ruotsissa lausuvat ”äär”. Molempi siis oikein. Suomenruotsalaiset nyt lausuu miten lausuu, eihän se ole mitään oikeaa ruotsia kun joka kolmas sana on suomea ja ne lausuu ruotsia suomalaisella aksentilla.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu sanastakin vähän lausutaanko är vai er vai ä vai e. Ei sitä ärrää usein lausuta ollenkaan. Skånessa käytetään sitä kurkkuärrää.
Olisiko antaa mitään esimerkkejä?
Meille opetettiin koulussa että se äännetään ee. Mieheni nauroi ääntämystäni, se on kuulemma muumiruotsia. Nyt kun olen kuunnellut ruotsinkielisiä tv-ohjelmia, yleensä niissä äännetään äär.
Miten lausutaan Jag är? Onko siis jag ee vai ja ee vai miten?
Vierailija kirjoitti:
Meille opetettiin koulussa että se äännetään ee. Mieheni nauroi ääntämystäni, se on kuulemma muumiruotsia. Nyt kun olen kuunnellut ruotsinkielisiä tv-ohjelmia, yleensä niissä äännetään äär.
Seems legit. Eihän esim. här äännetä "hee" eikä när "nee".
Mun suomenruotsalainen mies sanoo e
Vierailija kirjoitti:
Suomessa opetetaan suomenruotsia. Tietenkin.
Ja hyvä niin. En olisi halunnut opetella pienen naapurimaan kieltä. Vaikeampi opetella kin sitä laulamista.
Itse sanon ainakin "ee", joskus livahtaa ärräkin perään, "eer." Mutta ei kai se ole niin justiinsa.
Onko tässä nyt kyse R-kirjaimesta vai olla-verbin muodosta?
Muistaako kukaan 80-luvulta HPY:n tympeä-äänistä, vihaiselta kuulostavaa tiedotetta, joka kuului toimimattomaan puhelinnumeroon soitettaessa? "Numret äääääär intte i bruuuk!" :)
Turussa ” äär” oikea muoto. Ehkä paikkakunta vaikuttaa lausumiseen. Suomenruotsissa on myös murteet.
Berätta för mig