Muistatko vielä paniikin sikainfluenssasta?
Vaikka ei se paniikki ollut mitään Koronaan verrattuna.
Kommentit (50)
Minä kyllä muistan, että aikalailla painostettiin ottamaan sikainfluenssarokotus. Itse en sitä silti ottanut kun pelkäsin että tulee jotain sivuvaikutuksia kun rokote oli uusi. Ja sattumoisin niinhän sitten olikin, että tuli niitä narkolepsiatapauksia.
Joo jollain koululla oli joukkorokotukset
Espoo
Vierailija kirjoitti:
En viitsinyt ottaa rokotetta, olikos se maksullinen taviksille?
Ei ollut maksullinen, mutta riskiryhmään kuulumattomat saivat sen vasta riskiryhmien jälkeen.
Muistan sen verran että mediassa tuputettiin joka tuutista ottamaan rokote. Joku pääsi tienaamaan rahaa. Jos tälle koronavirukselle olisi myös ollut rokote, niin todnäk jo tammikuussa olisi rummutettu isoon ääneen supertappajavirusta, johon kaikkien täytyy hakea rokote. Mutta nyt ei kukaan päässyt tienaamaan, niin pikkuflunssahan se vain on.
Asuin jo silloin kaukana Suomesta, enkä muista silloisessa asuinpaikassani siitä juuri mainitun. Meni ohi tavallaan.
En:D En tajua miten on kokonaan pyyhkiytynyt muistista, enkä ollut missään kriisivaiheessa tuolloin. En muista mitään käsienpesuja ilmeisesti mitään rajoituksia ei ollut? Ainoastaan että jotkut lapset saivat narkolepsian rokotteesta,sehän tuli myöhemmin ilmi. Sekä 2010 isoilla festivaaleilla ruuhkassa kun aloin yskimään,joku kysyi ei kai ole tarttuvaa,olettaisin liittyneen johonkin silloin jyllänneeseen pöpöön, ei mitään muita muistikuvia:):) Miten voi olla mahdollista.
Vierailija kirjoitti:
En:D En tajua miten on kokonaan pyyhkiytynyt muistista, enkä ollut missään kriisivaiheessa tuolloin. En muista mitään käsienpesuja ilmeisesti mitään rajoituksia ei ollut? Ainoastaan että jotkut lapset saivat narkolepsian rokotteesta,sehän tuli myöhemmin ilmi. Sekä 2010 isoilla festivaaleilla ruuhkassa kun aloin yskimään,joku kysyi ei kai ole tarttuvaa,olettaisin liittyneen johonkin silloin jyllänneeseen pöpöön, ei mitään muita muistikuvia:):) Miten voi olla mahdollista.
Eikun nimenomaan 09 oli se festari,eli liittyi tuohon nimenomaan.
Muistan. En muista ihan samanlaista paniikkia kuin nyt, sen muistan, että nuoret olivat sikainfluenssan riskiryhmää. Rokotteen otin, lähinnä sen takia, et lähdin ulkomaille.
Onhan tämä ihan eri homma! Virus päässyt laboratoriosta, paljon vakavampi asia ja koko maailma seisahtanut. Ei 2009 sikainfluenssa tällaista aiheuttanut, vaikka silloin oltiin lamassa.
Vierailija kirjoitti:
Muistan. En muista ihan samanlaista paniikkia kuin nyt, sen muistan, että nuoret olivat sikainfluenssan riskiryhmää. Rokotteen otin, lähinnä sen takia, et lähdin ulkomaille.
Onhan tämä ihan eri homma! Virus päässyt laboratoriosta, paljon vakavampi asia ja koko maailma seisahtanut. Ei 2009 sikainfluenssa tällaista aiheuttanut, vaikka silloin oltiin lamassa.
Onko se nyt todistettu, että virus olisi päässyt laboratoriosta?
Vierailija kirjoitti:
Ainoastaan sen painostamisen rokotuksen ottamiseen muistan. Jätettiin ottamatta, vaikka riskiryhmään kuuluttiin.
Minä muistan, että ihmiset tappelivat rokotepaikkojen pihoilla ja sisälläkin rokotejonoissa koska rokotetta tuli vain tipottain Suomeen. Sairaalaan piti palkata vartijoita ja sairaalan pihalle hälyttää poliisit erotuomariksi.
Muistan. Matkustin silloin Egyptiin, jossa oli possunuhaa ja veikkaan että sain sen sieltä.
En ole ikinä ikinä ikinä ollut niin kipeä! Kuume nousi melkein 42asteeseen. Asuin kotona ja äitini oli autettava minut vessaan koska pelkkä sängystä nouseminen oli niin rankaa, että aloin itkemään.
Siltikään en jaksa olla liian huolissani koronasta...
Opiskelin tuolloin yliopistossa, ja sikainfluenssalla ei ollut mitään vaikutusta opintoihin tai yliopistoon. Rokotteen kävin hakemassa YTHS:ltä, kun vanhemmat muistuttelivat tekstarilla ottamaan sen.
Muistan, että sikainfluenssasta uutisoitiin.
Itseäni ei koskettanut tämä mitenkään.
Olin nuori, mukavassa työpaikassa vasta rakastuneena ja elin elämäni parasta aikaa.
Urheilin ja harrastin kaikenlaista, kävin konserteissa, matkustin jne.
Kukaan tutuistani ei sairastunut. Yksi tuttu otti rokotteen ja sai elinikäiset jälkitaudit.
Nyt olen keski-ikäinen av mamma ja minulla on aikaa kuunnella uutisia ja seurata somepalstoja.
Olen ollut ihan paniikissa koronasta. Hirveä huoli ja ahdistus koko kevään. Ihmettelen, miten ne
nuoret vaan kulkee töissä ja harrastaa mitä pystyy ja piut paut välittää koko koronasta.
- No, ehkä heitä koskettaa sitten seurava pandemia parin kymmenen vuoden kuluttua lähemmin.
Ainakin meidän lasten koulussa pesetettiin ja desinfiointiin käsiä todella paljon. Opettajat totesivat, etteivät lapset olleet ikinä yhtä terveitä kuin sinä talvena. Tehostettu käsihygienia on a ja o tautien ehkäisyssä.
Muutenkin lapset oppivat oikean tavan pestä tai desinfioida kädet niistämisen jälkeen ja yskiä kyynärtaipeeseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko se nyt todistettu, että virus olisi päässyt laboratoriosta?
Kiinan vastaisiin sanktioihin peilaten, kyllä. Eiköhän varmistus saada. Ikinä en uskonut lepakkoselityksiin. Kyl se oli niin ripeää meininkiä se lock down ja hysh hysh siihen päälle, et jepjep.
Vierailija kirjoitti:
Ainakin meidän lasten koulussa pesetettiin ja desinfiointiin käsiä todella paljon. Opettajat totesivat, etteivät lapset olleet ikinä yhtä terveitä kuin sinä talvena. Tehostettu käsihygienia on a ja o tautien ehkäisyssä.
Muutenkin lapset oppivat oikean tavan pestä tai desinfioida kädet niistämisen jälkeen ja yskiä kyynärtaipeeseen.
"Bakteerit ovat elämälle välttämättömiä, mutta joskus myös vaarallisia. Mikrobipelosta johtuvan ylihygienian uskotaan avanneen tietä allergioille, atopioille ja entistä vaarallisemmille taudeille. Infektiolääkäri Jukka Lumiolla on viesti pöpökammoiselle: lopeta yli-innokas jynssääminen ja heivaa desinfektioaineet kaapista roskiin.
– Ihmisen oma bakteeristo toimii ensilinjan puolustuksena tunkeutujabakteereja, -sieniä ja -viruksia vastaan. Bakteeristo ei halua elimistöön ulkopuolisia taudinaiheuttajia, vaan se tahtoo säilyttää symbioosin ja yhteiselon ihmisen kanssa, Lumio sanoo."
https://www.studio55.fi/terveys/article/ylihygienialla-vaarallisia-seur…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Bakteerit ovat elämälle välttämättömiä, mutta joskus myös vaarallisia. Mikrobipelosta johtuvan ylihygienian uskotaan avanneen tietä allergioille, atopioille ja entistä vaarallisemmille taudeille. Infektiolääkäri Jukka Lumiolla on viesti pöpökammoiselle: lopeta yli-innokas jynssääminen ja heivaa desinfektioaineet kaapista roskiin.
– Ihmisen oma bakteeristo toimii ensilinjan puolustuksena tunkeutujabakteereja, -sieniä ja -viruksia vastaan. Bakteeristo ei halua elimistöön ulkopuolisia taudinaiheuttajia, vaan se tahtoo säilyttää symbioosin ja yhteiselon ihmisen kanssa, Lumio sanoo."
https://www.studio55.fi/terveys/article/ylihygienialla-vaarallisia-seur…
Kun Maria Nordin sanoo saman, niin se on hörhöilyä.
Olin tuolloin lukiossa. Muistan että asiasta panikoitiin, mutta se oli ehkä 10% korona-paniikista, jos sitäkään. Minä ja moni kaverini päätyivät ottamaan rokotteen, kun narkolepsiasta ei tainnut tuolloin 2009 syksyllä olla vielä tietoa. Eräs näistä kavereistani valitettavasti sai sen. Sikainfluessaa taas ei tiettävästi sairastanut kukaan koulustani tai lähipiiristäni.
En muista mitään paniikkia. Odotin keskimmäistä lastani ja rokotusta suositeltiin ja siinä kävinkin. Rokotuksen sai myös vuoden vanha esikoinen. Muistan kyllä myöhemmän kohun rokotteesta sairastuneista ja se säikäytti. Meille ei onneksi tullut mitään.
Muistan.
Tuttua sairaanhoitajaa uhkailtiin töissä että nyt se rokote tänne tai odotan sua haulikon kanssa työpäiväsi jälkeen. Opiskelukaveri haukkui mut pystyyn ja nälvi että mahtaa myöhemmin suakin kaduttaa, koska sanoin etten aio ottaa rokotetta.
Muistan myös lintuinfluenssan ja SARS:in, mutten ihan niin hyvin koska niistä on kulunut sen verran aikaa ja olin vielä lapsi. Muistan vain kuinka paljon nuo pelotti. Medioita ei kauheasti tullut tuolloin seurattua.
Koronaan olen suhtautunut vakavasti, mutten osaa nähdä sitä niin suurena uhkana kuin jotkut rummuttavat. Olen kuitenkin toiminut minimoidakseni tartuntariskin, vähentänyt sosiaalisia kontakteja ja pesen käsiäni ja käyn kaupoilla hiljaisempaan aikaan. Menen kenties ottamaan rokotteen kun se tulee.