Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lievästi ylipainoinen jolla paino pysyy samassa, mitä syöt päivän aikana

Vierailija
14.05.2020 |

Netissä on paljon keskusteluketjuja mitä hoikat syövät päivän aikana. Yleensä terveellisesti ja kohtuudella tai vähemmän terveellisesti mutta vähän. Minua kiinnostaa reilusti ylipainoisena, miten syövät vähän tukevat joiden paino ei ole kumminkaan nousussa. Tällaisia on suuri osa suomalaisista yli 35-v vuotiaista. Monet heistä varmaan ovat tyytymättömiä itseensä mutta aidosti lihavana minusta bmi 25-32 olisi tähän verrattuna hyvä tilanne jos paino pysyy samassa.

Jos jaksat kerrotko vielä joudutko taistelemaan ettet liho enempää vai elätkö mielitekojesi mukaan. Oletko ollut joskus hoikka/hyvin lihava ja mikä on muuttunut näistä ajoista?

Painoni seilasi 30-v asti välillä bmi 21-30 mutta ei koskaan pysynyt samassa. Joko söin liikaa herkkuja tai laihdutin (melko järkevästi kylläkin). Koskaan en syönyt "siltä väliltä". Nykyään syön samoin kuin laihanakin huonoina kausina mutta laihdutuskausien pois jäätyä paino on tietysti kivunnut uusiin lukemiin. Muu ruokavalio on suht kunnossa määrän ja laadun suhteen mutta herkut siihen päälle on liikaa.

Ja tiedän miten kannattaa syödä virallisten ohjeiden mukaan ja että vähähiilarisuus on monelle ollut ratkaisu eli neuvoja en tarvitse.

Kommentit (36)

Vierailija
21/36 |
15.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihanan paljon vastauksia! Aika synkkää jos mainitsemillanne vähillä ja terveellisillä syömisillä on ylipainoa. Pakko olla joku kilppari ym taustalla? Mun ylipaino johtuu ihan päivittäisestä herkkujen suurkulutuksesta. Laihdun helposti jos syön suositusten mukaan.

Elämänmuutoskausinani olen syönyt enemmän(1700-2000 kcal/vrk) ja laihtunut puolen kilon viikkovauhtia vaikka herkkujakin 3-4 kpl viikossa. Liikunta ollut n 40 min kävelyä 5-7 x viikko. Lähtöpaino näiden kausien alussa ollut satasen alle tai päälle.

Nro17 vastaa. Luulen, että monien kohdalla on kyse isosta annoskoosta, ainakin minun kohdallani ja liiallisesta rasvasta ruuanlaitossa. Lisäksi lautasmallin noudattaminen välillä unohtuu. Terveellinenkin ruoka lihottaa, jos sitä syö tarpeeksi.

Yli viisikymppisellä on jo aineenvaihdunta hidastunut, joten painoa kertyy, jos jatkaa entisiä syömisiään. Olen ollut ikäni normaalipainoinen, vasta yli nelikymppisenä tulivat lisäkilot vähitellen. Hyvä, että olet saanut analysoiduksi mistä lisäkilot tulevat, silloin on helpompi tehdä muutoksia. Tsemppiä.

Vierailija
22/36 |
15.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään aamupalalla pannukakkupala ilman päällisiä ja kaksi kuppia mustaa kahvia.

Puuro mehukeitolla (sokeriton)

Lounaaksi nakkikeittoa ja ehkä leipä.

Pari keksiä, leipää, sokeriton jugurtti, jäätelötuutti ehkä myöhemmin .

Illalla puuro mehukeitolla.

Painoindeksi 26. En käytä alkoholia. En liho vaan pysyn samassa painossa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/36 |
15.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

N 168/ 75kg

Aamupala: kaurapuuroa tai purkki maustamatonta maitorahkaa ja vähän mysliä

Lounas: salaatti/ kananmunaa/ kasvis

Päivällinen: lämmin kotiruoka, usein kanaa ja riisiä kasvisten kera tai muu vastaava kotiruoka

Iltapala: vihreä tee

Lenkkeilen päivittäin, käyn viikottain salilla ja teen myös juoksulenkkejä 2-3 krt viikossa.

Raudan puutetta on ollut ja on nyt hoidossa, luulen, että se on ollut syynä painonnousuun ja siihen, että paino ei laske. Ennen raudan puutetta painoin 58-62 kg samoilla elintavoilla kun nyttenkin. En ole koskaan elämässäni aikaisemmin ollut lievästi ylipainoinen. Aina ollut normaalipainoinen aikaisemmin.

Vierailija
24/36 |
15.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No silloin kun olin painavimmillani 98kg (171cm) niin söin todella epäterveellisesti. 

En vain välittänyt ja hain usein työpäivän jälkeen paljon herkkuja ja makasin loppupäivän pedissä. Masensi ja olin uupunut pitkien ja rankkojen työpäivien vuoksi. 

On taipumusta tunnesyömiseen. Niin ja join myös aika paljon olutta yms... 

No sitten päätin ottaa itseäni niskasta kiinni ja laihdutin. Paino putosi ja on vaihtelevasti 80-85kg eli vieläkin pitää pudottaa mutta näytän aika hyvältä, sillä syön luonnonmukaista terveellistä ruokaa. Höttöhiilarit vekeen ja tilalle kasviksia, hyvää lihaa ja hyviä rasvoja (avokado, voi (eläinperäiset rasvat), neitsytoliiviöljy, kylmäpuristettu kookosöljy) sekä pidän toisinaan paastopäiviä. Ehkä pari kertaa vuodessa pidemmänkin paaston. 

Sillälailla olen selviytynyt ikäni kamppailusta painon kanssa ja taistelu jatkuu. Lipsahduksia tullut jos elämäntilanne on ollut todella stressaava mutta onneksi siitä huolimatta pystyn vielä painoani kontrolloimaan ja laihduttamaan. 

Vierailija
25/36 |
15.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisäksi itselläni kilpirauhasen vajaatoiminta ja rautavarastot alhaiset tai ainakin oli. - viesti 24

Vierailija
26/36 |
15.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaukseni saattaa mennä hieman ohi, mutta toivottavasti siitä on apua. Keskimäärin ihminen kuluttaa aika vähän päivässä ja paino ei vaikuta tähän niin paljoa kuin luulisi. Esimerkiksi 60 kiloisen naisen peruskulutus on noin 1350 kcalia päivässä ja 80 kiloisen 1500 kcalia. Jos et halua laihtua/lihoa, pitäisi kulutuksen pysyä oman peruskulutuksen tasolla. Jos urheilet/liikut voit lisätä kaloreita. Mutta yleisesti ottaen urheilu ei kuluta hirveästi. Minulla (65kg) menee noin 300 kcalia suht rankalla 30min juoksulenkillä. 

Kannattaa siis selvittää oma peruskulutus (netistä löytyy suuntaa antavia arvoja) ja laskeskella syömiään kaloreita. Kaloreita laskiessa kannattaa olla pikkutarkka sillä monessa tuotteessa on niitä yllättävän paljon (sipsit, karkit, voi, pähkinät, avokado....). 

Vierailija
27/36 |
15.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun keho pysyis "automaattisesti" n. 63 kilossa, bmi 22. Oon siis kovasti sokeristen herkkujen perään, ja mielelläni niitä pupeltaisin useana päivänä viikossa. Mutta niitäkään ei aina tee mieli, ja teen fyysistä työtä ja harrastan paljon hyötyliikuntaa. Nyt olen painanut pitkän aikaa 57-58kg, ja se vaatii en että karkkia en kotiin kanna ja ainuttakaan leipäpalaa ei ruokavaliooni kuulu. Joskus mietin että eikö olis vaan helpompi tyytyä siihen 63 kiloon kun se pysyis itsestään :D mutta tykkään peilikuvastani enemmän 57 kiloisena.

Ymmärrän hyvin. Yläpeukku sulle. Itsekin viihdyn hoikkana paremmin, vaikka kateelliset huutelee ja näköjään alapeukuttaa tätäkin. Mua on kiusattu aikoinaan niin paljon hoikkuudestani ja ne huutelijat olivat itse ylipainoisia, että en enää tunne minkäänlaista myötätuntoa lihavia ihmisiä kohtaan! Minusta se on ihan oma vika, jos ei pysty syömistä hallitsemaan, sairaus se on sekin ja turha vedota mihinkää kilpirauhas juttuihin. Itsellänikin on kilppari ongelma ja olen silti normi painoinen.

Vierailija
28/36 |
15.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ihmeen alapeukuttajia täällä on. Lapsellista kerrassaan :D

Vierailija
29/36 |
15.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen n.20-25 kg ylipainoinen ja tämä ylipaino on tullut  n. 5 vuoden aikana. Paino on nytten pysynyt samassa vaikka syön edelleen huonosti ja epäterveellisesti. Eli juuri pitsat, hampurilaiset jne on pahe ja niitä menee 1-2 krt. viikossa. Monesti myös aamupala ja lounas jää täysin väliin ja sitten kostautuu iltasyömisellä. 

Tavallista kotiruokaa jos syön niin aivan liian isoja annoksia. Limut ja siiderit myös joka viikkoinen pahe.

Tosiaan niinkun tuossa joku jo aikaisemmin kommentoi niin tämmöisen massan ylläpito vaatii kaloreitakin enemmän ja siksi epäilen että painoni on jo tovin pysynyt samana. Painan 88 kg.

Hyi!

Vierailija
30/36 |
15.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihanan paljon vastauksia! Aika synkkää jos mainitsemillanne vähillä ja terveellisillä syömisillä on ylipainoa. Pakko olla joku kilppari ym taustalla? Mun ylipaino johtuu ihan päivittäisestä herkkujen suurkulutuksesta. Laihdun helposti jos syön suositusten mukaan.

Elämänmuutoskausinani olen syönyt enemmän(1700-2000 kcal/vrk) ja laihtunut puolen kilon viikkovauhtia vaikka herkkujakin 3-4 kpl viikossa. Liikunta ollut n 40 min kävelyä 5-7 x viikko. Lähtöpaino näiden kausien alussa ollut satasen alle tai päälle.

Minulla on alentunut aineenvaihdunta perinnöllisenä. Siis oikeasti. Ei mikään itse keksitty juttu.

Vierailija
31/36 |
15.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä sun tätä. Pyrin vain siihen, että en söisi yli 2000kcal päivässä. Joskus onnistuu, useimmiten ei.

Vierailija
32/36 |
15.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla paino pysyy 72-74kg ja oon 165cm. Aamupala: ruisleipä, kalkkunaleikkeleet, juusto.

Lounas: vaihtelee. Joko kevyt salaatti tai edellispäivän päivällisen rippeet.

Välipalan skippaan melkein aina. Hedelmä maximissaan.

Päivällinen: lautasmallin mukaan.

Iltapalaa en erikseen syö. Tässä tulee se ylipainon syy, eli ainakin 3iltaa viikossa herkuttelen sipseillä, karkilla tai jäätelöllä.

Jos paino meinaa alkaa kertymään, niin yleensä tsemppaan kuukauden ja laihdutan muutaman kilon, sitten taas repsahtaa. Viimeistään kun paino on 70kg. Sitä alemmas on hankala saada. Tällä tyylillä olen mennyt siitä lähtien kun 18- vuotta täytin, eli kymmenen vuotta. Raskauskaan ei vaikuttanut onneksi painoon, paitsi tietenkin hetkellisesti. Onnekseni olen tiimalasi, joten näytän suuresta painostani huolimatta melko hyvältä.

Vierailija
33/36 |
15.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syön juhlissa aina kaikkia herkkuja ihan rajoituksetta. Kotona syön melkein joka viikonloppu jäätelön, muutaman keksin tai jotain pullaa iltapäiväkahvilla ainakin joko lauantaina tai sunnuntaina. Ostan myös karkkia viikonloppuna, vähintään yhden pätkiksen tms. Saatan ottaa oluen saunan jälkeen. Syön joka vuosi pääsiäismunia, Runebergin tortun, laskiaispullan, joulupipareita ja -torttuja, simaa ja munkkeja vappuna... Arkena syön terveellisesti ja monipuolisesti, mutta välillä varmaan otan vähän liikaa. En koskaan kieltäydy, kun joku tarjoaa jotain tai tuo vaikka herkkuja töihin.

Vierailija
34/36 |
15.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim eilen:

6:00 puuro raejuustolla, vadelmilla, pähkinöillä ja mehukeitolla, 1 x pala tummaa suklaata, omena, mariannekarkkeja kourallinen, juomana vesi

9:00 kaksi kauraleipää meetvurstilla, kurkulla ja paprikalla, kaksi palaa tummaa suklaata, vettä.

12:00 kaksi ruisleipää meetvurstilla, kurkulla ja paprikalla, vettä.

15:00 kalapuikkoja, perunaa, hernemaissipaprikaa, tsatsikia, salaattia, ruisleipä, vettä.

19:00 jätstki.

Lihon joka viikko noin kilon tällä syömisellä ja syön lähes joka päivä samalla tavalla enkä osaa muuttaa enkä varsinkaan vähentää syömistäni kiitos masennuslääkkeiden KOKO ajan on nälkä ja voisin mättää koko ajan jotain.

Vierailija
35/36 |
15.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä tein just tuota pitkälle aikuisuuteen että vapaata herkuttelua 72 kg asti. Sitten tsemppausta joitain viikkoja jolloin paino laski 2-4 kg noustakseen taas 72 kg.

Mä oon huijannu itteeni joskus että koska oon jo näin lihava kulutan varmaan niin paljon etten enää liho enempää koska syömiset pysyneet samoissa. Näköjään sitä vaan lihoo eli kymmenien kilojen ylipaino ei lisää kulutusta merkittävästi. Ap

Vierailija
36/36 |
16.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi kaksi