Muistatko vielä paniikin sikainfluenssasta?
Vaikka ei se paniikki ollut mitään Koronaan verrattuna.
Kommentit (50)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainakin meidän lasten koulussa pesetettiin ja desinfiointiin käsiä todella paljon. Opettajat totesivat, etteivät lapset olleet ikinä yhtä terveitä kuin sinä talvena. Tehostettu käsihygienia on a ja o tautien ehkäisyssä.
Muutenkin lapset oppivat oikean tavan pestä tai desinfioida kädet niistämisen jälkeen ja yskiä kyynärtaipeeseen.
"Bakteerit ovat elämälle välttämättömiä, mutta joskus myös vaarallisia. Mikrobipelosta johtuvan ylihygienian uskotaan avanneen tietä allergioille, atopioille ja entistä vaarallisemmille taudeille. Infektiolääkäri Jukka Lumiolla on viesti pöpökammoiselle: lopeta yli-innokas jynssääminen ja heivaa desinfektioaineet kaapista roskiin.
– Ihmisen oma bakteeristo toimii ensilinjan puolustuksena tunkeutujabakteereja, -sieniä ja -viruksia vastaan. Bakteeristo ei halua elimistöön ulkopuolisia taudinaiheuttajia, vaan se tahtoo säilyttää symbioosin ja yhteiselon ihmisen kanssa, Lumio sanoo."
https://www.studio55.fi/terveys/article/ylihygienialla-vaarallisia-seur…
Tästä syystä en desinfioi omia käsiäni, vaan pesen ne vain huolellisesti saippualla. Kyllä ärsyttää, että nyt koulussa lapset on pakotettu käsidesin käyttöön. Onneksi ovat siellä vain lyhyen aikaa ja pääsevät kesäksi kotiin ulos ja luontoon mylläämään maan ja eläinten kanssa.
Muistan kyllä. Sairastin itse todennäköisen sikainfluenssan, varsin lievänä, mutta oli normiflunssaa kovempi tauti ja jälkitauteja tuli pariin otteeseen. Rokotetta en sitten ottanut, kun olin käsittääkseni taudin jo saanut.
Hysteerikot panikoi silloinkin. Minulla ei ollut mitään paniikkia. Eleltiin normaalisti, otettiin rokote ja se siitä. En panikoi nytkään, elelen normaalisti ja otan kai sitten se rokotteen. Onhan tämä mielenkiintoista aikaa. Jopa vähän harmittaa, kun mitään ei ole vielä täällä pikkukylällä tapahtunut.
Muistan, en voi ikinä unohtaa tuollaisen esimiehen asennetta, kun ilmoitin etten ota rokotetta josta on kuulunut vain huonoa.
Hän piti minulle parikin puhuttelua, kun olin ”pelotellut” työkavereita rokotteesta.
Toisekseen hän uhkaili irtisanomisella, jos en ota rokotetta.
Meidän pikku kylässä ei juurikaan sikainfluenssa esiintynyt.
Ja kaiken tuon jälkeen meni reilu vuosi, kun itse irtisanoin itseni ja vaihdoin työpaikkaa.
Vierailija kirjoitti:
Muistan, en voi ikinä unohtaa tuollaisen esimiehen asennetta, kun ilmoitin etten ota rokotetta josta on kuulunut vain huonoa.
Hän piti minulle parikin puhuttelua, kun olin ”pelotellut” työkavereita rokotteesta.
Toisekseen hän uhkaili irtisanomisella, jos en ota rokotetta.Meidän pikku kylässä ei juurikaan sikainfluenssa esiintynyt.
Ja kaiken tuon jälkeen meni reilu vuosi, kun itse irtisanoin itseni ja vaihdoin työpaikkaa.
Niin mitä huonoa rokotteesta oli etukäteen kuulunut?
Suomen narkolepsiatapaukset selvisivät vasta rokotusten jälkeen.
Rokotevouhotuksen muistan minäkin. Muistan myös lukeneeni hyvin peitellyt narkolepsiauutiset maailmalta ja päädyin siihen, etten ota rokotusta tai rokotuta päiväkoti-ikäistäni. Siitä jauhettiin ihan koko ajan, aiemmin hyvät ja järkevänoloiset läheiset, tarhatädit ja muut huusivat (en liiottele) miten tapan lapseni ja lapsi pitäisi huostaanottaa yms. Se oli sairasta aikaa. Sairstettiin muuten tauti, se oli influenssa eikä nyt edes pahin kokemani. Inhottavaahan se on aina, mutta se menee sairastamalla ohi. Noro on kamalampi.
Suomessa kuoli myös lapsia sikainfluenssaan. Jos ei olisi tullut nopeasti rokotetta, olisi vielä enemmän kuollut. Silti täällä palstalla jatkuvasti lukee, että sen kun sairastaa sen ja hysteeristä oli rokottaa. Samat ihmiset kiljuvat mahdollisimman äkkiä rokotetta koronavirukseen. Senkö rokotteen sitten uskallatte ottaa??
Surullista että satojen ihmisten oli saatava narkolepsia ennenkuin rokotuskampanja lopetettiin
Monet lapset kantavat vieläkin jälkiä siitä hysteriasta
Olin yläasteikäinen tuolloin kun sikainfluenssa jylläsi. En muista varsinaista hysteriaa, enkä hirveästi seurannut uutisointia, mutta sen muistan yhtenä aamuna kouluun mennessä kun keskusradiosta tuli rehtorin kuulutus. Kaikki riskiryhmään kuuluvat saivat lähteä kotiin halutessaan ja olla poissa pari päivää, kunnes terveydenhoitaja saisi rokotteet.
Minä sitten lähdin kotiin, sillä riskiryhmään olen.
Noista narkolepsioista ei ollut mitään tietoa kun sitten kävin rokotteen ottamassa terkkarilla. Minulle ei mitään siitä onneksi tullut.
Olen paljon huolestuneempi koronasta ja neljän seinän sisällä olenkin viettänyt aikaa. Kieltämättä tulevan rokotteen ottaminen mietityttää, mutta suurella todennäköisyydellä käyn sen kumminkin ottamassa. Jospa siinä mukana ei tule arpapeliä, sairastuuko johonkin jälkitautiin vai ei.
Muistan. Siitä en ollut tosin niin huolissaan mitä nyt kun rajoja suljettiin ja ulkonaliikkumiskiellot asetettiin joillekin maille. Ja silloin sai jatkaa elämää normaalisti verrattuna tähän nykytilanteeseen. Sikainfluenssa ei pysäyttänyt maailmaa kuten tämä nykyinen virusmuoto.