Muistatko vielä paniikin sikainfluenssasta?
Vaikka ei se paniikki ollut mitään Koronaan verrattuna.
Kommentit (50)
Jopa kaipaan sitä aikaa. Elettiin ihan normaalisti ilman massapsykoosia ja somessa paisuttelua, vaikka Facebook jo silloin olikin.
Ja silloin terveysguru Puska sanoi että sairaanhoitaja, joka ei ota piikkiä, on murhaaja.
Tarkoitatko vuoden 1976 vai 2009 sikainfluenssaa?
Muistan.
Sairastimme sikainfluenssan, kun koulussa oli heikko hygienia ja lapsi sen toi kotiin! Ei meitä varmasti edes tilastoitu, vaan ainoastaan kaveri viereisestä pulpetista, joka sai testin yksityiseltä. Meillä oli sopivasti samat oireet pahempana vain kuin vuotta aikaisemmin sairastettu influenssa ja koko perhe sairastui alkaen lapsesta. Yritimme saada julkiselta testiä, mutta sitä ei myönnetty, kun oli "riittävän selvä tapaus muutenkin" ja "parempi, että sairastatte vain kotona, ettekä tule tartuttamaan tänne muita, ei meillä riitä testejä kaikille".
Ennen sairastumista olimme ehtineet stressaantua ajatuksesta ottaa rokote. Ulkomailta tihkui jo tietoa narkolepsiasta, mutta Suomessa huhut tyrmättiin. Esim Puola osasi kertoa ja oliko se USA. Jatkoimme sairastamista ja huokaisimme helpotusta, kun emme tarvinneet tätä rokotetta.
Korona-aikana lapsemme jäivät koulusta kotiin opiskelemaan ja stressinhallintamme on kyllä huipussaan! Pahempi tauti. Vapaaehtoisesti emme sairasta.
Muistan.
Meillä oli vielä syyslomamatka varattuna ja jännitettiin ensin, ettei vain kukaan sairastu ennen sitä ja sitten jännitettiin, ettei vain sairastuta reissussa. Eikä jääty jumiin Kanarian saarille kuten nyt koronan aikaan...
Muistan lintuinfluenssan, siitä uutisoitiin ja keskusteltiin jonkin verran, mutta en muista että olisi mitenkään ihmeemmin omaan ymmärrykseeni tunkeutunut siinä mielessä, että olisin osannut pelätä.
Sikainfluenssa kosketti jo omaakin elämääni kun lapseni sairastui. Silloin kyllä pelkäsin pahinta, mutta onneksi lapsi parani lopulta. <3 En oikein muista miten tuosta uutisoitiin?
Korona onkin sitten aiheuttanut jo suorastaan paniikkia.
Ai minkä paniikin, ihmisiä sairastui jatkuvasti koulussa ja töissä ja samalla oli tartuttanut monet muut, tuolloin kun ei todellakaan vältetty menemästä ihmisten ilmoille pienessä räkätaudissa...
En muista mitään paniikkia kyllä, eikä sitä ollutkaan. Se on kyllä totta, että asiaa pidettiin vakavana ja rokotteen ottamista suositeltiin voimakkaasti. Ei voi verrata koronaan.
Jotkut tappelivat rokotusjonossa jossain Kuopiossa päin. Sitä tiedossa taas, kun koronan osalta rokotuksiin asti ehditään. Ihminen ei muutu, niukkuuden kokemus seuraa aina mukana ja aiheuttaa taisteluja oikeista tai kuvitelluista loppuvista hyödykkeistä.
En muista, oli kaksi pientä lasta. Olisi voinut vaikka kolmas maailmansota syttyä niin en olisi tiennyt mitään.
Sairastin sen ehkä silloin. Olen miettinyt, voiko se antaa jotain suojaa nyt tätä koronaa vastaan?
Vajaa 3 kuukautta kulunut, melkein 300 000 raportoitua koronakuolemaa, kaikkia ei ole edes ilmoitettu tai piiloitellaan. Maailma ei ole ollut tällaisessa tilanteessa melkein sataan vuoteen. Mikä trolleilla on epäselvää, tarttisko päästä baariin vetämään lärvät vai muuten vain vitu..ttaa?
Itse en muista mitään painostusta rokotteeseen, vaikka tiiviisti asiaa seurasin.
Vierailija kirjoitti:
Sairastin sen ehkä silloin. Olen miettinyt, voiko se antaa jotain suojaa nyt tätä koronaa vastaan?[/
Ei anna.
Muistan. Tässä ketjussa jotkut väittää ettei mitään paniikkia ollut, mutta kyllä ainakin netin keskustelupalstoilla oltiin paniikissa, jopa suuremmassa paniikissa kuin nyt koronan aikana. Ja rokotusjonoissakin tapeltiin. Ihmiset soittivat terveyskeskuksiin ja uhkasivat tulla ottamaan rokotuksen väkisin, vaikka vielä ei olisi ollut heidän rokotusvuoronsa.
Itse en ollut ollenkaan huolissani sikainfluenssasta. En pessyt käsiäni normaalia huolellisemmin enkä muutenkaan rajoittanut elämääni mitenkään.
Koronasta olen jonkin verran huolestunut, mutta en todellakaan paniikissa. Pesen käsiäni huolellisemmin, tilaan ruokatavarat kotiinkuljetuksella (kuulun riskiryhmään), välttelen julkisia liikennevälineitä.
Ystäväni sairasti sikainfluenssan ja melkein kuoli joten muistan miten odotin tietoa rokotukseen pääsystä. Itse vältin taudin ja ajasta on jäänyt tapa pestä kädet aina kotiin tullessa. Kuolleisuusluvuthan ovat sikainfluenssassa ihan toiset kuin nyt mutta ei sekään mukavalta sairaudelta vaikuttanut. Enkä haluaisi vapaaehtoisesti myöskään koronaa.
En viitsinyt ottaa rokotetta, olikos se maksullinen taviksille?
Muistan paniikin kyllä, minustakin se oli suurempi kuin nyt. Suomessa kuoli lapsi sikainfluenssaan ensimmäisten joukossa, ja sitä oikein lietsottiin.
Ainoastaan sen painostamisen rokotuksen ottamiseen muistan. Jätettiin ottamatta, vaikka riskiryhmään kuuluttiin.