Tekninen työntekijämme ei tajua mitään bisneksestä mutta haluaa määrätä - neuvoja?
Pieni firma, joten en oikein kenellekään viitsi valittaa, siksi kirjoitan tänne.
Eli, erittäin pienessä yrityksessämme kehitämme uutta liiketoimintaa. Minä vedän projektia. Oma taustani on alalta, eli nimenomaan liiketoiminnan kehityksestä. Valtaosa työstä kaatuu minulle, kun muut eivät osaa.
Mutta ongelma on, tai mikä raivostuttaa minua, että yksi tiimin jäsenistä, jonka tausta on puhtaasti tekninen/yliopistotutkimuksesta, haluaa määrätä kaikesta ja valittaa kaikesta. Itse ei tee yhtään mitään projektissa, koska on ilmoittanut, että häntä ei kiinnosta liiketoiminta tai myynti tai asiakkaat. Eikä tiedä eikä ymmärrä niistä mitään koska ei ole myöskään kiinnostunut.
Itse olen aivan valtavan väsynyt ja stressaantunut valtavasta työmäärästä ja vaatimuksista. Ja tämä tyyppi nimenomaan vaatii eniten ja kirittää, että kyllä kaiken nyt pitäisi olla jo valmis. Kun ei edes ymmärrä, mitä tehdään. Eikä itse tosiaan tee mitään tämän eteen. Nostaa vain palkkaa ja kehittelee omaa koodiaan, kuten on tehnyt jo kuukausitolkulla. Mille ei ole mitään kysyntää kenelläkään.
Samalla sitten kitisee, että ei varmasti kukaan ole kiinnostunut eikä halua ostaa tms. Eli vie muun tiimin aikaa, inspiraatiota, haittaa tekemistä eikä tajua mistään mitään. Silti häneen palaa rahaa kaikkein eniten, vaikka hän tekee vähiten eikä kanna yhtään vastuuta. Toimitusjohtaja on sitä mieltä, että tämä henkilö on niin tärkeä yritykselle teknisen osaamisensa vuoksi, että hänet täytyy pitää tyytyväisenä vaikka suurin piirtein firma menisi konkkaan.
Mitä hittoa tälle tilanteelle teen? En jaksaisi kinastella myynnin, markkinoinnin, liiketoiminnan perusasioista joka keskustelussa varsinkaan ihmisen kanssa, joka ei mitään niiden eteen tee, ei niitä ymmärrä eikä kanna mitään taloudellista vastuuta, toisin kuin me muut.
Hitto kun ärsyttää.
Kommentit (60)
Vierailija kirjoitti:
Kiitos keskustelusta, se jo helpottaa että saa tämän edes jossain purkaa.
Selkeytti myös omaa ajatteluani. Keskeinen ongelma taitaa olla se, että kyseinen henkilö ei suostu ymmärtämään, että olemme nyt bisneksen ehdoilla toimiva yritys, jonka pitää rahoittaa itse itsensä ja joka tarvitsee asiakkaita. Että hän ei enää ole yliopiston tutkimuslaitoksella töissä, missä on mahdollista kehittää asioita oman mielenkiinnon mukaan vuosikausia miettimättä bisnestä, rahaa, ansaitsemista, asiakkaita tai asiakkaiden tarpeita.
En vain tajua, miten tällaista ei saa ihmiselle läpi?
ap
Kai tuon luulisi numeroita ymmrätävän?
Etkö voi vain jättää ko. kitisijän huomiotta ja ehkä myös kutsumatta kokouksiin? Perusteluna voisi olla, ettei hänellä ole mitään annettavaa tähän projektiin, tai hänellä taitaa olla niin kiire sen omankin projektinsa kanssa?
Vierailija kirjoitti:
Joka työpaikalla on "hankalia tyyppejä" tai pari ihmistä jotka ei ymmärrä toisiaan ja on napit vastakkain. Ja ne sitten aiheuttaa jännitystä kaikille muillekin.
Muistathan että olet itse toisena osapuolena tässä, et vain neutraali sivustakatsoja. Eli olet puolueellinen ja selvästi turhautunut ja sellainen kaventaa entisestään ajattelua ja ymmärrystä.
Koeta asettua toisen kenkiin, nähdä mitä hän tarvitsee ja haluaa, käytä hänen vahvuuksiaan hyödyksi. Jos olet tilanteessa jossa ei ole mahdollista uida vastavirtaan niin höllää otetta ja mene virran mukana. Jos toimarikaan ei näe tarpeelliseksi ohjata tota tyyppiä eri tehtäviin niin varmaan se hänen työnsä ei ole niin turhaa kuin annat turhautuneena ymmärtää.. taistelet tuulimyllyä vastaan?
Jep, onhan tuo noinkin.
Kyseisen henkilön osaaminen on erittäin arvokasta, se on totta. Eli ymmärrän toimitusjohtajan kannan. Ikävä kyllä vain hänen nykyinen työnsä tuskin on, ei toimitusjohtajankaan mielestä. Hän suoraan sanoo, että kyseisen projektin ainoa arvo on antaa kyseiselle työntekijälle kivaa omaa harrastustoimintaa että hän on tyytyväinen eikä lähde toiselle työnantajalle.
Ymmärrän tuon, mutta kunhan antaisi minun ja minun tiimini sitten tehdä oma työmme, sillä siihen hän ei kuitenkaan suostu kontribuoimaan.
Mutta joo, pakko vaan chillata ja olla välittämättä, kun en tilannetta juuri nyt muuttaakaan voi.
ap
Koska kyseinen ihminen ei ole tiimissäsi eikä osallistu kehitteillä olevaan projektiin, en sinuna ottaisi stressiä hänen mielipiteistään. Eli älä turhaan stressaa äläkä käytä aikaasi asioiden selittämiseen hänelle. Keskisty itse projektiin ja omaan tiimiisi, että kaikki siinä ymmärtävät mitä tehdään. Ole kuitenkin tälle "ongelmatapaukselle" normaalin kohtelias, voihan olla että joudutte tekemään yhteistyötä jonkin toisen projektin kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos keskustelusta, se jo helpottaa että saa tämän edes jossain purkaa.
Selkeytti myös omaa ajatteluani. Keskeinen ongelma taitaa olla se, että kyseinen henkilö ei suostu ymmärtämään, että olemme nyt bisneksen ehdoilla toimiva yritys, jonka pitää rahoittaa itse itsensä ja joka tarvitsee asiakkaita. Että hän ei enää ole yliopiston tutkimuslaitoksella töissä, missä on mahdollista kehittää asioita oman mielenkiinnon mukaan vuosikausia miettimättä bisnestä, rahaa, ansaitsemista, asiakkaita tai asiakkaiden tarpeita.
En vain tajua, miten tällaista ei saa ihmiselle läpi?
ap
Kai tuon luulisi numeroita ymmrätävän?
Niin luulisi. Kuitenkin älykäs ihminen. Mutta kai se on se, ettei hänellä ole mitään taloudellista vastuuta.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinä olet myymässä jotain mitä et osaa itse kehittää ja jonka sisältöä et ymmärrä? Voit periaatteessa myydä ihan mitä vain ja ihan missä vain? Täytyy tunnusttaa etten arvosta nyt ihan hirveästi.
Ei, vaan olen vastuussa omasta kehitysprojektistani muiden teknisten osaajien kanssa. Ymmärrän sisällön. Ongelma on projektiin kuulumaton työntekijä, joka kehittelee omaa juttuaan mutta haluaa määrätä myös toisen tiimin tekemisestä vierestä.
Teillähän on projektipalaverit ja omat tekniset osaajat? Mitä hän silloin voi määrätä?
Vierailija kirjoitti:
Etkö voi vain jättää ko. kitisijän huomiotta ja ehkä myös kutsumatta kokouksiin? Perusteluna voisi olla, ettei hänellä ole mitään annettavaa tähän projektiin, tai hänellä taitaa olla niin kiire sen omankin projektinsa kanssa?
Olet täysin oikeassa. Periaatteessa olen noin päättänytkin tehdä, eli olla ottamatta huomioon, mutta en ole ainakaan vielä saanut suljettua ulos kokouksista (tj haluaa antaa hänelle periksi kun hän haluaa olla kommentoimassa) vaikka se olisi juuri parasta. Että hän saisi rauhassa keskittyä omaan projektiinsa ja me muut omaamme.
Mutta olet täysin oikeassa, henkisesti pitää vain olla kiinnittämättä huomiota ja olla kohtelias sekä ystävällinen.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinä olet myymässä jotain mitä et osaa itse kehittää ja jonka sisältöä et ymmärrä? Voit periaatteessa myydä ihan mitä vain ja ihan missä vain? Täytyy tunnusttaa etten arvosta nyt ihan hirveästi.
Ei, vaan olen vastuussa omasta kehitysprojektistani muiden teknisten osaajien kanssa. Ymmärrän sisällön. Ongelma on projektiin kuulumaton työntekijä, joka kehittelee omaa juttuaan mutta haluaa määrätä myös toisen tiimin tekemisestä vierestä.
Teillähän on projektipalaverit ja omat tekniset osaajat? Mitä hän silloin voi määrätä?
No, tarkalleen ei voi määrätä, mutta haluaa osallistua meidän palavereihin ja sisäisiin keskusteluihin ja on melkein kaikesta eri mieltä, ilman että edes perustelee vaikka yrittäisi kysyä. Eli ei ole rakentavasti eri mieltä. Joten se tuntuu vähän stressaantuneena välillä siltä, kuin joku yrittäisi määrätä.
Yritän siis tarkentaa. Eli sanotaan, että tiimi työstää jotain juttua, keskustelee ja selvittää asiat ja tekee jonkun päätöksen josta kaikki ovat samaa mieltä. Sitten kun tiimipaltsu on, tämä ulkopuolinen (joka ehdottomasti haluaa osallistua niihin) ilmoittaa suurin piirtein kaikista tehdyistä päätöksistä vastalauseensa. Kun sitten yrittää keskustella, että miten hän perustelee näkemyksensä, mitä hän ehdottaisi tehtäväksi, miksi, voisiko hän sitten kontribuoida jotain oman näkemyksensä perusteella että muutkin ymmärtäisivät, niin kieltäytyy vastaamasta tai tekemästä mitään kun hän haluaa kuulemma vain keskittyä omaan projektiinsa. Monesti yrittää sitten kaapata minun tiimiäni toteuttamaan sitä omaa visiotaan.
ap
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa siltä, että hänellä on asenneongelmia. Sanot hänelle suoraan, että täällä ei suvaita yksipuolisen negatiivia kommentteja ilman, että itsellä on ratkaisu, miten tekisi asian paremmin. Huomauta häntä, että hän ei tiimipelaa, vaan sooloilee ja häiritsee tiimin toimintaa. Voiko häntä estää osallistumasta kaikkiin asioihin mukaan, jos hän on ilonpilaaja?
Olipa hyvä kommentti, kiitos.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, tarkalleen ei voi määrätä, mutta haluaa osallistua meidän palavereihin ja sisäisiin keskusteluihin ja on melkein kaikesta eri mieltä, ilman että edes perustelee vaikka yrittäisi kysyä. Eli ei ole rakentavasti eri mieltä. Joten se tuntuu vähän stressaantuneena välillä siltä, kuin joku yrittäisi määrätä.
Yritän siis tarkentaa. Eli sanotaan, että tiimi työstää jotain juttua, keskustelee ja selvittää asiat ja tekee jonkun päätöksen josta kaikki ovat samaa mieltä. Sitten kun tiimipaltsu on, tämä ulkopuolinen (joka ehdottomasti haluaa osallistua niihin) ilmoittaa suurin piirtein kaikista tehdyistä päätöksistä vastalauseensa. Kun sitten yrittää keskustella, että miten hän perustelee näkemyksensä, mitä hän ehdottaisi tehtäväksi, miksi, voisiko hän sitten kontribuoida jotain oman näkemyksensä perusteella että muutkin ymmärtäisivät, niin kieltäytyy vastaamasta tai tekemästä mitään kun hän haluaa kuulemma vain keskittyä omaan projektiinsa. Monesti yrittää sitten kaapata minun tiimiäni toteuttamaan sitä omaa visiotaan.
ap
Ja tuosta sitten tulee se turhautumiseni, mistä otsikko tuli. Eli sitten yritän selittää, että hänen visiotaan on yritetty muuntaa liiketoiminnaksi jo vuoden ajan, ilman onnistumista. Kukaan ei halua rahoittaa sitä eikä ostaa sitä. Jonka takia resursseja on nyt sitten suunnattu tähän toiseen projektiin jota itse vedän, koska sille on markkinakysyntää ja rahoitusta.
Yritän sitten selittää ystävällisesti hänelle, että kyse ei ole meidän välisestämme kilpailusta tai siitä, kenellä on paras idea tai visio. Vaan että ihan yksinkertaisesti yrityksen pitää tehdä rahaa, joten meidän pitää huomioida asiakkaiden ja sijoittajien intressit vaikka hän kuinka paljon olisi niistä eri mieltä. Ja että hänen visionsa voi olla huippuhieno, mutta ei yksinkertaisesti ole taloudellisesti varaa laittaa kaikkia resursseja siihen monta vuotta ilman pienintäkään signaalia siitä, että se kiinnostaisi ketään niin että siitä voisi koskaan tulla bisnestä. Niin voi tehdä, jos on loputtomasti rahaa eikä tarvetta saada asiakkaita. Mutta pienessä yrityksessä tuo ei ole realiteettia.
Ja tätä hän ei suostu ymmärtämään. Mutta jätän koko jutun tosiaan sivuun enkä tuhlaa siihen energiaa. Meillä vain juuri oli paltsu jonka lopetin äsken turhautuneena kun taas piti käydä tätä läpi.
ap
Kuulostaa ihan meidän firmalta, tosin silloin sun on täytynyt muuttaa joitain yksityiskohtia. En osaa auttaa kun itseäkin häiritsee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Tuo kuulostaa siltä, että hän haluaisi sinun projektisi rahat ja työntekijät omaan projektiinsa. Kannattaa tosiaan olla välittämättä ja jättää kommentit omaan arvoonsa.
Kiitos monista hyvistä ja järkevistä kommenteista. Olen tosiaan päättänyt, etten puhu tästä enää kenellekään työyhteisössä, sillä olemme keskustelleet tästä useamman kerran tj:n kanssa, hän tietää ja ymmärtää tilanteen, mutta ei nyt halua tehdä muutoksia. Joten en halua enää tuoda turhautumistani esille, koska se ei vaikuta mihinkään tai tuo mitään hyvää, ikävää energiaa vain työpaikalle.
Samoin olen tästä miehelleni puhkunut useampaan otteeseen ja hänkin on kyllästynyt kuulemaan siitä. On sanonut, että joko ratkaisen tilanteen tai siedän sitä, mikä on täysin oikein sanottu.
Joten helpotti purkaa turhautumista jonnekin. Ihana, saitte minut rauhoittumaan ja muistamaan taas, että kannattaa vain ottaa iisisti ja olla antamatta tämän vaikuttaa omaan työhöni.
Eli kiitos viisaista ja järkevistä kommenteista!
ap
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa siltä, että hänellä on asenneongelmia. Sanot hänelle suoraan, että täällä ei suvaita yksipuolisen negatiivia kommentteja ilman, että itsellä on ratkaisu, miten tekisi asian paremmin. Huomauta häntä, että hän ei tiimipelaa, vaan sooloilee ja häiritsee tiimin toimintaa. Voiko häntä estää osallistumasta kaikkiin asioihin mukaan, jos hän on ilonpilaaja?
Loistava kommentti, kiitos!
ap
Ihan äkkiseltään...onkohan teidän johto ihan ajan tasalla jos teillä on tällaista työn tekeminen.
Liiketoiminnan kehitys on määrätietoista ja suunnitelmallista työtä, jossa hankkeilla on tavoitteet, resurssit, budjetti ja aikataulu. Sen mukaan hommaa sitten viedään eteenpäin.
Vai onko tämä ihan vaan trolli?
Olen ollut tuollaisen bisneskehitys ja kuunnellaan asiakkaita -tyypin kanssa myös samassa projektissa, en ihan ytimessä kun siihen palkattiin ulkoa tekniset tyypit joiden kanssa sitten väkerrettiin jossain suljettujen ovien takana. Tarvitsivat kuitenkin minuakin joihinkin juttuihin. Olin ihan haavi auki kun näin suunnitelmat ja alkutoteutusta. Kyselin juttuja että aiotteko todella tehdä näin ja näin ja nyökyttelivät päätään että tää on nykyaikainen tapa tehdä juttuja ja että kolmessa kuukaudessa saadaan tuote ulos.
Mitään kokonaisuutta ei suunniteltu, todellisia tai kuviteltuja asiakkaiden toiveita lisäiltiin yksi kerrallaan. Tuotteen ydintoiminnallisuus oli täysin hunningolla, ja sen jatkokehitys täydessä umpikujassa. Teknistä puolta kehittävät tyypit olivat ihan tolloja eivätkä kerta kaikkiaan osanneet kun sanoin että tehkää edes näin ja piirisin vielä malliakin. Ja jos olivat jotain tehneet sinnepäin niin näki etteivät olleet tainneet edes tajuta mikä oli tarkoitus.
Kaksi vuotta myöhemmin kun tuoteesta oli jonkunlainen proto ulkona, ongelmia oli vaikka kuinka. Perusvikoja ja puutteita ei korjattu, niitä todellisia tai kuviteltuja asiakastoiveita vaan lisäiltiin.
Lähdin itsekin firmasta. Vähän myöhemmin noin kolmen vuoden kohdalla sitten lopulta ajoivat tuotteen alas, kaikki satojen tuhansien tai ehkä miljoonan kehitystyö oli valunut täysin hukkaan. Järjestelmässä käytettyjen kehitystyökalujen tukikin oli loppunut. Mitään käyttökelpoista ei jäänyt käteen ja vuoden päästä firma myi ennen ihan tuottavan osaston pois. Tai oikeastaan taisi ennemminkin antaa pois jollekin joka vain suostui ottamaan sen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Yksi klassisista myrkyllisen työilmapiirin kriteereistä on, että palavereissa ei voi kertoa mielipidettään. Ihan näin sivuhuomion, ottamatta kantaa kenessä on vikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Yksi klassisista myrkyllisen työilmapiirin kriteereistä on, että palavereissa ei voi kertoa mielipidettään. Ihan näin sivuhuomion, ottamatta kantaa kenessä on vikaa.
Eli voit mennä viereisen tiimin palaveriin, jonne et edes kuulu, ja jos he eivät halua mielipidettäsi, olet myrkyllisessä työilmapiirissä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Palaverikutsu lähetetään vain niille, jotka projektiin kuuluvat. Muut eivät osallistu palaveriin. Sinä hoidat oman ptojektisi hän omansa, jossa hän väittää olevan kiire 🙄
Ihan omituista meininkiä.