## SYYSKEIJUJEN KE JA TO ##
Moikka vaan :)
Linkki edellisiin:
http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?m=7705676&p=2&tmode=1&smode…
Huomioikaas tuo galluppi ;)
-piias-
Kommentit (23)
Voi kehveli, kun miunkin tekisi se niin mieli hankkia.. Mut toisaalta meillä on Britax Rock-a-tot deluxe ja tosi huippukunnossa, jälleenmyyntiarvosta en tosin tiiä, kun se on ostettu 4v sitten.
Haluaisin vauvan tuohon meidän autoon keskelle tavallaan vähän " erotuomariksikin" ja helpompihan se kaukalo olisi sinne nostaa jalustalleen kuin parivuotiasta rimpuliinia nostella keskelle istuimeensa. Ja kun ois nuo Gracon matkiksetkin.. Hmm.
-piias-
sit alkaa loma ja sen perään äitiysloma. Mutta vähän epäilyttää miten jaksan. Istumatyötä mikä sinänsä on helppoa, mutta kun mun selkä ja jalat ei siitä tykkää kuitenkaan. Särkee ja on tuskanen olla. No, katsellaan nyt vielä. Helpompaa tää kuiteskin on kun ilmastointikin jonkinlailla pelaa, kuin kotona 28 asteen sisälämpötilassa tai helteessä ulkona kahden pienen lapsen kanssa. Ja kun sitä taas ehtii kotona olla ihan kiitettävästi muutenkin jatkossa.
Vaikka synnytyksen jälkeen tulee oleen tosi rankkaa, niin silti tiedän jaksavani paremmin kuin raskaana ja en malta odottaa. Ihana saada sitten oma kroppa taas takaisin ja omaan hallintaan. Lasten kanssakin pystyy sit ihan erilailla touhuamaan. Mutta vielä on matkaa. Toki on ihanaa kun sisällä on pieni elämä, mutta kyllä se on viel ihanampaa kun se sitten on tossa sylissä :)
Itseä vähän mietityttää miten jaksetaan miehen kanssa vielä pari vuotta, onhan tässä ollut jo rankkaa pienten lasten ja ikuisuusraksaprojektin kanssa. Ollaan sen verran napit vastakkain nykyään. Mä tiedän kyllä et tilanne helpottaa ainakin sit kun kämppä on valmis (voi mennä viel vuoskin ja tähän mennessä jo yli kolme vuotta takana), mut ajatteleeko mies samalla lailla. Kumpikin on sitä mieltä, ettei toinen ymmärrä toisen elämän rankkuutta juuri nyt. Mä kyllä tiedän et sillä on äärimmäisen rankkaa, mutta se pitää mua vaan laiskana, kun en jaksa samallalailla hoitaa kahta lasta ja taloutta kuin ennen raskautta. Pientä ylimääräistä apua jos pyydän, niin sen hihat palaa..ja kohta sen perään mun :( Asiasta jutteleminen ei tällä hetkellä auta, kun ei päästä yhteistymmärrykseen niin ei päästä. Kaikki ois hyvin, kun mä jaksaisin tehdä kaiken niinkuin se haluaa, mutta kun en jaksa niin en jaksa!
No, se valitusvirrestä. Aamu alkoi huonosti, siksi tekstikin on tätä luokkaa. Huomenna toivottavasti parempi aamu = parempi päivä :)
Blues kera pikkukolmosen 28+5
Oon ollut viime aikoina tosi laiskalla päällä... siis aina sieltä rv15 asti, oonkohan kirjoitellut lainkaan tässä välillä. Jospa siis esittäydyn heti alkuunsa eli olen vm -76 samoin kuin avopuolisokin. Ennestään meiltä löytyy tyttö 2v ja muutama kk päälle. Tulokkaan pitäisi olla poika ja hänen odotamme syntyvän 22.9. Meillä vaan edessä muuttourakka toiselle paikkakunnalle elokuun lopussa joten saas nähdä pääseekö synnyttämään jo siinä yhteydessä :). Tiedän etten kuitenkaan pysty siinä vaan sivusta seuraamaan. Eilenkin piti alkaa siivota, kun kiinteistönvälittäjä on tulossa tänään käymään... ja kyllä kolotti paikkoja sen jälkeen.
Sairaalakassistakin on ollut jo puhetta ja pikkuisen alkaa pelottaa sitä mukaa koko syyskuu. Pitäisi tosiaan hyvissä ajoin miettiä tuokin asia. Ollaan nimittäin muuttamassa vanhempieni omakotitalon yläkertaan siksi aikaa että saamme oman talon pystyyn. Ja ymmärrettävästi tavarat tullaan sijoittamaan vähän mikä mihinkin. Vauvan kanssa onkin sitten mukava etsiskellä niitä, jollei ole tarkkaan suunnitellut mihin mikäkin on sijoitettu. Enkä edes tiedä mihin sairaalaan sitä lähtee synnyttämään, kun kuitenkin haluaisin synnyttää samassa kuin tytönkin eli täällä missä nyt vielä asutaan. Uudesta paikastakaan kun ei ole tänne matkaa kovin hirveästi. Mulla on taipumus vielä olla varautunut kaikkeen tai ainakin suunnitella asiat etukäteen - tilanne on minulle lähes sietämätön.
Gallupista:
-tutit ja tuttipullot olivat meillä täysin turhia (tulivat mukaan vasta vähän vanhemmalla iällä)
-rintareppuakin käytettiin vain pari kertaa, nyt ehkä kakkosen kanssa hyödyllisempi esim. kauppareissuilla
-kannatan myöskin hupullisten paitojen turhuuden puolesta
-paidat ylipäänsä oli hankalia, paitsi sitten taas kietisupaidat/äp:n potkari yhdistelmät
Neuvolakuulumiset viime viikolta
Painoa tullut alusta asti 10kg lisää (edellisessä raskaudessa kaikkiaan 20kg, mutta siihen luulen " pääseväni" tälläkin kertaa... en tosin stressaa siitä vähääkään, kun kaikki lähti viimeksikin pois) Hmm... Tämä raskaus on kuitenkin ollut ihan erilainen muutenkin, joten...
Rautatabletit jouduin aloittamaan, jo edellisellä kertaa ja nyt on hb:kin jo vähän parempi 110. Kohdunpohjan korkeus 26 ja navanympärys 101cm. Paineet 96/50 ja nämä kaikki siis rv27+6. Lääkäri tsekkasi samalla että kaikki on ok, ja kirjoitti lähetteen ultraan missä tarkitetaan rakenneultrassa pleksuksessa näkyneen nestekeräymän tilanne. Tuohon ultraan sain ajan ensi tiistaille.
Nyt valmistautumaan töihin lähtöön ja kehityskeskusteluun. Mukavaa päivän jatkoa kaikille!
Ja oikein paljon kiitoksia esittelyistä:o)
Ahkerasti minäkin olen teidän kirjoituksianne lukenu, mutta totaalinen väsymys vienyt voiton ja kirjoittelu jäänyt väliin...
Galluppiin... Meillä myös Muumi-vaipat todettiin aika toivottomiksi esikoisen kanssa, ja ne farkkuhaalarit, reisitasku housut jne. Ovathan ne tosi söpöjä minikoossa, mutta NIIN epäkäytännöllisiä, ettei meillä käytetty niitä, kuin tasan kerran.
Vaivoista... Niitä tuntuu riittävän.o) Aluksi nautin lämpimistä kesäpäivistä, vaikka en mikään helteen ystävä koskaan ole ollutkaan, mutta nyt alkaa nautinto muuttumaan tuskaksi! Täällä Oulun seudulla on tainnut sataa kesän aikana tasan kerran (ja sekin sade oli yöllä), muuten tätä paahdetta on riittänyt (hyvä puoli asiassa on palanut nurmikko, niin säästyy sen leikkaamiseslta:)).
Aivan sietämätön lonkkakipu on vaivannut jo jonkin aikaa, suonenvedot (varsinkin öisin!), turvotus (nilkat on kuin norsulla!), mahan vihlasut ja ne vihlasut on välillä sitä luokkaa, että tuntuu, kuin joku vetäsis puukolla mahaa auki.
Ja tämä muistamattomuus. Onko muilla samaa ongelmaa? Tosi kurjaa, kun kyselen ja kerron samat asiat moneen kertaan. Unohtelen tavaroita, kotiavaimia ym " kivaa" milloin ja mihin sattuu. Aikaisemmin minulla oli aivan ilmiömäinen kuulomuisti, kavereiden mielestä joskus pelottavankin hyvä, niin nyt en muista juuri mitään mitä minulle on puhuttu!!! Minkähänlainen meno ja meininki se on sitte 80kesäsenä, kun 30kymppisenä jo viiraa näin lujaa?:o)
Nyt täällä elättelen toiveita, että pesänrakennus vimma iskisi minuunkin. Tänään heräsin jo ennen 6, ja se on ihme. Yleensä poitsun kanssa herätään joskus 10 aikoihin (isukki on jo paennut töihin silloin), kun esikoinen nukkuu helposti 10-14h yössä. Nyt melkein minuutilleen 13h tempasee unia, niin jaksaapi sitten päivän telmiä ulkosalla.
Nyt on koko aamun poltellut alottaa siivoaminen ja sekin on ihme!!:o) tekisi mieli alkaa laitteleen vauvanvaatteita paikoillee, mutta ensiksi pitäisi taikoa niille tilaa jostain.
Toisaalta meinaa vähän tyrkätä huonoa-oloa, jota ollut viimeksi keväällä mahataudin yhteydessä. Nyt hieman kaksijakoinen olo siitä mille alkais.
Taidan vielä pikku tirsat ottaa:o) Palataanpa päivän mittaan uudestaan asiaan...
terkuin: Kittura ja " poijat"
Hei!
Minäkin haaveilin autobabysta keskipaikalle, käytettiin 4 eri merkkistä ja mallista autoa koeajojen yhteydessä sovituksessa tuolle istuimelle ja yhteenkään ei saatu menemään Autobabyn jalustaa keskipaikalle, telakka jäi aina ihan väärään asentoon. Reunapaikoilla oli ok, mutta se poista ongelmaa kahden isomman lapsen kanssa. Eli testaa hyvin myyjän kanssa. Ostettiin sitten Römer Britax baby safe deluxe eli tota teidän istuinta vastaava istuin.
Ruusunen ja pikku ruu 29+5
Aurinkoa riittää... Kyllä nämä helteet vetävät olon veltoksi. Lauantaiksi on luvattu +30 astetta pääkaupunkiseudulle... lääh. Minulle tuli kaiken lisäksi nuha... :/ Koko perhe sairastaa.Toivottavasti tämä on tuosta ilmastoinnista.
Eilen oli esikoisen 1v. synttärit :). Isovanhemmat kävivät ja lauauantaina tulee sitten vielä muutama vieras. Pitäisi leipoa junakakku tms. lauantaina, mutta ei millään jaksaisi. Mutta kai se vaan täytyy yrittää. Kerranhan sitä vaan 1 v. täytetään.
Mikäs tuo gallup oli? En löytänyt sitä. Mutta ilmeisesti turhista hankinnoista oli kyse.
-meillä esikoisen kanssa turha hankinta oli: rintareppu. Ei pahemmin ole käytetty. Tuttipullon/pilttipurkin lämmitin, ei ole käytetty kertaakaan. Ei nyt tällä hetkellä tule muuta mieleen.
Minulla on ensi viikolla neuvola. Saas nähdä miten paljon paino on taas noussut. Nyt painoa on tullut n. 9 kg. Kävelylläkään ei oikein jaksa käydä tällaisilla ilmoilla.
KUTISEEKO muilla rinnat? Minulla kutisee ja hilseilee. Saa rasvailla aamulla ja illalla. Minulla on muutenkin kuiva iho.
Täytyy mennä kohta syöttämään poikaa. Aurinkoista päivää! =)
T.Rose74, poika 1v ja masukki 29 ja jotain
P.s. Mina olen ihan kypsa tahan oloon... Voisin menna jo synnyttamaan.
Täällä näytti olevan muitakin, joilla vauva majailee ala-asemissa, ja joillain oli ollut sama tilanne jo edelliskerralla. Osaisitteko vastata mieltä askarruttavaan kysymykseen:
voiko se, että vauva on jo laskeutunut näin varhaisessa vaiheessa, ennakoida sitä että syntymä voisi lähestyä? Tai siis toki se lähestyy, mutta onko niissä raskauksissa joissa lapsi on laskeutunut aikaisin, tullut synnytettyä aiemmin kuin muussa tapauksessa, esim. esikoisen kohdalla?
Minullahan oli jo viime viikon neuvolassa vauva aivan alhaalla, väsymystä riittää, supisteluakin muttei kivuliasta. Toisesta raskaudesta on kyse, kaksoset ovat nyt 2 v 4 kk. Heidän kohdallaan maha pysyi korkealla, ja syntyivätkin vasta rv 39+4, mikä on kaksosille todella myöhään. Nyt on vaan jotenkin sellainen olo, että tämä kolmas vauva ei sisällä noin pitkään viihtyisi. Nyt kun tämän tänne kirjoitan, roikun täällä tietysti vielä rv 42 ;)
Gallup: Kietaisupaitoja ei tullut käytettyä, muuta en nyt muista.
Esittely: Olen 27-vuotias matemaatikko (matikan open koulutus löytyy myös) pk-seudulta, mies 25-vuotias kiinteistönhoitaja. Perheessä vaikuttavat lisäksi 03/04 syntyneet kaksostyttäret, eli vauhtia ja vaarallisia tilanteita ei elämästämme puutu :)
...mutta kannatti valvoa kun Italia voitti :)
Eilen jäi joitakin asioita kommentoimatta ja kertomatta, joten tässäpä tätä taas:
AJAMISKAMMO: Lievää sellaista poden minäkin. Mies on onneksi viimeisen vuoden aikana silloin tällöin " pakottanut" mut ajamaan, joten nyt on sentään jonkunlaista tuntumaa ajamiseen. Tutut reitit on ihan ok, mutta esim. Helsingin keskustaan mua ei sais kirveelläkään ajamaan. Meillä on automaattivaihteinen auto, joka on ihanan vaivaton ajaa, mutta odotas jos välillä täytyy ajaa manuaalivaihteisella. Se se vasta vaikeeta on kun on vähät ajonsa viime vuosina ajanut automaatilla.
Njoammil kyseli joku aika sitten MAITOHAPPOBAKTEEREISTA. Mä luin nimenomaan täältä vauva-lehden keskusteluista siitä, että loppuraskauden mhb-kuuri auttaisi ehkäisemään vauvalla koliikkia ja suolisto-ongelmia. Ja kun mulle sattui ulkomaan reissu kesäkuulle niin aloin popsia niitä vähän ennen matkaa ja ajattelin jatkaa saman tien myös loppuraskauden ajan.
Äitiyspakkaus tuli viimein perjantaina ja olen kyllä oikein tyytyväinen sen sisältöön. On niin ihanaa hypistellä pieniä vaatteita ym :) Viikonloppuna kuskattiin siskoni luota meille hoitopöytä, joka nyt odottaa kotona kasaamista. Katsotaan, josko viikonloppuna saisin raahattua mieheni vielä vaunuja ja vauvansänkyä katsomaan ja lähiaikoina pitäisi alkaa siivota kaappeja ja nurkkia, että saadaan tavarat paikalleen ja muutenkin koti kuntoon ennen kuin vauva syntyy. Sairaalakassia en ole vielä miettinyt yhtään.
Mulla on muuten sellainen hassu tilanne töissä, että kun aikanaan kerroin esimiehelleni (mua muutamaa vuotta vanhempi nainen) raskaudesta, niin pari viikkoa myöhemmin hän kertoi jättäneensä ehkäisyn pois samana päivänä, jolloin raskaudesta kerroin (ollaan oltu joitakin vuosia työkavereita ennen kuin hänestä tuli esimieheni ja tullaan hyvin toimeen keskenämme -> selityksenä sille, että puhumme tällaisista asioista). Tiedän esimiehen miettineen toisen lapsen yrittämistä jo aiemmin, mutta mietteet muuttuivat käytännön toimiksi mun kerrottua uutiseni. Ja kuis ollakaan, esimies oli tullut aivan välittömästi raskaaksi ja saa lapsen loppuvuodesta :) Ei tarvitsisi varmaan erikseen mainita, että esimies on alusta asti ottanut tiedon mun raskaudesta sekä sen aiheuttamat poissaolot ym. paremmin kuin hyvin :)
Hyvää viikon jatkoa kaikille!
Riina rv 28+5
Olen täällä taustalla vaikuttanut ihan alusta asti, käynyt lueskelemassa teidän mielenkiintoisia juttujanne suht säännöllisesti. Ja itseasiassa aivan alkuvuodesta kirjoittelin Syyssäteiden pinoon, mutta Syyssäteet siirtyivät kirjoittelemaan privaatisti jonnekin suljettuun yhteisöön, jonne minä en sitten halunnut. Eli onkohan täällä ketään, joka muistaa syyssäteet/ kirjoitteli pinossa?
Mutta esittelyä alkuun: itse siis vm. -76, ja 3-kymppiä täyttyy ennen tämän esikoisen syntymää - ellei kovin paljon liian ajoissa tule.. Aviomies on mua muutaman vuoden vanhempi. Itse olen sosionomi, mies it-alalla teknologia päällikkö tms. Asustellaan Tampereen suunnalla omakotitalon tyyppisessä asumuksessa, kahden kissamme kera.
Autosta: vaihto edessä, ja vaikeus valita mihinkä vaihdettais.. Tällä hetkellä automaatti vaihteinen saab 93 vm. 2004, mutta syksyllä siis vaihtuu johonkin uuteen farmariin. Diesel otetaan, eikä tule olemaan automaatti, harmi kylläkin.. Listalla kärkipäässä Honda accord, Peugeut jotakin, VW passat, ehkä Ford s-max.. Että saapi kehua! Ja onhan mulla itselläni tuo 10 vuotta vanha pikku pösö kauppakassina, heh
Vaivoista: niitä piisaa! Ja on piisannut lähes koko raskauden ajan. Tällä hetkellä lähes jatkuva närästys, ahdistava olo ylämahasta, varsinkin syömisen jälkeen. Issias kivut, en pysty lainkaan nukkumaan kyljillä, koska jalat puutuu ihan välittömästi. Turvotuskin on alkanut, jalkapöydät hirveän pulleina. Supistuksia oli muutama, mutta niistä on onneksi viikkoja eivätkä aiheuttaneet mitään aukeamisia tms. Verenpaineet alkuraskaudessa huikeita, toivottavasti eivät taas ala nousemaan. Sokerirasituksessa paastosokeri 4,9 (raja 4,8) joten sainpa pistellä (siis mies pisti..) ja seurailla 6:n päivän ajan sokereita, mutta ne olivat onneksi tosi hyvät ihan ilman dieettiäkin. Painoa ei ole vielä tullut oikestaan yhtään (ilman raskauttakin ylipainoa todellakin on..), paitsi että tänä aamuna vaaka näytti kilojen yhtäkkisesti karttuneen, luultavasti turvotuksen takia. No, huomenna on neuvolalääkäri, katsotaan sitten.
Pitkä sepostus tuli, ja paljon varmaan sanomatta jäi. Mutta täytyy palailla astialle joskus uudemman kerran.
Voidaan paksusti, ja odotellaan helpompia kelejä!
Terveisin: -marion76- ja maha rv28+6 (<-Brunon mukaan tyttö)
Taas on kuuma ja kuumaakin kuumempaa viikonloppua kuulemma tiedossa! Voi meitä raskaana olevia :(
VATSA: Mulla kans vatsa on aikas alhaalla. Ite olen tosi pieni, pituutta 157, joten painaa tosi ikävästi roikkuessaan tuonne alapäähän. Kipu on toisinaan kova, koska vatsa on iso. Toivon, että kestän loppuraskauden suosiolla, mikäli vauva tuosta vielä laskeutuu. En osaa kommentoida, että voiko vauva olla jo nyt laskeutunut? Pää alaspäin vauva on tähän mennessä viime neuvolakerroilla ollut, kuten esikkokin tässä vaiheessa.
Päivääni piristi, että sain emmeljungan cerox -rattaisiimme tilattua jalkapeitteen. Rattaat ovat vuoden -06 mallia, juuri ostetut ja maahantuojalla oli jäljellä ainoastaan yksi ainut kappale rattaiden omaa jalkapeittoa. Kummasti nuo rattaatkin uusiutuvat, sillä jopa näin uusien jalkapeittojen valmistus oli lopetettu, koska uusia värejä on kohta kaupoissa... Pienestä sitä ihminen ilostuu, mutta kun olen todennut jalkapeiton olevan tuikitarpeellinen juttu :)
Tyttö nukkuu, ukko lähti töihin. Ihanaa omaa aikaa! Kohta puolin tulee kaverini kylään, joten on taas lupa herkutella ;) Painoa tosin ei ole tullut, kuin 7.5kg ja kaikki masussa ja tisseissä. Masu on kuin irtonainen pallukka; jos sen poistaisi, ei minusta huomaisi, että olisin raskaana ollut lainkaan :) Esikoisesta aivan sama juttu, kun maha kasvoi vain eteen päin.
Hyvällä ystävälläni on enää vajaa 2vkoa laskettuun aikaan, en malta millään odottaa, että pääsisi sairaalaan katsomaan uutta tulokasta =)
Palaillaan!
-frodo 31+1 ja tyttö 1v 9kk-
Olen ollut tosi huonosti mukana sitten alkuajan.. :I
Nyt täytyy tulla kyseleen että: vaikuttaako helle teillä vauvan liikkeisiin?
Kun mun mielestä tänään on " pikkuveli" liikuskellut tosi vähän.
Puolen päivän aikaan jo kerkisin säikähtään ku ei tönimälläkään potkustellut. Mut kyllä se hetken päästä jotain ilmotteli.
Entäs miten aikasin se vauveli voi laskeutua? Kun maanantaina aloin ihmetteleen et mites toi maha näyttää laskeneen? Rt ollut kolmisen viikkoa.
Muuten mennyt raskaus ihan siivillä. Nyt tuntuu vaan että alkaa hermoileen meneekö kaikki hyvin loppuun asti. Tähän asti on pelot pysyneet poissa. (Joku varmaan muistaa mun tarinan?)
No niin nyt tuo helteen uuvuttama esikoinen vaatii huomiota.
Jos nyt yrittäisin taas ryhdistäytyä loppua kohti pinoutumisessa. :)
-kirsikka 28+6-
Hei, huutelinkin tuolla LA syyskuussa 06-listaa ja ilmeiseti löysinkin sellaisen? Siis teidät syyskeijut. Olen itse lähinnä tonnikeiju, paino ei tosin ole noussut raskauden aikana kuin n. 5kg, mutta maha on MUHKEA! Viikkoja on nyt 27+5. Tänään aamulla kävin sokerirasituskokeessa, koska painoindeksi oli ennen raskautta yli 26, esikoinen painoi syntyessään 4350g ja lähisuvussa on runsaasti sekä I-, että II-tyypin diabeetesta....
Neuvolasta soitettiin klo 16.10 ja kerrottiin kahden arvon olevan koholla. Jos oikein kuulin arvot (olin juuri nousemassa bussiin...) ne olivat: paasto 5,7, 1h 10,7 ja 2h 7,8 tai jotain sinne päin. Neuvolan täti pyysi tulemaan neuvolaan perjantaina sokeriarvojen mittauksen seurannan opastukseen. Nyt illalla iski ahdistus. Varsinkin kun luin netistä raskausdiabeteksestä ja sikiön makrosomiasta. Esikoinen vm99 joutui synnytyksen jälkeen keskoskaappiin " obs narinoiden" vuoksi ja nyt kun katselen synnytyksen jälkeisiä kuvia esikoisesta, niin hän näyttää ihan makrosomaattiselta.
Paniikki! Varsinkin kun tiedän kuulevani neuvolassa saarnan terveellisestä raskausdiabetes-dietistä :(. Perheessämme noudatetaan jo nyt erittäin diabetesystävällistä ruokavaliota (diabeetikkoisäni on asustanut meillä remonttiorjana kuukauden) ja huushollin remontin vuoksi liikun todella paljon. Häthätää muutaman tunnin ehtii nukkumaan. Jotenkin en nyt jaksa kuunnella mitään " hyi, hyi pullanmussuttaja odottaja" -saarnaa.
t:greenolive rv 27+5
Kiva lukea, että tänne on tänään joku muukin uusi ilmottautunut :D.
En ole itsestäni vielä esittelyä tehnyt, joten tässäpäs se: Olen kohta 31v. mahakas odottaja. Esikoiseni syntyi tammikuussa -99 eli aloittaa koulun elokuussa! Perheeseeni kuuluvat myös mies vm -71 ja miehen poika s.-97. Sekä viime marraskuussa pienen visiitin tehnyt enkelivauva. Raskaus meni tuolloin kesken viikoilla 11+4.
Meillä on parasta aikaa meneillään 1970-luvulla rakennetun omakotitalon " uusiin puihin laittamis" - projekti. Asuttavaan kuntoon se tulisi saada ennen tämän kuun loppua. Kiirettä pitää! Asustelemme Keski-Suomessa.
Autosta: olen jo etukäteen miettinyt, miten autolla liikkuminen mahtanee koko sakilla onnistua vauvan syntymän jälkeen. Turvakaukaloa ei voi sijoittaa etupenkille airbag:in vuoksi. Kaikkia kolmea lasta on mahdotonta sijoittaa takapenkille, koska vanhin lapsista sairastaa ATR-X -syndroomaa ja vaatii vierelleen aikuisen ihmisen. Mahtaakohan 7v. olla liian pieni sijoitettavaksi korokeistuimen kanssa etuistuimelle, jossa on airbag? Ehkä ihan turhaa murehtia ennakolta. Liikumme erittäin harvoin muutoinkin koko poppoolla.
Raskaana ollessa vain miettii päänsä puhki kaiken maailman kummallisuuksia. Mieheni veljen vaimo nauraa mulle, kun bongaan medioista aina ne kaikkein negatiivisimmat uutiset. Tänäänkin olen jaksanut jauhaa Pohjois-Korean ohjuksista. Raskaus aktivoi mussa entisestään jotkin ihmeen maailmantuska- aivonystyrät. Onkos kellään muulla samankaltaista ongelmaa raskauden aikana? Kaikki ekotuho- ja maailmansotauutiset tarttuvat kuin kärpänen kärpäspaperiin.
greenolive rv 27+5
Tervetuloa uudet Keijut! Onpa mukavaa, kun on tässä lähiaikoina saatu uusia pinoutujia :)
Ja KIRSIKKA82, mukavaa kuulla sinustakin. Joku aika sitten haikailinkin sinun perään, kun et ole aikoihin ilmoitellut itsestäsi.
Masun " sijainnista" ja vauvan laskeutumisesta: Ilmeisesti mullakin tämä maha alhaalla tms, koska nämä älyttömät liitoskivut ovat ihan ennen kuulumattomia. Tai no on niitä ennen ollut ehkä rv 38 eteenpäin, mutta nyt jo nyt. Eli sittenhän vauvakin, oli miten päin tahansa, lisää painon tunnetta alamahaan ja siten painaa liitoksia. Tai jotain, kylläpä nyt kirjotan hassusti..
Vauvan hikasta: Tuntunut on jo useamman viikon. Ei niin kiva.
Tänään ostin ekan 5kg laatikon mansikoita. Tuli syötyäkin ehkä " muutama" ja siitä syystä koko ajan pissittää. Esikkokin söi kilpaa miun kanssa ja ravasi vessassa koko illan. Huomenna pitää käydä vielä toinen, eipähän enää ensi viikolla reissun jälkeen tarvitse etsiä. Viime kesänä poimin itse, nyt jätän hyvällä syyllä väliin. En jaksa antautua paarmoille ja kyykkiä mahan kanssa.
BLUES: Myötätuntohalaus sulle! Meidän raksaprojekti kesti vain vajaan vuoden viime vuonna, mutta laittoi todella tiukille parisuhteen. Tuntui, minusta siis, että välissämme oli jokin uusi rakkaus, johon mieheni energia ja aika meni. Olisin niin kovasti kaivannut miestä jakamaan arkea perheen kanssa.. Loppujen lopuksi eipä paljon puhuttu mistään ja sitten asuttiinkin jo talossa, jota en tippaakaan tuntenut omakseni. Ihan tosissani jo harkitsin eroa :( Viime syksyn muistan oikein ahdistavana, muutettiin siis haja-asutusalueelle rivitalosta kylältä ja se oli kyllä minulle ns. kulttuurishokki. No nyt menee hyvin, vaikka tuntui, ettei ikinä päästä parantamaan suhdettamme ennalleen.
Juups, täällä muut nukkuvat, mieskin siis jo. Minua ei vielä huvita yhtään. Kohta menen kuitenkin, vielä täksi yöksi hiivalääke vaikuttamaan, saapahan olla useamman tunnin. On onneksi jo alkanut auttamaan, kutina ja kirvely melkein tiessään.
-piias- rv 30+2
Tervetuloa uudet keijut mukaan.
Kirsikka82 kiva kuulla kuulumisiasi. Monesti olen sinua miettinytkin ja että mitä sinulle kuuluu.
Kiva kun keijut ovat innostuneet kirjoittelemaan aktiivisemmin.
Huh näitä helteitä. Loppu viikoksi onkin sitten tosi lämmintä luvattu. Taidamme poitsun kanssa huomenna suunnata kumpulan maauimalaan. Siellä pääsee edes vähän veteen vilvoittelemaan.
Mahan kohdalta on tukala olla. Vaavi on nyt koko ajan poikittain tai sitten jalat alas päin ja sekös tuntuukin ikävältä. Miehes kattookin ihmeissään kun vähän väliä naamani menee hyvin tuskaiseksi. Lisäksi tänään on supistellut jonkin verran ja jopa hieman kipeästä. Tässä vaiheessa niistä suppareista tuskin on haittaa kun viikkoja on tänään tasan 32. Nopeesti on muuten viikot menneet. Vastahan sitä plussasi. No nää viimeiset viikot onkin ne pisimmät =)
Millä rv.llä olikaan hyvä käydä synnäriin tutustumassa? Esikoinen kun syntyi naikkarilla ja nyt valitsin synnäriks kättärin niin pitäis sinne mennä tutustumaan. Muistelenko oikeen et ois ollu jotain rv37?
Poitsu edelleenkin hereillä. On nyt kesällä saanut mennä myöhempään nukkumaan. Kaippa pitäis sitä mennä nukuttamaan.
Öttis, veeti ja masuasukki rv32+0!!!
Kiva että syyskeijujen pinoon on kasautunut uutta porukkaa!
En ole vieläkään edistynyt varusteiden hankinnassa. Tänään taas selailin nettiä ja lehtiä vaunuasioissa. En osaa päättää millaiset menopelit olisivat meille ne parhaat. Matkarattaiden hankinnan taidan jättää suosiolla ensi kevääseen, eli nyt pitäisi vaan löytää hyvät vaunut syksyn-talven ajaksi. Muista varusteista ollaan katsottu lähinnä cd-telineitä eli työsarkaa riittää. Käytiin tänään huonekaluliikkeissäkin kiertelemässä ja mies kauhistui nähtyään hoitopöydän: mihin tuokin mahtuu? Olen laittamassa hoitopöytää kylpyhuoneeseen nykyisen Anttilasta joskus -90 hankitun korivaunun tilalle. Pitää vaan hommata joku " säänkestävä" malli, johon ei tuhraannu liikaa rahaa.
Öitä, huomenna neuvola...
Täällä on herätty tänään ajoissa. Tyttö kömpi viekkuun kuudelta, kun en heti nukahtanut niin päätimpä nousta ylös. Harvinaista herkkua tämmönen oma aika aamulla.
Varsinkin nyt kun ukko on maalla ja minä tytön kanssa kotosalla. Toista viikkoa nyt ja ties kuinka kauan vielä. Ei sillä lomaa enää ole, mutta kun auto pitää saada laitettua kuntoon.
Ehkä mekin lähtään sinne jossain vaiheessa, mut tällä hetkellä ei huvita. Sitä paitsi nopeemmin se auto valmiiks tulee (kai?) kun me ei olla vaatimassa aikaa.
Tänään saan iltapäivästä muutaman oman tunnin kun tyttö lähtee isomummille hetkeks leikkii. Jess!!
Tämä helle ottaa voimille sekä mulla että tytöllä. Eilenkin heti aamusta jo tappelivat naapurin pojan kanssa. Meillä kun toi piha on aamupäivällä ihan auringossa, ettei edes hetkeks pääse varjoon viilentymään. Sisällä tyttö ei taas malttais olla hetkeäkään.
Kyllä se " pikkuveli" illalla taas jaksoi enemmän potkiskella, taitaa päivisin helle vaivata niin kuin äitiäkin.
Eiköhän tästä sitten puuron keittoon!
Aurinkoista päivää kaikille!! :)
-kirsikka rv29+0-
Mua epäilyttää jo olenko oikeassa päivässä, kun on meidän pinossa niin hiljaista :)
Ensin galluppiin: On se niin ihmeellistä miten toisille tarpeettomat tavarat on toisille tarpeellisia. Frodo ei löytänyt käyttöä kosteuspyyhkeille, kun meillä niitä on mennyt aikalailla, samoin kietaisupaidat/-bodyt oli käytössä (ne vähät mitä olikaan).
Näitä en tarvinnut:
- rintapumppu (käsin lypsämällä sain paremmin)
- monimutkaiset vaatteet (käytettiin vain silloin tällöin kyläillessä) body+puolipotkarit melkein aina päällä
- kokopotkarit mielestäni hankalia
AUTOISTUIMESTA: meilläkin gracon autobaby ja suosittelen! On niin kätevä vehje ettei toista!
MASUN YMPÄRYS: 106cm
Sitten olisin kysellyt teiltä, että monesti olette käyneet neuvolassa? Itselläni on 3 merkintää ja kerran olen siihen lisäksi käynyt kuuntelemassa stdänääniä, jota ei merkattu. Ensi viikolla (29+4) ensimmäinen lääkäri. Lääkärikäynti tuleekin nyt tarpeeseen, sillä viimeaikoina on supistellut ihan kiitettävästi tai en ole ihan varma ovatko kaikki supistuksia, mutta jos hiukankin jotain tekee (esim. imuroi ja laittelee tiskit) niin heti masussa tuntuu. Alkaa jo pikkuhiljaa tympimään. Päivittäin pyrin kuitenkin makoilemaan ja lepäämään mitä vain tuo 1v pikkuherra antaa. Mies kun tulee töistä olen jo ihan naatti ja mies parka joutuu koville iltaisin.
Tässäpä tärkeimmät tältä erää!
Oona, poika ja sintti 28+4 [color=deeppink][size=5]♥
Tulin hakemaan lasten synttäreitä varten tarjoiluastioita kotoa enkä tietenkään malttanu olla avaamaatta nettiä...hauska nähdä että Keijut senbkun lisääntyy loppua kohti! Saadaanpa pinoihin vipinää!
TARPPEETTOMAT TAVARAT:
- kietasubodyt etenkin yli 60cm
-isommalla lapsella lappuhaalarit (kun ei saa itse käytyä vessassa)
- jostain syystä en ole myöskään potkuhousujen ylin ystävä. Kyllä niitä pidetty on ihan pienenä, mutta 70cm ei oikein enää sama juttu bodyt kävelevällä lapsella (miun molemmat on kävelly n.70-74cm kokoisina, kirput)
AJOKAMMOINEN ilmottautuu joukkoon, kortti ollu vasta hiukan yli vuoden ja ajaminen tutuissa ympyröissä ja vieraammmissa tarkoin etukäteen suunniteltuna sujuu ihan ok, mutta kaikkein vaikein mulla on tuo parkkikammo...
Voi elämä että tuntu muten pahalta, vauva on muutamana iltana kääntäny tarjontaansa!! Ihan kamala tunne, kuin repeis maha. Ihmetteln kyllä että se yleensäkin on vaihtanu sitä vielä, edelliset on jo olleet nuppi alaspäin muutaman viikon tässä vaiheessa. Hiukkasen pelottaa jatus että tämä päättääkin asettua pää ylöspäin...En usko että suostun alakautta perätilassa olevaa yrittämään edes. Ja sectiota en kuitenkaan haluais ihan sen takia että pelkään sitä enemmän kuin alatie synnytystä (outolintu?).
Neuvola on parin viikon päästä, sittenpä tuokin asia rupee ratkeemaan, toivottavasti sinne mennessä ollaan asetuttu lähtöasemiin oikein päin.
Vauva liikkuu hellepäivinä tosi huonosti, mutta innostuu aina iltaisin mylläämään ihan tosissaan. Maha heiluu ja kupruilee kun asetun levolle. JOpa ihan häiritsevässä mittasuhteessa, mutten viitsi valittaa, olen vaan tyytyväinen kun kuitenkin liikkuu. Usein päivän aikana ennättää jo huolikin käydä mielessä kun ei monoa kuulu.
No nyt jos sais kamat kasaan ja hurauttas taas mökille...
Minjuska
Olipa eilisilta seikkailua, ainakin pojan mielestä. Mentiin sinne kaupunkiin. Ensin meitä vastaan ajoi kaksi poliisiautoa pillit päällä. Sitten ajoin auton joen varteen parkkiin ja nähtiin pienen laivan kulkevan ja siltojen aukeavan. Kävin pojan kanssa Lindexissä ja hän ostatti minulla itselleen housut. Enpä ole nähnyt moista vaatteentahtoa vielä meidän pojalla, marssi sovituskoppiin itse ja kohta huusi niin, että kauppa raikui: " Äiti, saa tulla kattomaan!" :D Käytiin parissa muussakin kaupassa ja sit siellä polttaripalaverissa. Ja sieltä tullessa hiemankos satoi! Enpä oo aikoihin kastunut niin märäksi kuin mitä eilen autolle kiiruhtaessa. Syötiin sitten vielä omppupiirakat autossa ennen lähtöä, tarkoitushan ne oli syödä siinä joen vieressä penkillä.
Lisää galluppiin:
- Pikkuvauvan vaatteet, missä on huppu. En tarkoita haalareita, mut juuri vaikkapa huppareita. Kätevimpiä sitten istuvalla vauvalla.
- Tuttipullon lämmitin, tätini toi sen joskus lahjaksi, eikä ole käytetty. En tajua, kankainen superloniputkilo, mitä hyötyä?!?
Perjantaina ois neuvola. Saas nähä, mitenpäin tää masukki on, ei oikein ota selvää. Tajusin tuossa, että painoni on noussut +13kg. Voi elämä.. Kaverini, joka oottelee synnytystä, sanoi +20kg menneen rikki eilen ja niin on kahdessa edellisessäkin kuulema. Ja aina hän on ollut väleissä tosi hoikka. Siis toivoa on ;)
Pitäsköhän keksiä aamupalaa. Ei tee mitään mieli. Kuopus oli herännyt isin seuraksi jo ennen kuutta ja olivat syöneet ja esikko nukkuu vielä.
-piias- rv 30+2 (synnyttäisinköhän minä " jo" 10 viikon päästä, eikä menisi yli??? Toiveunta..)