Lievästi ylipainoinen jolla paino pysyy samassa, mitä syöt päivän aikana
Netissä on paljon keskusteluketjuja mitä hoikat syövät päivän aikana. Yleensä terveellisesti ja kohtuudella tai vähemmän terveellisesti mutta vähän. Minua kiinnostaa reilusti ylipainoisena, miten syövät vähän tukevat joiden paino ei ole kumminkaan nousussa. Tällaisia on suuri osa suomalaisista yli 35-v vuotiaista. Monet heistä varmaan ovat tyytymättömiä itseensä mutta aidosti lihavana minusta bmi 25-32 olisi tähän verrattuna hyvä tilanne jos paino pysyy samassa.
Jos jaksat kerrotko vielä joudutko taistelemaan ettet liho enempää vai elätkö mielitekojesi mukaan. Oletko ollut joskus hoikka/hyvin lihava ja mikä on muuttunut näistä ajoista?
Painoni seilasi 30-v asti välillä bmi 21-30 mutta ei koskaan pysynyt samassa. Joko söin liikaa herkkuja tai laihdutin (melko järkevästi kylläkin). Koskaan en syönyt "siltä väliltä". Nykyään syön samoin kuin laihanakin huonoina kausina mutta laihdutuskausien pois jäätyä paino on tietysti kivunnut uusiin lukemiin. Muu ruokavalio on suht kunnossa määrän ja laadun suhteen mutta herkut siihen päälle on liikaa.
Ja tiedän miten kannattaa syödä virallisten ohjeiden mukaan ja että vähähiilarisuus on monelle ollut ratkaisu eli neuvoja en tarvitse.
Kommentit (36)
Jos syöt yhden banaanin verran enemmän päivässä kuin kehosi kaloreita kuluttaa, lihot vuodessa 5,6 kiloa.
Puolikas banaani liikaa päivässä 5 vuoden ajan ja olet lihonut 14 kiloa.
Vai onko niin että useimmilla vähän tukevilla on sama tilanne kuin mulla nuorempana että paino on jatkuvasti hiipimässä ylös mutta jojottelulla paino pysyy siedettävissä lukemissa? Ap
Mä oon jonkin verran ylipainoinen, vaatekoko 40-42, en ole uskaltanut käydä puntarilla vuosiin.
Syön välillä la-su pizzaa ja huuhtelen alas oluella, sitten taas pari päivää sosekeittoja ja salaatteja ja "uusi elämä" kunnes perjantaina alkaa juustot huutelemaan kaupan tiskiltä.
Että itse ainakin syön kaikenlaista ja arkiruokavalio on OK, se ei siis ole ongelma, mutta epätasaisuus leimaa tätä touhua. Nyt jätin alkoholin pois että saisi kevääksi vähän kepeyttä kun se paitsi tuo turhia kaloreita myös lisää ruokahimoja.
Savuluumuja ja palan painikkeeksi kädenlämpöistä kaalimehua. Tätä ympäri vuoden.
Mun keho pysyis "automaattisesti" n. 63 kilossa, bmi 22. Oon siis kovasti sokeristen herkkujen perään, ja mielelläni niitä pupeltaisin useana päivänä viikossa. Mutta niitäkään ei aina tee mieli, ja teen fyysistä työtä ja harrastan paljon hyötyliikuntaa. Nyt olen painanut pitkän aikaa 57-58kg, ja se vaatii en että karkkia en kotiin kanna ja ainuttakaan leipäpalaa ei ruokavaliooni kuulu. Joskus mietin että eikö olis vaan helpompi tyytyä siihen 63 kiloon kun se pysyis itsestään :D mutta tykkään peilikuvastani enemmän 57 kiloisena.
Vierailija kirjoitti:
Jos syöt yhden banaanin verran enemmän päivässä kuin kehosi kaloreita kuluttaa, lihot vuodessa 5,6 kiloa.
paitsi keho alkaa kuluttamaan enemmän, kun paino kasvaa, ja painonnousu lakkaa jossain vaiheessa.
Mun paino pysyy 82-84 kilossa kun syön aamulla puuroa ja marjoja, lounaaksi jotain sekaisia kasviksia ja kanaa/kalaa (mieluiten kylmää ruokaa, koska lämmin alkaa väsyttämään) ja illalla sitten samanlaista ruokaa (ei kuitenkaan yleensä samaa kuin lounaalla) lämpimässä muodossa. Esim tänään söin lounaalla keitettyä parsaa, savulohta, kananmunaa ja rehuja ja nyt illalla oli uunissa paistettuja juureksia ja vihanneksia sekä kanaa ja kurkkua, tomaattia ja salaattia.
Lisäksi juon päivän aikana kaksi kuppia kahvia maitotilkalla ja pari litraa vettä (vissyä) ja iltapäivällä saatan syödä välipalaksi jonkun hedelmän.
161/84
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
paitsi keho alkaa kuluttamaan enemmän, kun paino kasvaa, ja painonnousu lakkaa jossain vaiheessa.
Näin se on. Isomman kropan ylläpitäminen vaatii enemmän kaloreita.
Vierailija kirjoitti:
Mun paino pysyy 82-84 kilossa kun syön aamulla puuroa ja marjoja, lounaaksi jotain sekaisia kasviksia ja kanaa/kalaa (mieluiten kylmää ruokaa, koska lämmin alkaa väsyttämään) ja illalla sitten samanlaista ruokaa (ei kuitenkaan yleensä samaa kuin lounaalla) lämpimässä muodossa. Esim tänään söin lounaalla keitettyä parsaa, savulohta, kananmunaa ja rehuja ja nyt illalla oli uunissa paistettuja juureksia ja vihanneksia sekä kanaa ja kurkkua, tomaattia ja salaattia.
Lisäksi juon päivän aikana kaksi kuppia kahvia maitotilkalla ja pari litraa vettä (vissyä) ja iltapäivällä saatan syödä välipalaksi jonkun hedelmän.
161/84
Plus ne välipalat mitkä jätit mainitsematta. Tuollaisella ruokavaliolla ei kukaan ole noin läski, ellei annokset sitten ole sarjaa ämpäri.
Olen n.20-25 kg ylipainoinen ja tämä ylipaino on tullut n. 5 vuoden aikana. Paino on nytten pysynyt samassa vaikka syön edelleen huonosti ja epäterveellisesti. Eli juuri pitsat, hampurilaiset jne on pahe ja niitä menee 1-2 krt. viikossa. Monesti myös aamupala ja lounas jää täysin väliin ja sitten kostautuu iltasyömisellä.
Tavallista kotiruokaa jos syön niin aivan liian isoja annoksia. Limut ja siiderit myös joka viikkoinen pahe.
Tosiaan niinkun tuossa joku jo aikaisemmin kommentoi niin tämmöisen massan ylläpito vaatii kaloreitakin enemmän ja siksi epäilen että painoni on jo tovin pysynyt samana. Painan 88 kg.
Normipäivä aikaisemmin:
- aamulla (noin klo 9) kuppi teetä, kaksi viipaletta ruisleipää, päällä hummusta, tofua ja suolakurkkua
- lounaaksi (noin klo 12) lähiravintolassa joku vegaanimättö tai kaupasta joku eines tyyliin vegaanimakaronilaatikko ja lisäksi 1-2 karjalanpiirakkaa (veg) vuustolla
- välipala iltapäivällä (noin klo 14) 1-2 karjalanpiirakkaa vuustolla
- päivälliseksi (noin klo 20:30) iso annos kotona tehtyä kasvisruokaa, jossa proteiinin lähteenä soijasuikaleita, linssejä tai papuja, paljon salaattia
- iso olut
Normipäivä nyt:
- aamulla (klo 7-11) kuppi teetä, kuppi kahvia, yhteensä neljä voileipää (samat päällysteet), jotain makeaa
- napostelua (11-15)
- lounaaksi (klo 15) soija chorizoja tai edellisen illan tähteitä tai yhdistelmä niistä
- napostelua (15-21)
- päivällinen kuten ennen (klo 21)
- iso olut
Toistaiseksi ei ole paino noussut.
Aamiainen yleensä 2 paahtoleipää. Päällä juustosiivu ja keittokinkkua. Lasi sokeritonta mehukeittoa.
Lounas vaikkapa keitto ja leipä. Voi olla myös iso salaatti, purkki tonnikalaa ja kananmuna. Salaatinkastiketta.
Välipala. Omena tai banaani. Voi olla myös joku real leipä. Päällä tomaattia ja pippuria, yrttisuolaa.
Päivällinen saman tyyppinen kuin lounas tai sitten hieman raskaampi. Esim lihapullia, muusia, salaatti.
Iltapala. Hedelmä, viili tai ei mitään.
Lisäksi kuluu teetä, kahvia xylitol purkkaa.
Treenaan salilla vaihtelevasti. Päivittäin kävelen 8-12km
Bmi 26.1
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
161/84
Plus ne välipalat mitkä jätit mainitsematta. Tuollaisella ruokavaliolla ei kukaan ole noin läski, ellei annokset sitten ole sarjaa ämpäri.
En syö välipaloja, koska tuo aamupuuro pitää mulla nälän ihan ongelmitta lounaaseen eli juon tuolla välillä vaan kupin kahvia. Olen muutenkin ollut aina enempi iltasyöppö mutta nykyisin en syö edes iltapalaa jotta paastoaisin edes sen 12h vuorokaudessa,. Lounaan ja päivällisen välillä menee sitten se toinen kahvikuppi ja joskus joku hedelmä. Yritän olla syömättä niitäkin sen hedelmäsokerin takia (mulla on II-tyypin (esi)diabetes) eli mitään sokerisia herkkuja en syö sen paremmin välipalana kuin muutenkaan. Niistä tulee niin jäätävän huono olo eli ei ole edes hankalaa olla ilman. Ja suolaiset herkut on tosiaan herkkuja, ei jokapäiväisiä eikä edes jokaviikkoisia juttuja.
Annoskokokaan ei ole ämpäri vaan ihan tavallinen lautanen. Ja joo, ihmettelen itsekin miksi paino ei putoa vaikken mikään "noin läski" olekaan.
Syön joka aamu pienen leipäpalan neitsytoliiviöljyn kanssa kahvin kanssa, koska aamuisin ei ole koskaan nälkä, mieluiten en söisi mitään. Sitten tukeva lounas, tänään oli riisipuuroa ja kolme näkkileipää, joiden päällä oli tonnikalaa ja raejuustoa. Iltapalaksi samaa riisipuuroa ja kaksi näkkäriä ja jälkiruuaksi kokonainen vesimeloni.
Ikäni on 50+ ja ylipainoa on kertynyt 5-6 kg, ei vähene eikä lisäänny. Reuman takia olen joutunut vähentämään liikuntaa pelkkään kävelyyn, mistä syystä painoa on tullut liikaa. En käytä levitteitä, syön yleensä aika paljon kasviksia päivän aikana eli tänään ei ollut ihan tyypillinen päivä. Nelikymppisenä jätin pois levitteet leivältä ja makeasta en ole koskaan pitänytkään. En syö koskaan kuuden jälkeen.
Ihanan paljon vastauksia! Aika synkkää jos mainitsemillanne vähillä ja terveellisillä syömisillä on ylipainoa. Pakko olla joku kilppari ym taustalla? Mun ylipaino johtuu ihan päivittäisestä herkkujen suurkulutuksesta. Laihdun helposti jos syön suositusten mukaan.
Elämänmuutoskausinani olen syönyt enemmän(1700-2000 kcal/vrk) ja laihtunut puolen kilon viikkovauhtia vaikka herkkujakin 3-4 kpl viikossa. Liikunta ollut n 40 min kävelyä 5-7 x viikko. Lähtöpaino näiden kausien alussa ollut satasen alle tai päälle.
Ennen (71-75kg 164cm vaatekoko n. 42 tai yli. ei liikuntaa)
Aamulla: suklaamuromysiä, jugurttia (silloin myytiin danonen vaniljajugurttia sinisissä litran pakkauksissa, söin aina sitä) kahvia maidolla
Lounas: perus ruokaa esim lihapullia ja perunaa. Salaattia ja kasviksia
Välipala (2-3krt päivässä) rasvaista kreikkalaista jugurttia ja hunajaa. Keksejä tms pullaa kahvin kanssa
Illallinen: perus ruokaa taas esim kanaa ja pastaa. Normi salaatit kylkeen.
Nyt: 64kg(?) 164cm koko 38, säännöllistä liikuntaa. Näissä mitoissa n 6 vuotta
Aamu: kahvia soijamaidolla, kauraleipää, kinkkua, juustoa, tomaattia. Alpron vanilja soijajugurttia. Tomaattia ym.
Päivä: perus ruokaa liha/kala/kasvis
Välipala: yleensä aamiaisen kaltainen mutta pienempi
Iltaruoka: tavallista kotiruokaa, noutoruoka ehkä kerran viikossa. Kasviksia aina.
Iltapalana vaikka taas leipää.
Alkoholia en käyttänyt aikaisemminkaan. Olen 34v. Paino tasoittui kun aloitin säännöllisen liikunnan (3krt viikossa) ja lopetin ruuan liiallisen ajattelun. Huomasin että oli paljon helpompi muistaa vuosia vanhoja syömisiä, koska silloin ajatukset pyörivät paljon ruuan ja syyllisyyden ympärillä kuin näitä viimeiakaisia. Nyt syön sillon kun on nälkä ja jätän ruokaa lautaselle jos ei uppoa.
Kaikkea ja vähän liikaa.